Стаття "ОЛІМПІАДА – ОДНА З АКТИВНИХ ФОРМ ПОЗАУРОЧНОЇ РОБОТИ ЗІ СТУДЕНТАМИ"

Про матеріал
Для успішної реалізації мети вивчення дисципліни викладачі проводять різноманітну по формі позааудиторну роботу. В процесі їх проведення вдосконалюється підготовка студента, розвивається просторова уява, практичне мислення.
Перегляд файлу

ПЕДАГОГІКА

Михайло Ревенок

                                                                                                    Василь Лунцов

                                                                                                    Дарина Призенко

 (Хорол, Україна)

 

ОЛІМПІАДА – ОДНА З АКТИВНИХ ФОРМ ПОЗАУРОЧНОЇ РОБОТИ ЗІ СТУДЕНТАМИ

 

Анотація. Для успішної реалізації мети вивчення дисципліни викладачі проводять різноманітну по формі позааудиторну роботу. В процесі їх проведення вдосконалюється підготовка студента, розвивається просторова уява, практичне мислення.

Ключові слова: олімпіада, позаурочна робота, професійна компетентність, підготовка студента.

Однією із найактивніших форм позаурочної роботи зі студентами являється систематичне проведення олімпіад. В системі організації науково-дослідної роботи студентів у вищих навчальних закладах важливе місце займають студентські олімпіади. Хоча, останнім часом спостерігається зменшення активності як студентів, так і викладачів в організації проведення олімпіад та підготовчої роботи до неї, але ця форма науково-дослідної роботи студентів стала найпоширенішою, наймасовішою поза навчальною формою наукового пошуку студентів.

Проведення внутрішньо коледжівської олімпіади з окремих дисциплін, напрямів та спеціальностей можна розглядати як форму якісної підготовки студентів.

Олімпіада - це система масових очних змагань студентів коледжу в творчому застосуванні здобутих знань, умінь та навичок, проводиться щороку з метою підвищення якості підготовки фахівців; системного вдосконалення навчального процесу, активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів.

Олімпіада з навчальних дисциплін — це творче змагання студентів з дисциплін циклів гуманітарної, соціально-економічної та природничо - технічної підготовки. Під час цих олімпіад студенти мають продемонструвати вміння творчо застосовувати отримані теоретичні знання для вирішення конкретних завдань, проявити ініціативу у виборі оптимальних шляхів і методів її виконання.

Олімпіади зі спеціальності — це творче змагання з професійної та практичної підготовки студентів згідно з переліком напрямків та спеціальностей підготовки фахівців за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями. Олімпіади зі спеціальностей проводяться серед студентів, які вже вивчили комплекс дисциплін, що формують систему знань, умінь і навичок, необхідних у майбутній професійній діяльності. Завдання, що пропонуються учасникам цих змагань повинні передбачати можливість розкриття глибини теоретичних знань, виявити вміння у майбутніх фахівців користуватися сучасним обладнанням і устаткуванням, комп'ютерною технікою, виявити рівень підготовки студентів щодо постановки експерименту, взагалі методики проведення наукових досліджень, комплексу інших питань, володіння якими необхідне для практичної творчої роботи з обраної спеціальності.

Основними завданнями олімпіади з дисципліни є: 

  • виявлення та розвиток обдарованої студентської молоді, сприяння реалізації її творчих здібностей; 
  • стимулювання творчої праці студентів, педагогічних та науково-педагогічних працівників; 
  • формування кадрового потенціалу для дослідницької, виробничої, адміністративної і підприємницької діяльності; 
  • відбір студентів для участі в міжнародних олімпіадах.

Олімпіади з дисциплін, які викладаються у коледжі, викликають у студентів живу цікавість до спеціальності, виховують у них дух суперництва у процесі змагання. Проведення олімпіад – найбільш прийнятна форма залучення студентів до позаурочної роботи.

Мета проведення олімпіади:

  •                 розвиток цікавості до дисциплін;
  •                 виявлення і розвиток у студентів творчих здібностей;
  •                 створення умов для інтелектуального розвитку, підтримки обдарованих студентів, в тому числі і допомога їм у професійній орієнтації;
  •                 підвищення кваліфікації викладачів, які беруть участь у проведенні олімпіади.

Досвід провідних вищих навчальних закладів свідчить, що проведення студентських олімпіад, в першу чергу, дозволяє об'єктивно виявити та відібрати обдаровану студентську молодь, сприяє реалізації творчих здібностей студентів, стимулює потребу у творчому оволодінні знаннями, активізує навчально-пізнавальну діяльність. Завдання, що пропонуються для виконання учасникам студентської олімпіади, як правило, носять нестандартний характер і вимагають від студентів не тільки міцних програмних знань, але й винахідництва, креативного підходу.

Олімпіада як форма організації наукової роботи студентів добре сприймається студентами, зокрема молодших курсів. Так, досвід нашого навчального закладу, що пробудженню ініціативи, творчого пошуку студентів І-ІІ курсів багато в чому сприяє проведення заочних олімпіад для студентів. Методика проведення таких олімпіад суттєво відрізняється від методики звичайних предметних олімпіад. Якщо при проведенні звичайної олімпіади студенти, як правило, протягом декількох годин повинні письмово виконати ряд завдань, не виходячи з аудиторії, не звертаючись до спеціальної наукової літератури, то проведення заочних олімпіад ґрунтується на інших засадах. Наприклад, умови олімпіадних завдань можуть бути подані у спеціальному оголошенні на стендах кафедр. Там же подається інформація про те, коли і куди слід здавати свої варіанти розв'язання завдань.

Для проведення в коледжі олімпіади з числа викладачів формується організаційних комітет олімпіади, який розробляє план проведення, забезпечує безпосереднє її проведення, формує склад учасників та журі, разом із журі олімпіади розглядає апеляції учасників і приймає рішення по результатах їх розгляду, затверджує список переможців і призерів олімпіади та нагороджує їх.

Викладачі розробляють матеріали олімпіадних завдань та умови їх оцінювання.

Журі олімпіади перевіряє і оцінює результати виконання завдань, визначає кандидатури переможців і призерів олімпіади, разом з оргкомітетом розглядає апеляції учасників, проводить аналіз виконаних завдань учасниками олімпіади.

Олімпіада проводиться в аудиторії, призначеній для викладання дисципліни. Аудиторія має 25 індивідуальних робочих місць для студентів. Загальна кількість студентів-учасників олімпіади не перевищує кількість індивідуальних робочих місць в аудиторії. Для участі в олімпіаді залучаються кращі студенти груп.

Багаторічний досвід проведення олімпіад показав, що перевірка та аналіз робіт учасників олімпіади, оголошення результатів, визначення та нагородження переможців олімпіади необхідно проводити в присутності всіх студентів-учасників у день проведення самого заходу.

Тестова форма завдань дозволяє журі досить швидко виконувати перевірку робіт та визначати результати.

Для заповнення проміжку часу між збором виконаних завдань та підведенням підсумків проведення олімпіади ми практикуємо проведення лекцій, перегляд відеофільмів на цікаву для студентів тематику. При цьому використовується комп’ютерне обладнання.

Під час проведення олімпіади проводиться фото- та відеозйомка, і студенти, при бажанні, мають змогу отримати цей фото  та відеоматеріал для себе. Після оголошення результатів олімпіади і короткого аналізу робіт проводиться нагородження переможців олімпіади пам’ятними призами. Результати олімпіади обов’язково повідомляються студентам коледжу в радіо- та фотогазетах.

При складанні завдань для проведення олімпіади ми, перш за все, керувались метою проведення олімпіади. Адже предметна олімпіада – це не здача студентами заліку чи екзамену з відповідної дисципліни, що є завжди обов’язковою справою, а це, перш за все, добровільна участь студентів у змаганні за звання кращого в дисципліні.

Організатори олімпіади повинні так провести підготовку до неї, щоб олімпіада сприймалась учасниками як святковий захід, на якому не повинно бути переможених. Слід також враховувати те, що олімпіада проводиться після занять, і студентам потрібно після олімпіади відпочити і підготуватись до занять на наступний день. Тестова форма якраз і дає можливість за досить короткий період перевірити знання та вміння студентів по значному об’єму матеріалу.

Всього на проведення олімпіади ми плануємо затратити 90 хвилин, і з них на відповіді студентів – 60 хвилин.

Олімпіадні завдання охоплюють основні теми і розділи програми дисципліни. Завдання одноваріантні, що забезпечує рівні можливості для всіх учасників олімпіади, індивідуальність виконання завдань забезпечується індивідуальними робочими місцями, контролем  з боку організаторів олімпіади, кількістю часу на виконання завдань і відношенням самих студентів до даного заходу.

Питання тестових завдань охоплюють основні теми дисципліни  і подаються в послідовності від простішого до складнішого, що полегшує студентам  їх виконання. Складність завдань підібрана так, щоб усі учасники олімпіади, незалежно від їх індивідуальних здібностей, набрали певну кількість балів. Олімпіада ні в якому разі не повинна створити негативне враження в учасників від її результату.

Як показує багаторічна практика, проведення олімпіад з дисциплін проходить на високому емоційному рівні. Для усіх учасників заходу – це свято. Отриманий досвід роботи студентів залишиться з ними на довгі роки і буде корисним в подальшому житті, не кажучи про те, що їх знання обов’язково покращаться.

Після таких заходів спостерігається підвищений інтерес студентів до дисципліни, прагнення розширення свого професійного кругозору, підвищується навчальна активність, практична грамотність.

                              

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1.               Бондарева К.І., Козлова О.Г. Педагогічний аналіз інноваційної діяльності вчителя: Науково-метод. посібник. – Суми, 2001.
  2.               Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: Навч. посібник. – К.: Знання, 2005.
  3.               Нагаєв В.М. Методика викладання у вищій школі: Навч. посібник. – К., 2007
  4.               Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи: Навч. посібник. – К., 2009.
  5.               Педагогічні технології в неперервній освіті: Монографія / За ред. С.О.Сисоєвої. – К.: Віпол, 2001.
  6.               Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи: Навч. посібник. – К.: «Академвидав», 2006.

 

Відомості про авторів

Ревенок Михайло Васильович – викладач загальнотехнічних дисциплін  вищої категорії (викладач-методист) Відокремленого  структурного підрозділу «Хорольський агропромисловий фаховий коледж Полтавської державної аграрної академії»; тел. 0500414402; сертифікат: ТАК; про конференцію дізнався від колеги.

Лунцов Василь Володимирович – викладач загальнотехнічних дисциплін  вищої категорії Відокремленого  структурного підрозділу «Хорольський агропромисловий фаховий коледж Полтавської державної аграрної академії»; тел. 0669352203; сертифікат: ТАК; про конференцію дізнався від колеги.

Призенко Дарина Миколаївна – викладач економічних дисциплін другої категорії Відокремленого структурного підрозділу «Хорольський агропромисловий фаховий коледж Полтавської державної аграрної академії»; тел. 0951261580;    darynapryzenko@ukr.net; сертифікат: ТАК; надійшло запрошення на особисту адресу; потребую отримання запрошення від оргкомітету про наступні наукові конференції на свою електронну адресу.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Контрольні роботи
Інкл
Додано
4 лютого 2021
Переглядів
776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку