Кроль Анатолій Миколайович
учитель географії та біології
Перекопівського ліцею – закладу загальної середньої освіти
I –III ступенів Андріяшівської сільської ради
Роменського району Сумської області
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ У МАЛИХ ГРУПАХ
ЗАСОБАМИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Анотація. У даній статті розглянуто способи використання різних моделей роботи учнів у малих групах.
Ключові слова: інновації, мала група, «Діалог», « Синтез думок», «Навчальний мозковий штурм», « Коло ідей»
Актуальність теми. Новітнє суспільство висуває нові вимоги до освіти, однією із яких є підготовка людей, спроможних приймати критичні рішення, знаходити спосіб спілкування в новому оточенні, які достатньо ефективно встановлюють нові стосунки у швидко змінюваній реальності. Активність, самостійність, творчість, здатність адаптуватися до стрімких змін – ці риси особистості стають найважливішими в сучасному світі, а їх формування потребує реалізації нових підходів до процесу навчання.
Огляд актуальних досліджень. Аналіз ступеня розробленості освітніх досліджень групової навчальної діяльності учителів показує, що наукові розвідки в цьому напрямі не є новими. Проблеми висвітлено в наукових працях С. С. Вітвицької, С. У. Гончаренка, О. А. Дубасенюк, Н. В. Кузьміної, Ю. Н. Кулюткіна, В. І. Лозової, А. К. Маркової, Н. Г. Ничкало, С. О. Сисоєвої, А. В. Хуторського та ін. Практичне застосування групового навчання у викладанні різних дисциплін досліджували науковці К. О. Бабанов, О. Г. Ярошенко, М. Д. Виноградов, В. В. Котов, як технології навчання – О. І. Пометун, Л. В. Пироженко, як взаємодії – у досвіді та педагогічних працях учителів-новаторів Ш. О. Амонашвiлi, С. М. Лисенкової, I. П. Волкова, В. Ф. Шаталова, М. I. Щєтiнiна та ін. Проте, незважаючи на отримані науковцями результати й наяву науково-теоретичну та методичну літературу, проблема залишається актуальною.
Мета статті – обґрунтувати доцільність застосування інновацій при роботі в малих групах.
Виклад основного змісту. Педагогічна інновація - процес створення, поширення у використані нових засобів (нововведень) для розв'язання тих педагогічних проблем, які досі вирішувалися інакше. На думку I.Г.Єрмакова, педагогічні інновації – актуальні значущі й системні новоутворення, які виникають на ґрунті різноманітних ініціатив і нововведень, що стають перспективними для еволюції освіти та позитивно впливають на її розвиток. А Л.І. Даниленко вважає, що педагогічна інновація – це процес впровадження оновлених чи вдосконалених теорій та практики освіти, якій оптимізує досягнення її мети. Аналізуючи усні та письмові відповіді, тестування, спостереження за поведінкою, вивченням характеру навчальної діяльності, ціннісних орієнтацій, дозволяють зробити висновок, що в класах поряд з учнями активними, зацікавленими, творчо налаштованими, присутній дуже значний прошарок учнів, що працюють тільки на репродуктивному рівні, не мають стійкої уваги, не виявляють самостійності в процесі навчання, тому потребують постійного контролю і педагогічної підтримки. Для багатьох учнів учбовий предмет з його законами існує окремо від життя, не пов`язаний з їх особистими потребами. Дослідження американських учених довели, що колективне навчання краще сприяє засвоєнню матеріалу. Оскільки впливає не лише на свідомість учня:, а й на його почуття, волю, дії, практику.
Головна мета групової й парної роботи – розвиток мислення учнів. Як в кожній грі, тут існують свої правила. Правила можуть бути опрацьовані заздалегідь і використовуватись в подальшій роботі. Правила можуть опрацьовуватись тут і зараз, тобто тільки для роботи над конкретним завданням. Правила можна доповнювати, змінювати. Але складати і опрацьовувати їх треба разом з учнями. «Положення про групову і парну роботу» затверджуються колективно і потім вся робота підпорядковується цім правилам. Наведемо приклад таких правил:
– Дотримуйтесь правил активного слухання, головне - не перебивайте один одного.
– Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.
Педагогу не слід ходити по класу або стояти біля однієї парти. Учні дуже часто соромляться висказувати думку в присутності учителя. Але ближче до кінця роботи, коли учасники вже ведуть розмову, педагог може прийняти участь в обговоренні: слухати, направляти, відповідати на питання.
На практиці використовують різні моделі роботи учнів у групах. Наведемо декілька моделей:
Діалог – спільний пошук групами узгодженого рішення:
– створюються 3-4 робочих груп та група експертів (сильні учні);
– на виконання завдання 7 – 10 хвилин;
– представники кожної робочої групи роблять підсумковий запис на дошці;
– експерти слідкують а часом, фіксують спільні погляди, на завершення пропонують узагальнену відповідь на запитання;
Ця модель використовується у класах де навчаються учні більшість з яких має середній рівень навчальних досягнень. Приклади питань, які застосовуються у цій моделі можуть бути такі:
1) порівняйте рослинну та тваринну клітини;
2) порівняйте процеси дихання та фотосинтезу;
Синтез думок :
– створюються 3-4 робочих груп та група експертів (сильні учні);
– на виконання завдання 7 – 10 хвилин;
– кожна група записує свій варіант відповіді на папері та передає іншій групі;
– члени інших груп доповнюють те з чим згодні, підкреслюють з чим не погоджуються;
– експерти зіставляють написане зі своїм варіантом і роблять загальний звіт;
Групову роботу „Синтез думок” проводять в класах з достатнім та високим рівнем навчальних досягнень.
Учням пропонується скласти схему. Наприклад:
Спільний проект:
– створюються 3-4 робочих груп та група експертів (сильні учні);
– загальна проблема спільна, але групи отримують завдання різного змісту;
– кожна група звітує та записує на дошці основні положення;
– спільний проект рецензується та доповнюється групою експертів та вчителем.
Ця модель дозволяє висвітити обрану проблему з різних боків, тому я використовую саме цю модель. Наприклад, складаємо екологічні проекти. Під час вивчення розділу „Екологія”, а саме, впливу антропогенного фактору, його негативних наслідків на оточуюче середовище групи учнів отримують завдання такого складу:
– вплив діяльності людини на біосферу; негативні наслідки шляхи вирішення цих проблем.
Під час організації групової роботи для розв'язання творчих, евристичних задач використовується навчальний мозковий штурм (НМШ). Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників виявляти уяву i творчість, бо вможливлює вільний виклад думок усіх учасників i допомагає знаходити кілька рішень з конкретної теми.
Алгоритм дії:
1. Створення банку ідей (головна мета – видати якомога більше можливих рішень, навіть най неймовірних).
2.Аналіз ідей (у кожній ідеї бажано знайти раціональне зерно).
3.Обробка результатів i підготовка виступів.
4. Озвучення результату роботи групи перед класом.
5. Під час НМШ групи одночасно, незалежно одна від одної, штурмують одну задачу.
Наприклад: Що станеться на планеті, якщо зникнуть усі рослини ?
Коли групи одночасно обговорюють і одну i ту ж проблему використовую технологію «Коло ідей». Після обговорення групи по черзі висловлюються доти, доки не будуть вичерпані всі ідеї. Їх перелік записується на дошці, Коли всі ідеї вичерпані, можна розглянути проблему загалом i підбити підсумки.
Висновки. Парна і групова робота мають значні переваги. На відміну від лекції, де переважає монологічна мова педагога, і від самостійної роботи учнів на заняттях з використанням групової і парної роботи відбувається відпрацювання конкретних умінь і навичок у режимі діалогу. Невеликі групи дозволяють учителю бачити кожного у процесі практичної діяльності, сприяють виникненню стійких зв'язків між усіма присутніми, стимулюючи процеси глибокого осмислення діяльності. полегшують результативності процесу. Парна і групова діяльність – це спільна діяльність учителя й учнів, що дає змогу реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги та розвитку творчості.
Список використаних джерел
1.Гін А. О. Прийоми педагогічної техніки: методичний посібник. Луганськ, 2004. 84 с.
2.Пометун О. Пироженко Л. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання: науково – методичний посібник. Київ: АСК, 2003. 192 с.
3.Підласий І.П. «Практична педагогіка або три технології». Інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти: навчально – методичний посібник. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2006. 616с.
4. Біда О. Структура і методика інтерактивного уроку. Початкова школа. 2007. №7.
5. Варзацька Л.О., Кратосюк Л.М. Інтерактивні технології в системі особистісно-зорієнтованої освіти. Бібліотека «Диво слова». 2006. №4. С.125.
6.Мицька М. Створення інноваційного середовища – шлях до нової української школи . Директор школи. 2017. № 23-24. С. 54-72.
Слухач________________ Кроль А.М. 0685336937
Підпис ПІП мобільний телефон
Керівник_____________ Гиря О.О к.пед.н., доцент
Підпис ПІП науковий ступінь, вчене звання
Дата захисту 22.04. 2019р.
Термін навчання 18.03 – 24.04 2019р.