Використання навчальних ігор на уроках біології
ЗМІСТ
Вступ………………….………………………………………………………..3
1.Гра, її місце в методиці викладання в біології…………………………… .6
1.1. Рольові ігри …….………..……………………………………………....9
1.2.Вікторини…………………………………………………………….11
1.3.Кросворди…………………………………………………………… 12
2. Ігрова діяльність учнів як засіб підвищення якості знань з біології…...........................................................................................................13
3.Висновки ……………………………………………………………..23
4.Використана література ………………………………………………24
Вступ
У дитячому віці гра – це норма,і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну справу
А.С. Макаренко
Кардинальні зміни в суспільстві, розвиток науки, техніки, зростання інформатизації об’єктивно потребують змін у всіх сферах життя, тому числі і в освіті. Л.Д. Скляренко у підручнику з сучасної педагогіки зазначає, що основним протиріччям сучасної освіти є протиріччя між зазначеними темпами збільшення інформації та обмеженими можливостями людини до їх засвоєння. Тому сьогодні необхідна серйозна, науково обґрунтована робота, спрямована на переоцінку існуючих підходів і до визначення мети й змісту освіти,і до її форм і методів навчання. Сьогодення потребує від людини не тільки певної суми знань, умінь і навичок, а що важливіше, вміння самостійно здобувати й виконувати на практиці нові знання, вміння співпрацювати, спілкуватися, адаптуватися до нових обставин, знаходити шляхи підвищення життєвих проблем. Тобто основною метою стає максимальний розвиток компетентності особистості щодо саморегуляції, самоосвіти та самовдосконалення.
Звичайно, досягти цієї мети шляхом використання лише традиційних форм і методів організації навчальної діяльності неможливо. Вирішенню цієї проблеми значною мірою сприяє впровадження у навчальний процес активних методів, серед яких провідну роль відіграють навчальні ігри, які дають учням змогу формувати знання шляхом інтенсивної самостійної пізнавальної діяльності й, разом з тим, сприяють розвитку індивідуальних творчих здібностей. Таким чином, забезпечуючи зацікавленість дітей на уроках біології і впроваджуючи в життя гасло І. Канта: «Не думки слід навчати, а думати».
Гра супроводжує людину протягом усього життя. Адже, в якійсь мірі, усе наше життя – це гра. Навіть стаючи дорослими, опиняючись у певних життєвих ситуаціях, ми приміряємо на себе ту чи іншу роль. А для дитини гра – це основний вид діяльності, засіб взаємодії з навколишнім середовищем, засіб його пізнання.
Перші ігри починаються у віці близько року в спілкуванні з дорослими. Для гри підходять і каша в тарілці, і вода у ванній.
Після трьох років маля все частіше виходить з теплого кола родини, його починають займати однолітки. Якщо дворічні можуть грати поряд, не звертаючи ніякої уваги один на одного або цікавлячись лише чужими іграшками, то дошкільнята відкривають для себе світ відносин, вчаться дружити, сваритися, домовлятися, поважати чужу власність, ділитися. У цей час переважають сюжетно-рольові ігри, що відображають діяльність дорослих: «дочки-матері», «лікар», «магазин». Діти розігрують знайомі ситуації, випробовуючи різні ролі; при цьому вони вчаться ставити себе на місце іншого, діяти узгоджено і залагоджувати конфлікти. Розвиваються мова, уява, здатність до імпровізації, спостережливість та багато інших корисних якостей. Поступово ігрові дії стають усе більш умовними, іноді вони можуть замінятися словесними позначеннями. Потім сюжетно-рольові ігри доповнюються іграми зі складними правилами — і рухливими, і настільними. Більшість таких ігор припускає участь кількох людей, їх змагання, установку на перемогу, успіх. Тому з психологічної точки зору варто застосовувати гру в школі, зокрема на уроках біології.
У школі учасниками гри є учні та вчитель. Адже вчитель уже постає не стільки зберігачем знань, скільки провідником у світ пізнання. Його завдання — прищепити смак до знань, прагнення до істини, бажання постійно поновлюватися, удосконалюватися.
На уроках, прагнучи розв'язати реальну проблему, учні взаємодіють на рівні «дорослий — дорослий».
Недаремно гру називають королевою дитинства. Тому, звичайно. Потенціал гри повинен бути використаний і в навчальному процесі. Адже за вмілого використання гра може стати незамінним помічником педагога. Гра розвиває здатність висувати нові, несподівані ідеї, що відрізняються від широковідомих, банальних, тобто оригінальність мислення.
Використовуючи їх на своїх уроках для того, щоб уроки для учнів були більш цікавими, жвавими, щоб учні були активними учасниками навчально-виховного процесу. Те, що при вивченні певного методу спочатку виглядає складним, треба зробити для учнів на практиці організаційно простим , створити для учнів такі умови , щоб вони були включеними в роботу і причетними до неї, були уважними та отримували можливість самовираження.
Скільки існує школа, стільки точаться розмови про те, як зробити школу другою домівкою для дітей, як їх зацікавити їх нелегкою працею навчання. Учитель завжди мимоволі прагне до того, щоб вибрати найзручніший спосіб викладання. Чим спосіб викладання зручніший для учителя, тим більш незручний для учнів. От і використовуються ті методи і форми навчання, які цікаві учням. В цьому значну роль дає навчальна гра. Гра є методом організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності учня (проблемно-пошуковим методом), стимуляції і мотивації обов'язку і відповідальності (коли є причиною підвищення балів за правильну відповідь на уроці), контролю за ефективністю навчально-пізнавальної діяльності. Привернути увагу учнів не так легко. І полегшити цю справу допоміг один приклад. Наприкінці 60-х років XX ст. університетські викладачі в США забили тривогу: стало очевидно, що класична лекційна система майже не працює — студенти погано відвідують заняття, недостатньо ефективно засвоюють матеріал. Професор Р. Ікін з Каліфорнійського університету вирішив привернути увагу до своїх лекцій з біології досить несподіваним способом. Він почав гримуватися під великих біологів минулого і розказувати про їх відкриття від першої особи в манері та стилі цих учених. Успіх був приголомшливий, причому не лише в студентів, але й в колег. Отже, рольові ігри, де ролі виконують діти, — це досить звичне явище. А коли вчитель у ролі співака, та й ще репера, виконує хіп-хоп перед учнями на тему «Гормони», а учні, як уважні слухачі, допомагають йому закінчувати — це великий успіх, я вважаю. Ось приклад куплету такої пісні.
Гіпофіз: маєш ти його в мозку, Він продукує гормон росту,
На вступному уроці на тему «Вища нервова діяльність, методи її вивчення» в 9 класі, розповідаючи біографії І. П. Павлова, І. М. Сеченова, Рене Декарта, мої учні грають роль цих великих учених, цитують їх праці.
Хоча ігрова діяльність є основним видом діяльності у дошкільному віці, вона не втрачає свого значення як одна з форм освоєння навколишнього світу для школярів. Гра є однією з важливих умов розвитку особистості дитини і формування у неї свідомого, відповідального ставлення до навколишнього середовища. Саме в ході гри дитина включається в такі ситуації, в яких діє як у реальному житті. Свою діяльність під час гри вона сприймає всерйоз і вкладає у неї сили і здібності, у результаті чого у грі відбувається інтенсивний розвиток її особистості. Видатний педагог В. О. Сухомлинський писав, що «в грі розкривається перед дітьми світ, творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра — це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень, понять про навколишній світ».
У грі проявляється політ фантазії, народжуються проекти і гіпотези, які людина зможе перетворити в майбутньому на реальність. На це неодноразово вказували видатний вітчизняний педагог К. Д. Ушинський, відомий психолог Д. Б. Ельконін, автор «Психології гри». У ході гри діти вчаться спілкування, самовиховання.
Часи змінюються, але ігри та зовсім принципи їх проведення залишаються. Є певні вимоги до організації ігор.
1. Гра – форма діяльності учнів, у якій усвідомлюється світ довкола себе, відкривається простір особистої активності.
2. Гра має бути на інтересі, учасники повинні будуть отримувати задоволення від гри.
3. Обов'язковий елемент змагання між учасниками гри
4. Гра має базуватися на вільному творчості самодіяльності учнів.
5. Гра мусить бути доступною, мета гри – досяжною, оформлення – барвистим, різноманітним.
6. Ігри повинні відповідати певним навчально-виховним завданням, програмним вимогам знаннями, умінь, навичок, вимогам стандарту.
7. Ігри повинні відповідати досліджуваному матеріалу і будуватися з урахуванням підготовленості учнів та його психологічних особливостей.
8. Ігри мусять базуватися певному дидактичному матеріалі та методику його застосування (Янковський, 2007).
З вимог можна сформулювати основні мети, які переслідує гра:
- викликати інтерес до цієї теми;
- спровокувати потреба роботи з навчальною літературою;
- направити розумові процеси на самостійне пізнання суті питання
Навчальна гра дозволяє досягти цілої низки важливих цілей:
Будь-яка навчальна гра включає три основні етапи:
Під час підготовчого етапу формулюється мета гри, обирається навчальний зміст гри, розробляється її план та сценарій, готується обладнання, проводиться інструктаж, розподіл ролей, консультацій тощо. Останнім етапом категорично не можна нехтувати, бо тоді гра перетвориться із навчального засобу в самоціль. На цьому етапі учитель повинен допомогти систематизувати результати гри (чого навчилися?), оцінити процес пізнавальної діяльності.
Навчальна гра може тривати від декількох хвилин до цілого уроку й використовуватися на різних його етапах. Гра може виконувати мету актуалізації знань на початку уроку, закріплення знань у кінці, поглиблення знань, знаходження розв'язання проблеми самостійно, самостійного пошуку невідомої інформації із залученням логічного, творчого мислення, роботи з підручником, актуалізації роботи слабких учнів, своєрідної зміни діяльності на уроці як приклад активного відпочинку.
Гра може стати частиною стандартного і нестандартного уроку. У грі добре застосовуються міжпредметні зв'язки, чим можна зацікавити біологією дітей, які цікавляться іншими предметами.
Хочу показати на прикладах зі свого досвіду застосування ігри, її місце в навчально-пізнавальній діяльності учнів та результати цього. «Слабка ланка», КВК, кросворди, сканворди, ребуси, вікторини забезпечують виконання наступних цілей: освітньої (засвоєння основ сучасної біологічної науки, закономірностей розвитку живої природи, системи знань про будову та функції організмів), розвивальної (розвивають логічне, творче, критичне мислення, увагу, спостережливість, уміння робити висновки, порівнювати, користуватися термінами, послідовно викладати матеріал, спілкуватися, поважати іншу думку, викликають інтерес до біології, самостійність, пізнавальну активність, допитливість), виховної (формують науковий філософський світогляд, знання про матеріальність, діалектику, пізнавання світу, виховують повагу до власного здоров'я та здоров'я інших, забезпечують трудове, політехнічне, естетичне, екологічне, санітарно-гігієнічне, статеве, патріотичне виховання).
У процесі вивчення біології для учнів важливо використовувати різні види ігор: рольові, ситуативні, ділові.
1.1. Рольові ігри
Особливе місце серед них займають рольові ігри, які найбільш сприятливі для розкриття сфери діяльності людей і стосунків між ними, між природою і суспільством. Це може бути участь учнів в уявних подорожах, фантастичних розповідях, вікторинах, лото, розв'язанні кросвордів, ребусів, виконанні ролей живих і неживих об'єктів та ін.
Прикладами ситуативних ігор є різні види «подорожей», тому ці ігри можуть перетворюватися і на рольові, якщо кожен з учасників виконує певну роль. До рольових ігор готуються за спеціально рекомендованою літературою, при цьому учні можуть одержати консультації у вчителів, учених. Склад учасників гри, які виконують роль спеціалістів, кореспондентів, учених та ін., визначається її навчальними завданнями. У процесі гри розв'язуються такі проблеми, які цікавлять учнів і не можуть бути повноцінно розкритими на уроках. Під час гри учні перевтілюються в нові для них соціальні ролі вченого, лікаря, журналіста.
Ось, наприклад, під час вивчення теми: «Гігієна зору» учням пропонується гра
«Прийом хворого окулістом». Хворий (короткозорий, далекозорий) звертається до лікаря, щоб він допоміг йому виправити вади зору. Лікар радить йому окуляри для виправлення далекозорості чи короткозорості; пояснює, чому хворий має носити окуляри саме з такими лінзами.
Важливо, щоб учні добре усвідомили зміст роботи за обраним фахом і завдання, які стоять перед ними. Рольові ігри можуть проводитися у формі конференцій, семінарів, прес-конференцій, залежно від бажань учасників і змісту гри.
Ділова гра — це метод імітації прийняття рішень у керуванні виробничими процесами, різними галузями народного господарства. Проводити ці ігри значно важче, ніж рольові, оскільки треба добре знати виробничі процеси, складні ситуації, що мають місце на виробництві. Тому такі ігри можна успішно проводити лише за умови ґрунтовної підготовки до них учнів.
Незважаючи на різноманітність видів ігор, відмінність у формах їх організації (масова, групова чи індивідуальна), спільним для них є те, що вони справляють великий емоційний вплив на школярів різного віку. У процесі гри формуються як уміння та навички спілкування з природою, так і позитивні взаємини між учнями, між учнями і вчителем, що є однією з умов ефективності виховання. Гра допомагає педагогу виявити індивідуальні можливості та здібності дітей , їх характери, що дає змогу більш ефективно впливати і на їх вольову сферу, на процес виховання.
З віком гра втрачає своє провідне значення для школярів, проте її і елементи мають місце в усіх класах. Тому, плануючи уроки та інші форми навчально-виховної роботи, слід передбачати й ігрові ситуації, у процесі яких учні виявляють свою освіченість і готовність до практичної діяльності.
1.2. Вікторини
Особливим видом ігор є вікторини. Біологічна, зокрема ботанічна, вікторина — це захоплююча гра, мета якої — зацікавити учнів у набутті нових знань про рослини, сприяти закріпленню і глибшому їх осмисленню шляхом читання науково-популярної літератури, вирощування рослин.
Найчастіше вікторини спрямовані на підготовку учнів до олімпіади. У цьому разі проводиться не одна, а кілька вікторин, тематика яких охоплює основний зміст олімпіади, що має відбутися. Тематика вікторин може бути різною, наприклад: «Слаба ланка» «Чи знаєте ви дерева і кущі свого краю?», «Що ви знаєте про квітки рослин?», «Наші кімнатні рослини», «Чи знаєте ви ботаніку?» та ін. Кожна з названих тем вікторини охоплює серію запитань та завдань.
Часто під час проведення вікторин учням пропонуються загадки, ботанічні кросворди, прислів'я, приказки, даються малюнки і гербарії рослин і пропонується назвати їх, розповісти, де вони ростуть, які їх біологічні особливості.
Проведення вікторин потребує ретельної підготовки. Учитель заздалегідь повідомляє учням тему вікторини, рекомендує потрібну літературу.
Відповіді на запитання вікторини учні дають зазвичай в усній формі, рідше в письмовій.
У своїй практиці використовувала вікторини на теми «Дроб'янки», «Голонасінні».
Ось приклади питань з них:
Відповіді:
1. Молочнокислі бактерії, що утворюються під час квашення капусти, виділяють молочну кислоту, що вбиває бактерії гниття.
2. Секвоя.
1.3. Кросворди
У сучасній методиці викладання біології значна увага приділяється нестандартним формам навчання, які дають змогу максимально враховувати зміст предмета (теми), вікові особливості учнів, поєднувати раціональне та емоційне у викладанні й навчанні. Однією з таких форм є дидактична гра — кросворди.
Підбір кросвордів за темами курсу дає змогу використовувати їх у навчальному процесі та під час тематичного контролю як творчі завдання (індивідуальні або групові), враховуючи диференційований підхід до навчання.
Під час тематичного оцінювання, якщо базове завдання виконане не повністю або допущені помилки, додаткове завдання (кросворд) дає учню можливість заробити 1—2 бали в разі їх правильного розв'язання.
Розв'язання різноманітних кросвордів під час контролю сприяє розвитку мислення учнів, самостійності й самоконтролю.
Кросворди містять запитання, які визначають знання біологічних понять і термінів з теми, сприяють розширенню та поглибленню знань, потребують читання додаткової літератури.
Робота над створенням кросворда з теми — це один з прийомів стимулювання творчої активності учнів, яка сприяє розвитку творчого інтересу учня до змісту теми.
Така робота має розвивальний характер, формує навички роботи з науково-популярною літературою.
Робота зі створення кросворду може проводитись як у малих групах по чотири-п'ять осіб за наявності у складі кожної з них одного-двох учнів з високим та середнім рівнем навчальних можливостей, так і індивідуально (за вибором).
Робота в групах створює атмосферу співробітництва й співтворчості. Індивідуальна робота базується на більш глибоких знаннях з теми й умінні працювати самостійно.
Гра – як жодний інший прийом розганяє нудьгу і заповнює урок позитивними емоціями. Це видно в очах школярів і з питань на перерві перед уроком: «Чи будемо сьогодні грати?
Адже ігрові методи навчання суттєво відрізняються від традиційних, що дають змогу учню безпосередньо стати учасником ситуації чи події, яка розглядається. У процесі гри учні мають можливість потрапити на деякий час у «реальні» життєві умови, відчути їх, осмислити вже потім прийняте рішення. Слід відзначити і те, що умовність ігрової діяльності, відсутність реального ризику невдачі (якщо навіть рішення помилкове) дає змогу учню шукати, знайти й обґрунтувати правильне рішення. Саме в процесі ігрової діяльності уявляється здивування перед власним «відкриттям», задоволення своїми здобутками, радість самостійного руху вперед. Разом з тим, ігрові форми навчання дозволяють учням отримувати і засвоювати більший обсяг не лише необхідної, а й додаткової інформації.
Великою допомогою щодо підбору дидактичного матеріалу, звичайно, є методична література. Адже методи викладання вчителя — інформаційні та проблемні, методи навчання школярів — репродуктивні та пошукові.
На уроках біології практикую ігри «Що? Де? Коли?», «КВК», «Брейн-ринг», «Поле чудес», вікторини. Звичайно, не завжди є можливість провести урок-гру, тому частіше використовую ігрові моменти, наприклад, різні конкурси:кросворди,головоломки, «Аплікації», «Далі, далі, «Знайди помилки», «Поле чудес».
3 теми «Квітка — видозмінений пагін « (6 клас) проводжу такі конкурси:
1. Аплікації
У конвертах є частини аплікацій квітки, пагона. Команда, яка перша правильно зібрала аплікацію, отримує 5 балів, друга — 4, третя — 3 бали.
2. Четвертий зайвий
Викреслити із чотирьох слів одне, яке не підходить за змістом:
3. Вікторина «Про квітку»
Дуже важливо, що в процесі навчальної гри зусилля учнів спрямовуються на досягнення мети, виховуються в них вольові якості. При цьому формуються самостійність, наполегливість, витримка, воля до перемоги — все те, без чого не може бути успіху. Наявність усіх цих умов складає в наш час основу продуктивної праці в будь-якій сфері суспільства. Ігрові методи впливають на розвиток логічного мислення, теоретичних знань і практичних умінь та навичок, самостійності та самоосвіти, колективного співробітництва. Повинен бути контроль за його результатами з боку колективу або вибраних членів журі. Облік результатів змагання повинен бути відкритим, ясним і справедливим.
Наприклад, рольова гра «Знавці» з теми «Смакова сенсорна система».
Беруть участь учні, які претендують на четвертий рівень. Усі інші учні класу диктують питання творчого характеру для «знавців».
Хід гри
Учні сідають довкола столу. Учні з класу ставлять запитання «знавцям». Відповідає той, хто першим піднімає руку. Ведучий оцінює питання. Окремий учень веде облік балів. Якщо «знавці» не знають відповіді на запитання, то відповідь дає учень, який готував питання, і отримує 1 бал.
Орієнтовні питання
Допомагає зацікавити учнів навчальним матеріалом використання кросвордів.
На розгадування кросворда дається 5 хвилин. За кожне правильно розгадане слово учень отримує 1 бал.
Кросворд «Гризуни» (7клас)
|
4 |
|
7 |
|||
|
|
|
|
|||
1 |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||
|
2 |
|
|
|
||
|
|
|
|
|||
|
|
3 |
|
5 |
6 |
|
г |
Р |
И |
3 |
У |
Н |
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||||
|
|
|
4. Великий гризун, тіло вкрите голками, нічна тварина.
7.Гризун з довгими задніми ногами, пересувається стрибками, живе в норі.
1
|
Т |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
В |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
А |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
Р |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
И |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
Н |
|
7 |
|
|
|
|
|
|
И |
Головоломка «Тварини по діагоналі» (7 клас)
1
|
Т |
Р |
У
|
Т
|
Е
|
Н
|
Ь
|
2 |
С |
В |
Е |
Р |
Б |
У |
Н |
3 |
П |
Л |
А |
З |
У |
Н |
И |
4 |
С |
Е |
В |
Р |
Ю |
Г |
А |
5 |
У |
С |
Т |
Р |
И |
Ц |
Я |
6 |
Е |
В |
Г |
Л |
Е |
Н |
А |
7 |
П |
Р |
И |
М |
А |
Т |
И |
«Сходинки»
|
|
|
|
|
к |
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
и |
ж |
и |
к |
|||||
|
м |
а |
с |
л |
ю |
|||||
о |
п |
е |
н |
ь |
о |
|||||
т |
р |
у |
т |
о |
в |
и |
||||
|
п |
і |
д |
о |
с |
и |
ч |
н |
и |
|
п |
і |
д |
б |
е |
р |
е |
з |
н |
и |
|
а) червоний сигнал – трубчастий гриб, зелений – пластинчастий.
б) червоний сигнал – отруйний гриб, зелений – їстівний.
Вчитель зачитує назви грибів, а учні піднімають сигнали
У процесі гри в учнів виробляється вміння мислити системно, шукати нові ідеї. Вони вимагають, щоб учасники віддавали їм свою енергію, розум, самостійність. Відгадування кросвордів, головоломок стає напруженою роботою і через зусилля веде до задоволення.
Тематичне оцінювання знань учнів і теж можна провести у формі гри. Для цього з числа учнів, які мають високий рівень знань з предмета, призначається залікова комісія. Столи в кабінеті розставляють уздовж стін, за кожним сидить «екзаменатор». Він має поставити одне запитання, заслухати відповідь і оцінити її в балах.
Перед початком уроку учні готують свої залікові картки, де проставлено номери запитань. Учень підходить до кожного столу і відповідає на запитання. Наприкінці уроку залікова картка надається вчителю, який виставляє загальну оцінку.
Гра як жодна інша форма навчання дозволяє представити взаємодію всіх компонентів освіти (наукових, естетичних, правових, моральних та ін.). Гра є важливим засобом формування цінностей, орієнтацій діяльності, у процесі якої найбільш успішно проходить засвоєння учнями моральних норм поведінки, розвитку творчих сил, фантазій, естетичних почуттів.
Гра насправді серйозною спробою пошуку дитиною суті речей, явищ, процесів та власного місця серед них. Навчальна гра надає особистості широку свободу для розвитку її творчих обдарувань. Вона створює умови певних життєвих чи навколишніх ситуацій, за якими людина поводить себе відповідно до отриманої ролі і особистих якостей. Гра будується на засадах свободи дій, широкого вибору варіантів поведінки, яскравих емоцій, вимагає прийняття рішень. Розумно мотивована гра дозволяє учневі набути значного життєвого досвіду. Вона вчить дитину технологій пошуку шляхів розв’язання спочатку навчальних, а потім складних життєвих проблем, спонукає конструктивно сприймати навколишній світ, захищати власну та поважати альтернативну точку зору. Гра є цілком самодостатнім мотивом будь-якої колективної поведінки. Використання гри у навчанні знімає скутість, розвиває уяву і почуття гумору, сприяє створенню радісної і доброзичливої атмосфери у колективі, орієнтованої на успіх.
Ігри підвищують ефективність викладання біології. Ігри проводяться на уроках, пропонується як домашнє завдання, використовується і в позакласній роботі. Відомо, що в процесі гри в учнів розвивається уява, спостережливість, кмітливість, а також викликається інтерес до самого предмета.
Навчальна гра – це підпорядковане сукупності певних правил і прийомів заняття, у процесі якого реалізуються дидактичні завдання за допомогою ігрових ситуацій. У структурі навчальної гри можна виділити такі компоненти:
Будь-яка гра відрізняється одна від іншої одним або кількома структурними компонентами. Наприклад, розрізняють ігри:
За кількістю учасників: індивідуальні: (ребус головоломка), і колективні(КВК, турнір, вікторина, «аукціон»)
У настільних іграх провідну роль відіграють операційні правила, якими визначається ігрове завдання. Як ігровий матеріал можна використати креслення ( кросворд, чайнворд, літери тощо). Завдяки настільним іграм є можливість оригінальним способом закріпити отримані знання, додатково використати довідкову, науково-популярну літературу.
Значення для організму |
C |
Сl |
I |
K |
F |
Mg |
P |
Ca |
O |
Na |
1. Входить до складу біомолекул |
г |
а |
б |
в |
б |
б |
ф |
у |
р |
д |
2. Основний позитивно заряджений іон в організмі тварин |
г |
а |
в |
е |
а |
б |
а |
г |
д |
а |
3. Основний компонент кісток і черепашок, бере участь у регуляції обмінних процесів |
о |
о |
а |
а |
б |
в |
г |
м |
н |
у |
4. Негативно заряджений іон в організмі тварини |
а |
о |
а |
г |
і |
н |
н |
а |
в |
б |
5. Головний внутрішньоклітинний позитивно заряджений іон. |
р |
о |
а |
б |
л |
л |
а |
н |
а |
г |
6. Входить до складу гормонів щитоподібної залози |
м |
о |
л |
б |
н |
а |
н |
і |
н |
б |
7. Входить до складу зубів |
л |
а |
л |
б |
о |
н |
а |
н |
і |
а |
8. Структурний компонент білків, нуклеїнових кислот, АТФ |
і |
н |
а |
о |
у |
і |
б |
н |
а |
в |
9. Активізує діяльність ферментів, структурний компонент хлорофілу |
н |
о |
п |
р |
с |
і |
б |
в |
г |
д |
10. Входить до складу води та біомолекул |
о |
в |
р |
с |
т |
ф |
а |
б |
н |
в |
КЛЮЧОВЕ СЛОВО: ГЕМОГЛОБІН
У рольових іграх на перший план виходять організаційно-управлінські правила, основною функцією яких є спонукання ігрового протиборства, зіткнення інтересів учасників, створення ігрового конфлікту тощо. Як правило, на уроках біології відображають реальні проблеми суспільства в екологічному та ін. аспектах. До цього типу належать такі ігри, як «казка», «суд», «форум», «мандрівка» тощо. Дидактичне значення цих ігор полягає в тому, що засвоєння навчального матеріалу відбувається у процесі розв'язання навчально-ігрових завдань на основі імітації. Рольові ігри дають можливість отримати знання нетрадиційним способом, систематизувати та узагальнити їх.
Рольові ігри сприяють розвитку логічного мислення та аналітичних здібностей учнів, учать самостійності прийняття рішень у різних ситуаціях. Вони посилюють інтерес до вивчення біології і сприяють кращому засвоєнню знань.
У змагальних навчальних іграх основними є процесуальні правила, які зумовлюють характер ігрового процесу. Змагання включають такі види ігор, як вікторина, КВК, «аукціон» тощо. Цей тип ігор сприяє формуванню мотивації навчання біології, логічного мислення, швидкого прийняття рішень. Учнів будь-якого віку охоплює бажання виграти, показати своє здібності й уміння з предмета. Ігровий матеріал надає ігровому процесу ймовірного характеру. Таким матеріалом може бути рулетка, конверти із запитаннями, комп'ютер як тоталізатор тощо, які посилюють емоційне напруження, створюють ситуацію азарту, захоплення.
У результаті діяльність учнів активізується і відповідно урізноманітнюється процес навчання.
Отже, ігрові правила в різних видах ігор дають можливість виділити їх типи.
Залежно від характеру пізнавальної діяльності учнів, самостійності їх у розв'язанні поставлених навчально-ігрових завдань ігри поділяють на класи:
До класу репродуктивних належать такі типи ігор, за допомогою яких пізнавальна діяльність школярів набуває відтворювального, виконавчого характеру. Процес пізнання відбувається на основі певного зразка, інструкції, відповідно до якої діє учень. До них можна віднести настільні ігри та змагання, причому контроль і оцінювання здійснюється не лише безпосередньо учасниками гри, а й учителем та однокласниками. Практичне використання репродуктивних ігор полягає в тому, що вони дають можливість за порівняно незначний час закріпити знання, виробити необхідні вміння та навички. Ці ігри можна використовувати для повторення та узагальнення знань, закріплення вмінь перевірки і контролю знань.
Під час застосування частково-пошукових ігор логічні операції школярів ускладнюються, що сприяє не лише закріпленню отриманих знань, а й виробляє вміння застосовувати їх в інших ситуаціях.
Пошукові ігри спонукають самостійну, пізнавальну, а в деяких випадках і дослідну діяльність учнів. Завдяки таким іграм школярі розв'язують навчальні завдання шляхом виявлення причинно-наслідкових зв'язків.
До частково-пошукових і пошукових належать рольові ігри, які можна проводити на заняттях з формування нових знань, умінь і навичок, для повторення та узагальнення знань і вмінь, їх перевірки і контролю.
Отже, пріоритетність навчально-пізнавальної діяльності й рівень самостійності учнів (клас ігор), характер організації навчання (тип ігор) і видовий склад ігор (навчальна гра) дають можливість виділити ігрові форми навчання і дати визначення цього поняття.
Ігрова форма навчання — це спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів на основі ігрової моделі.
Структурними компонентами ігрової форми є:
Ігрова форма характеризується саме цими структурними компонентами. Ігрових форм не може бути безліч, а виділяється лише три: «дидактична», «семінар», дослідження».
Структура ігрових форм навчання
Дидактична гра Семінар Дослідження
Репродуктивні Частково-пошукові Творчі
та пошукові
Настільні Змагальні Рольові
Кросворд, ланцюжок, турнір, «аукціон», «Казка»
павучок, портртрет вікторина, КВК, «конференція»,
«Щасливий випадок» «концерт»
Ігрові форми навчання спрямовані на досягнення дидактичних цілей навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Якщо розглядати ігрову форму з погляду діяльності учнів на основі гри, матимемо справу з «дидактичною грою». Коли ж метою є результат або аналіз і вході ігрової діяльності перевіряється його достовірність, то мають місце такі ігрові форми, як «дослідження» і «семінар».
Отже, розмежування понять «навчальна гра» й «ігрова форма навчання», визначення їх структурних компонентів дало можливість здійснити класифікацію ігор і виділити ігрові форми. Це сприяє ефективному використанню їх на уроках біології.
Висновки:
стимулює пізнавальну активність учнів, учні використовують знання, вміння і навички на практиці; розвиває пам’ять, мислення, уяву, фантазію, творчі здібності тощо;
4. Виховують самостійність, комунікабельність, формують вміння співпрацювати в колективі, брати на себе відповідальність за прийняті рішення.
5. Застосування ігор на уроках дає змогу, стимулювати як пізнавальну, так і творчу активність учнів, пад час гри між учнями відбувається обмін знаннями і наявним практичним досвідом, створюється позитивний емоційний настрій, що сприяє більш ефективному вирішенні поставлених навчально-виховних завдань.
6. Застосування на уроках елементів ігрової діяльності дає можливість учням самостійно опрацьовувати нову навчальну інформацію в процесі практичної (пошукової або творчої) дії. А це перші кроки виявлення серед учнів класу обдарованої дитини.
Література:
1