Стаття ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Про матеріал
Соціальна активність особистості – це особистісна якість людини, яка полягає у вияві ініціативи й відповідальності, самостійності й незалежності. Соціальна активність - один з найважливіших чинників соціального розвитку, під час якого людина усвідомлює себе в суспільстві як особистість, що свідомо засвоює соціальні норми та цінності, на основі яких формуються моральні, духовні, інтелектуальні якості людини
Перегляд файлу

Ікальчик А.П.

вчитель початкових класів

 Ніжинської гімназії №3

м. Ніжин, Чернігівська область, Україна

 

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 

Актуальність проблеми. В сучасних умовах глобальних соціальних перетворень, розвитку соціальної й економічної сфери в українському суспільстві постає потреба «в соціально активних членах зі стійкою особистісно значущою позицією, що вільно орієнтується в складній соціально-економічній та політичній ситуації, здатних ухвалювати рішення і досягати результату відповідно до поставленої мети, брати на себе відповідальність за свої вчинки, не утискаючи прав і свобод інших» [3]. Тому інновації навчально-виховного процесу Нової української школи  спрямовані на формування в особистості соціальної активності, від якої залежить розвиток усього суспільства, держави, етносу.

Мета статті: обґрунтування формування «соціальної активності особистості» як важливої складової освітнього процесу НУШ, зокрема в умовах дистанційного навчання.

Виклад основного матеріалу. Поняття «соціальна активність» і «соціально активна особистість» досить широко використовуються у працях філософів, психологів і педагогів, проте в науковій літературі досі не існує  єдиного підходу в розумінні цього феномену. Поняття соціальної активності особистості розглядається як явище, як стан особистості й водночас як її ставлення до різних аспектів життєдіяльності[3]. Особистість- це активний суб’єкт  життєдіяльності, така особа, що свідомо реалізовує свій потенціал, оцінює ризики,  самостійно приймає рішення, несе відповідальність за власні дії та наслідки своїх вчинків.

Згідно Державного стандарту початкової освіти вимоги до обов’язкових результатів навчання визначаються з урахуванням компетентнісного підходу, в основу якого покладено ключові компетентності. Важливими з них для формування соціальної активності особистості є вільне володіння державною мовою інноваційність, що передбачає відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо), формування знань, умінь, ставлень, що забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади; екологічна компетентність, що передбачає усвідомлене екологічне природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміння важливості збереження природи для сталого розвитку  суспільства; «громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність у житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних із різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України, дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя» [6] тощо.

В умовах дистанційного та змішаного навчання  яскравим прикладом формування соціальної активності учнів можуть бути такі форми роботи: малюнки, схеми, ментальні картки, що ввійдуть до таких розділів  учнівського портфоліо як  «Мій режим дня» (за умови дистанційного навчання він скорегований, змінений в часових рамках, групові форми роботи замінено на індивідуальні); «Мої малюнки» (через неможливість  перебувати у класі під час дистанційного навчання  учням замінено певну кількість колективних, групових, робіт у парах на індивідуальні); «Мої захоплення» (під час дистанційного навчання захоплення здобувачів освіти можуть стати прикладом для ровесників, що на певний час втратили можливість відвідувати гуртки, секції, клуби.  Це, наприклад, обмін у класному чаті відео-роликами «Моє щоденне тренування»,  онлайн-виставка робіт у чаті класу з оригамі, бісероплетіння, ліплення з легкого пластиліну, інших матеріалів). Також варто обрати індивідуальні креативні форми навчальної діяльності: малювання на вивчену  на уроці тему з предмету «Я досліджую світ» чи «Математика». Соціальна активність на уроках ЯДС формується при вивченні тем «Ми- підприємливі.Чи кожна людина може бути підприємливою? Як отримати добрі результати?», «Мода. Що таке власне «Я»? Чому здоровим бути модно?»,  «Ми- українці, ми- європейці» та багатьох інших. Тут доречно втілити такі форми роботи: гра «Конструктор» (побудуй речення за поданими малюнками, збери речення зі слів, побудуй  із цеглинок Lego тваринку, яку слід захищати).

Слід зазначити, що описані приклади з формування соціальної активності під час дистанційного навчання - це досвід періоду березня 2020 - січня 2021 років.

Висновки. Соціальна активність особистості – це особистісна якість людини, яка полягає у вияві ініціативи й відповідальності, самостійності й незалежності. Соціальна активність - один з найважливіших чинників соціального розвитку, під час якого людина усвідомлює себе в суспільстві як особистість, що свідомо засвоює соціальні норми та  цінності, на основі яких формуються моральні, духовні, інтелектуальні якості людини.

 

Список використаних джерел:

1.         Біленький Є.А., Козловець М.А., Саух І.В. та ін. Соціологія: словник термінів і понять / За ред. Біленького Є.А. і Козловця М.А. – К.: Кондор, 2006. – 370 с.

2.         Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376с.

3.      Никитина С.В. Социальная компетентность как задача современной школы в условиях модернизации // Проблемы педагогической инноватики. Профильное образование: Матер. VIII регион. науч.-практ. конф. / Под ред. Т.А. Ярковой: В 2 ч. Тобольск: ТГПИ, 2004. Ч. 2. С. 37-40.

4.      Оржеховська В. Формуваннясоціальноївідповідальностіучнів у сучаснійшколі // Педагогіка і психологія. – 1996. – № 4. – С. 25–31. 

5.       Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. — Київ : Літера ЛТД, 2018. — 160 с.

6.      Державний стандарт початкової освіти : затв. постановою  Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzhennyaderzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАЯВКА

НА УЧАСТЬ У ВСЕУКРАЇНСЬКІЙ НАУКОВО-ПРАКТИЧНІЙ   

                                                 КОНФЕРЕНЦІЇ

«ФОРМИ І ЗАСОБИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ»

 

Прізвище, ім’я, по батькові автора

Ікальчик Антоніна Петрівна

E-mail

aikalchik@meta.ua

Контактний телефон

+380676882428

Місце роботи

Ніжинська гімназія №3 Ніжинської міської ради Чернігівської області

Посада

Вчитель початкових класів

Область і місто проживання

Чернігівська область, місто Ніжин

Тема публікації

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Номер секції

Секція 4

 

 

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку