Бородина Є.Г.
МНУ ім.В.О.Сухомлинського
факультет дошкільної та початкової освіти
студентка 548 групи
Всебічний розвиток молодших школярів під час роботи на гуртках в ДОТ
Всебічний розвиток дитини передбачає гармонійне навчання, виховання та розвиток не тільки у школі, а і поза її межами. Діти нашої області мають змогу за кошти держави відвідати заклади дитячого дозвілля: це дитячі табори, санаторії, бази відпочинку, що надають комплекс освітніх, оздоровчих, розважальних послуг. Тільки цього року на початок серпня послуги з оздоровлення та відпочинку отримали майже 2 тисячі юних миколаївців, з них 10 осіб з інвалідністю. У позаміських оздоровчих закладах для учнів створено окрім основних заходів, гурткову та спортивну діяльність, здоров’язбережувальні процедури [3].
Виховання підростаючого покоління є безперервним педагогічним процесом, який розвивається і продовжується в літніх таборах відпочинку. Їх діяльність спрямована на організацію дозвілля і відпочинку, зміцнення здоров'я, задоволення інтересів і духовних запитів дітей, підлітків і юнацтва. Зміст, форми і методи їх роботи визначаються статусом закладу і будуються на принципах самоврядування та демократії, культурно-історичних традицій, пріоритетності загальнолюдських надбань і цінностей. Організація виховного процесу в літньому таборі відпочинку здійснюється з урахуванням специфіки життя і діяльності тимчасового дитячого колективу в період літніх канікул. Літо відкриває значні можливості для прилучення дітей, підлітків, юнацтва до священних сторінок історії України, традицій, звичаїв, обрядів, культури українського народу. Походи, екскурсії, робота на гуртках та секціях допоможуть розширити уявлення вихованців про Батьківщину, її минуле і сьогодення рідного краю, а різноманітна гурткова діяльність розвити, покращити та удосконалити здібності та нахили дітей [2].
Особливе місце в розвитку школярів посідає саме гурткова робота. В дитячих оздоровчих таборах вона різноманітна: це хореографія, вокал, артстудія, студія журналістики та відеозйомки, фотостудія тощо. Художньо-декоративний гурток, на якому ми хочемо зупинитись детальніше, направлений на розвиток уваги, уяви, фантазії, стриманості, витривалості, естетичного смаку, творчого, логічного, критичного мислення; виховання бажання працювати в колективі, допомагати та підтримувати; навчання працювати з різними матеріалами та техніками, обладнанням та інструментами, поєднувати природні та штучні речовини. Але результативна робота неможлива без правильного планування та систематичності. Аналізуючи практичний досвід, ми виділяємо наступні поради, щодо успішного планування та реалізації гурткової роботи:
- розділяти матеріал на вікові категорії, враховуючи індивідуальні особливості;
- співпрацювати з іншими керівниками гуртків (в артстудії діти малюють, на психології аналізують свої роботи, на гуртку журналістики презентують їх);
- обмін досвідом з досвідченими фахівцями, що мають стаж роботи в ДОТ;
- спільні робота близьких за напрямком гуртків (гурток дизайну \ гурток малювання \ гурток декоративно-прикладного мистецтва тощо – спільне оформлення фотозон, виставок);
- враховувати специфіку табору та тематику дня (виготовлення декорацій до Хеллоуіну, гавайського Нового року тощо);
- окрім однобічного розкриття теми плану, виховувати естетичний смак, працелюбність, колективну діяльність, спілкуватись з дітьми, розповідати цікавинки (міні-лекції під час роботи);
- пояснювати дітям важливість та користь занять на гуртках;
- готувати один одному сюрпризи, вчити дітей піклуватись один про одного;
- обов’язково формувати виставку дитячих робіт, хвалити та підтримувати дітей, особливо тих, у кого не все виходить;
- радитись з дітьми та вихователями щодо наступних занять, цікавитись, що їх турбує, цікавить;
- регулярно змінювати план: доповнювати або викреслювати зайве, нецікаве;
- займатись пошуком та реалізацією нових течій, технік роботи;
- проводити різні форми опитування задля розуміння інтересів школярів;
- заняття гуртка проводити у чистому, світлому приміщенні, що відповідає санітарно – гігієнічним нормам;
- надавати необхідну кількість канцтоварів для зручності обладнання робочого місця;
- задля активізації інтересу, проводити ряд занять у формі гри: творчі, розвивальні, проблемні ігри;
- матеріал слід поступово ускладнювати: на першому, ознайомлюючому занятті достатньо зацікавити поробкою, розказати захоплюючу історію та разом спробувати повторити її, на інших – додавати нове, більш складне, малознайоме;
Отже, головною метою гурткової роботи в дитячих оздоровчих таборах є: створення умов для творчого, інтелектуального, естетичного, духовного та фізичного розвитку дітей та учнівської молоді у вільний від навчання час, підготовка до майбутнього життя в умовах переходу до новітніх технологій, задоволення їх освітніх потреб. У період перебування молодшого школяра у закладі оздоровлення та відпочинку, необхідно створити умови для всебічного, гармонійного розвитку, який більшою мірою реалізується на гуртках різноманітної спрямованості. Важливо, щоб табірна діяльність поєднувала в собі музичну, літературну, художню та спортивну спрямованість. Додаткова освіта надає можливість дітям поглибити знання з різних предметів, закріпити та удосконалити вже набуті уміння та навички, навчитись створювати нове на основі відомого.
Список використаних джерел:
Режим доступу: https://www. nicknet.ua