У своїй статті я описала деякі моменти з власного досвіду спілкування з учнями через мережу Інтернет. У статті мова йде про соціальну мережу VK (Контакти) (я вже кілька років її використовую). Хоча можна використовувати інші соціальні мережі.
Переваги використання можливостей мережі Інтернет у навчальному процесі.
Всі ми знаємо, що на сьогодні одним з основних джерелом інформації для учнів є мережа Інтернет! Навіть не стільки джерелом інформації, скільки комунікативним середовищем. Також, не менш важливим комунікативним середовищем у житті учня, є школа, де відбувається активне спілкування з вчителем, однокласниками та їхня спільна взаємодія. І я, як і кожен сучасний вчитель розумію, що за допомогою мережі Інтернет цю комунікацію можна зробити зручнішою, сучаснішою, ефективнішою. Я наприклад, спілкуюсь з учнями через соціальну мережу VK (Контакти). На стіні своєї сторінки я розміщую різні повідомлення - в основному це домашнє завдання для учнів 5- 11 класів або необхідна інформація стосовно проекту.
Домашнє завдання: підготувати захист проекту.
Для учнів 10–11 класу, технології.
Для учнів 9 -11 класу.
В свою чергу учні надсилають мені виконане домашнє завдання для перевірки.
Наприклад, висновок до проекту, учениця 11 класу:
Аналіз виробів-аналогів, учень 11 класу.
Тобто, на протязі виконання проекту (створення електронного портфоліо), я постійно підтримую зв'язок з учнями 10-11 класів, що дає можливість кожному з них виконати роботу на максимально високому рівні. Також я активно спілкуюсь з ученицями 5- 9 класів. Наприклад, під час виконання домашнього завдання вони надсилають мені адреси сайтів де знаходиться необхідна інформація, я аналізую інформацію яка там знаходиться і даю вказівки доцільно використовувати даний сайт чи ні. Таким чином я навчаю учениць обробляти інформацію: аналізувати, систематизувати, виділяти головне. Саме це я вважаю найбільшою перевагою спілкування через Інтернет між вчителем і учнем!
Особливу увагу хочу звернути на те, що така система роботи підвищує результативність учнів саме на уроці і тим самим підвищує інтерес до навчального предмету. Пояснюю конкретніше: під час вивчення будь- якого варіативного модуля є тема: «Створення банку ідей. Аналіз виробів – аналогів. Створення ескізу», а слідуючий урок «Створення технологічної картки виготовлення виробу». Зрозуміло, що від результату попереднього уроку залежить результат слідуючого, тобто, якщо учениця не створить ескіз, то технологічну картку не зможе написати і в результаті - негативна оцінка.
Ви можете сказати, що створити ескіз – це посильна робота для дитини і тут не виникає ніяких проблем. Так я з вами згодна, але якби не вироби – аналоги. Адже ми маємо навчити дітей створювати ескіз лише після аналізу виробів – аналогів. Адже під час роботи над проектом, діти працюють за схемою:
Банк ідей
Вироби – аналоги
Аналіз виробів – аналогів, висновок
Вимоги до майбутнього виробу
Ескіз
Технологічна картка
Тобто, щоб створити ескіз, потрібно правильно підібрати вироби – аналоги. Ви запитаєте «що означає правильно?» Наведу приклад з власного досвіду роботи.
Як було раніше у мене на уроках:
Тема «Створення банку ідей. Аналіз виробів – аналогів. Створення ескізу» Основне завдання: визначитись з вибором виробу для виготовлення. Перевірка домашнього завдання: під час пошуку учні використовують різні джерела інформації і приносять на урок - журнали, фото, готові вироби, книги, ксерокопії, роздруковані зображення виробів з мережі Інтернет. Робота на уроці: учні виконують аналіз - виробів аналогів, пишуть висновок та вимоги до майбутнього виробу і малюють ескіз.
Реальна картина уроку: значна частина учнів не виконують ескіз, тому що неправильно виконали домашнє завдання, тобто допустили помилки під час вибору виробів – аналогів:
А тепер уявіть відчуття дитини, коли вона витратила час, а можливо і гроші (ксерокс чи друк), підготувала все необхідне для уроку, а потім виявляється, що це не зовсім те, що потрібно. Звичайно, я знаходила вихід з ситуації, діти працювали на уроці, але результативність знижувалась.
Урок сьогодні
Тема «Створення банку ідей. Аналіз виробів – аналогів. Створення ескізу» Основне завдання: визначитись з вибором виробу для виготовлення. Перевірка домашнього завдання: під час пошуку учні використовують різні джерела інформації і приносять на урок - журнали, фото, готові вироби, книги, ксерокопії, роздруковані зображення виробів з мережі Інтернет. Робота на уроці: учні виконують аналіз - виробів аналогів, пишуть висновок та вимоги до майбутнього виробу і малюють ескіз.
Реальна картина уроку: деякі учні не виконують ескіз, тому що неправильно виконали домашнє завдання, тобто допустили помилки під час вибору виробів – аналогів. Основна частина учениць – готові до уроку, так як я вже його перевірила через VK (Контакти).
Наприклад, під час вивчення варіативного модуля у 6 класі «Технологія виготовлення сувенірів», учениця надіслала мені ось такі зображення.
Я написала їй, що ідея гарна, але виріб для 6 класу – складний у виготовленні і матеріалів потрібно близько 15!!! Тому порадила знайти щось простіше, що не потребує великих матеріальних витрат. Через певний час учениця надіслала мені зображення інших виробів, ось одне з них:
Звичайно, що цей варіант набагато кращий, до того ж тут можна проявити свою фантазію і доповнити образ своїми елементами.
Як бачите спілкування через мережу Інтернет має ряд переваг:
Спілкування з учнями через мережу Інтернет націлене не тільки на формування знань, навичок і вмінь з навчального предмета, але і на формування особистих якостей учня: дисциплінованості, самостійності, відповідальності, співпраці.
Як ми бачимо, з одного боку така система роботи задовільняє освітні потреби учнів, а з іншого — є суспільно корисною в соціальному сенсі, адже забезпечує дозвілля учнів, підвищує їхній інтелектуальний і культурний рівень.
Спілкування через мережу Інтернет під час навчання - це синхронний і асинхронний режими взаємодії учасників навчального процесу: вчитель – учень, учень – учень, учень – навчальна група; практичне засвоєння інструментів ІКТ та екстериторіальність (тобто на відстані).
ВЧИТЕЛЬ розміщує необхідну інформацію у мережі Інтернет |
УЧЕНЬ знайомиться з інформацією, яку розмістив учитель |
Переваги використання можливостей Інтернет |
|
Домашнє завдання у мережі Інтернет (блог, сайт школи, соціальні мережі і т. д. |
Зажди знає домашнє завдання, адже учень міг бути відсутній на уроці чи забув записати. |
Підвищує кількість учнів, які виконали домашнє завдання |
|
Пояснення, цінні вказівки до ходу виконання домашнього завдання |
Впевнений у правильності виконання домашнього завдання. |
Підвищує якість виконання домашнього завдання |
|
Необхідна інформація, яка була на уроці, особливо це стосується роботи над проектом |
Може перевірити чи правильно записав необхідну інформацію у зошиті |
Підвищує якість роботи над проектом |
|
Спілкуються : |
Підвищує результативність навчальної діяльності учнів |
||
|
Може отримати відповідь на будь – яке запитання під час виконання домашнього завдання |
||
|
Дізнається про результат своєї роботи, якщо відсутній на уроці (хворіє, перебуває у від ’їзді і т.д.) |
||
|
Економить кошти на виготовлення проектної папки та час для перевірки |
||
|
Отримати оперативну інформацію про результат своєї діяльності |
||
Також спілкування через мережу Інтернет надає можливість організувати відкрите навчання, де збільшується кількість учнів, які мають доступ до необхідної інформації і за рахунок цього знижує матеріальні витрати на організацію і здійснення процесу навчання.
Можна сказати, що мій спосіб спілкування з учнями є невеличкою складовою дистанційного навчання, яке все більше набуває поширення в системі освіти.
Дистанційне навчання – форма організації і реалізації навчально-виховного процесу, за якою його учасники (об’єкт і суб’єкт навчання) здійснюють навчальну взаємодію принципово і переважно на відстані.
Інструменти спілкування , які доступні вчителю загальноосвітньої школи: