презентацію застосовувала для проведення педагогічної ради
Економічні періоди: підйом, розквіт, спад, криза. Переконання і прийняті в суспільстві закони залежать від економічних стадій розвитку суспільства. Кожне покоління має ті цінності, які допомагають йому вижити. Теорія поколінь вивчає цінності поколінь. Експерементували у США, країнах сходу, Росії.Ідеї
Особливості середовища. Благополуччя і економічне зростання. Характеристика. Улюблені діти. Постійна діяльність до самої старості. Все самі. Не люблять отримувати допомогу, для них це ознака слабкості. Сформовані цінностіПрацьовитість, відповідальність, віра в світле майбутнє, прихильність ідеології, сім'я і сімейні традиції,категоричність суджень, героїв, покоління «осінь».
Особливості середовища Голод, війна, втрати, переживання горя і втрат, ізоляція від зовнішнього світу, відсутність розкоші, принцип «стіни мають вуха», репресії. Багато читали, мало говорили, мали багатодітні сім'ї. Характеристика Інстинкт самозбереження, гіпертрофоване почуття обов'язку, жорсткі судження, пильна спостережливість. Переконання: блага можна отримати тільки за працю, всіх нагодувати і дати з собою, піклуватися про здоров'я та тепло одягатися (підштаники з начосом), дарувати подарунки у вигляді їжі,заощаджувати все на «чорний» день, прати пакетики, немати жодних надмірностей. Сформовані цінностіВідданість, дотримання правил, повага до посади і статусу, терпіння.
Особливості середовища Країна, якою можна пишатися. Батьки – герої – переможці. Найкраще - спорт. Піонерські табори. Можна говорити. Обіцяли, що скоро всі житимуть при комунізмі. Є ідеали. Зрозумілі мета та завдання у житті. Гордість за предків. Футбол без меж. Дворові та настільні ігри. Безпечне подвір'я Характеристика Цінності – держава – єдина родина. Всі люди – брати. Толерантні. Оптимісти і ідеалісти. Вірять, що можуть змінити світ. Все наше – найкраще. Беруть участь в усіх галузяхсуспільного життя. На роботі трудоголики. Сформовані цінності оптимізм, колективізм, зацікавленість в особистому зростанні.
Їм цікаво займатися тим, що приносить користь людям, країні. Цікавий процес праці. «Роби те, що скажуть, результат не важливий». Але готові отримувати за працю матеріальні винагороди. Дуже важливо виглядати молодо. Нічого не розуміють в моді. Можуть одягатися безглуздо, як в юності. Якщо починали свій бізнес, то в команді, яку зберігають на довгі роки.
Особливості середовища Діти з ключами на шиї. Батьки молоді, веселі і вічно зайняті роботою і своїми захопленнями. Дитина розуміє, що є дві реальності: та, що в телевізорі і ЗМІ, і та, про яку не треба говорити в школі. Вже доступно багато з раніше забороненого. Наркотики, перебудова. Батьки розчаровані, їхні надії не виправдалися, їх очікування обдурили. Батьки, які «втратили себе». Батьки, яким треба багато працювати, щоб діти вижили. Більшість дітей самі по собі. Характеристика Розуміння того, що батьки не знають, як жити. Немає віри в майбутнє. Стабільність – це не реально, оскільки все змінюється просто «на ходу». Найбільш індивідуалістичне покоління. Головне – «бабло». Розлучень більше, ніж у інших поколінь. Немає цінності відносин. «Я роблю те, що хочу». «Дайте бабло, і я ваш, до тих пір, поки мені це потрібно». Кращі психологи. Сформовані цінності Сформувалися цінності: готовність до змін, можливістьвибору, глобальна інформованість, технічна грамотність, індивідуалізм, прагнення вчитися протягом усього життя, неординарність поглядів, пошук емоцій, прагматизм, надія на себе, рівноправність статей.
Тільки сам – ні на кого розраховувати не можна. Починають удвох, потім рву відносини. Не можна ні кого ставити, тільки ти. З ними дуже важко домовлятися. Сумують у стабільному місці. Потрібні зміни і бурі. Часто змінюють місце роботи. Не любить експериментів (раптом не спрацює). Потрібен швидкий результат. Не вміють заощаджувати гроші. Не розбираються в одязі, але потрібно випендритися. Статусно, VIP. Важливо – ого-го – чого я досяг!
Особливості середовища Зросли на фентезі, комп'ютерних іграх. Батьки Х – світ зовні небезпечний. Дітей треба захистити від світу. До школи за руку. Так як їх, нікого не любили. Дітям стали говорити про те, що їх люблять. Характеристика Віртуальні друзі. Вони займаються всім. Фрілансери – величезні маси людей, не врахованих на ринку праці. Як заробляють на життя – невідомо.Їм дуже важлива країна. Ми – боги! Що ти хочеш, щоб захопити світ?Сформовані цінності Сформувалися цінності: в систему цінностей цієї групи вже включені такі поняття, як громадянський обов'язок і відповідальність, але при цьому психологи відзначають їх наївність і вміння підкорятися. На перший план для представників цього покоління виходить негайна винагорода.
Особливості середовища Знову не можна говорити те, що думаєш. Немає поняття «простір». Глобалісти. Характеристика Цінності – здоровий спосіб життя. Вибори – це свято. Є пріоритети, є правила гри. Треба грати за правилами, щоб виграти. Опозиція, тероризм. Ви все правильно говорите, що потрібна свобода слова, тільки навіщо? Історії про те, що потрібно любити всіх, не для них. Планшет – друг, яким я можу керувати. Багато атрибутів для занять спортом. Але й багато пристроїв для забезпечення їх безпеки. Сформовані цінності гіперактивні ,«кліпове мислення» схильність до аутизації.
Як вчити сучасних дітей? Зміна перша: Швидкість навчання. Педагоги повинні прискорювати саме зміст навчання. Подача інформації повинна відбуватися швидше, часу на вирішення завдань необхідно давати менше, отримувати результати, аналізувати їх і реагувати на них треба відразу ж. Зміна друга: Одна картинка варта тисячі слів. Сучасні діти по-іншому сприймають інформацію. Для них все має бути яскравим, видовищним, наочним. Тому урок для представників цих поколінь, має об'єднувати в собі традиційні інструменти (дошка, маркери) і нові технології навчання (проектори, мобільні телефони, комп'ютери).
Зміна третя: Мультизадачність і вміння зацікавити. Багатьом дітям набагато зручніше робити кілька речей одночасно. Саме тому сьогоднішній урок має включати в себе нові інструменти - в тому числі й ігри, й динамічні інтерактивні завдання. Більшість дітей абсолютно не розуміють, навіщо потрібно читати книжки і сидіти над зошитами. Потрібно не намагатися пояснити щось, азацікавити. Зміна четверта: Система заохочень. Сучасні діти готові працювати, якщо знають, що отримають визнання і винагороду за свої труди. При цьому вони хочуть отримати його відразу ж,негайно. Необхідно заохочувати працю, підвищувати якість і швидкість виконання операцій, а не гнатися за дотриманням стереотипів і умовностей.
Висновки Не зловживати заборонами. Не відгороджувати від інформації, а допомагати систематизувати. Заохочувати прагнення до самореалізації. Не повчати фразами типу «Я в твої роки» . Ділитися своїми уявленнями про життя. Поважати його думку. Підтримувати відносини «на рівних». Вникати в їхні інтереси, вчитися у них. Підтримувати авторитет інших дорослих. Допомагати «залишитися в реальності» (уникати комп'ютерної залежності). Заохочувати успіхи.
Не забувайте, що молодь у всі часи сварили, мовляв, не такі, як раніше. Згадаймо навіть «Бородіно» Лермонтова:« Да, были люди в наше время, Не то, что нынешнее племя: Богатыри – не вы!» Пам'ятайте, у молоді є маса переваг (віра в себе, ризикованість, свіжість сприйняття), навчіться їх бачити, а головне - використовувати.