Стаття "Проєктна діяльність на уроках фізики як аспект компетентнісної освіти школярів"

Про матеріал
В статті пропонується досвід впровадження методу проєктів до навчання фізики в сучасній школі. Матеріал буде корисним для вчителів фізики.
Перегляд файлу

                                   Проєктна діяльність на уроках фізики

                                 як  аспект компетентнісної освіти школярів

Комарницька О.В., вчитель фізики

Ліцей «Наукова зміна» м.Київ

вчитель вищої категорії, вчитель-методист.

«Знання можуть бути купою каміння

 на яких стоїть особистість.

                                                   І знання можуть бути вершиною піраміди

                                                                            на якій стоїть особистість».  

                                                                                                     В. Розов

Школа ХХІ століття потребує створення виховного простору, спрямованого на виховання конкурентоспроможної особистості, котра зуміє розробляти свої життєві плани ,самостійно використовувати знання для розв’язання проблем. Соціально-економічні, політичні та культурні процеси, які відбуваються у соціумі,  вимагають від особистості особливої якості – життєвої компетентності. Закономірно, що чим раніше і повніше людина оволодіє життєвою компетентністю, життєтворчістю, тим успішнішою буде її життєдіяльність, а життя стане продуктивнішим та змістовнішим. Розвиток життєвої компетентності дитини залежить від її взаємодії з сім’єю, школою, групою однолітків, громадою. Вона відчуває вплив засобів масової інформації, творів мистецтва.

Звідси і необхідність змін і технологій навчального процесу. Метод «запам’ятай і повтори»  з готовою формулою  треба замінити на метод «пошуку і проектування», розв’язання життєвих ситуацій. Відомо, що учні засвоюють 10% того , що читають, 20% того , що чують, 30%  того,  що  бачать, 50% того , що бачать і чують, 90% того, що говорять і роблять. Конфуцій підкреслив : «Навчити можна тільки через діяльність», а Георг Зіммель , німецький соціолог, ще на початку XX стверджував: «Людина досвідчена та,  яка знає,  де знайде, чого вже не знає». Тому виходить, що найефективніший  методи ті, які спонукають до самостійної діяльності.  Ідеально відповідає цій потребі проєктна діяльність, бо вона сприяє активному залученню й реалізації життєвих планів учнів. Використання методу проєктів на уроках фізики сприяє реалізації діяльнісного підходу до вивчення предмета, а також дає можливість розвитку в учнів наступних компетенцій:

  • соціальна зрілість, пов’язана з готовністю брати на себе відповідальність,ініціативністю;
  • володіння комунікативними навичками, що передбачає опанування усним і писемним спілкуванням, формування вміння вести полеміку, працювати в команді;
  • інформаційні компетенції, які передбачають розвиток умінь орієнтуватися в інформаційному просторі, критично осмислювати інформацію;
  • здатність до саморозвитку й самоосвіти,прагнення постійно навчатися та вміння самостійно конструювати свої знання;
  • здатність до раціональної продуктивної, творчої діяльності, що передбачає уміння планувати свою роботу, комплексно поєднувати знання з різних галузей для вирішення проблеми;
  • презентаційні вміння, навички естетичного оформлення результатів дослідження,тощо.

Таким чином, оцінка проєктної діяльності учня дає можливість вчителю оцінити рівень компетентності школяра. Робота над проєктом – це практика впровадження особистісно орієнтованого навчання на уроках фізики, що враховує у процесі навчання конкретного учня, його вільний вибір, особисті інтереси. В процесі проєктної діяльності учень розуміє навіщо йому ці знання і де їх застосовувати. Щоб досягти таких результатів, педагог має знайти розумний баланс між академічними знаннями і практичними (схема 1).

Проєктна технологія передбачає реалізацію дій за чітким алгоритмом (схема 2) та наявність певної сукупності навчально-пізнавальних прийомів, що дозволяють учням самостійно вирішувати проблему з обов’язковим представленням результатів.

Результати виконання проєктів можуть бути такими:

  • відеофільм;
  • комп’ютерна презентація;
  • комп’ютерна газета, альманах;
  • веб-сторінка;
  • слайд-шоу.

Упроваджуючи проєкти в навчальний процес , учитель дотримується системного підходу. Мною проводиться робота за темою «Проєктна діяльність на уроках фізики як аспект компетентнісної освіти школярів». Досвід роботи за цією методикою показав, що проєктні технології дозволяють комплексно розвивати базові компетентності учнів. Ми розробили «сходинки» проєктної діяльності та блок-схему співпраці вчителів та учнів , які використовуються в роботі з учнями під час підготовки проєктів. На уроках фізики та астрономії, позакласних заходах, під час навчальної практики учні мають можливість творчого розвитку своїх здібностей під час підготовки проєктів міжпредметного , екологічного змісту. Проєктні роботи учнів з фізики систематично беруть участь в конкурсах на міському та обласному рівнях. Для цього у в кабінеті фізики створений «банк проєктів».  Дипломантами інтерактивного конкурсу «Херсонщина спілкується зі світом» стали роботи:

  • «Використання енергії вітру на Херсонщині», Бойко О., 8 кл;
  • «Внесок академіка Верещагіна Л.Ф. у розвиток кристалофізики», Нікітіна В.,10 кл.

Також відмічені наступні учнівські проекти:

  • «Проблеми та перспективи теплозбереження в приміщеннях»;
  • «Залежність швидкості росту кристалів від температури»;
  • «Життя у  Всесвіті»;
  • «Нептун - блакитна планета»;
  • «Земля - планета Сонячної системи».                                                                     

Аналіз проведених уроків та виховних заходів показує, що впроваджена форма організації навчання залучає учнів до активної пошуково-творчої діяльності , мобілізує творчий потенціал учнів, формуються компетенції, яких потребує сучасне  життя(соціальні, комунікативні. інформаційні та ін.), сприяє саморозвитку та самоосвіті учнів. Використовувався метод проєктів під час розроблених та проведених нами виховних заходах:

- «Лицарський турнір знавців теплових явищ», 8 кл.;

- «Брейн-ринг знавців фізики», 10-11 кл.;

- «В світі кристалів», конференція 10 кл.;

- «Великі відкриття», конференція 9 кл.

Досвід впровадження методу проєктів до навчання фізики засвідчив , що він не тільки не виключає використання інших методів та форм навчання, а й сприяє їх вмілому поєднанню.

 

Список використаних джерел

  1. Гадяцький М.В., Хлебнікова Т.М. організація навчального процесу в сучасній школі .-Харків: « Ранок», « Веста».-2004.-136 с.
  2. Подмазін С.І. Особістісно-орієнтований освітній процес. Принципи. Технології// Педагогіка і психологія.- №2.-1997.- с.37-43.
  3. Шарко В.Д. Сучасний урок фізики: технологічний аспект/Посібник для вчителів і студентів.-К.,2005.-220с.

 

 

Додатки.

Правила для вчителів які використовують метод проєктів

1. Учитель сам обирає, чи буде він використовувати метод проєктів.

2. Учитель несе повну відповідальність за дітей, які беруть участь у проєкті.

3. Учитель є партнером учнів в роботі над проєктом,вважає їх рівноправними учасниками спільної роботи, тому довіряє учням.

4. Учитель створює всі умови для вільної, самостійної роботи учнів.

5. Учитель обирає роль фасілітатора, помічника, наставника школярів.

6. Учитель під час спілкування з учнями користується виразами «Чому ти це зробив так?», не використовує слова типу «Ти зробив це неправильно!».

7. Учитель втручається в самостійну роботу дітей тільки тоді, коли цього вимагають обставини, або учні самі про це просять.                                                                

 

 Схема 1

                           Результати проєктної діяльності

                      як творчої співпраці вчителя й учнів   

 

 

 

                                                                                              

 

 

  Схема 2

                          «Сходинки» проєктної діяльності

 

 

 

                                                   9

 

                                              8

 

                                      7

 

 

                               6

                            

                         5

 

                   

                   4

 

          

           3

 

    2

 

 

 1

 

                                  

                                                          

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали для друку
Додано
2 травня
Переглядів
174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку