Реалізація інтегративного підходу в шкільній природничій освіті
Удосконалюватися – значить мінятися,
бути досконалим – означає змінюватися часто.
Уїнстон Черчіль
Питання модернізації системи освіти в Україні є одним із пріоритетних. Першочерговим стратегічним завданням реформи загальної середньої освіти в Україні є оновлення її змісту.
Це передбачає:
У XXI столітті предмети не можуть вивчатися відірвано від реальності, а шкільний урок існувати сам собою. Тож на допомогу педагогам та школярам приходить інтегроване навчання – світова практика, залучена до освітнього процесу завдяки реформі «Нова українська школа».
Для вирішення проблеми якості шкільної природничої освіти потрібно позбутися розбалансованості змісту освіти шляхом розроблення розробки навчальних програм з природничих предметів, які б узгоджувалися між собою та утворювали цілісну освітню галузь. Реалії сьогодення вимагають ґрунтовних знань у галузі природничих наук не тільки від спеціалістів, а й від пересічних громадян. Постійно зростає соціальний запит на науково-природничі знання.
Методологічною основою для створення умов, які б забезпечили розвиток конкурентно спроможної особистості, яка б мала цілісний науковий світогляд, сформовані компетентності у галузі природничих наук може виступати інтегрований підхід. (Термін «інтеграція» походить від латинського integralis — цілісний, єдиний, неподільний, integratio — поповнення, відновлення.)
Педагогічна інтеграція — це вища форма взаємозв’язку, якій характерна нерозривність компонентів, нова об’єктивність, нова структура, нова функція об’єктів.
Освітня інтеграція – це інтеграція в життя, це взаємопроникнення елементів, які роз’єднані в окремі предмети, але мають генетичну спорідненість. [3]
В Державному стандарті базової середньої освіти інтегрований підхід та інтегрована компетентність учня трактуються як можливість і здатність дитини застосовувати знання, вміння, навички та способи діяльності для вирішення найширшого кола проблем, що належать до певних галузей та окремих навчальних предметів. [2, 6]
Ось чому сьогодні так гостро стоїть питання в необхідності модернізації шкільного курсу природничої освіти, переорієнтації навчальних програм на комплекс із природничих предметів, математики, інженерії і технологій. Все це можна реалізувати впровадженням популярного напряму, який називається STEM і охоплює:
Із впровадженням цього напрямку посилюється природничо-науковий компонент та інноваційні технології.
Відповідно до Концепції Нової української школи, Державного стандарту базової освіти (2020 р.) проходить системна реформа повної загальної середньої освіти, проєктування й прогнозування змісту навчання природничих предметів на засадах інтегративного підходу.
Головною метою інтегрованого курсу є формування природничо-наукового світогляду школярів, що забезпечить високий рівень загальноосвітньої підготовки з природничих наук, оволодіння ними методів наукового пізнання світу для пояснення як фізичних, так і хімічних, географічних, біологічних, екологічних явищ, набуття компетенцій комплексного підходу до розв’язання завдань, які можуть зустрічатися в реальному житті кожної родини зокрема і суспільства в цілому. [3]
Введення інтегрованого курсу в початковій школі «Я досліджую світ» особливо актуальне, бо дитина в молодшому шкільному віці сприймає світ цілісно. Тому найдоцільніше, коли навчання буде максимально інтегрованим – і навчальні предмети будуть об’єднуватись навколо цікавих для дітей проблем. Логічним продовженням цього напрямку є впровадження для здобувачів освіти 5-6 класів в природничій освітній галузі таких інтегрованих курсів як «Пізнаємо природу», «Довкілля», «Природничі науки».
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти Типова освітня програма для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти (затверджена наказом МОН України №235 від 19.01 2021 р.) визначають право за закладом освіти при розробленні навчальних планів визначати перелік предметів або інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі. [2]
Отже введення інтегрованих курсів – це не самоціль і не потребує фасувального характеру. Не випадково для підтвердження ефективності такого реформування в освіті ІІ ступеня надається проміжний період, де передбачена можливість реалізації природничої галузі як шляхом вивчення окремих дисциплін (фізика, хімія, біологія географія) так і вивченням інтегрованого курсу «Природничі науки».
Основною метою запровадження інтегрованих курсів у старшій школі виступатиме спосіб вивчити щось нове або побачити його по-іншому.
Переваги інтегрованого навчання:
Інтегровані курси в природничій освітній галузі – це місточки, які забезпечать плавний перехід від загального пізнання світу до вивчення самостійних природничих дисциплін.
БІБЛІОГРАФІЯ
1.Грицай Н.Б. Екологізація змісту біологічної освіти старшокласників у контексті побудови нової української школи / Н.Б.Грицай // Регіональні геоекологічні проблеми в умовах сталого розвитку : зб. наук. пр. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., м.Рівне, 18-20 жовт. 2018 р. – Рівне, 2018. – С. 157-159.
2.Державний стандарт базової середньої освіти – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
3.Засєкіна Т. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія / Т. Засєкіна. — К.: Педагогічна думка, 2020. — 400 с.
4.Концепція Нової української школи [Електронний ресурс] // сайт : mon.gov.ua. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/
5.Національна доктрина розвитку освіти [Електронний ресурс] // сайт : mon.gov.ua. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text