Стаття "Реалізація інтегративного підходу в шкільній природничій освіті "

Про матеріал
У статті розкрито необхідність впровадження інтегрованого підходу при виченні дисциплін природничого циклу. Показано переваги інтегрованого навчання та введення інтегрованих курсів в природничій освітній галузі в умовах НУШ.
Перегляд файлу

Реалізація інтегративного підходу в шкільній природничій освіті

Удосконалюватися – значить мінятися,

бути досконалим – означає  змінюватися часто.

Уїнстон Черчіль

Питання модернізації системи освіти в Україні є одним із пріоритетних. Першочерговим  стратегічним завданням реформи загальної середньої освіти в Україні є оновлення її змісту.

Це передбачає:

  • пошук нових підходів до структурування навчальних предметів на інтегративних засадах;
  • здійснення міжпредметної і міжгалузевої інтеграції;
  • розроблення технологій і засобів навчання для формування ключових компетентностей і наскрізних умінь як інтегративних якостей особистості.
  • застосовування технології інтегрованого навчання і відповідного навчально-методичного забезпечення;
  • забезпечення методичної підготовки педагогічних працівників до реалізації інтегративного підходу.

У XXI столітті предмети не можуть вивчатися відірвано від реальності, а шкільний урок  існувати сам собою. Тож на допомогу педагогам та школярам приходить інтегроване навчання  світова практика, залучена до освітнього процесу завдяки реформі «Нова українська школа». 

Для вирішення проблеми якості шкільної природничої освіти потрібно позбутися  розбалансованості змісту освіти шляхом розроблення розробки  навчальних програм з природничих предметів, які б узгоджувалися між собою та утворювали цілісну освітню галузь. Реалії сьогодення вимагають ґрунтовних знань у галузі природничих наук не тільки від спеціалістів, а й від пересічних громадян. Постійно зростає соціальний  запит на науково-природничі знання.

Методологічною основою для створення умов, які б забезпечили розвиток конкурентно спроможної особистості, яка б мала цілісний науковий світогляд, сформовані компетентності у галузі природничих наук може виступати інтегрований підхід. (Термін «інтеграція» походить від латинського integralis — цілісний, єдиний, неподільний, integratio — поповнення, відновлення.)

Педагогічна інтеграція — це  вища форма взаємозв’язку, якій  характерна  нерозривність компонентів, нова об’єктивність, нова структура, нова функція об’єктів.

Освітня інтеграція – це інтеграція в життя, це взаємопроникнення елементів,  які роз’єднані в окремі предмети, але мають генетичну спорідненість. [3]

В Державному стандарті базової середньої  освіти інтегрований підхід та інтегрована компетентність учня трактуються  як можливість і здатність дитини  застосовувати знання, вміння, навички та способи діяльності для вирішення найширшого кола проблем, що належать до певних галузей та окремих навчальних предметів. [2, 6]

 

Ось чому сьогодні так гостро стоїть питання в  необхідності модернізації шкільного курсу природничої освіти, переорієнтації навчальних програм на комплекс із природничих предметів, математики, інженерії і технологій. Все це можна реалізувати впровадженням популярного напряму, який  називається STEM і охоплює:

  • природничі науки Science;
  • математику Mathematics;
  • технології Technology; 
  • технічну творчість Engineering.

Із впровадженням цього напрямку посилюється природничо-науковий компонент та інноваційні технології.

Відповідно до Концепції Нової української школи,  Державного стандарту базової освіти (2020 р.) проходить  системна реформа повної загальної середньої освіти, проєктування й прогнозування змісту навчання природничих предметів на засадах інтегративного підходу.

Головною метою інтегрованого курсу є формування природничо-наукового світогляду школярів, що забезпечить високий рівень загальноосвітньої підготовки з природничих наук, оволодіння ними методів наукового пізнання світу для пояснення як фізичних, так і хімічних, географічних, біологічних, екологічних явищ, набуття компетенцій комплексного підходу до розв’язання завдань, які можуть зустрічатися в реальному житті кожної родини зокрема і суспільства в цілому. [3]

Введення інтегрованого курсу в початковій школі «Я досліджую світ» особливо актуальне, бо дитина в молодшому шкільному віці сприймає світ цілісно. Тому найдоцільніше, коли навчання буде максимально інтегрованим – і навчальні предмети будуть об’єднуватись навколо цікавих для дітей проблем. Логічним продовженням цього напрямку є впровадження  для здобувачів освіти 5-6 класів в природничій освітній галузі таких інтегрованих курсів як «Пізнаємо природу», «Довкілля», «Природничі науки». 

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти Типова освітня програма для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти         (затверджена наказом МОН України №235 від 19.01 2021 р.) визначають право за закладом освіти при розробленні навчальних планів визначати перелік предметів або інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі. [2] 

Отже введення інтегрованих курсів – це не самоціль і не потребує фасувального характеру. Не випадково для підтвердження ефективності такого реформування в освіті ІІ ступеня надається проміжний період, де передбачена можливість реалізації природничої галузі як шляхом вивчення окремих дисциплін (фізика, хімія, біологія географія) так і вивченням інтегрованого курсу «Природничі науки».

Основною метою запровадження інтегрованих курсів у старшій школі виступатиме спосіб вивчити щось нове або побачити його по-іншому.

Переваги інтегрованого навчання:

 

Інтегровані курси в природничій освітній галузі – це місточки, які забезпечать  плавний  перехід від загального пізнання світу до вивчення самостійних природничих дисциплін.

 

БІБЛІОГРАФІЯ

 

1.Грицай Н.Б. Екологізація змісту біологічної освіти старшокласників у контексті побудови нової української школи / Н.Б.Грицай // Регіональні геоекологічні проблеми в умовах сталого розвитку : зб. наук. пр. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., м.Рівне, 18-20 жовт. 2018 р. – Рівне, 2018. – С. 157-159.

2.Державний стандарт  базової середньої освіти – [Електронний ресурс].  – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/

3.Засєкіна Т. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія / Т. Засєкіна. — К.: Педагогічна думка, 2020. — 400 с.

4.Концепція Нової української школи  [Електронний ресурс] // сайт : mon.gov.ua. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/

5.Національна доктрина розвитку освіти [Електронний ресурс] // сайт : mon.gov.ua. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text

6.Трембіцька Л.О. Інтегроване навчання як засіб гармонійного розвитку дитини – [Електронний ресурс].  – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/integrovane-navcanna-ak-zasib-garmonijnogo-rozvitku-ditini-229516.html?

 

docx
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
1233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку