Стаття "STEAM - освіта – новий тренд у світі мистецтва"

Про матеріал

Л.Г.Царинна,

учитель музичного та образотворчого мистецтва

Смілянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №7

Черкаської області

STEAM - освіта – новий тренд у світі мистецтва

Анотація

У даній статті йде мова про STEAM - освіту – як новий тренд у світі мистецтва, про мейкерський рух у мистецтві та його застосування. Ця стаття буде корисною для всіх вчителів мистецтва, котрих хвилює тема сучасної STEM – освіти.

Перегляд файлу

 

Л.Г.Царинна,

учитель музичного та образотворчого мистецтва

Смілянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №7

Черкаської області

 

STEAM - освіта – новий тренд у світі мистецтва

 

Анотація

У даній статті йде мова про STEAM - освіту – як новий тренд у світі мистецтва, про мейкерський рух у мистецтві та його застосування. Ця стаття буде корисною для всіх вчителів мистецтва, котрих хвилює тема сучасної STEM – освіти.

 

Я довго не наважувалась написати про те, що ж таке ця «STEAM-освіта», що ж вона собою являє та які очікувати від неї результати в майбутньому. Спочатку було дуже важко усвідомити самий термін, а потім, коли, перегорнувши безліч сайтів та, перечитавши масу інформації про цю освіту, я навіть здивувалась, адже вона давно вже присутня у моїй педагогічній практиці. Чим далі я зачитувалась статтями про STEAM - освіту, тим більше я усвідомлювала, що це дійсно потрібно нашим сучасним дітям, які в майбутньому повинні бути ерудованими, високоосвіченими, комунікабельними, творчо та креативно підкованими людьми…

А хто ж, як не ми, педагоги, повинні їм допомогти стати на ноги і піднятися, розправивши крила… І STEAM - освіта - це, якраз, і є та можливість допомогти нашим дітям стати такими в майбутньому. Побудувати своє успішне майбутнє – в силах кожної окремої людини. Особливо, якщо для цього створені умови. А є умови, то є і стимул до самореалізації. STEАM - освіта розвиває у нашого молодого покоління найкраще – їх потенціал.

Ми знаємо, що в теперішній час в Україні відбуваються суттєві зміни в освіті і одним із завдань сучасної школи стає розкриття потенціалу всіх учасників педагогічного процесу, надання їм можливостей прояву творчих здібностей. Вирішення цих завдань неможливе без здійснення варіативності освітніх процесів, у зв'язку з чим з'являються різні інноваційні види діяльності в навчально-виховному процесі, які вимагають глибокого наукового і практичного осмислення.

Одним з шляхів розвитку закладу освіти є інноваційна діяльність, вона спонукає нас, педагогічних працівників, до створення й поширення нового освітнього продукту.

Педагогічна інновація – це новий педагогічний продукт, результат процесу створення нового, що оновлює педагогічну теорію і практику, забезпечуючи досягнення поставленої освітньої мети.

Спираючись на визначення «інновацій» згідно із Законом України «Про інноваційну діяльність», інновації у сфері освіти або освітні інновації можна трактувати як новостворені (застосовані) і (або) вдосконалені конкурентоспроможні технології, продукція або послуги, що істотно підвищують якість, ефективність та результативність навчально-виховного процесу.

Будь-яка інновація передбачає наявність певного плану реалізації, а також оцінку результатів її здійснення у певних умовах. Таким чином, впровадження інновацій в освітній сфері передбачає розробку «інноваційного проекту» – комплекту документів, що визначає процедуру і комплекс усіх необхідних заходів (у тому числі інвестиційних) щодо створення і реалізації інноваційного продукту і (або) інноваційної (у нашому випадку освітньої) продукції.

Ми почали часто чути слова STEАM - освіта, але не всі розуміють, що то "воно таке". Про те, що потрібно поєднувати науки в школі, працювати на їх практичну направленість говорять вже давно, посилаючись на тести PISA та приклади Фінляндії, де вважають, що, якщо молода людина вже на виході зі школи буде володіти актуальним запасом практичних знань з урахуванням всіх сучасних комп'ютерних технологій та навичками пошуку інформації,
то можна очікувати, що вона принесе користь не тільки самій собі, а й державі.

Тому, якраз одним із векторів впровадження інноваційної діяльності в навчальному закладі і є напрям STEАM - освіти.  Що ж означає це визначення? «STEAM – освіта» -  (Sscience, Ttechnology, Eengineering, Aart, Mmathematics) – природничі науки, технології, інженерія, мистецтво, математика – система освіти, стимулююча оволодіння знаннями і навичками технологічних наукових напрямів, що дозволяють брати участь в найбільших інноваційних міжнародних конкурсах і олімпіадах, таких як MATHCOUNTS, Science олімпіади та FIRST Robotics. Освіта направлена на підтримку творчості та інноваційних навичок.

Досі цю методику не застосовували, але педагоги впевнені, що саме за нею майбутнє. Адже завдяки цій STEАM - освіті діти вивчають предмет у грі.

STEАM - освіту часто називають «навчанням навпаки». Стандартний ланцюжок «від теорії до практики» у STEАM зворотний: спочатку – гра, придумування та майстрування пристроїв і механізмів, а вже потім, у процесі цієї діяльності, – опанування теорії і нових знань.

Я учитель предметів художньо-естетичного мистецтва і мені було дуже цікаво, як можна застосовувати мистецькі знання та навички саме в цій освіті та як відреагують на все це учні. Безперечно, будь які уміння і навички учнів необхідно закріплювати в практичних діях. Тому вкрай необхідно, під час впровадження STEАM - освіти, розвивати в учнях «мейкерські» здібності, які сприятимуть безперешкодному втіленню в життя ідей новітніх технологій. Мейкер – це людина, яка щось створює. Мейкерські здібності – щось робити своїми руками – є практично у всіх. Просто в одних їх треба розвивати, а в інших підтримувати. Треба залучати дітей і дорослих до майстер - класів, або просто робити щось своїми руками. Сучасним школярам постійно необхідно бачити результати своєї роботи. Безперечно, що в цьому освітньому процесу може сприяти такий напрямок як мейкерство. У минулому діти  мали більш сприятливе для цього середовище, на жаль, сьогодні вони прив’язані до комп’ютера та інших ґаджетів, стали досить «безрукими» і не зі своєї вини. Тому, це обумовлює відродження осучаснення середовища, в якому хочеться щось робити власними руками, це не тільки тренд – це захопливо, позитивно. Дійсно починати треба з малого, а потім доберемося і до робототехніки та 3-D друку. Сучасні діти мають у своєму арсеналі чимало он-лайн джерел і цілком доступні інші ресурси: майстер-класи, творчі гуртки, невеличкі майстерні, які дають можливість виготовити не якісь простенькі іграшки, а справжні електронні шедеври. Їх цікавить 3D-проектування, створення дронів і роботів. Через гру діти, уже зі шкільної парти, глибоко пізнають світ і в майбутньому можуть стати чудовими фахівцями.

Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Та виховати її можна лише впроваджуючи у педагогічну практику сучасні стратегії розвитку освіти, зокрема мейкерство. Завдання полягає у «пробудженні» творчої активної особистості.

Мейкерський рух – це гуртки та секції технічної творчості, які дають поштовх сучасній школі відмовлятися від традиційного навчання за партами на користь спільного виконання проектів. Тобто мейкер повинен володіти не тільки інженерно-технічними знаннями, але бути креативною, творчою і винахідливою людиною з хорошим почуттям смаку.

Нині ми є свідками і учасниками процесів, які безпосередньо пов’язані з реформуванням змісту освіти. Умови сучасного життя, зростаючий обсяг інформації вимагають від сучасної школи підготовлених учнів, які уміють самостійно здобувати необхідні знання, швидко орієнтуватися у конкретній життєвій ситуації. Суспільство потребує людину, яка не лише володіє знаннями, орієнтується у потоці нової інформації, застосовує її на практиці, адаптовану, здатну вирішувати проблеми.

Завдання сучасного вчителя – модернізувати навчальний процес так, щоб забезпечити його пошуковий та дослідницький характер шляхом упровадження інноваційних технологій навчання з метою формування життєвих компетентностей.

У кожній український родині є мейкери: хтось плете гачком та голками, виготовляє прикраси з бісеру, вишиває; хтось збирає – розбирає годинники, майструє. Недарма у народі називають таких майстрів «мастак». Отже, мейкерство безперечно закладено в нашу українську культуру через прикладне мистецтво. А це спонукає до мислення, сприяє розвитку креативності.

Школа є тією лабораторією, де навчають і виховують, відкривають можливості кожної дитини, допомагають їй розвивати власні здібності. Застосування елементів STEАM - освіти під час вивчення навчальних дисциплін, як на уроках, так і в позакласній роботі створює додаткову мотивацію до навчання: учні добре засвоюють матеріал, тому, що це їм цікаво.

А як можна застосувати на практиці в звичайній школі? Поєднання декількох предметів, так звана інтеграція, за відповідною темою, яка надасть можливість якомога глибше зануритися в той результат, який очікується отримати на кінцевому етапі. Наприклад, в 7 класі з образотворчого мистецтва є тема «Дизайнерство одягу», де учні повинні виконати ескіз вигаданого ними одягу, який буде зручним та легким у використанні. Це звичайна схема вивчення звичайної теми – взяли в руки олівці і намалювали одяг… Але це так банально в нинішній час і не так цікаво… А, уявіть, якщо образотворче поєднати з математикою, природничими науками, технологіями, то в результаті вийде не просто одяг, а витвір мистецтва! А чому так, запитаєте ви? А я спробую на власному прикладі довести, що це дуже цікаво, креативно і творчо… І так, запланувала зі своїми учнями (я класний керівник 7 класу) провести свято «Міс Весна», а одним із завдань було виготовити власноруч сукні із покидькового матеріалу… Ось і знадобилась тема в образотворчому мистецтві… Нічого такого складного ніби - то на перший погляд, але коли мої діти зіштовхнулися з проблемою: що робити, і з чого та як, - то ось тут і розпочалось саме цікаве… Для того, щоб виготовити одяг, спочатку потрібно прорахувати всі розміри (висоту, ширину, обхват, об’єм тощо) і нам в нагоді знадобилися математичні знання. Далі потрібно було обрати матеріал, з якого буде виготовлена сукня, тобто, щоб це був і екологічно-чистий матеріал, і не приносив шкоди організму, - і тут нам в пригоді стали знання природничих дисциплін (біологія, хімія, основи здоров’я)… Наступний етап – створення ескізу майбутнього одягу. І знову нам допомагають науки, зокрема, мистецькі (образотворче мистецтво, музика, адже якраз музика і надихає людину творити дива)… Ескізи створюємо як на папері, так і в компютерних програмах (Paint) та своїх мобільних додатках… І ось сам процес виготовлення одягу… Тут ми звертаємось до мейкерства – власній майстерності виготовлення виробу, а також до предмету «Технології»… Нарешті роботу завершено і дівчата стали справжніми красунями в сукнях, які самостійно виготовили, до речі, хлопці теж допомагали в роботі… Так звана колективна робота для наших красунь. Кожна сукня була неперевершена!

7 Царинная IMG_0894.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 Царинная IMG_0894.JPG

 

 

 

 

 

 

 

Вік, у якому учні відвідують середню школу, є дуже важливим періодом у розвитку дитини. Хоча вивчення таких предметів, як математика та природничі науки, є дуже важливим, і вивчення мистецтва та музики є також дуже корисним. Важливим аргументом є те, що мистецтво та музика розширюють наш культурний кругозір, а також те, що учні, які вивчають різні предмети, такі як образотворче та музичне мистецтво, на додаток до математики та природничих наук, є більш розвиненими в загальному плані, ніж ті, хто такої можливості позбавлений.

Вивчення математики та природничих наук має важливе значення для виховання молоді, але такі предмети не мають культурного аспекту, який може розширити наші культурні можливості. З іншого боку, мистецтво та музика можуть успішно залучатися до того, щоб  виконувати цю функцію. Наприклад, якщо учні середньої школи задіяні в таких видах позакласної діяльності, як відвідання гуртків з образотворчого та музичного мистецтва, це може розширити їх культурний світогляд. У шкільному ансамблі, музика, яку  виконують учні, не обмежується тільки музичними творами зі своєї країни. Швидше за все,  вони гратимуть відомі твори, створені видатними класиками та музикантами з інших країнах. Це дає учням більш широкий погляд на світ через призму музики. Музика є засобом комунікації, яка відображає дух країни, даючи можливість відчути це шляхом виконання музичних творів.

По-друге, важливим є те, що  вивченням різних предметів, включаючи образотворче та музичне мистецтво, сприяє загальному та всебічному розвитку дитини. Дуже важливо, щоб учень мав базові знання про якомога більше аспектів з життя суспільства. Учні, що поглиблено вивчають математику та природничі науки, можуть отримати багато вигод від такої освіти, але вони не матимуть високого рівня загального розвитку. Якщо це так, то їм буде складно існувати в соціальному середовищі у світі дорослих, де вони зіткнуться з людьми з більш всебічною освітою, що включає знання мистецтва та музики. Для того, щоб бути на рівних правах у соціальному відношенні, важливо отримати базові знання в шкільному віці. Це допоможе їм розширити свої інтереси, що в результаті стануть більш всеохоплюючими.

Таким чином, освіта є одним з найважливіших компонентів розвитку молодої людини. Учні повинні вивчати образотворче та музичне мистецтво на додаток до інших предметів, тому що мистецтво та музика сприятимуть розширенню їх культурного світогляду і тому, що учні зможуть таким чином досягнути кращого загального розвитку, ніж ті, хто не отримають таких знань. Образотворче та музичне мистецтво споконвіків слугували в якості зв'язку між людьми та не втратили своєї важливості в сучасному суспільстві.

Використання STEАM - освіти на практиці - це прекрасна можливість навчити учнів мислити та знаходити необхідну інформацію, вирішувати складні завдання, приймати рішення, організовувати співпрацю з іншими учнями та учителем. Учень вчиться створювати ідеї та втілювати їх у життя, презентувати результати власних досліджень. Впровадження STEAM - освіти на ранніх етапах навчання буде сприяти знайомству учнів з першими кроками наукової діяльності, їх творчому та інтелектуальному розвитку, навчить організовувати та контролювати проекти, тим самим гарантуючи їх гармонійний розвиток, що відповідає вимогам сучасності.

 

 

 

Список використаних джерел:

  1. Про інноваційну діяльність: Закон України від 04.07.2002 № 40-IV (зі змінами і доповненнями) [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України ; Верховна рада України. – 2002. – № 36. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/ laws/show/40-15.
  2. STEM-освіта [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/
  3. Інститут модернізації змісту освіти. Науково – практична конференція «STEM – світ інноваційних можливостей» у рамках ІХ Міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті» та VІ Міжнародної виставки «WorldEdu – 2017». https://imzo.gov.ua/?s=STEM
  4. Команда FablabFabricator — про мейкерство та 3D-друк в Україні https://nachasi.com/2017/09/29/fablab-fabricator-talk/
  5. «STEAM-освіта: інноваційна науково-технічна система навчання»  http://ippo.kubg.edu.ua/content/11373
  6. STEM-освіта в Україні: від дошкільника до компетентного випускника.

1) http://btdc.org.ua/stem-osvita/

2) http://pedrada.com.ua/news/gruppy/zakhodi_svjata_konkursi_i_tp/stem-osvita_v_ukrayini_vid_doshkilnika_do_kompetentnogo_vipusknika/#

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Марина Миколаївна
    Стаття сподобалась. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
7789
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку