Осіпенко Т. П.
Вчитель біології та екології
Полянецька гімназія
Уманської міської ради
Черкаської області
Сучасні форми та методи екологічного виховання в новій українській школі
Сьогодні як ніколи перед людством стоїть питання про необхідність зміни свого відношення до природи й забезпечення відповідного виховання та освіти нового покоління. Актуальність цієї проблеми зумовлена тим, що в сучасному, багатогранному, динамічному, повному протиріч світі проблеми навколишнього середовища (екологічні проблеми) набули глобального масштабу. Основою розвитку людства повинна стати співдружність людини і природи. Кожен повинен зрозуміти, що тільки в гармонійному співіснуванні з природою можливий подальший розвиток нашого суспільства.
Екологічна освіта та виховання в сучасній школі повинне охоплювати всі вікові категорії учнів, вона повинна стати однією з пріоритетних галузей освітнього процесу. Нова українська школа ставить за мету формування екологічної грамотності і здорового життя як однієї з ключових компетентностей майбутнього випускника, а наскрізна змістовна лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» спрямована на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості , готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку майбутніх поколінь [3, с. 35].
Слід зазначити,що завдання нової сучасної школи полягає не тільки в тому, щоб сформувати певний об’єм знань з екології, а й навчити дитину використовувати власні ресурси у своїй практичній, навчальній, громадсько-політичній діяльності, побуті тощо так, щоб відповідало ціннісним орієнтаціям суспільства. Відповідно, освітній процес потрібно будувати на технологіях, що органічно поєднують у собі методи формування суспільної свідомості (інформування, пояснення, коментування, переконання, узагальнення) і методи залучення до соціально-культурної діяльності, шляхом якої знання перетворюються в переконання, норми та принципи поведінки
Виділяємо низку ефективних інтерактивних методів екологічного виховання в сучасному освітньому процесі. Загалом, інтерактивні методи – це спеціальна форма пізнавальної діяльності, де освітній процес організовано так, що практично всі слухачі заохочені до процесу пізнання, вони мають можливості розуміти і рефлектувати з приводу того що вони знають і думають [4, с. 5]. На занятті організовується індивідуальна, парна, групова робота, застосовуються дослідницькі процеси, ділові ігри, робота з документами, різними джерелами інформації, використовуються творчі завдання. До методів екологічного виховання відносимо: «ток-шоу», екологічні вистави, екологічні ігри, проектна діяльність, екологічна стежка. Розглянемо їх детальніше.
«Ток-шоу» несуть основну екологічну інформацію, а «вистави» їх доповнюють. В «ток-шоу» учасники розділяються на дві групи : експертів і «зал». Експерти – це як правило, старшокласники (10-11клас), які мають інтерес до екології, які під керівництвом учителя заздалегідь готуються до гри і досліджують літературу по тому чи іншому питанню,яке висвітлюється. Кожен експерт повинен бути впевнений у правильності теми чи думки, яку відстоює. Успіх «ток-шоу» визначається участю досвідченого ведучого (еколога), який допомагає правильно адресувати питання, задає додаткові запитання «експертам» та «залу», що допомагає активізувати всіх учасників гри, коментує деякі відповіді, а в кінці узагальнює результати. На кінцевий результат ток-шоу буде впливати ерудиція ведучого і буде головним фактором успіху організованого заходу. У цій ролі може виступати учитель, чи добре організований старшокласник.
Екологічна вистава за формою більш вільна. Вчителю та учням надається більше можливостей проявити творчість, креативність при виконанні якої-небудь ролі. В цьому випадку успіх вистави передбачається придуманими костюмами і навіть вибором виконанням тієї чи іншої ролі. Якщо «ток-шоу» за змістом носить серозний характер, то в екологічних виставах є дуже багато гумору. При хорошій постановці вистави та виконанні ролей зал повинен періодично сміятися. Дітям подобається змагатися і тому будь-який екологічний захід доцільно закінчувати експрес-вікториною. Форми визначення переможця можуть бути різноманітними.
Основним завданням екологічних ігор є формування вже з шкільного віку стійкого екологічного мислення людини [2, с. 6]. Екологічна проблематика повинна знайти відображення фактично у кожній темі, що вивчається, формуючи у школярів уяву про природу як колиску суспільства, яке несе відповідальність за її охорону та раціональне використання невідновних природних ресурсів. Введення елементів екологічної підготовки не тільки підвищує значущість технологічної освіти, але й вирішить питання матеріального забезпечення уроків трудових технологій підручними матеріалами, так як будуть використовуватись побутові відходи та відходи виробництва.
Проектна діяльність – одна із найефективніших форм роботи із вивчення екології, екологічного виховання дітей. Виконання різноманітних дослідницьких проектів у природному середовищі дозволяє дітям активно приєднуватись до вивчення навколишнього середовища, екологічних систем свого міста, села,брати участь в науково-практичних конференціях , обмінюватись результатами досліджень з учнями інших шкіл,які працюють з цими самими проблемами [3, с. 36]. Екологічні проблеми багатоаспектні, тому для свого вирішення вони вимагають комплексного підходу і, як правило,знань різних навчальних предметів. Таким чином, в процесі роботи над проектом в учня формується комплекс специфічних навичок ,які підкріплені відповідною теоретичною базою.
Екологічна стежка – це форма екологічного виховання. Багато спеціалістів визнають важливою педагогічною умовою виховання та навчання наряду з теоретичним навчанням на уроках організацію різних видів діяльності учнів серед природи [5, с. 22]. Такою формою організації екологічного виховання та навчання може виступати навчальна екологічна стежка, де створюються умови для виконання системи завдань, які організовують та направляють діяльність учнів в природному оточенні. Завдання виконуються під час екологічних екскурсій та польового практикуму. В процесі польових занять на навчальній екологічній стежці створюються умови не тільки для поглиблення, але й для конкретизації, а й використання на практиці отриманих на уроках предметних знань та умінь школярів.
Отже, організація занять, особистість учителя, методи, які він застосовує, знання індивідуальних і вікових особливостей учнів та уміння їх враховувати в освітньому процесі є основними умовами, які визначають успішність проведення роботи з екологічного виховання учнів на уроках. Необхідно зазначити, що існує необхідність в подальшій розробці проблеми екологічного виховання школярів у новій українській школі.
Список використаної літератури