Стаття "Технології критичного мислення"

Про матеріал
Стаття містить підбірку технологій,які використовуються для розвитку критичного мислення на уроках англійської мови і не тільки.
Перегляд файлу

Технології критичного мислення

 

1. Технологія критичного мислення "What's Your Rating?".

Ця технологія застосовується для оцінювання запропонованої ситуації шляхом порівняння зі стандартом поведінки, прийнятим у суспільстві. Учні, оцінюючи власні риси, звички, погляди порівнюють їх зі стандартами поведінки інших та позначають результат порівняння на шкалі цінностей.

2. Технологія критичного мислення "Priority Ladder".

Ця технологія використовується для зіставлення об'єктів чи явищ з метою визначення пріоритетів. Учням пропонується визначити власні пріоритети серед запропонованих цінностей і розташувати їх на відповідних щаблях.

3. Технологія критичного мислення "Human Bias Graph".

Ця технологія спрямована на виявлення можливого упередженого ставлення до запропонованих тверджень та оцінювання власних позицій. Учні визначаються щодо своїх позицій у запропонованих проблемних ситуаціях і відображають свою згоду чи незгоду з певними твердженнями на схемі.

4. Технологія критичного мислення "Milestones".

Ця технологія спрямована на визначення послідовності дій у процесі вирішення певної проблемної ситуації. Для цього учні вибудовують план вирішення проблеми крок за кроком, обґрунтовуючи обрану послідовність.

5. "Мозкова атака" - це ефективний метод колективного обговорення, пошуку рішень, що здійснюється через вільне накопичення ідей з певної теми, вираження поглядів усіх учасників. Цей метод дає змогу групі учнів використовувати свої інтелектуальні можливості для швидкого та ефективного виконання завдання.

6. Асоціювання - прийом навчання, який закликає учнів вільно і відкрито висловлювати свої думки для визначення зв'язків між окремими поняттями, тому, сприяє розвитку соціальних, інформаційних, полікультурних компетенцій, спонукає учнів до саморозвитку, самоосвіти, продуктивної діяльності. Цей прийом передбачає визначення основного поняття, формування переліку додаткових понять, які мають прямий або асоціативний зв'язок із центральним поняттям, та встановлення зв'язків поміж усіма поняттями.

7. Створення синканів - малих поетичних форм, що складаються з п'яти рядків. У такий спосіб учень має можливість з великого обсягу інформації відібрати головне і подати його в стислій формі. Під час створення синкану треба мати на увазі, що він повинен відповідати певній формі, а саме:

1-й рядок - один іменник: головне, про що йдеться мова в даній темі;

2-й рядок - два прикметники: описують іменник, поданий у першому рядку;

3-й рядок - три слова: опис дії, найчастіше, дієсловами;

4-й рядок - чотири слова: фраза, яка передбачає особистісне ставлення до теми;

5-й рядок - одне - два слова: синонім до іменника в 1-му рядку.

8. П'ятихвилинне есе - невеличкий твір, який використовується наприкінці уроку, щоб допомогти учням краще зрозуміти свої думки з вивченої теми та дати можливість учителю проаналізувати, що відбувається в класі на інтелектуальному рівні. П'ятихвилинне есе ставить перед учнями два завдання: написати, що дізналися з теми; поставити запитання - «Що залишилось незрозумілим». Ці відповіді вчителі можуть використовувати під час планування наступного уроку.

9. 6 thinking hats

Може застосовуватись і на етапі виклику, але вже містить певні елементи осмислення та навіть рефлексії. Учні діляться на команди (або це можуть бути окремі ролі для однієї людини), кожна з яких отримує свого капелюха. Колір каплюха вказує на тип завдання. Білий капелюх- розкажіть про тему лише у фактах і цифрах. Жовтий капелюх – що є позитивного та вигідного. Чорний капелюх – недоліки, ризики, набезпеки. Червоний капелюх – подумайте, який емоційний стан може викликати в нас ця тема. Зелений капелюх – поділіться ідеями, як можна вчинити в такій ситуації. Синій капелюх – вкажіть висловлювання всіх попередніх капелюхів, підсумуйте, що корисного та нового ми взнали в результаті цього завдання.

10 Рибна кістка – свою назву цей інструмент дістав через те, що його візуальне вираження нагадує рибну кістку. Він дозволяє учням розбити загальну проблемну тему на низку причин та аргументів. Застосуванн яцього прийому допоможе учням зрозуміти важливість аргументації , а також те, що кожна проблема - багатогранна, може мати кілька причин, що впливають одна на одну. Fishbone є дуже дієвим інструментом у застосуванні до соціальних тем. Порядок роботи:

- Після спільного обговорення проблемної теми під модерацією вчителя учні записують її чітке формулювання в полі «Проблема».

- Після аналізу інформації за темою учні виділяють причини та аргументи, що їх підтверджують. Часто причин знаходиться більше ніж аргументів.  У такому випадку варто пояснити дітям, що це нормально, адже бувають ситуації, коли причини ще не мають логічного пояснення і залишаються у якості припущень.

- Шляхом аналізу причин та агрументів діти формулюють висновок, який записують в останній частині малюнку.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 січня 2023
Переглядів
240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку