Велика частина бесід вчителя з батьками в даний час проходить по телефону, але не кожен з нас знайомий з правилами телефонних розмов. Як зробити телефонні розмови з батьками максимально продуктивними і позитивними? Спробуємо розібратися.
1
Телефонні розмови з батьками: секрети ефективного спілкування
Велика частина бесід вчителя з батьками в даний час проходить по телефону, але не кожен з нас знайомий з правилами телефонних розмов. Як зробити телефонні розмови з батьками максимально продуктивними і позитивними? Спробуємо розібратися.
Ще на самих перших батьківських зборах учитель записує для батьків свій номер телефону. Зазвичай за цим слідує фраза: "Дзвоніть в будь-який час". Ось і є перша помилка. Відкритість педагога та його постійна готовність допомогти, звичайно, досить важлива, але ми повинні дати зрозуміти батькам, що "будь-який час" - це не 6 година ранку і не 11 година ночі. Та й відволікатися на телефонні дзвінки під час уроку ми також не маємо права. Краще, звичайно, якщо вчитель відразу визначить "прийомні години" і пояснить батькам, що у вільний від занять час ви зможете приділити їм більше уваги. Так що всі претензії, побажання, питання та інші навчальні моменти ви готові обговорити в спеціально відведений для цього час.
Як визначити коло питань, які зручно обговорити по телефону, а про що потрібно говорити тільки при особистій зустрічі? Правило тут просте. По телефону повідомляти просто факти. Ви інформуєте батьків про якусь подію, доносите до їхнього відома важливу інформацію. А обговорення краще залишити для особистої бесіди.
У всіх важливих випадках! Причому не тільки за негативним приводом. Учень здобув перемогу на шкільній олімпіаді, виграв конкурс, написав кращий твір у класі, добре чергував, проявив ініціативу, допоміг товаришу - обов'язково зателефонуйте і порадуйте батьків. Це допоможе налагодити спілкування в позитивному ключі, а батьки не будуть підсвідомо чекати від ваших дзвінків тільки неприємності. Природно і про негативні моменти краще повідомляти відразу: прогуляв уроки, завалив важливий тест, виник конфлікт з кимось із учителів чи школярів. Важливо максимально залучити батьків в процес навчання та виховання. Не залишайтеся наодинці з проблемами ваших учнів. У вас же є помічники - батьки.
Зазвичай вчителі телефонують батькам з однієї причини: дитина порушила дисципліну (отримав "двійку", побився, курив на перерві і т.д.). Щоб не викликати відразу негативну реакцію, психологи рекомендують використовувати принцип "сендвіча": тобто, спочатку похвалити, потім пожурити. Навіть в короткій розмові по телефону з батьками можна спочатку відзначити, яких успіхів досягла дитина (похвалити за отриману високу оцінку, за активну участь в якомусь заході), а потім вже вказати, в чому вона завинила. Обов'язково варто додати, що ви теж переживаєте з цього приводу, запропонувати разом знайти вихід з ситуації, що склалася. По-перше, ви не залишаєте батьків наодинці з проблемою, а по-друге, показуєте, що особисті проблеми кожної дитини вам небайдужі. Тобто, образно кажучи, ви запрошуєте батьків до співпраці.
Є випадки, що серед батьків зустрічаються люди, схильні по кожній дрібниці роздувати скандал. Якщо замість конструктивної розмови ви чуєте в трубці гучні обурення і бурю емоційних вигуків, правило одне - не реагуйте. Мовчки дослухайте співрозмовника, зрідка вставляючи фрази, що демонструють вашу уважність. Але, ні в якому разі не виправдуйтеся і не намагайтеся щось пояснити. Людина, що знаходиться "в напруженні", все одно не здатна адекватно сприйняти інформацію. Лише коли потік слів вичерпається, обов’язково потрібно висловити своє розуміння проблеми, дати батькам зрозуміти, що ви на їхньому боці і запропонувати обговорити ситуацію в інше, більш зручне час і при особистій зустрічі. Надалі краще розмовляти з такими емоційними батьками не "тет-а-тет", а в присутності третьої особи (директора школи, психолога).
Телефонний зв'язок настільки міцно увійшов у побут, що психологи виробили навіть деякі правила етикету, що стосується розмов по телефону. Ці правила є симбіозом елементарної ввічливості та деяких психологічних прийомів, які дозволять нам правильно вибудувати розмову і не "скотитися в безодню емоцій", залишаючись в руслі конструктивної бесіди.
o Привітатися - представитися - запитати про можливість приділити розмови час - назвати мету дзвінка.
o Привітатися - представитися - назвати мету дзвінка - запитати про можливість приділити час розмови.
Знаючи всі ці нехитрі прийоми, можна налагодити процес спілкування с батьками ваших учнів.