Стаття "УРОК-ГРА ЯК ФОРМА ВИВЧЕННЯ ТВОРУ ВАЛЕРІЯ ШЕВЧУКА «ДІМ НА ГОРІ» "

Про матеріал
УРОК-ГРА ЯК ФОРМА ВИВЧЕННЯ ТВОРУ ВАЛЕРІЯ ШЕВЧУКА «ДІМ НА ГОРІ». стаття може бути взята за основу уроку української літератури.
Перегляд файлу

УДК 371.32:821.161.2

УРОК-ГРА ЯК ФОРМА ВИВЧЕННЯ ТВОРУ

ВАЛЕРІЯ ШЕВЧУКА «ДІМ НА ГОРІ»

 

Коваленко Аліна – студентка 3 курсу факультету української філології та

журналістики Херсонського державного університету

Науковий керівник – к. п. н., доцент Бондаренко Лідія Григорівна

 

Покоління школярів ХХІ століття уже не здивуєш інформаційно-комунікаційними технологіями: презентаціями, відеоматеріалами, 3D екскурсіями тощо. Тому сучасний учитель має знаходити все нові і нові підходи, розробляти цікаві методи, інтеграційні уроки, використовувати нестандартні прийоми. Адже без усього креативного, шанси на усвідомлення хоча б половини матеріалу залишаються під питанням, тому що  смартфони з різноманітними «іграшками» «затягують» більше, ніж розповіді вчителя про мистецьке надбання Т.Г. Шевченка» чи І.Я. Франка. Усе викладене і зумовлює актуальність нашого дослідження.

Метою статті є обґрунтування нової форми уроку-гри та розробка методичного варіанту  її використання у процесі вивчення твору «Дім на горі» Валерія Шевчука.

Аби розв'язати проблему, треба зрозуміти її першопричини, чому сучасний учень важко сприймає матеріал, поданий традиційними шляхами. Ми виокремили такі причини:

  • учні дорослішають раніше, тому аби завоювати їхню увагу треба придумати щось цікавіше, аніж ігри в смартфонах та цікавинки в мережі Інтернет;
  • учнів цікавить все надсучасне, а не події минулого та позаминулого століть;
  • високі вимоги від дорослих (батьків). Іноді виникає проблема, що діти бояться відповідати, тому що не хочуть отримати погану оцінку, тому краще змовчать або будуть працювати тільки тоді, коли запитає вчитель.

З огляду на ці причини розробили новий різновид гри, побудований на основі телевізійної програми «Зіграй в ящик», яку транслювали декілька років тому на каналі «1+1». Хочемо зауважити, що гра – це не новітня, а дуже давня форма навчання. Ще первісні люди розуміли, що для дітей це найпривабливіший різновид аби вивчити щось нове. Сучасна ж методика часто вважає, що ця форма є «несерйозною», але ми хочемо довести, що це не так. Наш різновид гри називається boxsteps (з англійської «ящик» та «крок»), в якому закладено думку покрокового досягання цілі учнем. Ми продемонструємо частину уроку на прикладі перевірки домашнього завдання та його аналізу. Наприклад, учнів було задано прочитати та фопрацювати текст твору «Дім на горі» Валерія Шевчука. Учителем використовується 4 коробки за формулою 3+1. Три коробки з рівнем оцінювання, а саме середній, достатній та високий, та одна коробка з бонусними питаннями, де буде знаходитись також три завдання.

Ми склали правила використання уроку-гри:

  • коробку може відкрити учень, який навчається на  відповідному  рівні до вказаного;
  • навіть якщо відкритий ящик відповідає середньому рівню, але учень дає відповідь, у якій міститься більше потрібної та важливої інформації відповідно до  заздалегідь вказаного питання, то він може отримати вищу оцінку. Або якщо відкрито коробку високого рівня, але відповідь дана не в повному обсязі, то оцінка може бути нижчою;
  • якщо вчитель вагається, яку оцінку поставити, то учень має відкрити коробку «Бонусне запитання» і дати відповідь;
  • коли учень відкрив коробку, він має виконати вказане завдання цей час увесь клас також має думати над запитанням та готувати власну відповідь на нього, щоб виправити свого однокласника або доповнити, адже учитель має право задати запитання будь-кому з учнів;
  • відмовлятися відповідати після того, як відкрив ящик, не можна;
  • для об’єктивності учні мають обирати ящик без допомоги вчителя;
  • у командних завданнях учні оцінюються, якщо вони цього захочуть, окрім тієї особи, яка відкривала ящик. А учня, які тільки допомагали вчитель має сказати їх приблизні оцінки або повідомити, що роботи на оцінку не достатньо.

Метод boxsteps покликаний виховувати в учнях: лідерські якості; бажання відповідати, заохочення азартом того, яке ж запитання в ящику; об’єктивність самооцінювання; самостійність; командний дух; цікавість до літератури; розуміння того, шо треба працювати, навіть коли учень уже відповідає на задану запитання. 

У різновиді гри можуть використовуватися не тільки звичайні запитання, а й інші цікаві прийоми. Наприклад, у коробці «Середній рівень» міститься таке завдання: за правилами «броунівського руху» у ваших однокласників є аркуші із завданням, які треба зібрати та розмістити у правильній відповідності та оголосити класу результати виконаної роботи. Ви маєте дізнатися чи погоджуються вони з Вашою думкою на рахунок відповідностей. У Вас є 3 хвилини.

Учитель роздає учням такі картки «Літературний рід», «Жанр», «Головна ідея», «Тема», «Композиція твору», «твір складається з двох частин: «Дім на горі. Повість-преамбула» та «Голос трави» (13 новел, що  об’єднуються підзаголовком «Оповідання, написані козапасом Іваном Шевчуком і приладжені до літературного вжитку його правнуком у перших»», «розкрити людину через психо-інтуїтивне пізнання її долі» «ствердження ідеї єдності усього живого на землі, яке передбачає необхідність для кожного покоління людей досягати самопізнання, досліджувати цей світ задля майбутнього», «ліро-епічний твір», «роман-балада»[3].

У ящику «Достатній рівень» міститься таке завдання: згідно з правилами прийому «Акваріум» оберіть собі в команду ще 2 особи. Разом з ними виходьте на центр класу та обговоріть чому жанр визначили як роман-балада? [1] Який жанр визначав сам автор? Яка ваша думка з цього приводу? У Вас є одна спроба допомоги друга», тобто можете запитати у своїх однокласників те, що вас цікавить та отримати від них підказку. Відповідь даєте Ви.

У коробці «Високий рівень» міститься творче завдання: розкажіть про фольклорно-міфологічні джерела образності Валерія Шевчука. Який образ химерного роману Вам сподобався найбільше? Чому?

Також є ящик з бонусними запитаннями, який відіграє не менш важливу роль. У ньому містяться такі запитання:

  1. Розкажіть про проблематику твору «Дім на горі».
  2. У яких вимірах автор прагне показати світ читачеві?
  3. Перерахуйте всі жіночі образи роману-балади «Дім на горі».

Отже, можемо прослідкувати, що перевірка прочитання тексту твору та його розуміння з елементами аналізу повністю задовольняється запропонованою грою. Лише хочеться зазначити, що практичне застосування стоїть у пріоритеті, і є можливістю розвивати boxsteps та вносити певні корективи, в залежності від результатів. Перспективою подальших досліджень є вдосконалення правил та власне гри, внесення коректив, які покращать можливість методичного використання.

На нашу думку метод є сучасним, новим, цікавим, захоплюючим, невимушеним та таким, якого діти не боятимуться, а будуть проявляти власну ініціативу.

Список використаних джерел

  1. Аналіз твору «Дім на горі» [Електронний ресурс]. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: https://gdz4you.com/literatura/analizy-tvoriv/analiz-tvoru-dim-na-gori-valerij-shevchuk-23678/.
  2. Валерій Шевчук «Дім на горі» [Електронний ресурс]. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=684.
  3. Валерій Шевчук - Дім на горі (аналіз) [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://ukrclassic.com.ua/katalog/sh/shevchuk-valerij/2208-valerij-shevchuk-dim-na-gori-analiz.
docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку