Стаття "Використання цифрових технологій в освітньому закладі під час дистанційного навчання"

Про матеріал
Формування цифрової компетентності вчителя передбачає використання новітніх цифрових засобів, вміння створювати відповідне середовище для своїх учнів, знати шляхи та засоби безпечного поводження в мережі Інтернет, а також уміти захищати особисту інформацію у цифровому просторі. Також дані навички мають доповнюватися такими якостями, як критичне мислення, медіаграмотність, комунікаційні навички тощо.
Перегляд файлу

 

КЛИМЕНКО Тетяна Іванівна,

вчитель вищої категорії, «старший вчитель»  Люджанської філії  Ліцею №3   Тростянецької міської ради

С. Люджа Охтирського р-ну Сумської обл.

 

ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТНЬМУ ЗАКЛАДІ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 

В умовах розвитку економіки, швидкої зміни технологій, нової якості соціуму сучасна освіта базується на високотехнологічних засобах навчання, характеризується значною мобільністю, універсальністю та фундаментальністю. Традиційна роль педагога змінюється. Педагог має впроваджувати сучасні тренди в освіті, вміти вибирати та використовувати актуальні педагогічні та інформаційно-комунікаційні технології для навчання здобувачів освіти; організовувати співробітництво та комунікацію між учасниками освітнього процесу; проєктувати електронні ресурси та освітнє електронне середовище, бути помічником для учнів, добре розуміти та враховувати в освітньому процесі їх потреби та особливості, пізнавальні стилі навчання, нові сервіси та інструменти для ефективної співпраці, комунікації не тільки під час навчання в класі, а й дистанційно.

Реалізація дистанційного навчання в освітньому процесі забезпечується готовністю педагога використовувати технології дистанційного навчання у педагогічній діяльності для вирішення дидактичних завдань усіх освітніх предметів, а також у ході виховної роботи. Вищезазначене актуалізує фахову підготовку надавача освітніх послуг в аспекті організації та методики застосування форм та технологій дистанційного навчання; оволодіння засобами та інструментами інформаційно-комунікаційного освітнього середовища.

Формування цифрової компетентності вчителя передбачає використання новітніх цифрових засобів, вміння створювати відповідне середовище для своїх учнів, знати шляхи та засоби безпечного поводження в мережі Інтернет, а також уміти захищати особисту інформацію у цифровому просторі. Також дані навички мають доповнюватися такими якостями, як критичне мислення, медіаграмотність, комунікаційні навички тощо

Підґрунтям навчання з використанням дистанційних технологій  являється активна самостійна освітня діяльність учнів, що вимагає від педагога належного рівня сформованості професійної компетентності застосування технологій дистанційного навчання [1].

Проявами цього є низка умінь вчителя: планування, організація, контроль самостійної роботи здобувачів освіти; створення передумов мотивації учнів до виконання різних видів завдань із використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій; моделювання змісту навчальних предметів засобами мультимедійних технологій; забезпечення варіативності викладу, закріплення вивченого матеріалу; врахування індивідуального підходу до кожного учня.

Одним із головних інструментів успіху є наскрізне використання інформаційно-цифрових технологій в освітньому процесі. Сучасний педагог має на меті навчитися створювати та використовувати мультимедійний та інтерактивний контент, щоб зацікавити цифрове покоління школярів.

Цифрові технології дозволяють зробити освітній процес мобільним, індивідуальним та диференційованим. При цьому технології не замінюють вчителя, а доповнюють його. Таким заняттям властиві адаптивність, керованість, інтерактивність, поєднання індивідуальної та групової роботи, часова необмеженість навчання [4].

На сьогоднішній час існує велика кількість сучасних технологій візуалізації інформації: хмарні технології, мобільне навчання, віртуальні лабораторії, створення інтелект-карт, гейміфікація, робототехніка, скрайбінг  та інші [2]. Найбільш дієвими, простими, ефективними та безкоштовними для створення мультимедійного, інтерактивного контенту для комунікації, спільної роботи, візуалізації та гейміфікації навчання, як показала практика, є такі web-сервіси: ZOOM, CLASSROOM, ClassDojo тощо.

За допомогою цифрових технологій можна створити різноманітні інтелект-карти, які допоможуть учням унаочнити знання.

Інтелект-карти – це унікальний і простий метод запам’ятовування інформації, що допомагає здобувачам освіти структурувати і правильно формулювати свої думки за допомогою створення «розумової карти» – свого роду,  плану, який складається з ключових слів, понять і термінів. Їх можна створювати на будь-якому уроці і на будь-якому етапі уроку за допомогою різних онлайн-програм [3]. 

Онлайн-ресурси для створення і використання інтерактивних вправ, тестів, завдань:

  •          Learning.ua – це інтерактивні завдання з математики, української, англійської мов; 
  •          Study-smile – сайт для молодших школярів, де можна вчитися рахувати і читати українською мовою. Доступ до тренажерів – платний, але частина доступна безкоштовно. 
  •          Розумники – понад 16 000 інтерактивних завдань із математики, української мови та курсу «Я досліджую світ» для учнів 1–4 класів. Доступ до матеріалів – платний, але можна отримати безкоштовний на 2 дні. Для перегляду потрібно завантажити безкоштовний додаток. 
  •          Classtime – це вправи і тести, де є можливість ставити оцінки. У безкоштовній версії є понад 30 тисяч запитань для учнів, можна створювати свої та робити дітям виклики у 9-ти форматах. У платні версії доступні оцінювання, завантаження індивідуальних та класних звітів, командні ігри. Ціна для кожного закладу освіти визначається індивідуально. 
  •          Кейс-уроки, мета яких - розвинути навички, вміння вчитися, критичного мислення, командної роботи, концентрації уваги тощо. Один кейс-урок об’єднує різні предмети, тобто виходить інтегроване навчання. 
  •          Childdevelop - дозволяє створювати та роздруковувати завдання для учнів різного віку (1-4 класів) з математики, читання та письма, Наприклад: прописи, анаграми, завдання на додавання чи віднімання. Для отримання доступу до всіх матеріалів і збереження результатів навчання потрібно зареєструватися. 
  •          Книга-мандрівка – український мультиплікаційний серіал, який створений на основі бестселера «Книга-мандрівка. Україна», про всесвітньо відомих українців та події, які відбувалися чи відбуваються в нашій країні.

Таким чином, використання цифрових технологій під час дистанційного навчання виступає як ефективне доповнення традиційних методів навчання, розвиває вміння і навички у сучасній науці і практиці. Впровадження елементів дистанційної форми навчання в освітньому закладі є необхідною умовою для досягнення сучасного рівня якості освіти.

Отже, цифровізація освітнього простору в Україні відбувається повним ходом і для цього створено сприятливі умови: розробляються та затверджуються нормативно-правові документи, проводяться відповідні навчально-методичні, науково-практичні заходи, популяризується цифрова грамотність населення, в освітніх закладах відкриваються STEM-лабораторії, які оснащені сучасним обладнанням.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. Київ: Академвидав, 2014. 352 c. 

2. 35 інструментів для дистанційного навчання – добірка НУШ, 2020. URL: https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlyadystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/.

3. 10 онлайн-ресурсів, що знадобляться на уроках, 2019. URL: https://nus.org.ua/articles/10-onlajn-resursiv-shho-znadoblyatsya-naurokah/.

4. Генсерук Г.Р.Цифрова компетентність як одна із професійнозначущих компетентностей майбутніх учителів. Open educational e-environment of modern University, 2019. № 6. С. 816

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
17 жовтня
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку