Стаття: "ВИКОРИСТАННЯ МЕНТАЛЬНОЇ АРИФМЕТИКИ У РОБОТІ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ"

Про матеріал
У даному матеріалі висвітлено аспекти використання методики ментальної арифметики з дітьми з особливими освітніми потребами. Особливості роботи з дітьми з порушенням спектру аутизму та умови успішної реалізації даної методики з особливими дітьми
Перегляд файлу

ВИКОРИСТАННЯ МЕНТАЛЬНОЇ АРИФМЕТИКИ У РОБОТІ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Оксана Деркачук,

психолог Центру професійного розвитку педагогічних

 працівників Нетішинської міської ради,

 викладач-стажист Національного

університету «Острозька академія»

На сучасному етапі розвитку освіти ми спостерігаємо велике розмаїття інноваційних методик, технік та прийомів навчання дітей.

Відповідно до індивідуальних особливостей, вчитель може підібрати методи навчання дитини, що будуть найбільш ефективними та продуктивними. Часто ми зустрічаємося з таким явищем, коли одна і та ж методика, що використовується в певному класі, для певного кола дітей, не є ефективною однаково для  усіх. Таким чином прослідковується зниження мотиваційної діяльності дітей, зниження концентрації уваги на тому чи іншому предметі, і в результаті незасвоєння навчального матеріалу.

 Звичайно, не існує універсальної методики, яка безумовно була б ресурсною для усіх учнів класу, для цього вчитель повинен володіти знаннями різних методик, різних способів навчати одного і того ж, але різними способами.

 Візьмемо до прикладу уроки математики у першому класі, теми із засвоєння чисел та перші операції з числами – додавання та віднімання. Часто ми спостерігаємо те, коли вчитель пояснюючи матеріал усім дітям однаково має різні результати із засвоєння матеріалу учнями у класі. Від чого це залежить? Все елементарно просто – психічні функції кожної дитини розвинені по-різному. Погано розвинені образне мислення, концентрація уваги (а сьогодні спостерігаємо, що у багатьох дітей відмічається порушення концентрації та дефіцит уваги), порушення пам’яті сприяють тому, що дитині важко засвоїти нові знання та уміння. Як же діяти вчителю в таких випадках? Існують безліч методик та технік, які можна вводити на уроках у вигляді дидактичних ігор, одна із них – ментальна арифметика.

 Ментальна арифметика – це освітня методика, що сприяє різноплановому розвитку дитини. Основний принцип ментальної арифметики – це навички рахунку на азіатській рахівниці – абакусі. В процесі роботи з абакусом розвивається дрібна моторика, а водночас – концентрація, логіка і увага, бо численні операції потрібно тримати у голові. Зрештою діти можуть рахувати без калькулятора багатозначні цифри, проте це лише вершина айсберга.

 Під час занять ментальною арифметикою працюють обидві руки, що сприяє концентрації уваги, таким чином дитина переносить даний навик на виконання інших видів робіт. А це певною мірою слугує розвитку посидючості та збільшенню часу на утримання уваги на певному занятті чи предметі.  Також одночасна робота двома руками сприяє розвитку обох півкуль головного мозку, що веде за собою розвиток інтелектуальних здібностей дитини та формуванню нових нейронних зав’язків. Виходячи з цього дана методика є ресурсною для дітей із розладами дефіциту уваги та гіперактивністю.

 Заняття з використанням ментальної арифметики  сприяють розвитку логічного мислення, внаслідок чого у дитини з’являється здатність швидко приймати рішення, аналізувати, робити висновки. В результаті у дитини покращуються успіхи у навчанні, дитина стає впевненішою у своїх силах, закладаються лідерські задатки.

  Одним із прийомів ментальної арифметики – це робота з флеш-картками, під час роботи з якими дитина здійснює обчислення і при цьому сприймає цифри як картинки. Кожне число асоціюється з певним зображенням кісточок на рахівниці. Тож ми розвиваємо асоціативне мислення та уяву дитини, а це є важливим аспектом в освоєнні комп’ютера, а також сприяє вивченню іноземних мов.

 Чи є ресурсною дана методика для дітей з порушенням спектра аутизму? Щоб відповісти на дане питання спочатку окреслимо загальні характеристики даного порушення. Діти з РАС різні, але мають спільні характерні прояви порушень – це перш за все дефіцит соціальної взаємодії та спілкування. Проте водночас такі діти можуть бути надзвичайно обдарованими, хоча їм потрібно набагато більше часу для засвоєння певних знань та відпрацювань навичок. Таким дітям важко зосередитися та сконцентруватися на певних предметах та завданнях, їхня увага швидко переключається та розсіюється. Варто відзначити, що у дітей з РАС гарно розвинена механічна пам’ять, адже вони з легкістю запам’ятовують готову схему і в подальшому неухильно нею користуються, однак нова інформація буде важко аналізуватися та виникнуть труднощі в її опрацюванні. Звідси випливає, що аутист може успішно використовувати методику ментальної арифметики за умови успішного оволодіння навичками роботи з абакусом. Звичайно навчання повинно бути дозованим та з нескладним поступовим навантаженням, адже різко змінюючи траєкторію руху та правила роботи у дитини може виникнути стресова ситуація чи панічна атака. Крім того під час засвоєння знань та навичок, дитина з РАС може відслідкувати причинно-наслідкові зв’язки та специфіку обрахунків,  а це є великою перевагою та траєкторією до успішного використання методики в подальшому.

Варто звернути увагу на те, що діти з РАС іноді мають особливо розвинену увагу та пам'ять, при цьому вони добре запам’ятовують свій інструмент, що вперше взяли в руки, і якщо наступного разу дитина візьме до рук абакус схожий, але не свій може також виникнути кризова ситуація, яка буде перешкоджати успішній роботі. Тому педагогу працюючи з такою дитиною варто звернути увагу на умови, які сприяли успішному старту роботи і підтримувати ці умови протягом усього терміну навчання (а це місце в класі, стілець на якому сидить дитина, абакус за яким працює, сусід по парті, колір ручки чи олівця та ін.). не варто вимагати від дитини робити висновки на занятті чи висловлювати власну думку, для дітей з РАС це важко зробити через особливості розвитку, і неможливість відповісти на ваші запитання можуть спровокувати небажану поведінку.

Використовуючи ментальну арифметику дитина з порушенням спектру засвоює нові знання та навички без стресу соціальних контактів, вона отримує можливість вчитися, розвиватися та готуватися до подальшого життя.

Дослідження науковців показали, що діти з РАС мають чудові математичні здібності, вони з легкістю оперують числами та здійснюють обрахунки. З цього випливає те, що ментальна арифметика – це інструмент, який буде близьким та комфортним для цієї дитини. А доступні інструменти для дитини з порушенням спектру це можливість почувати себе вільним, успішним та спокійним.

З усього вищесказаного можна зробити висновок, що методика ментальної арифметики не лише посильна дітям з особливими освітніми потребами, навпаки, вона буде нести ще й корекційну та розвиваючу користь у розвитку на навчанні такої дитини. Педагог, що добре володіє знаннями про особливість дитини з ООП, може успішно впроваджувати в свою роботу дану методику, за якою будуть працювати одночасно діти і з нормотиповим розвитком, і діти з різними нозологіями. Адже ментальна арифметика – це своєрідний тренажер для мозку дитини, який чудово тренує пам'ять, увагу, підвищує швидкість розумових процесів, розвиває концентрацію та точність реакцій.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
20 липня 2022
Переглядів
378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку