Стаття "Використання онлайн сервісів на уроках супільно-гуманітарного циклу"

Про матеріал
Стаття буде корисною для вчителів суспільно-гуманітарного циклк, які проходять атестацію. Рекомендовані різноманітні онлайн сервіси, які можна використовувати на заняттях, як під час дистанційного, так і під час очного навчання в школі.
Перегляд файлу

Використання інноваційно-комунікаційних технологій

на уроках супільно-гуманітарного циклу

Особливістю сучасності є те, що людина, щоб реалізуватися в суспільстві, повинна вчитися практично все своє життя. Якість сучасної освіти, тобто відповідність вимогам суспільства, визначається не стільки кількістю того, що дитина знає і чого вона навчилася в школі, скільки вміннями здобувати нові знання та використовувати їх у нових умовах.

Сучасні інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають абсолютно нові можливості для творчості, набуття та закріплення різних професійних навичок. 

  Я працюю над темою «Використання інноваційно-комунікаційних технологій на уроках супільно-гуманітарного циклу». На мою думку, використання  ІКТ, аудіовізуальних та мультимедійних засобів на уроках  сприяє розвитку цілісності та системності мислення школярів, мотивації до вивчення суспільних дисциплін, активізації розумової та пізнавальної діяльності учнів,  індивідуалізації процесу навчання. Використання інтернет ресурсів допомогає розвивати ключові компетентності: спілкування державною мовою, громадянську, математичну, інформаційно-комунікаційну, навчання впродовж життя та культурну. Пізнавальну активність у всіх учасників освітнього процесу викликає використання ІКТ в освітному процесі.

Я погоджуюся з тим, що нові інформаційні технології не замінять вчителів і підручників, але вони створюють нові можливості для розвитку всієї системи освіти. Не розвиток технологій за для технологій, а використання їх заради підтримки інтересу до знань та навчання учнів – актуальне завдання сучасної освіти, при модернізації якого особливу роль приділяють інформатизації суспільства. 

 Способи використання інформаційно-комунікаційних технологій різноманітні: робота всім класом і групами, парами або індивідуально, на різних етапах уроку.

 На своїх уроках застосовую можливості мультимедії наступним чином:

  • демонстрація презентацій за допомогою яких ілюстративний матеріал виступає як джерело інформації;
  • перегляд та обговорення навчального  відео;
  • виконання онлайн вправ.

 Для роботи вдома учням пропоную різні  варіанти завдань:

  •      підготовка презентацій;
  •      пошук інформації (цифри, цікаві факти);
  •      перегляд відео по запропонованим посиланням.

 На мою думку такі форми роботи на уроках та вдома  допомагають формувати інформаційну компетентність, підвищують пізнавальну активність дітей, мотивацію та позитивне ставлення до навчання. 

 Використання презентацій або навчального відео під час заняття  дозволяє частково імітувати історичну реальність та “занурити” учня в конкретну історичну епоху, створити ілюзію присутності.

 Я вважаю, що  робота з великою кількістю інформації поступово привчає учня критично підходити до її відбору, що досить актуально в наш час. В інформаційному суспільстві, в якому ми живемо, інформація стає засобом тиску, новітні технології можуть формувати суспільну думку, маніпулювати суспільною свідомістю. Засобом, що може протистояти цьому є навчання дітей критичному мисленню.  

 Завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається зробити урок більш насиченим та цікавим. Комп’ютер або гаджети можу використовувати на всіх етапах навчального процесу: при поясненні нового матеріалу, узагальненні, перевірці та корекції знань школярів.

 Для вивчення теми «Початок української революції» була розроблена серія онлайн завдань серед яких:

  •       завдання на вивчення історичних діячів доби Центральної Ради, шляхом тренування на картках, тестування та заучування на сайті Quizlet.com
  •       гра «Знайди пару» поєднання зображення з прізвищем та посадою діяча на сайті https://learningapps.org.
  •       під час узагальнення проведене тестування на сайті https://quizizz.com.  

 Виконання завдань такого типу дає можливість об’єктивно оцінити знання учнів. 

 Під час вивчення теми «Перша світова війна» для учнів були створені контрольні опитування, які складаються з 10 та 12 запитань на сайті https://quizizz.com, такі завдання допомагають розвивати ряд основних компетентностей: логічну, просторову, хронологічну та інформаційну. Діти з зацікавленням виконують вправи та завжди позитивно до них ставляться.

 Проведення онлайн опитування або тестування на різних етапах уроку (під час перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань) дають можливість оцінити одночасно велику кількість дітей:

  •       для учнів  6 класу розроблено опитування  «Цивілізації Дворіччя» та «Міфологія, писемність та мистецтво Дворіччя. Міф про Гільгамеша». Під час виконання таких завдань у школярів відсутня можливість «списати» і вони можуть оцінити свої знання. Хочу зауважити, що в 6 класі під час тестування, майже не буває середніх результатів, тільки достатній та високі рівні;
  •       для учнів 8 класу при вивчені теми «Козацтво» та «Національно-визвольна війна під проводом Б.Хмельницького» були також розроблені та проведені онлайн вікторини, але учні цього класу мали тільки середній та достатній результати, можливо через відсутність мотивації та конкуренції.

На мою думку використання ІКТ на уроках дозволяє формувати  історичні компетентності: хронологічну, просторову, інформаційну, логічну та аксіологічну.

 Для урізноманітнення форм роботи на уроці та розвитку мислення застосовую ребуси, кросворди та історичні задачі, які можна створити за допомогою навчальних сайтів. 

 Окреме місце, особливо під час дистанційного навчання, займають Google інструменти, за допомогою,  яких можна провести онлайн урок (google hangouts, google meet), опитування або тестування (google forms), створити презентацію (google presentation) та онлайн дошку (jamboard), ознайомитися з витворами мистецтва (artsandculture), що актуально під час уроків вивчення розвитку культури в різні періоди історії. Актуальними також залишаються віртуальні подорожі та екскурсії, так під час вивчення теми «Козацтво» в 5 класі, подорожували по семи автентичним музеям просто неба та ознайомились, як і де жили козаки.

 Крім того, для підвищення ефективності уроку та зацікавленості учнів у засвоєнні історичного матеріалу  використовую інтерактивні методи, ігрову діяльність, всі можливі форми організації навчальної діяльності, а саме: індивідуальну, парну, групову, колективну.

Я впроваджую на уроках в 5-6-х класів історичні  ігри. Найпопулярніші серед учнів: «Історичний хокей», «Загублене слово», «Знайди помилку», «Герой, дата, історія». Також використовую форми і методи, які стимулюють розвиток творчості учнів, прагну не давати здобувачам освіти готових відповідей, а навчаю їх самих здобувати знання, вільно висловлювати особисте ставлення до історичного матеріалу, даю учням можливість самостійного пошуку у набутті нових знань, у розв’язанні питань проблемного характеру, формую уміння та навички класифікувати і узагальнювати матеріал, робити самостійні висновки і, крім того, розвиваю комунікативні можливості учнів. Вирішення всіх цих задач допомагає формувати предметні, галузеві і ключові компетентності на уроках історії.

Компетентністний підхід, розвиток критичного мислення, використання ІКТ в поєднанні з різними формами і методами навчання підвищують ефективність уроку і дають певні результати. Мої учні були:

  • учасниками районних етапів Всеукраїнських предметних олімпіад з базових дисциплін (2017, 2018рр );
  •  переможцями Всеукраїнської Інтернет олімпіади «На урок»;
  • лауреатами обласного квесту «Данило Галицький – перший король Русі-України»;
  • Ковальчук Ю. брала участь в обласній сесії очно-заочної школи «Юний дослідник»(науково-практична конференція), також була учасницею регіональної краєзнавчої конференції «Донеччина у ІІ світовій війні» присвяченої 75-річчю Перемоги над нацизмом у Європі. Протягом 2018-2020 рр. Ковальчук Ю. була активною учасницею Малої академії наук на районному та обласному рівні.
  • З позакласної роботи мої учні є призерами обласних конкурсів та акцій.

Результатом моєї педагогічної діяльності була  участь у районному етапі  Всеукраїнського конкурсу  «Учитель року», де посіла ІІ місце, під час мастер-класу продемонструвала володіння онлайн технологіями, були використані безкоштовні сервіси: Qr-code, Quizlet, Quizizz, Wardwall, Wardart, Learningapps.com та ін.

Для збагачення педагогічного досвіду та підвищення майстерності пройшла курси підвищення кваліфікації традиційним та дистанційним способом, опублікувала розробки своїх уроків та проєктів на освітньому порталі «На урок».

Отже, вчителю, що використовує ІКТ на уроках, не слід забувати, що в основі будь-якого навчального процесу лежать педагогічні технології. Інформаційні освітні ресурси повинні не замінити їх, а допомогти їм бути більш результативними. Вони допомагають оптимізувати роботу вчителя та зробити навчальний процес більш ефективним, активізувати роботу слабких та пасивних учнів. 

Сучасний педагог просто зобов'язаний уміти працювати з новітніми засобами навчання, щоб забезпечити одне з найголовніших прав дитини - право на якісну освіту.

 

 

docx
Додано
1 лютого
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку