Цибулько Тетяна Сергіївна, вчитель географії та хімії, Хлібодарівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Чаплинської районної ради Херсонської області, 1975tatyana@ukr.net
ВИКОРИСТАННЯ ПРИЙОМІВ
ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ
НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ У 6 КЛАСІ
В Україні проголошено курс на компетентнісну освіту, але питання ефективної моделі реалізації компетентнісного навчання потребує свого практичного втілення. Однією з таких проблем є підвищення ефективності системи контролю та оцінювання учнів. Складним виявляється для освітян і визначення рівня сформованості зазначених вмінь і навичок, на перший план виходить проблема їх оцінювання.
На відміну від оцінювання при традиційному навчанні учнів, що здебільшого визначає тільки рівень навчальних досягнень, в сучасному навчанні особливого значення набуває формуюче оцінювання. Головною метою такого формуючого оцінювання є не тільки діагностика рівня знань та опанованих умінь та навичок, а й досягнення інших цілей, які наведені в наступній таблиці: [1]
Види формуючого оцінювання |
Цілі оцінювання |
Вхідне, попереднє оцінювання
Поточне оцінювання |
1.Визначення навчальних потреб учнів |
2. Спонукання учнів до самоспрямування у навчанні та співробітництва |
|
3. Відслідковування прогресу в навчанні учнів |
|
4. Перевірка розуміння учнями особливостей власного мислення та спонукання їх до самопізнання |
|
Підсумкове оцінювання |
5. Перевірка рівня здобутих учнями знань та отриманих навичок |
Оцінювання (слайд 1)
Слайд 1
Характеристика формуючого оцінювання (слайд 2, 3)
Слайд 2
Слайд 3
Елементи формуючого оцінювання(слайд 4)
Слайд 4
Стратегії формуючого оцінювання (слайд 5)
Слайд 5
Правила формуючого оцінювання (слайд 6)
Слайд 6
Існують різноманітні прийоми застосування формуючого оцінювання на уроках географії. Це «Географічна лабораторія», «Асоціативний кущ », робота за опорними схемами, «Гра в групах з картою», самостійна робота з картою, гра « Знайди зайве слово», гра «Лови помилку картографа» та ін.
Наприклад, географія 6 клас (фрагменти уроків).
При вивченні теми «Світовий океан та його частини» застосовую прийом «Гра в групах з картою» (слайд 7).
Слайд 7
На етапі закріплення нових знань застосовую прийоми: гру «Знайди зайве слово» (слайд 8) та гру «Лови помилку картографа» (слайд 9)
Слайд 8
Слайд 9
При вивченні теми «Річки та її частини» застосовую прийом « Мозковий штурм» (слайд 10) , на етапі закріплення знань - прийом «Гронування» (слайд 11).
Слайд 10
Слайд 11
Таке постійне оцінювання, яке починається з попереднього оцінювання знань та вмінь учнів на початку роботи учнів над темою і продовжується впродовж всього вивчення теми, називається формуючим оцінюванням (formative assessments). Вчителі використовують інформацію з такого оцінювання для того, щоб коригувати своє викладання та забезпечувати правильне виконання учнями завдань. Коли вчителі регулярно залучають учнів до збору та перевірки такої інформації про своє навчання, вони допомагають їм ставати відповідальними, самостійними та незалежними учнями.
Формуюче оцінювання формує іншу модель відносин усередині процесу навчання, в основі якої лежать перш за все особистісні цінності учня, його цілі, інтереси, його здатність до самостійного прийняття рішень і яка передбачає, що контроль та оцінка діяльності пов’язані з мотивацією до навчання.
Список використаних джерел