Стаття "З досвіду роботи Путивльського НВО по формуванню здорового способу життя"

Про матеріал
В Україні спостерігається вкрай важка ситуація стосовно здоров’я сучасної молоді. Окрім багатьох чисельних захворювань учнів (захворювань органів дихання, органів зору, органів травлення, серцево-судинні захворювання, гіподинамія тощо), значно зросли показники погіршення психічного й духовного здоров’я школярів. У наш час нервово-психічні відхилення зафіксовано у 88 % дітей. Вступаючи до школи, 85% дітей мають ті чи інші порушення соматичного та психічного характеру, зростає кількість дітей, які мають психоневрологічні захворювання.
Перегляд файлу

З досвіду роботи Путивльського НВО

по формуванню здорового способу життя

     В Україні спостерігається вкрай важка ситуація стосовно здоров’я сучасної молоді. Окрім багатьох чисельних захворювань учнів (захворювань органів дихання, органів зору, органів травлення, серцево-судинні захворювання, гіподинамія тощо), значно зросли показники погіршення психічного й духовного здоров’я школярів. У наш час нервово-психічні відхилення зафіксовано у 88 % дітей. Вступаючи до школи, 85% дітей мають ті чи інші порушення соматичного та психічного характеру, зростає кількість дітей, які мають психоневрологічні захворювання.

         За даними медичної статистики, вже наприкінці  дошкільного віку реєструються:

  • хронічні захворювання - у 17 – 21% дітей;
  •   патологічні відхилення в роботі  опорно–рухового  апарату - 30 – 32%  дітей,
  • носоглотки – 21 – 25%,
  • нервової системи – 27 – 30%,
  • органів травлення – 27 – 30%,
  • алергічні  прояви реєструють  у 25% дітей.

Тому одним із пріоритетних напрямів  виховної роботи у Путивльському НВО, є забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей, охорона та зміцнення їхнього здоров’я.

Для успішного створення здоровязберігаючого середовища у нашій школі робота здійснюється за такими напрямами:

- створення оптимальних санітарно-гігієнічних умов;

- раціональна організація праці й відпочинку;

- збереження та зміцнення фізичного, психічного, соціального та духовного здоровя;

- формування свідомого ставлення до свого життя та здоровя;

- пропагування здорового способу життя;

- застосування профілактичних, просвітницьких програм і проектів;

- налагодження співпраці з відповідними громадськими організаціями та державними установами.

При організації роботи школи по формуванню здорового способу життя перш за все створено відповідні психолого-педагогічні умови, коли учні через різноманітні види шкільної діяльності засвоюють знання, розвивають та реалізовують себе у творчій праці, усвідомлюють себе вільними у формах культурної поведінки, уміють зберігати своє здоровя, вести здоровий спосіб життя, бути готовими до особистого життя в різних умовах та ситуаціях, бути повноправними членами сучасного суспільства.

Діяльність педагогічного та учнів­ського колективів із формування пози­тивного ставлення до власного здоров'я передбачає ряд основних завдань:

1. Прищеплення учням знань та вмінь щодо здорового способу життя, що слугуватимуть підґрунтям для ви­роблення стійких поглядів і переко­нань, спонукатимуть до оздоровчо-про­філактичних дій і вчинків. У процесі за­своєння учнями знань та набуття вмінь формується позитивне ставлення до власного здоровя та своєї ролі в його збереженні.

Валеологічна освіта вихованців відбувається під час уроків «Основи здоров'я», просвітницької діяльності (лекції фахівців, бесіди вихователів, лекторії тощо). Зважаючи на те, що серед шкідливих звичок вихованців шкіл найпоширенішим є куріння, слід приділити його профілактиці особливу увагу.

Формуванню свідомого ставлення до власного здоров'я присвячують зустрічі з людьми, які ведуть здоровий спосіб життя, лікарями, тощо.

2.  Навчання учнів умінням і нави­чкам здорового способу життя, що є виявом позитивного ставлення до власного здоров'я, відбувається під час виховної діяльності. Серед видів такої діяльності провідними є: фіз­культурно-оздоровча, суспільно ко­рисна, творча, ігрова.

3.Виховання у дітей  правил і норм здорового способу життя: дотримання режиму дня, санітарно-гігієнічних правил; своєчасне медичне обстежен­ня здоров'я вихованців із його корек­цією; навчання дітей способам само­контролю за станом здоров'я.

4. Створення гуманного мікрокліма­ту в учнівських колективах. Форму­вання в учнів культури спілкування.

Процес формування позитивного ставлення учнів до власного здоров'я надзвичайно складний, він залежить від багатьох чинників і визначається комплексом певних педагогічних умов:

Наша школа є школою сприяння здоров’я. І вирішення цієї проблеми здійснюється через:

- створення відповідного шкільного середовища;

- використання  здоров’язберігаючих і здоров’яформуючих технологій і технік у процесі навчання;

- освіта в галузі здоров’я.

Перший напрямок – створення шкільного середовища – достатньо традиційний: це і виконання санітарно-гігієнічних норм, організація якісного харчування школярів, обладнання класів і рекреацій з урахуванням ідеї розвитку здоров’я дітей. Тобто весь простір школи має працювати на розвиток фізичного здоров’я дитини.

Другий напрямок – це наявність у школі педагогічних технологій, технік, органічно вбудованих у навчальний процес, що формують і розвивають здоров’я дитини. Розроблена в нашій школі програма по зміцненню і збереженню здоров’я посилює всі види діяльності й активності дітей, створює позитивну емоційну атмосферу на уроках, знижує розумове навантаження дітей, враховує вікові фізіологічні і психологічні закономірності розвитку учнів.

Зокрема, для формування правильної постави дітей, на всіх уроках у початковій школі використовуються мішечки з піском, що дає можливість значно знизити процент захворюваності на сколіоз та короткозорість. Всі вчителі на уроках проводять по 2-3 фізкультхвилинки, вправи для очей, діти вміло застосовують точковий масаж, часникові буси для профілактики ГРВІ.

Систематично проводяться зустрічі з лікарями-спеціалістами. Тематика таких зустрічей різноманітна, всі вони направлені на збереження й розвиток психічного і соціального здоров’я школярів. Регулярно проводяться поглиблені медогляди, що дає можливість виявити і попередити захворювання на ранніх стадіях. Вся робота в школі направлена на формування психічного здоров’я, а саме: стійкість до стресів, інтелектуальну витривалість, позитивну самооцінку, готовність до саморозвитку і самореалізації.

Третій напрямок – освіта в галузі здоров’я передбачає не тільки розкриття цієї проблеми в навчальних предметах, а й передачу цих знань і спільну освітню діяльність учителів та учнів. Кожного ранку учні виконують розроблені фізичні вправи для зміцнення м’язів, покращення постави, розвитку рухової активності. З першого класу учні для покращення постави використовують відповідні мішечки під час проведення навчальних занять. Батьки отримують розроблені методичні рекомендації по впровадженню цієї методики вдома під час виконання домашніх завдань. На уроках виконуються вправи, які сприяють зняттю втоми очей та профілактиці погіршення зору. Два рази на рік керівництвом закладу плануються Дні здоров’я, які також сприяють зміцненню здоров’я дітей.

Всі учні школи охоплені гарячим харчуванням у шкільній їдальні за рахунок державних коштів та доплати батьків.

У позакласній роботі процес формування культури здоров’я школярів продовжується через участь у акціях тренінгах, вікторинах, тематичних вечорах, присвячених питанням збереження і зміцнення здоров’я. Здійснюються різноманітні профілактичні заходи.

Під час проведення місячника основ безпеки життєдіяльності проводиться тиждень безпеки руху дітей, конкурс малюнків, зустрічі з працівниками патрульної поліції, класні години «Подорож до країни дорожніх знаків», «Азбука безпеки».

 Традиційними стали проведення Дня Здоров'я, Олімпійського тижня, велопробіг, приуроченого Дню фізкультури та спорту, спортивних змагань «Тато, мама, я – спортивна сім’я».  Школа тісно співпрацює з ДЮСШ. На уроках фізичного виховання відвідують басейн.    

У школі створено куточок психологічного розвантаження,  стенди, які демонструють правила дорожнього руху, пожежної безпеки, електробезпеки, надання першої медичної допомоги. Під час проведення традиційного Дня ЦО (квітень) учні знайомляться з надзвичайними ситуаціями та профілактикою небезпек, відвідують пожежні частини, спільно з батьками залучаються до практичних вправ.

Формування основ здорового способу життя сприяє превентивна освіта і виховання учнів. Жоден учень зі школи не перебуває на обліку як схильний до вживання алкоголю чи наркотиків.

Школа тісно співпрацює в питанні профілактики шкідливих звичок з правоохоронними органами,  працівники яких  читають для учнів лекції, проводять відеоуроки, які пропагують здоровий спосіб життя. 

Часті гості в школі медичні працівники, особливо дитячий дільничний педіатр, нарколог, стоматолог, ортопед. Ці зустрічі з вузькими спеціалістами допомагають учням отримати інформацію про певні захворювання та їх профілактику і запобігання. Шкільний психолог проводить тренінгові заняття з основ здорового способу життя.

 Кожного місяця в школі – для учнів 1-11 класів є обов’язковими години психолога та класні години, на яких учні вчаться бути здоровими як фізично так і психічно: це і теоретичні питання щодо сну, правильного харчування, питного режиму, загартування та практичні заняття: вміння розслабитись, тренувальні, корегуючі вправи для очей, рук, тулуба, психологічні тренінги і просто відпочинок за межами школи.

Велика увага  приділяється літньому оздоровленню учнів. Вже кілька років поспіль в школі діють пришкільні табори в яких оздоровлюються учні.

Але слово, яке сіється учню щодо здорового способу життя, стане дієвим тоді, коли він буде навчатися в атмосфері взаєморозуміння з учителем, однолітками, в атмосфері добра, любові і чистоти.

Саме з цією метою психологічною службою закладу спільно з класними керівниками проводяться тренінги, відповідна розвивальна робота, індивідуальні і групові консультування, бесіди, рольові ігри, щоб допомогти кожному зробити правильний вибір.

Особливу увагу колектив школи звертає на санітарно-технічний режим. Школа однозмінна, не переповнена, світла, тепла, забезпечена умовами для організації гарячого харчування, має спортивний майданчик, бібліотеку з читальним залом, актову залу, велику пришкільну територію.

 Сім'я і школа виконують важливу функцію головних інститутів соціалізації упродовж тривалого періоду в житті дитини. Кожен із них має власні уні­кальні важелі у формуванні особистості, прищепленні ключових життє­вих навичок. Саме тому цілеспрямоване поєднання виховних зусиль сім'ї і школи є надзвичайно ефективним.

З метою формування культури здоров’я учнів в умовах сучасної школи постійно проводяться заходи з батьками: тренінг - заняття для дітей і батьків бесіди, батьківські збори.   Обов’язковим стало обговорення на батьківських зборах питань, пов’язаних з попередженням нещасних випадків на дорогах, статевого виховання, про правову відповідальність батьків за виховання дітей, про насильство у сім’ї, комп’ютерну безпеку та залежність.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
23 березня 2020
Переглядів
364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку