Програма з профілактики адиктивної поведінки " Я обираю свободу від залежностей!"

Про матеріал
Сьогодні адиктивна поведінка є проблемою більшості країн світу. Діти шкільного віку особливо вразливі до виникнення залежностей, таких як хімічна залежність (наркоманія, токсикоманія, куріння, алкоголізм), порушення харчової поведінки (анорексія, голодування, булімія), нехімічні типи залежностей (ігрова, комп'ютерна, пристрасть до гучної музики і т.д .), крайні ступені захоплення будь-яким видом діяльності, що призводять до ігнорування наявних життєвих проблем і їх поглиблення (релігійний фанатизм, сектантство). Виникненню аддикцій сприяє зниження морально-етичного рівня населення, відсутність особистого прикладу батьків і цілісної моделі здорового способу життя та дозвілля.
Перегляд файлу

 

 

Програма з профілактики адиктивної поведінки у старшокласників

« Я обираю свободу від залежностей

Підготувала

соціальний педагог

Бобер І. О.

Пояснювальна записка

Сьогодні адиктивна поведінка є проблемою більшості країн світу.  Діти шкільного віку особливо вразливі до виникнення залежностей, таких як хімічна залежність (наркоманія, токсикоманія, куріння, алкоголізм), порушення харчової поведінки (анорексія, голодування, булімія), нехімічні типи залежностей (ігрова, комп'ютерна, пристрасть до гучної музики і т.д .), крайні ступені захоплення будь-яким видом діяльності, що призводять до ігнорування наявних життєвих проблем і їх поглиблення (релігійний фанатизм, сектантство). Виникненню аддикцій сприяє зниження морально-етичного рівня населення, відсутність особистого прикладу батьків і цілісної моделі здорового способу життя та дозвілля.

Руйнівний характер залежностей проявляється в тому, що в цьому процесі встановлюються емоційні відносини і зв'язки не з іншими людьми, а з неживими предметами, виникають конфлікти з сім'єю і оточуючими, підвищується рівень злочинності та бродяжництва.

Стає все більш очевидним, що поряд з соціальними і медичними питаннями потрібно вивчення психологічних закономірностей і особливостей особистості людей, схильних до залежної поведінки, а також своєчасні  профілактика та корекція.

Мета:зниження ризику адиктивних форм поведінки, профілактика залежної поведінки, створення умов для набуття підлітками позитивного соціального досвіду в процесі групового спілкування.

Задачі:

1. Набуття навичок відповідального ставлення до свого життя і високої опірності негативному тиску з боку, допомогти підліткам виробити аргументовану позицію і навички відмови.

2. Пропаганда здорового способу життя.

3. Зробити висновки про шкоду куріння, вживання алкоголю і наркотичних речовин.

4. Сприяти формуванню морально-вольових якостей школярів.

5. Виявити альтернативні варіанти дозвілля.

Основна форма роботи - групові заняття. Тривалість заняття 1 академічна година. Заняття проводяться 1- 2 рази на місяць.

Вік учасників: 14-17 років. До складу входять діти «групи ризику», учні, що стоять на ВШО.

Група складається з 8-14 чоловік.

Після закінчення занятть рекомендується проведення "круглого столу", в ході якого учні зможуть висловити своє ставлення до занять, обговорити цінність отриманої інформації, свої враження і відчуття.

Тема заняття

Час

Цілі, задачі

 Вправи

1.

Давайте знайомитись!

1

Мета: створення сприятливих умов для роботи в групі, знайомство з принципами роботи тренінгу.

Завдання: формування уявлень або актуалізація наявних знань про психологічний тренінг та прийняття правил роботи в групі.

Привітання.

Вправа "Ім'я і якість".

Засвоєння правил роботи в групі.

Вправа "Дотримання правил".

2.

Що ми знаємо про залежності?

1

Мета: ознайомлення з формами та видами залежностей

Завдання: інформування про проблему залежності

Рольова гра «Свобода від залежності»

Групове обговорення-бесіда «Форми адиктивної поведінки властиві більшості підлітків»

3.

Ні наркотикам!

1

Мета: сформувати установку на необхідність здорового способу життя.

Завдання: дати відомості про наслідки вживання наркотичних речовин; сформувати прагнення шукати конструктивні способи вирішення проблем, не вдаючись до використання наркотиків.

Вправа «Міфи про наркотики»

Інформування учнів про наркоманію

Вправа «Якості особистості»

 

4.

Куріння і здоров'я

1

 Мета: сформувати установку на необхідність здорового способу життя.

Завдання: з'ясувати рівень обізнаності учнів з даної проблеми; дати інформацію про наслідки куріння

сформувати ставлення до тютюнопаління як до дії, що приводить до залежності.

Бесіда про наслідки куріння, його вплив на зовнішній вигляд людини, здоров'я.

Вправа «Куріння за і проти»

Вправа «Табу»

Колективний малюнок "Ні палінню!".

5.

Людина та алкоголь

1

Мета: сформувати установку на необхідність здорового способу життя.

Завдання: з'ясувати рівень обізнаності учнів з даної проблеми;

інформувати щодо проблем, пов'язаних з алкоголізмом;

сформувати ставлення до пива як до алкогольного напою, що приводить до алкоголізації;

сприяти усвідомленню необхідності обережного ставлення до вживання алкоголю.

 Вправа «Тости»

Мозковий штурм "Люди п'ють, тому що ...".

Вправа "Провокація".

6.

Вміння говорити «Ні

1

Мета: створення умов для формування навичок відмови від вживання шкідливих речовин.

Завдання: інформування про механізми виникнення залежності; формування вміння протистояти тиску навколишнього середовища; вироблення вміння говорити «ні».

Вправа "Маріонетка".

Мозковий штурм "Як сказати ні, коли тобі пропонують спробувати шкідливі речовини".

Вправа "Асоціація" зі словом залежність.

Вправа "Сила волі".

7.

Здоровий спосіб життя

1

Мета: порівняти кількість причин, чому люди не ведуть здоровий спосіб життя, з кількістю причин вести здоровий спосіб життя, зробивши висновок на користь ЗСЖ.

Завдання: долучити до здорового способу життя

 Вправа «Мозковий штурм»

Вправа «Намалюй портрет»

Вправа «Кожен день у мене є привід радіти ...»

8.

Пізнай себе

1

Мета: розвиток уміння брати відповідальність за свої думки, почуття, вчинки.

Завдання: зрозуміти самого себе, свої справжні почуття і бажання, їх причини.

 

Гештальт-техніка «Сила мови»

Вправа "Невпевнені, впевнені та агресивні відповіді".

Вправа самоменеджменту «Планування майбутнього»

9.

Підвищення самооцінки

1

Мета: вчитися приймати себе з усіма негативними і позитивними якостями, таким, який ти є

Завдання: усвідомити свої слабкі сторони особистості, які потребують уваги;

- зрозуміти, що навіть недоліки виконують в нас важливу і часом корисну функцію.

Вправа «Мої чесноти»

Вправа «Я приймаю свій недолік»

Вправа "Постав себе на місце іншого"

Вправа "Сліпий і поводир".

Рефлексія

 

Хід занятть

Заняття перше

Вступ.

Ведучий: Я вітаю вас на занятті з профілактики адиктивних форм поведінки під назвою «Я вибираю свободу від залежностей». Давайте згадаємо, що ж таке «адикція», «адиктивні форми поведінки». (Йде обговорення, пропозиція варіантів з боку вихованців). Добре. Я думаю, можна почати наше заняття, як завжди зі знайомства.

Вправа «Ім'я-якість»

Завдання:

- познайомити учасників тренінгу один з одним.

Організаційно-методичні умови поведінки: учасники розташовуються сидячи в загальному колі.

Матеріали: м'яч.

Інструкція: Учасники тренінгу, по черзі передаючи один одному м'яч, називають своє ім'я і один прикметник на першу букву свого імені. Даний прикметник має характеризувати цю людину. У висновку ведучий називає імена всіх учасників.

Вправа «Дотримання правил»

Мета: виробити правила роботи в групі, яких необхідно дотримуватися протягом всього заняття.

Учні пропонують правила роботи в групі і кожен висловлює навіщо, на його думку необхідні правила і їх дотримання

ПРАВИЛА РОБОТИ В ГРУПІ.

1. Говорити по черзі, не перебиваючи один одного.

2. Коли скажеш свою думку, пропозицію, запитай інших: «Ви згодні?»

3. Якщо то, що говорять, не зовсім зрозуміло, обов'язково перепитай.

4. Висловлюється обов'язково кожен.

5. Поважати думку кожного.

6. Виконувати завдання вчасно.

 

Заняття друге

Рольова гра: Свобода від залежності

Мета: усвідомлення учасниками наслідків стану залежної поведінки.

Гра: визначаються учасники, які будуть програвати 2 ролі (залежна людина і залежність), інші є спостерігачами. Учасники показують взаємодію між людиною і його залежністю. В кінці гри завданням людини є звільнення від залежності.

Обговорення: Які почуття ви відчували, програючи дані ролі? Приємним було звільнення від залежності? Що спостерігали інші учасники?

Групове обговорення-бесіда «Форми адиктивної поведінки властиві більшості підлітків»

Ведучий: Я ознайомлю вас з основними поняттями адиктивної поведенія.Аддіктівна поведінка (addictive behavior) - це одна з форм  (девіантної) поведінки з наявністю прагнення до відходу від реальності шляхом штучної зміни свого психічного стану, шляхом зловживання різними речовинами (тютюнопаління, алкоголь, наркотики) або постійною фіксацією уваги на певних видах діяльності, спрямованих на розвиток і підтримку інтенсивних емоцій.

 

Форми адиктивної поведінки досить різноманітні, за походженням можна виділити наступні види:

хімічні - тютюнопаління, наркоманія, токсикоманія, зловживання спиртним;

нехімічні - комп'ютерна залежність, залежність від інтернету, відео іграми, трудоголізм, шопоголізм, сексуальна залежність і т.п .;

порушення харчової поведінки - адиктивне голодування або переїдання;

патологічна захопленість яким-небудь видом діяльності, що приводить до повного ігнорування або посилення наявних життєвих труднощів - сектантство, релігійний фанатизм і т.п.

Як ви думаєте, які форми адиктивної поведінки притаманні більшості підлітків? (Відповіді дітей)

Заняття третє

Вправа «Міфи про наркотики»:

Разом з ведучим учасники розмірковують про те, яке твердження про наркотики правда, а яке міф. Для більш активної участі в цій вправі, на першому етапі можна запропонувати учням проголосувати з приводу кожного із запропонованих тверджень.

Марихуана - не наркотик.

Щоб перестати вживати наркотики, потрібно просто зменшувати дозу.

Якщо не вживати наркотик через вену, звикання не виникне.

Алкоголіки і наркомани - слабкі і безвольні люди.

Наркотики - це речовини тільки синтетичного походження.

Багато популярних люди вживають наркотики, і у них все добре.

Алкоголь, цигарки і кава - не є наркотиками.

Люди починають вживати наркотики тільки від поганого життя.

Заборона наркотиків в державі - ефективний спосіб боротьби з наркоманією.

Наркоманів в країні меншість

Інформування учнів про наркоманию

Грецьке Narke означає заціпеніння, mania - безумство, божевілля. При наркоманії відбувається деформація, а потім і руйнування старої системи мотивації, розрив наявних раніше соціальних зв'язків і формується протиправна поведінка, характерними рисами якої є готовність хворого до будь-яких вчинків, заради наркотичної речовини і прагнення залучити до наркоманію оточуючих. Наркоманія завдає суспільству величезний моральний і матеріальний збиток.

Наркотичні речовини викликають зміну стану людини, впливаючи на емоції, уяву, сприйняття. Одним з видів порушення емоційної сфери є ейфорія - наркотичний стан організму.

Суб'єктивно ейфорія переживається по-різному: іноді як приємне оглушення, безтурботний стан душевного благополуччя і рівноваги. Іноді буває і по-іншому. З'являється відчуття збудження, припливу сил, необмеженість в своїх можливостях.

ПРИЧИНА РАЗВИТКУ НАРКОМАНІЇ

Вирішальний фактор розвитку наркіманіі - нерозуміння людиною небезпеки прийому наркотику. У людини дуже швидко розвивається бажання відчувати ейфорію знову і знову. Чим сильніше виражений ейфорізуючий ефект наркотичної речовини, тим швидше настає звикання.

 

Без наркотику хворий неспокійний, напружений, не в силах на чому-небудь зосередитись, відволіктися від думки про наркотик. Лише введення чергової порції призводить його в «нормальне» становище, викликає зібраність, повертає працездатність. Процеси життєдіяльності при регулярній наркотизації протікають в умовах постійної присутності наркотику в організмі, а припинення прийому порушує ці процеси.

Якщо на початку хвороби відсутність наркотику виражається розладом психічних функцій: дратівливістю, пригніченим настроєм, нездатністю зосередитися, то потім з'являються ознаки порушення фізичного стану: пітливість,  швидке серцебиття, сухість у роті, м'язова слабкість, тремтячі кінцівок, блідість, розширення зіниць -так званий абстинентний синдром . Він розвивається, якщо наркотик не надходить в організм кілька годин.

МЕХАНІЗМИ ДІЇ НАРКОТИКІВ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ

У мозку існують рецептори, чутливі до наркотичних речовин. Ці рецептори називають опіатнимі. Їх кілька видів. Виділяють 3 основних типи:

1) рецептори, що зв'язують морфін і ендорфіни. Максимальна їх кількість - в таламусі і гіпоталамусі. Доведено, що взаємодія морфіну з цими рецепторами призводить до ейфорії;

2) рецептори, що зв'язують енкефаліни, локалізуються переважно в філогенетично більш давніх областях мозку: в спинному мозку, в стовбурової частини мозку, в смугастому тілі. Ці рецептори беруть участь в механізмах розвитку галюцинацій. Їх активація прискорює пульс і підвищує температуру тіла;

3) рецептори в лобовій корі, в таламусі, в хвостовому ядрі. Їх активація призводить до заспокоєння, вони грають не настільки істотну роль в діяльності мозку, як рецептори перших двох типів.

У функціях нервової системи, що забезпечують розумову діяльність, велику роль відіграють білкові сполуки - олігопептиди, до яких відносяться ендорфіни і енкефаліни.

      Настільки ж небезпечною для здоров'я і життя є токсикоманія. Про наркоманію знаємо, втішаючись, що наркотики дорогі й важкодоступні, а тут з'ясувалося, що небезпеку становить звичайна копійчана побутова хімія. Походження токсикоманії йде з виховно-трудових колоній, де праця пов'язана з деревообробкою.

     Токсикоманія - це залежність від лікарських, але не відносяться до групи наркотиків, і токсичних речовин, які не є лікарськими формами. Шляхи введення цих речовин в організм найрізноманітніші.

 

    Хімічні речовини, не володіючи специфікою справжніх наркотиків, руйнують весь мозок. Порушується велика кількість зв'язків між клітинами мозку, або пошкоджується сама речовина. Найвищий рівень їх концентрації спостерігається в тканинах жирової і жироподібні природи.  В тих, які складають основу спинного і головного мозку. Фосфорорганічні сполуки (карбофос, цветофос, дихлофос) утворюють з ліпідами стійкі комплекси, що змінюють мозкову тканину. Вивести ці речовини з організму дуже важко. А відновити пошкоджену нервову тканину медицині поки не вдається. Не треба забувати, що фосфорорганічні сполуки мають і інше промовисту назву - «отрутохімікати», отруйні речовини.

 

Вправа. "Якості особистості" (якості особистості, що сприяють формуванню залежності).

Мета: вивчити негативні якості особистості, що сприяють формуванню залежностей.

Учні діляться на мікрогрупи і кожній пропонується написати на папері якісь якості особистості сприяють формуванню залежностей. Відповіді зачитуються. Підводиться підсумок.

 

Заняття четверте

Наслідки куріння, його вплив на зовнішній вигляд людини, здоров'я

Куріння є одною з головних причин розвитку багатьох летальних захворювань. Згідно зі статистикою ВООЗ, щорічно від нього помирає близько 6 млн людей по всьому світу. Небезпеку куріння неможливо переоцінити. При надходженні в організм тютюнового диму порушується проведення нервових імпульсів, які відповідальні за стан більшості органів і систем. Наслідком куріння стає формування множинних патологій.

Сигарета - це далеко не нешкідлива іграшка, що складається з листя тютюну і паперу. При її горінні виділяється понад 4 тисяч небезпечних хімічних речовин. Саме вони і наносять основної шкоди організму при палінні.

Смоли - суміш твердих частинок. Більшість з них є канцерогенами і осідають в легенях;

миш'як - найшкідливіший хімічний елемент в складі сигарет. Робить негативний вплив на серцево-судинну систему, провокує розвиток ракових пухлин;

бензол - токсична хімічна сполука органічного походження. Викликає лейкоз та інші форми раку;

полоній - радіоактивний елемент. Надає радіаційний вплив на організм зсередини;

формальдегід - токсична хімічна речовина. Викликає захворювання легенів і дихальних шляхів;

інші речовини - вдихувані з тютюновим димом шкідливі сполуки через кровоносну систему проходять по всьому організму людини, завдаючи серйозної шкоди внутрішнім органам.

Вплив куріння на здоров'я: які захворювання розвиваються через куріння

Рак. Найбільш негативними наслідками пристрасті до сигарет є онкологічні захворювання бронхів, легенів, трахеї, гортані, стравоходу, сечового міхура і підшлункової залози. Крім того, страждають нирки, органи репродуктивної та кровотворної систем.

Захворювання серцево-судинної системи. Це такі наслідки куріння, як ішемічна хвороба серця, хвороба Бюргера, порушення в периферичних судинах, інсульти, тромбози та ін.

Патології органів травлення. Куріння шкодить і здоров'ю шлунково-кишкового тракту, викликаючи утворення поліпів товстого кишечника, виразки шлунка і дванадцятипалої кишки, гастрит, гастродуоденіт і ін.

Хвороби дихальної системи. Куріння сигарет провокує розвиток або ускладнює перебіг бронхіальної астми, хронічного риніту, туберкульозу, хронічної обструктивної хвороби легень і бронхіту, а також збільшує частоту захворюваності на ГРЗ та грип.

Захворювання порожнини рота. Наслідком куріння сигарет може стати не тільки пожовтіння емалі, але і такі серйозні патології, як некротичний виразковий гінгівіт, пародонтит, онкологічні поразки слизових оболонок.

Порушення опорно-рухового апарату. Куріння сигарет негативно впливає і на скелет людини. Воно згубно позначається на стані сухожиль і зв'язок, а також м'язової тканини. Під впливом куріння в організмі погіршується засвоєння кальцію, розвивається остеопороз, зростає частота переломів і ризик формування ревматоїдного артриту.

Хвороби очей. Небезпека куріння полягає і в провокуванні таких патологій, як макулярна дистрофія (ураження сітківки), ністагм (аномальні руху очних яблук), тютюнова амбліопія (втрата зору), діабетична ретинопатія (ураження судин сітківки очей при цукровому діабеті), катаракта та ін.

Захворювання репродуктивної системи. Куріння шкідливе і для статевих органів. Найбільш частими наслідками у жінок є менструальні дисфункції, зниження фертильності, ановуляторні цикли, рання менопауза. Під впливом куріння здоров'я чоловіків страждає не менше. У них відзначається зниження фертильності, еректильна дисфункція, зменшення кількості сперматозоїдів в спермі, погіршення їх якості і рухливості.

Інші захворювання. Наслідки згубного впливу куріння на організм великі. Крім зазначених вище патологій курці ризикують отримати цукровий діабет II типу, депресію, розсіяний склероз, порушення слуху та інші недуги.

                             Якої шкоди куріння надає на зовнішність

Шкіра. Чим може бути небезпечно куріння для вашої шкіри? Хронічна гіпоксія і звуження просвіту судин призводять до порушення кровопостачання дерми курця, внаслідок чого вона позбавляється поживних речовин і кисню. Шкіра набуває сіруватого вид, стає збезводненої, виглядає знеможено. Внаслідок втрати еластичності збільшується кількість мімічних зморшок, виникають інші негативні наслідки куріння.

Фігура. Здавалося б, якої шкоди куріння приносить фігурі? Але всупереч поширеному міфу про те, що сигарети допомагають схуднути, розподіл жирових відкладень курця істотно відхиляється від норми: жир розподіляється, головним чином, навколо талії та грудей. На стегнах відкладення знижується. Виникає диспропорція окружності стегон і талії.

Вправа «Куріння: за і проти»

Мета: виявити всі негативні сторони куріння

Інструкція: «Учасники однієї групи перераховують і обґрунтовують всі  « за »куріння. Учасники другої групи доводять шкоду куріння. Після написання та обговорення капітани вступають в суперечку. Їх підтримують команди, приводячи вагомі аргументи для захисту своєї позиції ».

Вправа «Табу»

Мета: виявити обізнаність учасників про шкоду куріння, алкоголю та наркотиків, дізнатися їхнє ставлення до них.

Ведучий запитує у кожного учасника, що з шкідливих звичок є для нього табу або ж ні і чому.

Колективний малюнок "Ні палінню!"

Мета: сформувати установку на необхідність здорового способу життя.

Всі учасники на ватмані малюють плакат який пропагандує відмову від куріння на користь здорового способу життя.

Заняття п’яте

Вправа «Тости»

Учасникам групи пропонується придумати десять приводів для того, щоб запросити свого приятеля до випивки.

Далі група ділиться на пари і дається така інструкція: один учасник послідовно зачитує свої пропозиції, а його партнер повинен відмовитися, знаходячи переконливі аргументи, цей варіант відмови перший учасник записує поруч із запропонованим тостом; через 5-7 хвилин, коли аргументи першого учасника закінчаться, партнери міняються ролями. Під час загального обговорення учасникам пропонується відповісти на два питання:

- Які варіанти відмови були для вас найбільш переконливими?

- Що всередині вас допомагало вам відмовитися?

Мета вправи: дозволити в ігровій формі досліджувати ситуацію "спокушання". Участь в обговоренні дозволяє підлітку виробити аргументовану позицію і навички відмови

Мозковий штурм "Люди п'ють, тому що ...".

Учням пропонується продовжити дану пропозицію, обговорити те, що призводить людей до алкогольної залежності, чи знають вони таких людей, які наслідки вживання алкоголю можуть бути.

Вправа "Провокація".

Мета: сформувати ставлення до пива як до алкогольного напою, що приводить до алкоголізації.

Ведучий пропонує учасникам розіграти ситуацію, в якій їм пропонують пиво, мотивуючи це тим що воно нешкідливе і навіть не алкоголь. Учасникам необхідно знайти причини, що б відмовитися від його вживання і переконати того, хто пропонує даний напій.

Заняття шосте

Вправа «Маріонетка»

Мета вправи: дати учасникам на власному досвіді випробувати як стан повної залежності, так і стан, коли інший повністю залежить від тебе. Ця вправа має широке поле асоціацій, пов'язаних як з ситуацією "наркоман-наркотик", так і з різноманітними відносинами, що виникають в сім'ї підлітка або в компанії однолітків.

Учасники розбиваються на трійки. У кожній вибирається "маріонетка" і два "ляльковода". Вправа полягає в тому, що кожній підгрупі пропонується розіграти маленьку сценку лялькової вистави, де "ляльководи" управляють всіма рухами "маріонеток". Сценарій сценки учасники розробляють самостійно, нічим не обмежуючи своєї уяви.

Після обмірковування і репетицій підгрупи по черзі представляють свій варіант іншим учасникам, які виступають в ролі глядачів. Після того як всі виступлять, ведучий проводить групове обговорення, під час якого всі бажаючі діляться своїми враженнями. Добре, якщо в обговоренні буде зроблений акцент як на почуттях "маріонетки", так і на почуттях "ляльководів", які керували її рухами.

Мозковий штурм "Як сказати ні, коли тобі пропонують спробувати шкідливі речовини".

Мета: формування вміння протистояти тиску навколишнього середовища; вироблення вміння говорити «ні».

 

Вправа "Асоціація" зі словом залежність.

Ведучий: Шукайте СВОЇ асоціації, а не загальноприйняті. Перебираючи слова, прислухайтеся до тих, що відгукуються саме вам, уникайте поверхневих асоціацій. Їх поява сигналить про те, що є біль, і ми несвідомо захищаємося.

2.Слово-асоціація може використовуватися тільки один раз. Повторюватися не можна. Якщо воно спливає знову і знову, необхідно після закінчення вправи виписати слово окремо і вже до нього підібрати 16 асоціацій.

3.Іногда (особливо на останньому і передостанньому рівнях) може статися раптовий ступор. Це нормально. У цьому випадком можна повільно промовити вголос два слова, які ви зараз поєднуєте. Можна уявити кожне слово у вигляді образу і через образи їх об'єднати.

 

Вправа «Сила волі»

Мета: розібратися в тому, що таке сила волі, в яких властивості особистості вона проявляється, для чого вона потрібна кожній людині.

Самоконтроль (здатність контролювати свої емоції, думки і поведінку) ґрунтується на волі - вищої функції психіки, яка визначає здатність людини приймати усвідомлені рішення і втілювати їх у життя. Самоконтроль є важливим компонентом в здатності долати життєві труднощі і досягати поставлених цілей.

Після обговорення учасникам пропонується оцінити ознаки своєї сили волі. Відбувається обговорення, на скільки кожен з учнів оцінює свою силу волі. Робляться висновки про те, над якими якостями особистості необхідно попрацювати кожному учаснику.

 

Заняття сьоме

Вправа «Мозковий штурм»

Мета: порівняти кількість причин, чому люди не ведуть здоровий спосіб життя, з кількістю причин вести здоровий спосіб життя, зробивши висновок на користь ЗСЖ.

                   Завдання:

         Учасники діляться на дві команди. Завдання першої - написати на ватмані причини, чому люди відмовляються вести здоровий спосіб життя. Завдання

Другої команди - написати якомога більше причин, чому люди вибирають здоровий спосіб життя. Далі ведеться обговорення та доповнення причин, що не були записані учнями. Опитування триває до тих пір, поки список причин вести здоровий спосіб життя не стане більше, ніж список причин відмови від нього. Робиться висновок на користь здорового способу життя.

Вправа «Намалюй портрет»

Мета: формування творчим методом негативного ставлення в учнів до шкідливих звичок за допомогою наочно-образного мислення, пропаганда здорового способу життя.

Завдання:

Діти працюють в командах. Перша команда колективно малює портрет «Людина, веде здоровий спосіб життя». Завдання другої намалювати протилежний портрет «Людина зі шкідливими звичками». Далі ведеться обговорення, в чому полягають відмінності першого малюнка від другого. Робляться висновки: як саме впливають на організм, особливо на організм підлітка, куріння, вживання алкоголю і наркотиків. Обговорюється вплив шкідливих звичок на соціальний імідж людини.

Вправа «Кожен день у мене є привід радіти ...»

Мета: підвищення рівня життєвого оптимізму, тренування уміння знаходити щось хороше в кожному прожитому дні у своєму житті, підтримка сприятливої ​​атмосфери в групі, зняття стресу.

Завдання:

Кожен учасник висловлюється протягом двох-трьох хвилин: «Кожен день у мене є привід радіти ...». Необхідно назвати якомога більше причин для радості.

Оптимізм і щастя - важливі компоненти профілактики негативних звичок серед підлітків. Крім того, здатність зберігати надію і позитивне ставлення навіть в складних обставинах - запорука успішного позбавлення від різних видів залежностей. Ось чому важливо тренувати оптимістичне ставлення до життя в учасників занять.

Заняття восьме

Гештальт-техніка «Сила мови»

Цілі:

- зрозуміти самого себе, свої справжні почуття і бажання, їх причини;

- зменшити розрив між власними думками і почуттями;

- розвиток вміння брати відповідальність за свої думки, почуття, вчинки.

Завдання:

Учасники розбиваються на пари і отримують перше завдання - дивлячись в очі своєму партнеру, звернутися до нього з трьома заявами, які починаються зі слів: «Я повинен ...». Після необхідно ще раз проговорити ті ж заяви, але змінюючи приставку «повинен» на «я вирішив (ла)». Друга частина пропозицій залишається без змін. Тренер нагадує, що необхідно звернути увагу на свої почуття при проголошенні цих фраз. Далі, учасники міняються ролями. Після важливо обмінятися своїми враженнями.

Наступна частина вправи - по черзі повторити свої попередні пропозиції, але зі слів «Я не можу ...». А після, замінити їх на фразу: «Я не хочу ...», також залишивши другу частину такою ж. Далі необхідно вислухати свого партнера. Завершивши цю вправу, важливо поділитися враженнями і перевірити, чи вийшло у вас усвідомити власну здатність робити рішучу відмову, який замінив собою нерішучість і безсилля в ситуаціях, які вимагають визначеності.

Третя частина вправи - вимовити по три пропозиції, які будуть починатися зі слів «Мені потрібно ...». Потім повторюємо ці фрази зі слів «Я хочу ...». Помінятися ролями. Знову поділитися власними враженнями з партнером і перевірити, чи привела заміна слова «треба» на «хочу» до почуття полегшення і свободи. Пропонується запитати себе, чи дійсно те, про що ви говорили, необхідно для вашого життя або без цього можна обійтися, хоча воно і здається корисним.

Наступний етап - обмінятися репліками, які починаються часткою зі слів «Я боюся ...», замінивши їх на «Мені хотілося б ...», друга частина кожної фрази залишається без змін. Обговорити свої думки і почуття з приводу цієї вправи з партнером. Підводиться підсумок. Ділимося враженнями про те, який ефект відбувається через зміну мовних конструкцій.

Вправа "Невпевнені, впевнені та агресивні відповіді".

Цілі:

- формування в учнів адекватних реакцій в різних ситуаціях;

- розвиток здатності приймати відповідальність за свої вчинки і почуття;

- "трансактний аналіз" відповідей і формування необхідних "рольових" прибудов.

  Завдання:

        Кожному учаснику необхідно продемонструвати в заданій ситуації невпевнений, впевнений і агресивний типи відповідей. Ситуації пропонуються такі:

1. У кафе ваш близький друг дуже довго, з мало важливими подробицями ділиться з вами, як він сам вважає, дуже цікавою інформацією, а ви спізнюєтеся на зустріч, яку вже не встигнете скасувати або перенести.

2. Друг запросив до себе на день народження людину, з якою ви в серйозній сварці. Ви і людина, з якою у вас конфлікт, зустрічаєтеся за святковим столом іменинника.

3.Однокласники, що сидять поруч, заважають вам своїми гучними розмовами розчути те, що говорить вчитель під час важливого іспиту.

Вправа самоменеджменту «Планування майбутнього»

Мета:

- розвиток навичок постановки перед собою реальних цілей в різних життєвих сферах і детальне планування їх досягнень;

- розвиток мотивації, навичок самоконтролю, особистої дисципліни, вміння брати відповідальність за своє майбутнє, підвищення ініціативності учнів;

- пропозиція учасникам занятть альтернативи негативним звичкам.

Завдання:

«Пропонується написати приблизний план свого майбутнього. Для початку необхідно виділити основні сфери, присутні в житті кожної людини: вони допомагають один одному, або не надають один на одного ніякого впливу. Постарайтеся узгодити їх. Оцініть свої власні переваги і недоліки, які можуть вплинути на успішність досягнення різних цілей. Визначте шляхи подолання цих недоліків. Відзначте всі зовнішні перешкоди на шляху до ваших цілей. Визначте шляхи подолання зовнішніх перешкод. Таким чином, учасники тренінгу вчаться ставити перед собою позитивні реальні цілі в житті без шкідливих звичок: здоров'я; навчання; особистісний розвиток; дозвілля.

У кожній сфері необхідно намітити головні досягнення, яких ви хотіли б домогтися, події, які можуть статися або ви б хотіли, щоб вони відбулися. Постарайтеся поставити більш-менш реальні цілі і спрогнозувати реальні події. Тепер потрібно виділити ближні і найближчі цілі, як етапи і шляхи досягнення довгострокових цілей. Можна розташувати їх в хронологічному порядку і навіть написати приблизні дати. Зверніть увагу, чи немає протиріччя між цілями і подіями з різних областей вашого життя? Може вони допомагають один одному, або не надають один на одного ніякого впливу. Постарайтеся узгодити їх.

Оцініть свої власні переваги і недоліки, які можуть вплинути на успішність досягнення різних цілей. Визначте шляхи подолання цих недоліків. Відзначте всі зовнішні перешкоди на шляху до ваших цілей. Визначте шляхи подолання зовнішніх перешкод.

Оцініть можливість резервних варіантів у різних сферах життя (на випадок непереборних перешкод або глибокого протиріччя між цілями з різних сфер життя). З якою метою ви почнете практичну реалізацію свого плану? Вкажіть конкретну дату ». Таким чином, учасники вчаться ставити перед собою позитивні реальні цілі в житті без шкідливих звичок.

Заняття дев’яте

Вправа «Мої чесноти»

Цілі:

- підвищення самооцінки учасників

- тренування уміння презентувати себе і говорити про позитивні сторони своєї особистості.

Завдання:

Перерахувати вголос не менше 10 своїх позитивних якостей.

Кожен учасник будує свою відповідь за планом: «Я ... (називається якість), тому що я ... (обгрунтування якості)!» Учні обговорюють, що вони зараз відчувають.

Вправа «Я приймаю свій недолік»

Цілі:

- усвідомити свої слабкі сторони особистості, які потребують уваги;

- зрозуміти, що навіть недоліки виконують в нас важливу і часом корисну функцію;

- вчитися приймати себе з усіма негативними і позитивними якостями, таким, який ти є.

Завдання:

Кожен учасник пише на листочку список своїх недоліків, потім він вибирає один, той, який не подобається людині в ньому найбільше. Далі цей недолік вимовляється вголос. Наступний етап - програвання сценок, де кожному учаснику дістається «живий» недолік, якого грає інший учасник. Завдання «господаря» нестачі - висловити всі свої претензії в обличчя своєму недоліку, пояснити, чому він заважає йому в житті, розповісти, як він страждає від нього. Завдання «нестачі» - довести свою корисність, привести у приклад такі ситуації в яких було б просто не обійтися без нього, пояснити, чим недолік допомагає людині. Потім відпрацьовується та ж процедура з іншою частиною учасників, відбувається обмін ролями. В кінці «господарі недоліків» і «їх недоліки» обнімаються.

Важливо поділитися своїми враженнями, як себе почувають учасники в цей момент часу, що їм вдалося зрозуміти.

Вправа «Постав себе на місце іншого»

Мета: поставити себе на місце іншої людини, бути стриманим по відношенню до людей.

Згадайте свій недавній конфлікт, в якому ви вели себе, чесно сказати, зарозуміло або, як кажуть психологи, з позиції «над». А тепер розслабтеся, закрийте очі і уявіть себе на місці того вчителя, з яким ви розмовляли. Представили? Тепер внутрішньо, подумки запитайте у нього, яке враження він отримав від спілкування з вами? Подумайте, щоб міг би сказати про вас ваш співрозмовник. Потім, програйте в своїй уяві вашу бесіду таким чином, щоб залишити у вашого партнера приємне враження про себе. Що змінилося? Ви зрозуміли, що змінилася, перш за все, ваша внутрішня позиція? Ви усвідомили, яка це позиція? Якщо раніше свідомо чи несвідомо в спілкуванні з даною людиною з якоїсь причини ви прагнули довести йому свій авторитет, то зараз ви підходите до цієї людини, внутрішньо налаштовуючись на діалог з позиції рівноправності.

Вправа "Cліпий-поводир"

Мета: на власному досвіді відчути, що значить бути залежним, комусь із учасників воно може нагадати відносини в родині, в класі, в дворовій компанії. Вправа допомагає підлітку більш чітко усвідомити свої життєві ролі і свою позицію. Вправа проводиться у парах. У кожній парі вибрати "сліпого" і "поводира". Інструкція "повидирям": "Ви ведете свого партнера за собою. Очі у нього закриті. Познайомте його з навколишнім світом". Учасники в парах розходяться по кімнаті (можливий вихід за межі приміщення). "Поводир" веде "сліпого" за собою (або підтримує його ззаду), знайомить його з предметами навколишнього світу, людьми, інтер'єром. Через десять хвилин учасники міняються ролями. Після завершення вправи проводиться обговорення. Учасники розповідають, як вони себе відчували в ролі "поводиря" і "сліпого", було їм зручно в цій ролі, довіряли вони своєму партнеру.

Рефлексія. Висновок «круглий стіл», де обговорюються отримані враження від занятть, що нового дізналися учасники, чи готові вони тепер сказати, що зможуть відмовитися від шкідливих звичок, вести здоровий спосіб життя і правильно організовувати своє дозвілля.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

  1. Бухановський А. О. Залежна поведінка: кліника, динамиіка, систематика, лікування, профілактика / А. О. Бухановський // Ростов-на-Дону, 2002. 60 с.
  2. Євдокімова І. А. Ігрова комп’ютерна залежність як вид адиктивної поведінки // Молодий вчений. — 2014. — №4. — С. 956-958. — URL https://moluch.ru/archive/63/10075/ (дата звернення : 18.03.2020).

3.     Менделевич В. Д. Психологія девіантної поведінки / В. Д. Менделевич. -Мова, 2008. – 448 с.

  1. Новикова А. А. Психологична профілактика адиктивної поведінки підлітків в умовах освітнього заходу / А. А. Новикова // Молодий вчений. — 2019. — №5. — с. 191-198.
  2. Програма лагерного тренінгу для молодших підлітків «Профілактика шкідливих звичок» [Електроний ресурс] // Режим доступу: http://pochit.ru/biolog/17582/index.html(дата звернення : 19.03.2020).
  3. Причини виникнення залежної поведінки [Електроний ресурс] // Режим доступу: https: // studbooks.net/ 696251/psihologiya/ prichiny_vozniknoveniya_zavisimogo_povedeniya  (Дата звернення 18.03.2019).

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ірина Бобер
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
24 березня 2020
Переглядів
3107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку