В статті описано можливості використання фалеристики для поширення географічних знань, поєднання хоббі та мотивації до пізніння природи і географії.
Своєрідним джерелом інформації для розвитку пізнавального інтересу учнів є значки. За історію свого існування значки стали популярним предметом колекціонування. В значках, в мініатюрі розповідається про важливі події і дати життя та розвитку країн, міст, підприємств, закарбовано пам'ятки архітектури, історії, природи, відображено головні риси озер, річок, гір та вершин, міст і курортів, національних парків та заповідників тощо. Особливо добре відображено в значках тематику освоєння і дослідження космосу, діяльність визначних людей нашої планети, міста різних країн світу.
Можливість застосування значків, які є носіями географічної інформації, в навчанні учнів доводить також те, що значки випускають в різних країнах та регіонах світу, у великих містах та невеличких містечках і присв'ячені вони процесам і подіям, що відображають розвиток всьго суспільства.
Отож, тематичні колекції значків можуть стати цікавим додатковим ілюстративним засобом навчання на уроках географії. При цьому вони будуть виступати не тільки як додатковий стимул отримання географічних знань, а й стануть новим цікавим захопленням, що безумовно розширить загальний кругозір учнів.
Колекціонерів значків називають фалеристами, а процес колекціонування - фалеристикою. Це слово походить від грецького "Та Falara" і німецького "Diе Рhаleren", що перекладаються як нова допоміжна дисципліна історії, яка займається вивченням орденів, медалей, знаків та значків. Виникнення перших значків сягає часів Давнього Риму. В Давньому Римі легіонера, який відзначився у далеких походах та війнах, нагороджували металевими бляхами - Фаларами. На фаларах було зображено давньоримських богів.
Отже, ми бачимо , що ці значки відігравали заохочувальну функцію в той час. Не втратили вони її і на сьогодні. Дуже часто за спортивні та трудові здобутки нагороджують значками. Тому, крім пізнавальної і заохочувальну функцію значків можна використовувати в навчальному процесі. Застосовувати значки (колекції чи тематичні збірки) можна в усіх класах де вивчається географія.
В 5 класі, при вивченні географії рідного краю, учнів особливо зацікавить такий засіб навчання як значки. При цьому можна використати тематичні збірки значків: "Наш край на карті України", "Річки Буковини", "Чернівці", "Визначні люди нашого краю" тощо.
Особливо багато колекцій значків географічної тематики можна використати під час вивчення курсу "Загальна географія" в 6-му класі. Учням 6-го класу досить цікавою буде вдало підібрана колекція значків, яка присв'ячена освоєнню та дослідженню космосу. Під час вивчення теми "Земля в космічному просторі", можна використати:
Під час вивчення теми "Оболонки Землі" знання учнів поглибить вдало підібрані колекції : "Гори і вершини світу", "Річки та озера", "Водосховища і канали" тощо.
Для учнів 7-го класу географічні значки стануть додатковою інформацією при вивченні материків і океанів нашої планети. При цьому можуть зацікавити учнів тематичні колекції: «Значки-портрети видатних мандрівників», «Значки Євразії» тощо.
Вивчаючи фізичну, соціальну та економічну географію України можна інколи пропонувати учням розглянути колекцію значків «Значки України». Тут повчальним буде перегляд значків які присв'ячені заповідникам України, пам'яткам архітектури, історії, значки, що випускались до ювілеїв міст, підприємств, курортів та санароріїв тощо.
Цікавим атрибутом життя країн світу є значки, що відображають різноманітні події, які відбуваються в цих країнах, їх можна використати на уроках географії в 10-му класі при вивченні економічної і соціальної географії світу. В цьому ж курсі можна застосувати значки-прапори країн світу (при проведенні тематичних атестацій - значок-прапор і питання - якій країні він належить?).
Отож, під час вивчення географії в школі, час від часу можна використовувати тематичні збірки чи колекції значків. Використання значків на уроках географії перетворить ці уроки на нові, нестандартні моделі отримання цікавих, розвиваючих знань. Географічна інформація, яка вміщена на маленькому клаптику металу, пластмаси чи дерева, більше запам'ятається учням, буде розвивати їхню пізнавальну активність, а також сприятиме встановленню дружніх відносин між вчителями та учнями