Тема уроку: Хімія футбольного м’яча
Тема уроку за програмою: Пластмаси. Каучук. Гума. Найпоширеніші полімери та сфери їх використання
Розділ програми: Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі
Предмети: хімія, фізична культура, математика, технології, мистецтво, інформатика,
біологія і екологія
Цільова аудиторія: учні 14-16 років Мета:
Формувати компетентності:
Ключові: вміння спілкуватися державною мовою, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість, екологічна грамотність і здорове життя.
Інформаційні: удосконалювати вміння використовувати сучасні пристрої для пошуку хімічної інформації, критично її оцінювати, дотримуючись авторського права, створювати різні інформаційні продукти.
Комунікативні: вміння вести наукову дискусію, діалог, наводити аргументи.
Соціальні: вміння працювати в команді, відповідально ставитися до отриманих доручень. Предметні: узагальнити і систематизувати знання про синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі, розширити знання учнів про полімери на прикладі вивчення природних замінників, удосконалити вміння писати рівняння хімічних реакцій та розв′язувати задачі, проводити домашній і лабораторний експеримент.
Розвивати увагу, тренувати пам'ять, мислення Виховувати і розширювати науковий світогляд Формування STEM компетентностей:
Science ознайомитися з: історією створення футбольного м’яча, його різновидами, видами синтетичних високомолекулярних речовини і полімерних матеріалів на їх основі, екологічно безпечними матеріалами для виготовлення спортивного інвентарю.
Tehnology удосконалити вміння працювати в техніці «кінусайга», створивши футбольний м’яч.
Engineering створення 3 – D моделі футбольного м’яча з допомогою програмного забезпечення Blender
Art арт-релакс – розфарбовування м’яча
Mathematics закріплення вміння обчислювати площі геометричних фігур, визначати відсотки
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Вид уроку: урок-дослідження
Види діяльності: групова
Міжпредметні зв'язки: хімія, фізична культура, математика, технології, мистецтво, інформатика, біологія і екологія.
Час проведення: короткотривалий 2 уроки (пара – 90 хв)
Обладнання: електронні ваги, ексикатор, хімічний стакан з водою, пробіркотримач, спиртівка, сірники, калькулятор, кулька з пінополістеролу, шматки (залишки) фетру, ножиці, стеки, олівці, фарби.
Інтернет-ресурси:
Технології навчання: «мозковий штурм», «закінчи речення»
Засоби навчання: програмне забезпечення: Study Stack, Microsoft Office Power Point,
Blender , Canva, програвач Windows Media
Складо ва STEAM |
Предмети |
Завдання для команд |
Обладнання, програмне забезпечення |
Результат (відповідає меті уроку) |
Science |
Фізична культура 10 клас стандарт Тема уроку «Футбол»
Хімія 10 клас стандарт Тема уроку «Пластмаси. Каучук. Гума. Найпоширеніші полімери та сфери їх використання»
Біологія і екологія. Стандарт Тема уроку «Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористу |
Ознайомитися з історією створення футбольного м’яча, його видами
Дослідити фізичні властивості(сті йкість до температури, гігроскопічніст ь), найпоширеніш их полімерів, що використовуют ь для виготовлення |
Програмне забезпечення Microsoft Office Power Point, програвач Windows Media, інформаційни й кейс «Історія футбольного м’яча»
Інформаційни й кейс «Види пластмас» Обладнання: електронні ваги, ексикатор , хімічний стакан з водою, пробіркотрим ач, спиртівка, сірники, калькулятор
|
Презентація https://docs.google.com/presentat ion/d/18nYy2RdQ31TCEf5D841 HtxJtxcAOwRGc/edit?usp=shari ng&ouid=1128516245585925460 69&rtpof=true&sd=true Інформаційний кейс https://planetashop.com.ua/stati/sporttovary/mia chi-dlia-raznyh-igr-osobennostirazmery-i-pravila-vybora https://4football.com.ua/ua/article s/31.Kak_delayut_futbolnie_mya chi https://www.youtube.com/watch? v=DNN5b9TezI0 Інформаційний кейс https://www.replastltd.com/osnovnye-vydyplastmass-markyrovkaprymenenye-y-svojstva/ https://dvazajci.com/vidi-plastiku/
|
|
вання в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення.»
|
спортивного інвентарю. Ознайомитися з екологічно безпечними матеріалами для виготовлення спортивного інвентарю. |
Мережа Internet, програмне забезпечення Canva |
Відеопрезентація https://drive.google.com/file/d/1n 1N7KdN46qX7f5ZSNBWsw_rC vKEA8p10/view?usp=sharing
|
Tehnolo gy
|
Технології 9 клас «Технологія виготовлення робіт в техніці кінусайга» |
Виготовлення футбольного м’яча в техніці «кінусайга» |
Кулька з пінополестеро лу, шматки (залишки) фетру, ножиці. стеки |
https://www.youtube.com/watch? v=DNN5b9TezI0 модель футбольного м′яча у техніці «кінусайга» |
Enginee ring
|
Інформатика 9 клас «Принципи тривимірного моделювання» |
Створення 3 – D модель футбольного м’яча з допомогою програмного забезпечення Blender |
Програмне забезпечення Blender |
3 – D модель футбольного м’яча https://drive.google.com/file/d/1U rv0cqrFPdM5aUa5rYok3QaZen0 bM8qa/view?usp=sharing |
Art
|
Мистецтво |
Релакс – арт терапія – розмальовка футбольного м’яча, створення інфографіки на тему «Футбольний м’яч, як витвір мистецтва» |
Програмне забезпечення Canva, інформаційни й кейс . Розмальовки у вигляді футбольного м’яча, кольорові олівці, |
https://rozmalovka.org.ua/rozmal ovka-myach/
|
|
|
|
фломастери, фарби |
|
Mathem atics
|
Математика Геометрія 9 клас «Площа круга» |
Провести обчислення на визначення обсягу матеріалу, який необхідно буде використати на покриття футбольного м’яча радіусом 70 см Розв′язати задачу НМТ 20 |
Зошит, ручка, лінійка, олівець, креслярський набір, калькулятор Завдання пробного ЗНО з математики
|
https://bila.km.ua/kurspidgotovki-do-dpa-tazno/geometriya/1-planimetriya/vkolo-krug-ta-yihelementi/zavdannya-z-temi-dlyasamostiynogo-rozvyazannyavidpovidi/menu-id-831.
|
Структура уроку
1. Організаційний етап
Доброго дня ! Американський винахідник Генрі Форд сказав:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес, Працювати разом - це успіх!
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Отож, бажаю усім успіху, цікавої інформації та задоволення від спільної діяльності!
2. Актуалізація опорних знань та вмінь.
На попередньому уроці ви об’єдналися в команди, обравши той чи інший атрибут. Пропоную вам об'єднатися відповідно до обраних атрибутів у 6 груп. З допомогою власних ґаджетів пройти за посиланням https://www.studystack.com/flashcard-4003081 , яке з'явилось на екрані і виконати відповідні вправи. (Програма для створення інтерактивних вправ Study Stack)
1 група («Історики») Matching
2 група («Інженери») Type Ln
3 група («Математики») Quiz
4 група («Хіміки») Test
5 група («Естети») Study Stack
6 група («Екологи») Study Table
На виконання вправи вам відводиться 5 хв. Оцінку за виконану вправу, необхідно записати в зошити.
Перевірка правильності виконання вправ, обговорення допущених помилок
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Перегляд відео фрагменту. https://drive.google.com/file/d/1MTi0CpfSZFt8NzdiJ88RFAhIbro7Fjcm/view?usp=sharing
Англійці у програшу зазвичай звинувачують арбітра, українці ж жартують, що хорошому футболісту бутци і м’яч заважають. Але у кожному жарті є завжди частина жарту. Це і не дивно, що коли на футбольне поле виходить жінка-арбітр, то гра переходить на другий план.
Пропоную ознайомитися з інфографікою «Видатні жінки - арбітри»
https://drive.google.com/file/d/18gGy2GY-S9HibjGNOcFdHReAB_Dunqxp/view?usp=sharing
Нещодавно у нашому навчальному закладі пройшли змагання з футболу «Шкіряний м’яч».
Постановка проблеми «Мозковий штурм»
- А чому м’яч саме шкіряний і чи доцільно використовувати натуральну шкіру для його виготовлення?
- Які ознаки ідеального футбольного м’яча? Чи можливо створити «ідеальний» футбольний м’яч?
- Користуючись знаннями з хімії, порекомендуйте речовини, які можна було б використати для виготовлення футбольного м’яча?
На ці питання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці.
4. Оголошення теми, мети уроку. Очікуваних результатів
Отож, тема нашого сьогоднішнього уроку « Хімія футбольного м’яча» Мета:
- узагальнити та систематизувати знання про полімери;
- з’ясувати критерії відбору та основні види футбольних м’ячів;
- дослідити які матеріали варто використовувати для виготовлення футбольного м’яча;
- користуючись різним програмним забезпеченням, створити 3 – D модель «ідеального» футбольного м’яча;
- розрахувати собівартість виготовлення футбольного м’яча зі штучних матеріалів;
- ознайомитися з сучасними замінниками натуральних матеріалів; - порелаксувати))) Правила уроку:
1. Уважно слухати, не перебивати
2. Висловлювати свою думку чітко, аргументуючи її
3. Враховувати і поважати думки інших
5. Робота з інформаційними кейсами
Кожна з команд розгляне наше сьогоднішнє завдання зі свого ракурсу та запропонує свої шляхи вирішення.
Завдання
«Історикам» - опрацювати інформаційний кейс «Історія виникнення футбольного м’яча» та створити презентацію
«Інженерам» - користуючись програмою Blender, створити 3 D модель ідеального, на їх погляд, футбольного м’яча
«Математикам» - Обчислити скільки матеріалу необхідно буде використати на покриття футбольного м’яча радіусом 70 см? На шви додати 8% від площі поверхні м’яча. Задача пробного ЗНО 2012
«Хімікам» провести: домашній експеримент на визначення впливу низьких та високих температур на різні типи матеріалів, для виготовлення футбольного м’яча, лабораторний експеримент на визначення відношення до вологи досліджуваних матеріалів.
Результати досліджень занотувати у таблицю.
Дослідження фізичних властивостей матеріалів, для виготовлення футбольного м’яча
Назва |
Зовнішній вигляд |
Проба горіння |
на |
Відношення до нагрівання |
Відношення до охолодження |
Гігроскопічність |
|
|
|
|
|
|
|
1. Запишіть послідовність реакцій, за якими з неорганічних речовин можна отримати вінілхлорид, і полімеризувати його.
2. Щодо вінілхлориду, вкажіть невірне твердження:
а) Вінілхлорид є галогенопохідним алкену;
б) Вінілхлорид утворюється під час гідрогалогенування аце- тилену;
б) Вінілхлорид містить атоми Карбону в стані sp2-гібри- дизації;
г) 62,5 г вінілхлориду містить 6,02*1023 його молекул;
ґ) Вінілхлорид вступає в реакцію гідрогенгалогенування з утворенням віцинального галогенопохідного
«Естетам» - переглянути відео фрагмент https://www.youtube.com/watch?v=DNN5b9TezI0, створити прототип футбольного м’яча, який би використовували як талісман і прикрасу матчів
«Екологам» - ознайомитися з інформаційним кейсом про перспективні екологічно безпечні матеріалами для виготовлення футбольного м’яча, зазначити їх переваги і недоліки.
6. Представлення і обговорення результатів https://docs.google.com/presentation/d/18nYy2RdQ31TCEf5D841HtxJtxcAOwRGc/ed it?usp=sharing&ouid=112851624558592546069&rtpof=true&sd=true https://drive.google.com/file/d/1yHEsOwMV35HpYu5KT5WiYLKmIkgGdi3M/view? usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1Pv66ykYRoM24feLy9Fm9vpkPrUlyk8Q2/view?usp=s haring https://drive.google.com/file/d/1U2wrbyf0W233_04Qbj8A8D7hA9z6N6x/view?usp=sharing
«Широко простягає хімія руки свої у справи людські…
Куди не глянемо, скрізь постають перед очима нашими успіхи її старанності.» М.В.Ломоносов
На слайді зображено модель кристалічної гратки речовини, яку було відкрито в 1985 Робертом Керлом, Гарольдом Крото й Річардом Смолі. Цікавим є те, що ці молекули складаються тільки з атомів Карбону та отримали свою назву на честь Річарда Бакмінстера Фулера — архітектора, що прославився побудовою ажурних куполів. Першовідкривачі отримали Нобелівську премію з хімії в 1996 році. І тут, хімія своєрідно поріднилася з футбольним м’ячем чи можливо навпаки.
Підсумок – як не крути, а без хімії і на футбольному полі не обійтися. Лише, завдяки вдало підібраним хімічним матеріалам, можна виготовити якісний футбольний м’яч, а це вже 50% виграшу. Впевнена, що сьогоднішнє дослідження надихнуло на глибше вивчення не лише хімії, а й футболу , як цікавої спортивної гри.
7. Формувальне оцінювання роботи учасників груп
Форма для оцінювання роботи учасника групи
Як, Ви, оціните роботу учасника команди за 4-бальною шкалою
(кожна дія оцінюється в 1 або 0,5 або 0 балів)
Прізвище ім′я |
Брав |
участь |
у |
Аналізував |
і |
Був спікером |
Слідкував |
за |
Аналіз роботи в команди іншими групами учнів. Зразок
Працювати в команді було (комфортно, некомфортно, весело, цікаво). Команда (активно, пасивно) опрацьовувала інформацію кейсу. Слушні і цікаві думки пропонували учасники/учасниці групи______. Лаконічно, зрозуміло, структуровано доповіла/ доповів інформацію __________. Активно виконували завдання практичної роботи __________.
Опрацювання, оформлення, результатів зробив/зробила____________.
Загальна оцінка кожного учасника складалася з = бали за тестування на початку уроку + оцінка учасників/учасниць групи + оцінка роботи учасника/учасниці іншої команди
8. Рефлексія
«Закінчи речення».
Опишіть свою діяльність на уроці, обравши відповідний фразеологізм
На сьогоднішньому уроці я…
- бив байдики
- працював в поті чола
- мотав все на вус
- ловив гав
- слухав краєм вуха
- гнув спину
- ні в зуб ногою
9. Хвилинка релаксу
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Савчин М.М. Хімія (рівень стандарту) підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти/ - К.:
Грамота, 2018.- 208 с., іл..
2. https://bila.km.ua/kurs-pidgotovki-do-dpa-ta-zno/geometriya/1-planimetriya/v-kolo-krug-ta-yihelementi/zavdannya-z-temi-dlya-samostiynogo-rozvyazannya-vidpovidi/menu-id-831.html
3.https://planeta-shop.com.ua/stati/sporttovary/miachi-dlia-raznyh-igr-osobennosti-razmery-i-pravilavybora
4.https://www.researchgate.net/publication/352379508_HIMIA_I_FUTBOL_CIKAVI_ZADACI_U_ BRAZILSKOMU_STILI
5. https://rozmalovka.org.ua/rozmalovka-myach/
6. https://sport.ua/uk/news/546678-kogda-igra-othodit-na-vtoroy-plan-kak-vyglyadyat-zhenshchinyarbitry