STEM- проєкт на тему: «Поєднані» ( До Дня захисника України, присвячено 79-річчю від початку формування Української повстанської армії).
Анотація проєкту.
Ознайомлювально-інформаційний, дослідницько-пошуковий, творчий проєкт, спрямований на розвиток самоосвітньої діяльності учня, на створення сприятливих умов для саморозвитку та самоаналізу. Механізм реалізації проєкту передбачає поширення роботи з додатковими джерелами, поширення міжпредметних зв’язків, розвиток аналітичної діяльності школяра, зв’язок з актуальною проблемою повсякденності.
Проєкт спрямовано на формування вміння аналізувати, робити обґрунтовані висновки, планувати самоосвітню діяльність.
Актуальність та новизна проєкту.
У законі України «Про освіту» значна увага приділяється розвитку творчості педагога та ролі науково-педагогічних досліджень у світі. Саме життя створює необхідність використання власного творчого підходу. Готуючи особистість, здатну до самоосвіти можна реалізувати модель випускника здібного до саморозвитку та самореалізації, який вміє самостійно здобувати інформацію, спроможного до самостійного розв’язання власних та глобальних проблем. Згідно з Конвенцією про права дитини, ООН затвердила, що дитина повинна бути підготовленою до самостійного життя у суспільстві.
Актуальність цього проєкту полягає в тому, що він спрямований на розширення знань учнів про діяльність УПА в умовах Другої світової війни, без підтримки жодної європейської держави;більш докладніше вивчення участі односельчан в лавах УПА.
Ідея проєкту виникла під час вивчення теми « Друга світова війна». Для узагальнення знань, умінь і навичок учнів я вирішила створити цікавий проєкт, за допомогою якого учні не тільки змогли б отримати навчальну інформацію, а й проявити свої творчі здібності.
Проєкт планується провести спільно з учнями закладів освіти Рожнівської ОТГ: Рожнівського, Хімчинського та Кобаківського ліцеїв. Створення першого інформаційного сайту «Історичний музей «Поєднані» в подальшому дасть можливість наповнювати історичну базу, розширювати поле діяльності, тобто досліджувати цікаві історичні та географічні місця, ландшафт Рожнівського ОТГ. Це стане цікавим «продуктом» для розвитку туризму в краї.
Мета проєкту:
Навчальна:
навчити самостійно здобувати знання, використовувати різні джерела та застосовувати здобуті знання на практиці.
Дидактична:
розвивати аналітичні здібності та розширювати кругозір, поширювати міжпредметні зв’язки, розвивати бібліотечно-бібліографічні вміння навчально-пізнавальну діяльність, розвивати усне мовлення, мисленнєву діяльність та самоаналіз, формувати мотиви та створити умови для розвитку самоосвітньої діяльності і творчого розвитку учня.
Виховна:
виховувати зацікавленість до предмета, поглибити свої знання про УПА – армію, яка зробила значний внесок у боротьбу за незалежність України, мала вагомий вплив на формування національної самосвідомості українського народу;
активізувати пізнавальний інтерес до воєнної історії України та її героїв, звернути увагу на тяглість українських державотворчих і військових традицій;
актуалізувати ідею необхідності захищати суверенітет і територіальну цілісність України, як головних передумов незалежності держави;
формувати соціальну, інформативну, комунікативну компетентності та компетентності творчої активності;
формувати всебічнорозвинену особистість – громадянина України.
Тип проєкту:
За видом діяльності: ознайомлювально-інформаційний, дослідницько-пошуковий, творчий.
За участю у розробці: груповий.
●За терміном виконання: середньостроковий ( 6 тижнів).
За формою представлення: інформаційний сайт «Історичний музей «Поєднані».
За ступенем інтеграції: інтегрований ( історія, українська мова та література, мистецтво, технології, інформатика, географія, алгебра, геометрія).
За масштабом: локальний.
Учасники проєкту: учні 10-А і 11-А класів Рожнівського ліцею, Хімчинсько та Кобаківського ліцеїв.
Методи:
Теоретичний – аналіз літератури, Інтернет-джерел, які забезпечують розгляд загальних питань теорії досліджуваної проблеми, визначення понятійно-категорійного апарату.
Емпіричний – спостереження і дослідження, діагностичний.
Статистичний – методи математичної статистики з метою порівняльного аналізу результатів дослідження.
Додатки:
Додаток 1. Про сучасні музеї світу та України (матеріали до міні-
лекції) .
Додаток 2. Перші музеї світу (матеріали до міні-лекції).
Додаток 3. Як створити віртуальний музей.
Додаток 4. Відомі музеї УПА України і у світі.
Додаток 5. Інструктивні картки-завдання.
І. Організаційно-підготовчий етап
1.1 Вступна частина. Визначення теми проєкту, його типу, кількості учасників.
Діяльність вчителя:
Проведення вхідного опитування учнів з метою вивчення актуальності проблеми.
Надання інформації, як створити сайт.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://surl.li/aarnm
Створення плану проєкту. Формування ключових, тематичних та змістових питань, відповідно до теми проєкту.
Консультування учнів протягом роботи над проєктом.
Здійснення контролю за діяльністю учнів.
Підведення підсумків роботи та оприлюднення результатів.
Діяльність учнів:
Відповідають на питання вхідного опитування.
Ознайомлюються з планом проєкту щодо роботи над проєктом.
Проводять дослідження, шукають інформацію, аналізують, систематизують, узагальнюють її, підсумовують результати, роблять висновки, виконують роботу у формі інформаційного сайту.
Надсилають роботу вчителю на електронну пошту.
Презентують виконаний проєкт.
1.2. Робота з інформаційними джерелами.
Вчитель. Серед різних установ культури музеї займають особливе місце. У наш час вони перетворюються на важливі осередки освіти і навчання, оскільки забезпечують доступ до національної спадщини людям різного фаху та віку. Статистика свідчить, що в світі існує більше 35000 музеїв, з яких до 6-томного довідника «Музеї світу», що виходить у Мюнхені, увійшли 25000 музеїв з 190 країн світу [1].
Кожен свідомий українець повинен знати історію свого краю, життя і долі тих людей, які загинули за незалежність України. Тому, на мою думку, ми розпочинаємо з вами дуже важливу роботу- створення проєкту, досліджуючи історію земляків в контексті історії УПА.
Міні-лекція про сучасні музеї світу та України (Додаток 1).
Інформація про перший віртуальний музей (Додаток 2).
Як створити віртуальний музей (Додаток 3).
Музеї сьогодні,особливо в умовах дистанційного навчання, перетворюються на важливі осередки освіти і навчання, оскільки саме вони забезпечують доступ до національної культурної та природної спадщини .
Тому вам запропоновано відвідати музеї (онлайн). Ви можете відвідати будь-який (Додаток 4 ).
Вчитель.
Запитання для учнів:
-що ви знаєте про STEM-навчання;
-що для вас означає абревіатура «STEM, STEAM,STREAM».
Пояснення визначення абревіатур «STEM, STEAM,STREAM».
— SCIENCE (Наука),
—TECHNOLOGY (Технології),
— ENGINEERING (Інженерія),
—ART (Мистецтво ),
—MATH (Математика),
STEM-навчання – це комплексний міждисциплінарний підхід із проєктним навчанням, що поєднує в собі природничі науки з технологіями, інженерією,математикою, вчить дитину жити у реальному світі, який надзвичайно швидко змінюється, вміє реагувати на ці зміни, критично мислити, бути загальнорозвиненою творчою особистістю.
Тому наголошую, що наш проєкт має поєднувати саме елементи «STEM».
У різних країнах накопичений певний досвід щодо надання музеями освітніх послуг. Так, наприклад, у Великобританії музеї широко використовуються для вивчення різних предметів у школі (24% дітей відвідують музеї для навчання) [1].
Перед виконанням проєкту, раджу вам переглянути структуру інформаційного сайту «Історичний музей «Поєднані» (Додаток 4).
Якщо у ході вашої роботи будуть виникати питання чи проблеми, ви можете звернутися за допомогою до вчителя-куратора.
Вчитель має назначити час для консультацій та повідомлень про хід роботи. Звіт про результат виконаної робити здобувачі освіти мають надати своєму вчителю-куратору (за 2 дні до презентації надати (надіслати) свою виконану роботу для перевірки).
Проєкт має бути готовий до 14.10.2021р.
14.10.2021р.- відбудеться презентація вашої роботи в Рожнівському ліцеї.
ІІ. Організаційно-дослідницький етап
2.1. Складові STEM-проєкту, зміст діяльності учнів.
S (науки) |
Історія, 10-11 кл – вивчають джерела, історію, діяльність земляків в контексті діяльності УПА.
Географія, 10-11 кл – вивчають географічне розташування, ландшафт краю (села). Розробляють туристичні маршрути стежками воїнів УПА власного населеного пункту.
|
T (технології) |
Інформатика , 10-11 кл – створюють інформаційний сайт «Історичний музей «Поєднані».
Займаються розповсюдженням інформації у соціальних мережах.
|
R (читання+ письмо) |
Українська література, 10-11 кл – заповнюють літературну сторінку сайту. Це може бути зібраний фольклор та твори письменників і поетів, в яких описані життя та історичні події УПА на території рідного краю. Власні твори чи вірші на дану тему. |
E (інжиніринг) |
Технології – створюють макет криївки. |
A (мистецтво) |
Мистецтво – розробляють ескізи дизайну майбутнього віртуального музею. |
M (математика) |
Математика, 10-11кл – здійснюють розрахунки вартості витратних матеріалів для виготовлення криївки, виконують креслення та розраховують розміри ескізу. |
Складові STEM-проєкту
S (науки)
|
Предмет, клас
Історія, 10-11 кл.
Географія, 10-11 кл |
Навчальні цілі
Учні залучаються до історико-пошукової роботи, спрямованої на дослідження локальних історичних пам’яток, подій,постатей.
Вивчають географічне розташування, ландшафт власного села та умови проживання вояків УПА. Розробляють схему маршруту стежками воїнів УПА рідного села.
|
Дослідницькі завдання, орієнтовний термін виконання, до 14.10.2021
інформаційний сайт «Історичний музей «Поєднані».
Туристичний маршрут стежками воїнів УПА власного населеного пункту..
|
|||
T (технології) |
Інформатика, 10-11 класи |
Учні навчаться добирати і застосовувати доцільні функції для створення сайту. Навчаться критично оцінювати відомості, отримані з мережі Інтернет, які стосуються місцевої історії та історичних пам’яток та подій. |
На основі інформації з мережі Інтернет створять інструкцію для проходження екскурсійного маршруту. Створять групу в соціальній мережі для відображення ходу роботи над проєктом.
|
|||
R (читання+ письмо) |
Українська мова, 10-11 класи.
Українська література, 10-11 класи
|
Пригадають теми: «Іменник», «Числівник». Учні пригадають, як документувати усні спогади учасників та очевидців подій з метою складання історії людського виміру. Учні пригадають створювати інформаційні дописи типу оголошення про хід проєкту з використанням числівників на позначення дат і часу для розміщення в соцмережі. Повтор цих тем стане в пригоді при здачі ЗНО.
Учні умітимуть працювати з архівними документами з метою уточнення фактів, пошуку нових даних. Учні узагальнють свої знання при створенні літописів, написанні творів чи власних віршів; досліджень долей односельчан, що прославили своїми звитягами рідний край, поклавши своє життя на вівтар свободи.
|
.
Використають свої знання при написанні власного вірша (твору).
Заповнена літературна сторінка сайту, де вміщені написані власні твори чи вірші. |
|||
E (інжиніринг) |
Технології
|
Учні навчаться визначати необхідні матеріали та конструювати макет криївки. Можна вибрати одного куратора від учнів 10-11 класів, який буде наглядати і відповідати за виготовлення споруди . Залучити можна дітей 5 – 6 класів, які під керівництвом вчителя трудового навчання допоможуть виготовити криївку. |
Сконструюють макет криївки, попередньо визначивши всі необхідні матеріали. Весь процес виготовлення споруди знімуть на відео.
|
|||
A (мистецтво) |
Мистецтво |
Учні навчаться виконувати графічне зображення об’єктів предмету діяльності, які відображають оригінальну ідею моделі; розробляти ескізи об’єктів предмету діяльності для авторської колекції; розробляти первісні ескізи об’єктів предмету діяльності.
|
Створять ескізи майбутнього інформаційного сайту. |
|||
M (математика) |
Алгебра, 10-11 класи.
Геометрія 10-11 класи.
|
Учні повторють вивчений матеріал за: 5 клас. Тема 2. Дробові числа і дії з ними.
6 клас. Тема 2. Звичайні дроби. 8 клас. Тема. 1. Раціональні вирази. Пригадають округлювати десяткові дроби для розрахунку вартості витратних матеріалів для створення криївки. Учні пригадають , як розраховувати розміри наочностей, використовуючи уміння скорочувати дроби; зводити дроби до спільного знаменника; знаходити суму, різницю, добуток, частку дробів; виконувати тотожні перетворення раціональних виразів.
З геометрії Учні 10 класу на практиці лишень будуть освоювати дані питання і процес, а учні 11 класів повторють вже вивчений матеріал
Розділ 2 Паралельність прямих і площин у просторі. Розділ 3 Перпендикулярність прямих і площин у просторі.
Повторення цих тем стане в пригоді при здачі ЗНО.
|
Створять таблицю розрахунку вартості витратних матеріалів для створення криївки, порівнявши в ній вартість матеріалів , яку надасть інша група учнів. Зроблять креслення майбутніх наочностей для криївки. |
|||
Проєктні ризики |
Заходи, спрямовані на зменшення їх негативного Впливу |
|||||
У школі відсутній (поганий) інтернет- зв’язок
|
Запропонувати учням виконувати завдання з пошуку інформації в Інтернеті вдома або на своїх мобільних пристроях.
|
|||||
Відсутній час на роботу над проєктом |
Скористатися додатковими годинами, передбаченими навчальними програмами на роботу над проєктами. При виготовленні криївки можна залучити дітей 5-9 класів. |
|||||
В учнів відсутня мотивація до роботи над проєктом |
За активний інтерес учнів до вивчення історії свого краю, розвиток спостережливості, запланувати навчально-пізнавальну екскурсію в Буковель під час осінніх канікул або нагородження призами Рожнівською ОТГ. |
|||||
Обладнання, необхідне для реалізації проекту |
||||||
Для створення криївки |
Дерев’яні бруски, дошки, фанера (можна купити готові матеріали під замовлення),картон, листки А4; лінійки, рулетка,клей, пензлик, ножиці,пилка (пилкою користуватися під наглядом вчителя), ватман, пластилін, комп’ютер, смартфон або планшет. |
|||||
Для презентації результатів роботи над проєктом |
Наявність доступу до Інтернету, комп’ютер, проектор, екран,принтер, сканер, смартфон або відеокамера.
|
|||||
Для створення ескізів майбу- тньої криївки |
Папір, фарби, олівці, лінійки. |
|||||
Програмне забезпечення, необхідне для реалізації проекту |
||||||
Для пошуку інформації в Інтернеті |
Комп’ютер (ноутбук)+ браузер або смартфон+браузер. |
|||||
Для документування дослідницьких експериментів |
Смартфон та мобільний додаток Науковий журнал від Google. |
|||||
Для створення презентацій |
Комп’ютер+програма для створення презентацій (MS PowerPoint) або смартфон+WPSOffice. Альтернатива – он-лайнові редактори (Google - презентації, MS PowerPointOnline, Sway, Emaze, Prezi тощо). |
|||||
Для написання брошур, буклетів. |
Комп’ютер+програма для роботи з текстом (MS Word) або смартфон+WPSOffice. Альтернатива – он-лайнові редактори (Google - документи, MS Word Online, MS OneNote, Canva тощо). |
|||||
Для створення брошур. |
Комп’ютер+програма для створення буклетів (MS PUBLISHER) або смартфон+WPSOffice. Альтернатива – он-лайнові редактори (Google – документи, MS Word Online, Canva тощо). |
|||||
Для здійснення розрахунків |
Комп’ютер+програма для роботи з електронними таблицями (наприклад, MS Excel) або смартфон+WPSOffice. Альтернатива – он-лайнові редактори (Google – таблиці, MS Word Online тощо). |
|||||
Для планування роботи над проєктом |
GoogleKeep, GoogleCalendar, Microsoft To-Do, Evernote, ToDoList тощо. |
|||||
Веб-ресурси, необхідні для реалізації проекту |
||||||
Для створення інформаційного сайту |
Google-сайти, Emaze, WordPress, Blogger Padlet Canva тощо
|
|||||
Для планування роботи над проєктом |
GoogleKeep, GoogleCalendar |
|||||
Критерії оцінювання 1. Правдивість інформації. 2. Креативний підхід до розробки сайту. 3. Правильність поданої інформації українською мовою.
Діяльність після виконання проєкту. |
||||||
Підключати учнів школи для оновлення та поповнення сайту новими експонатами та матеріалами. Розробляти нові екскурсійні маршрути.До пошукової роботи можна залучати учнів вже з 5 класу. На практичних занняттях можна давати питання щодо дослідження рідного краю, певного історичного об’єкта, події,особистості, родини. |
||||||
2.2. Організаційно-дослідницький етап здобувачів освіти Рожнівського ліцею
Діяльність педагога:
Назва груп |
Завдання |
|
Історики |
Надати матеріали для заповнення другої сторінки сайту «Наші герої». 1.1 «Ім’я вкрите безсмертною славою»: – знайти і дати коротку інформацію про діяльність УПА; -- знайти і дати коротку інформацію про керівників ОУН-УПА; - знайти маловідомі факти про УПА; - знайти цікаві факти про УПА; -знайти міфи про УПА; - провести історичні дослідження про участь земляків у лавах УПА ( визначити особистість, участь у боях, подальшу долю) 1.2 «Жінки в УПА»: - дослідити участь жінок в УПА. 2. Надати матеріали для заповнення четвертої сторінки сайту «Історичні експонати»: - знайти фото, відео, розповіді, спогади про земляків в УПА; - упорядкувати могили, хрести вояків УПА на території села. Зробити фото.
|
|
Географи |
1. Надати матеріали для створення візитки про село. 2. Надати матеріали для заповнення першої сторінки сайту: - визначити географічне положення та вивчити ландшафт села Рожнів; - зробити інтерактивну карту «Стежками УПА»; -знайти цікаві факти про село; - описати сучасне життя рожнівчан.
|
|
Літературознавці |
1. Надати матеріали для заповнення третьої сторінки сайту : 1.1. «Доля, помережена віршами» -зібрати фольклор та твори письменників і поетів, в яких описані життя воїнів УПА та історичні події УПА на території рідного краю; 1.2. Написати твір на тему «Чи повторив би ти подвиг?» або вірш на тему «Життя як символ». |
|
Інженери |
1. Надати матеріали для заповнення п’ятої сторінки сайту Handmade «Криївка»: - щоб учні показали свою креативність, компетентність під час виготовлення криївки, раджу їм опрацювати сайт «Воєнний андеґраунд або як будували криївки та що туди ...» Режим доступу: http://surl.li/aarmx -зробити ескізи, креслення; - здійснити розрахунки вартості витратних матеріалів для виготовлення криївки; .- весь процес виготовлення споруди зняти на відео.
|
|
Інформатики |
Упорядкувати інформаційний сайт «Історичний музей «Поєднані».
|
|
ІІІ. Заключний етап
3.1 Захист проєктів.
3.2 Обговорення проєктів.
3.1 Захист проєктів.
Усім присутнім роздати стікери на клейкій основі з QR-кодом.
Захист проходить у актовій залі.
Голос диктора за сценою:
Героям України, мужнім борцям за її незалежність присвячується:
Героям України - слава!
Благословенна та держава,
Що має відданих синів!...
Під стихаючі звуки пісні «Червона калина»
Ведуча. Кожна людина живе у трьох вимірах: учора, сьогодні і завтра. Учора - це наша історія. «Хто стріляє у своє минуле з рушниці, майбутнє в нього вистрелить із кулемета», «Хто не знає своєї історії, той немає майбутнього». Ми майже не знали її. А вона - невичерпна криниця духу мудрості, перемог і страждань. Кожен народ має свою власну історію.
Ведучий.До недавнього часу перед нами була закрита справжня велична, героїчна, прекрасна і трагічна історія нашого народу. Сьогодні маємо можливість пізнати одну з її сторінок - боротьбу Української Повстанської Армії.
Ведуча. Ця армія не має аналогів у світовій історії, її називають армією безіменних, бо, ведучи боротьбу з двома жорстокими тоталітарними режимами - фашистським і більшовицьким, в умовах підпілля, кожен повстанець, від головного командира і до рядового вояка, мали псевдо, для ворогів і для своїх. Тільки після смерті повстанця дозволялося розкрити його справжнє ім`я і прізвище, за умови, що це не призведе до репресій його рідні і не пошкодить повстанській справі.
Марш українських націоналістів
Зродились ми великої години
З пожеж війни і з полум’я вогнів,
Плекав нас біль по втраті України,
Кормив нас гніт і гнів на ворогів.
І ось ідемо в бою життєвому,
Тверді, міцні, незламні мов граніт,
Бо плач не дав свободи ще нікому,
А хто борець, той здобуває світ.
Не хочемо ні слави, ні заплати,
Заплатою нам розкіш боротьби,
Солодше нам у бою умирати,
Як жити в путах, мов німі раби.
Доволі нам руїни і незгоди,
Не сміє брат на брата йти у бій,
Під синьо-жовтим прапором свободи
З’єднаєм весь великий нарід свій.
Велику Правду для усіх єдину
Наш гордий клич народові несе:
Батьківщині будь вірний до загину,
Нам Україна вище понад все!
Веде нас в бій борців упавших, слава,
Для нас закон найвищий та наказ —
Соборна Українська Держава.
Вчитель.Невблаганний час стирає прізвища і дати навіть із надмогильних плит. Нашим обов`язком є пізнати і передати нащадкам сторінки тієї епохи, що називається історією УПА.
На жаль, і тепер ще стогне земля, плачуть гори, схиляються від болю дерева. Бо кращі з кращих – найкращі сини нашої неньки-України ще й сьогодні воюють.
Саме перед вами- молодим, креативним поколінням стоїть завдання: зупинити війну на Сході та зробити все для кращого майбутнього своєї держави.
Для вас лайфхаки від вчителя історії Іванни Рибенчук.
Посилання за QR-кодом.
Вчитель. Діти, протягом певного періоду, ви виконували проєкти. Тому перед презентацією, ми проведемо жеребкування.
Жеребкування і визначення черговості представлення проєктів.
Представлення проєкту першою командою.
І н с ц е н і в к а
Ведучий: Скінчилась битва - край села,
До баби Василини
Вбігає вояк із УПА, зовсім іще дитина.
Напившись похапцем води квапливими ковтками.
Жінка: Який ти , сину, молодий,
Напевно, тужить мама?
Вояк: Пішло нас троє вже братів
За неньку воювати,
Уже немає двох синів
Сама лишилась мати.
Жінка: Тобі би трішечки поспать
І щось поїсти, сину,
Вояк: Не можу я відпочивать,
Як стогне Україна.
Здорові будьте!
Ведучий: І подавсь здогнати побратимів.
Підступна куля звідкілясь влучає у хлопчину.
Зняв шапку сивий селянин.
Потрібно поховати.
За волю впав останній син.
Сама лишилась мати.
Ведучий. Закладена сто років тому та втілена в простих символах ідея незалежності стає освяченим каменем у фундаменті сучасної української держави.
Медсестра. Обов’язок кожної людини- це допомогти ближньому, а при потребі навіть і врятувати життя.
Тому для вас гра – «Ситуація».
Час на виконання: 3 хв.
Уявіть ситуацію:
Ваше завдання: надайте першу допомогу постраждалій людині?
Ваше завдання: надайте першу допомогу цій людині?
Ваше завдання: обміркуйте і скажіть, що потрібно зробити, щоб урятуватися?
Представлення проєкту другою командою.
Учнівський воркшоп LegoLend (Захисти себе).
Вчитель. Напевно, ви хоча б раз, будували за допомогою Lego.
Ваше завдання (для трьох груп окремо):
На декілька хвилин уявіть себе вояками УПА і за допомогою Lego
зробіть власний предмет захисту від ворогів за допомогою Lego Lend
Свій вибір- прокоментуйте.
Час на виконання: 5 хв.
Виконують завдання під стихаючі звуки пісні «Партизани –Українська повстанська пісня».
Режим доступу: http://surl.li/aawny
Представлення проєкту третьою командою.
Ведуча .Ні для кого не секрет, що сьогодні на Сході України ідуть військові дії. Сили ООС намагаються протистояти терористам. Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули вороги і багато наших земляків на сьогодні мобілізовано до лав українськоговійська. Вони з честю воюють на сході з терористами та російськими сепаратистами, відвойовують та захищають кордони нашої держави.
Учениця (виходить з-за куліс із запаленою свічею):
Пам’ятайте про тих, що безвісті пропали,
Пам’ятайте про тих, що не встали, як впали.
Пам’ятайте про тих, що згоріли як зорі,-
Такі чисті і чесні, як повітря прозоре.
Пам’ятайте про тих, що за правду повстали,
Пам’ятайте про тих, що лягли на заставах.
Пам’ятайте про тих, що стрибали під танки...
Є в місцях невідомих невідомі останки.
Є в лісах, є у горах, і є під горою –
Менше в світі могил, ніж безсмертних героїв.
Пам’ятайте про них і у праці, і в пісні –
Хай відомими стануть всі герої безвісні.
Ведучий: Вшануймо хвилиною мовчання усіх, хто віддав своє життя за нашу Батьківщину. Вічна пам'ять героям.
(Хвилина мовчання)
Учнівський мейкер – «Творчість без обмежень» .
Час на виконання: 5 хв.
Вчитель. За допомогою підручних матеріалів (ручки, листки А4, пластилін, кольорові олівці, ножиці, клей, кольоровий папір) залишіть спогад про проведену презентацію проєкту.
ЛИСТ ДИРЕКТОРУ ШКОЛИ
(виходять учні 10-А класу у військовій формі, 7 хлопців)
Олено Юліанівно, цей лист від хлопчаків,
Розумних, дужих, справжніх, вояків.
Свої прохання хочем передати,
Листа до Вас ми мусимо Писати!
Ми хочемо усі 12 балів,
Не сім, не вісім, воякам цього замало!
Щоб в вояків була міцна статура,
В розкладі має бути тільки Фізкультура!
В столові мають бути файні страви,
Торти, цукерки, рідше - суп із Галушками.
У школі є красиві фотозони,
Дозвольте брати нам планшети й Телефони!
Вояки влучно всі стріляли із гвинтівки,
Дозвольте на планшетах в ігри Грати!
Усі прохання треба виконати й знати,
Ми - майбутні вояки, то ж будем школу Захищати!
Всі разом хлопці- Слава Україні!
Відповідь залу- Героям Слава!
Учень :
Пам’ятай, Україно, своїх героїв,
Тих, хто на коліна встати не хотів,
На своєму вмирали ми полі,
Ідею нашу ворог перемогти не зумів.
Учениця:
Не забуде мати Україна
Подвиг своїх дочок і синів,
Що в неволі жити не хотіли
І боролись за прийдешні дні!
Слава їх не вмре і не загине,
Гідна Кобзаревого пера,
Буде жити вільна Україна
За яку боролася УПА.
Фотоколаж на пам’ять.
Список використаних джерел:
Інтернет ресурси:
Режим доступу: https://www.istpravda.com.ua/articles/2015/02/2/147149/
Режим доступу: https://galas.te.ua
Додаток 1
Про сучасні музеї світу та України
Сьогодні у діяльності музеїв з’явилися нові змістові акценти, змінилися форми спілкування з відвідувачами, відкрилися музеї нового типу. Провідною тенденцією стає перехід від одиничних і епізодичних контактів з відвідувачами до створення багатоступеневої системи музейної освіти, прилучення до музею і його культури через впровадження нетрадиційних методів: музейно-педагогічні програми, інтерактивні заходи, екскурсії, музейні свята, фестивалі та ін.
Музеї нового типу:
● максимально мультимедійні та інтерактивні;
● мають величезний спектр обладнання та експонатів: починаючи від оригінальних і закінчуючи проекціями, інфобоксами, 3D-моделями і звуковим супроводом;
● основним при створенні експозиції є втілення нарації, розповіді від імені сучасників;
● присутня підпорядкованість експозиції одній головній темі або ідеї.
Принципи створення музеїв нового типу:
● співпраця музейників (підбір, розробка, форма подачі матеріалу) зі спеціальними дизайнерськими компаніями (дизайн і сценографія);
● місце кожного експонату в експозиції чітко визначене (до більшості з них є електронні пояснення, до них можна доторкнутися і спробувати уявити себе на місці їхнього власника, ставши співучасником музейної історії); інтерактивність експозиції;
● спрощення наукових текстів, їх скорочення та адаптація, з метою зробити зрозумілими не тільки для спеціалістів, а й для звичайних людей.
Музеї Польщі як приклад музеїв нового типу
У Польщі діє приблизно 1075 музеїв, які щорічно відвідує 20 млн. осіб.
600 тис. дітей щороку відвідують музеї для участі у різноманітних гуртках і конкурсах. Саме такі польські музеї у 2016 році були відзначені престижними профільними європейськими нагородами. Європейський Центр Солідарності у Ґданську був удостоєний премії Ради Європи. Премія ЕuropeanMuseumoftheYearAward 2016 (EMYA) була присуджена Варшавському Музею Історії Польських Євреїв POLIN.
Вперше за 40-річну історію конкурсу, в якому у 2016 році взяли участь 49 музеїв з 24 країн, цю престижну відзнаку отримав польський музей . Останнім часом у розвинутих країнах створюються науково-розважальні та науково-технічні центри, основним принципом яких є «навчання-гра».
Додаток 2
Перший у світі віртуальний музей
Віртуальний онлайн-музей мистецтв, створений художником Стюартом Семплом, став першим музеєм, що існує виключно у віртуальному просторі.
Музей отримав назву VOMA (Virtual Online Museum of Art) та об’єднав роботи деяких найпрестижніших мистецьких осередків, зокрема музею д’Орсе, музею американського мистецтва Уітні, Музею сучасного мистецтва у Нью-Йорку та Мистецького інституту Чикаго. Виставки доступні безкоштовно усім охочим.
“Віртуальна музейна кімната може відчуватися, як одиноке місце - тихе, порожнє, іноді неспокійне. Під час розробки цифрового музею ми хотіли максимально віддалитися від такого сприйняття. Ми хотіли інтегрувати відчуття спільності та захоплення після відвідування крутого музею, де часто відбувається велика кількість цікавих інсталяцій”, - сказав художник Стюарт Семпл, який працював над створенням VOMA.
VOMA почала роботу з виставки відомих картин, як-от: “Олімпія” Едуарда Мане, “Сад земних насолод” Ієроніма Босха та “Невірність Святого Фоми” Караваджо.
Користувачам доступні дві версії музею - для Mac та PC. Завантажити музей можна на сайті VOMA, а потім запустити програму та почати відвідини.
Замість стандартної інформаційної картки кожен експонат, представлений у великій роздільній здатності, містить перелік посилань на джерела, які дотичні до витвору мистецтва та дають повне розуміння історії і важливості конкретної роботи.
Відвідувачі VOMA можуть пересуватися музеєм як завгодно, навіть залишати будівлю та прогулюватися його територією. Цифровий світ у музеї змінюється відповідно до часу доби та пори року, а також погоди. Як зазначає Hypebeast, VOMA не тільки вирішує проблему соціального дистанціювання у музеях в умовах пандемії, а й питання доступності творів мистецтва.
Додаток 3
Як створити віртуальний музей
Посилання за QR-кодами
Додаток 4
Девіз сучасних музеїв схожий із девізом голландського музею NEMO: «Не чіпати і не думати забороняється».
Головне їх завдання: провокувати цікавість, заохочувати критичне мислення і дивувати на кожному кроці
Відомі музеї УПА України й у світі
Назва музею |
Посилання на інтернет ресурси |
Місце знаходження |
|
Національний музей історії України в Другій світовій війні |
https://www.warmuseum.kiev.ua/
|
Київ |
|
Музей-криївка воїнів УПА
|
http://zolochiv-rda.gov.ua/album/225/
|
М. Золочів, Львівська обл.. |
|
Історико-меморіальний музей
|
|
с. Старий Угринів, Івано-Франківська обл.. |
|
Музей генерал-хорунжого УПА Романа Шухевича
|
|
м. Львів, вул. Білогорща
|
|
Історико-меморіальний музей Євгена Коновальця
|
https://www.lhm.lviv.ua/location/konovalets.html
|
с. Зашків , Львівська обл |
|
Криївка-музей УПА
|
|
село Пістинь, Івано-Франківська обл.. |
|
Музей визвольної боротьби імені Степана Бандери Перший музей на честь Степана Бандери у світі. |
|
Лондон |
|
Додаток 5
Інструктивна картка
Структура інформаційного сайту «Історичний музей «Поєднані» (сторінки можна змінювати чи доповнювати):
Візитка про село ( вкажіть географічне положення та ландшафт села).
1 сторінка:
складіть інтерактивну карту «Музей УПА – учням», а для цього виконайте наступне завдання:
проаналізуйте інформацію музейних сайтів і визначте музеї, які створюють матеріали для учнів та вчителів;
позначте на карті розташування село та місця загибелі і діяльності героїв УПА (якщо є)на території вашого села, вкладіть фото.
Інтерактивна карта (створюється в Google картах).
2 сторінка. Наші герої:
проведіть історичні дослідження про участь ваших земляків в лавах УПА
( визначіть особистість, участь у боях, подальшу долю тощо).
3 сторінка. Літературна сторінка:
зберіть фольклор та твори вітчизняних письменників і поетів, в яких описані життя та історичні події УПА на території нашого краю;
напишіть власні твори, вірші на подану тему.
4 сторінка. Історичні експонати місць пов'язаних з УПА:
надайте пропозиції щодо упорядкування експонатів (фото, відео, спогади, щоденники, побутові речі тощо) .
5 сторінка. Handmade «Криївка» (зняти на відео процес виготовлення споруди).
Оберіть та виконайте вдома один із експериментів, що пропонують співробітники певного музею: опишіть підготовку до нього, хід та результати. Зробіть фото (відео).
Зверніть увагу! Час на на презентацію сайту: 10 хв. У разі відсутності інтернету, записати відеопрезентацію сайту.