1
«STEM-проєкт «Рушник дружби»»
Передерій Ольга Олександрівна,
учитель української мови та літератури
Гірницького опорного закладу загальної середньої освіти №17
Курахівської міської ради
Пояснювальна записка
Останнім часом в Україні набуває популярності STEM-освіта. Абревіатура STEM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології) Engineering (Інженерія) та Mathematics (Математика). Саме ці напрями лежать в основі даної методики. При цьому навчальні дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Велике значення відіграє практичне застосування отриманих знань. Тобто STEAM-освіта надає учням можливість не просто знайомиться з новими напрямами розвитку точних наук та інженерії, а вчиться реалізувати вивчене на практиці, отримуючи тим самим практичні навички. STEAM-освіта – це творчий простір світогляду дитини, де вона поцінно реалізує свої потреби.
У час великих перспектив розвитку нашої країни, кардинальних змін у політиці, економіці, соціальній сфері пріоритетним завданням сучасної школи є виховання в учнів патріотизму, як почуття і як базової якості особистості. Тому виникла потреба у розробці власного STEM-проєкту «Рушник дружби». Він дозволяє через об’єднання навчальних програм і предметів (українська мова, історія України, трудове навчання, фізика, біологія, інформатика), на засадах інноваційної технології STEM-проєкту, організувати співпрацю шкіл з різних регіонів України по створенню українського рушника. «Рушник дружби» - це символ єднання і співпраці різних регіонів України.
Завдання посібника:
Подана інформація допоможе:
STEM-проєкт «Рушник дружби»
МЕТА проєкту: через об’єднання навчальних програм і предметів, на засадах інноваційної технології STEM-проєкту, організацію співпраці навчальних закладів із різних регіонів України створити український рушник «Рушник дружби».
ЗАВДАННЯ ПРОЄКТУ:
Синхронізація програм
Предмет |
Тема |
Завдання за предметами |
Очікуваний результат з предмету (продукт у проекті) |
Українська мова |
Мовленнєва лінія. Розвиток зв’язного мовлення. Написання твору-есе «Рушник-символ дружби, любові та незрадливості» |
Створити твір-есе «Рушник-символ дружби, любові та незрадливості» |
Твір-есе «Рушник-символ дружби, любові та незрадливості» |
Фізика |
Взаємодія тіл. Густина. Розв’язування задач |
За допомогою формули густини навчити учнів розраховувати масу ниток різного кольору, потрібних для вишиванки рушника |
За допомогою фізичних формул учні знаходять об’єм вишивки і розраховують масу ниток, потрібних для вишивання рушника |
Біологія |
Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи «Проєкт (за вибором). Гіподинамія – ворог сучасної людини. Рухова активність – основа фізичного здоров’я» |
Розробити комплекс вправ для запобігання виникненню втоми та порушень зорової, опорно-рухової системи, що можуть виникнути внаслідок гіподинамії під час довготривалого вишивання
|
Розроблений комплекс вправ для запобігання виникненню втоми та порушень зорової, опорно-рухової системи, що можуть виникнути внаслідок гіподинамії під час довготривалого вишивання |
Інформатика |
Мультимедіа. «Створення відео кліпу. Додавання відео ефектів, налаштування часових параметрів, аудіо та відеоряду» |
Навчити створювати комплекс українознавчі відеоролики з використанням орнаментів українських рушників |
Створення українознавчого ролика з використанням орнаментів українських рушників |
Історія України |
Козацька Україна наприкінці XVI на початку XVIII століття Культурне життя на українських землях XVI перша половина XVIII ст. |
Ознайомити учнів з історією мистецтва гаптування українського рушника |
Учні ознайомлені з історією виникнення гаптування рушника |
Історія України |
Українські землі у XVIII столітті Гетьманщина в роки правління гетьмана Івана Виговського |
Ознайомити учнів з діяльністю гетьмана Івана Виговського щодо об’єднання Західної та Східної України |
Учні ознайомлені з історичною постаттю гетьмана Івана Виговського та напрямками його політики щодо Соборності України |
Трудове навчання |
«Українська народна вишивка інтер’єрного призначення.» Вишивання рушників вибраними вишивальними швами |
Повторити види вишивальних швів, обрати орнаменти для вишивання рушників, робота над створенням рушника |
Вишитий рушник |
Очікувані результати
Після проведеної роботи з організації STEM-проєкту:
Учасники проекту долучаються до роботи у такий спосіб:
ЕТАПИ ПРОЄКТУ
І етап. Підготовчий
ІІ етап. Дослідження проблеми. Збір та аналіз інформації
ІІІ етап. Вироблення власного шляху розв’язання проблеми (моделювання STEAM-проєкту)
IV етап. Практичне розв’язання проєкту
Предмет |
Тема уроку |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
Українська мова |
Розвиток зв’язного мовлення. Написання твору-есе «Рушник – символ дружби, лобові та незрадливості» |
Використовує завдання випереджального характеру щодо видів рушників; продовжує роботу з розвитку вмінь учнів скласти твори-есе (за поданим початком); організовує роботу в групах (під час проведення словникової роботи); розвиває творчі здібності учнів , організовує роботу зі збільшення словникового запасу учнів |
Учні вчаться знаходити інформацію з різних джерел, критично її осмислювати, проводити аналіз, робити висновки, презентувати свою роботу, готують повідомлення щодо видів рушників, збагачують словниковий запас; працюють в групах ( під час словникової роботи); удосконалюють вміння створювати твори-есе |
Фізика |
Густина. Розв’язування задач. |
Використовує фронтальну бесіду для актуалізації опорних знань учнів, проводить роботу з повторення фізичних формул, організовує роботу в групах зі створення міні-проєктів та іх захист; допомагає учням робити обчислення |
Учні вчаться експериментально визначати з якого матеріалу виготовлене тіло; визначають чи є у виробі порожнини; знаходять масу ниток, потрібних для вишивки; розраховують кількість машин, потрібних для перевезення бетону та місткість посудини для зберігання рідини. |
Біологія |
«Проєкт ( за вибором). Гіподинамія – ворог сучасної людини. Рухова активність – основа фізичного здоров’я» |
Ознайомлює з поняттями «гіподинамія», «постава»; сприяє формуванню вміння самостійно працювати, аналізувати, робити висновки; організовує роботу учнів у групі; використовує нестандартну форму уроку – консиліум. |
Учні ознайомлюються з будовою опорно—рухової системи, її функціями; розробляють рекомендації щодо рухової активності; навчаються знімати напруги, слідкувати за своєю осанкою, бережливо відноситись до власного здоров'я; вчаться працювати в малих групах; щоб планувати та розробляти проєктні продукти, які б стосувалися обраного ними питання з метою позитивного впливу на ії громад; вчаться знаходити інформацію з різних джерел, критично її осмислювати, проводити аналіз, робити висновки, презентувати свою роботу |
Інформатика |
«Створення відео кліпу». Додавання відео ефектів, налаштування часових параметрів, аудіо та відеоряду» |
Використовує нестандартний етап мотивації, тестування, словникову роботу, роботу в групах, приділяє увагу проведенню інструктажів з БЖД, знайомить учнів з технологією створення відео кліпів. |
Учні отримують навички у роботі з програмою Windows Movie Maker; ознайомлюються з історією українського рушника та його роллю в традиціях українського народу, видами національних орнаментів та орнаментами Донеччини; розширюють словниковий запас; вчаться працювати в групах; доцільно розподіляти обов’язки та презентувати свою роботу. |
Історія України |
Культурне життя на українських землях XVI- перша половина XVIII ст. |
Використовує метод «Прес», різнорівневі завдання, гру «Скарбничка», між предметні зв’язки, завдання випереджального характеру, розвиває вміння учнів працювати з різними історичними джерелами. |
Вивчають особливості культурних процесів в Україні у зазначений період та іх напрямки; вчаться працювати з текстом підручника, виконувати творчі завдання, складати та аналізувати історичний кластер. |
Історія України |
Гетьманщина в роки правління гетьмана Івана Виговського |
Проводить словникову роботу, вивчає необхідні дати історичних подій, організовує роботу в групах, роботу з підручником, здійснює допомогу в заповнення порівняльної таблиці. Активізує пізнавальну активність учнів проблемним питанням, розвиває творчі здібності учнів. |
Вивчають поняття, терміни періоду Руїн, особливості політичних процесів в Україні в зазначений період; вчаться аналізувати та заставляти історичні події, характеризувати діяльність гетьмана Івана Виговського та напрямки його політики |
Трудове навчання |
Українська народна вишивка інтер’єрного призначення Вишивання рушників вибраними вишивальними швами |
Урок проводить у формі подорожі, дбає про емоційний стан учнів, допомагає учням згадати необхідні інструменти та способи безпечного користування ними, здійснює допомогу учням у виборі орнаменту для рушника, кольорової гами, проводить роботу щодо дотримання правил БЖД на уроці трудового навчання |
Повторюють види вишивальних швів, добирають орнамент для вишивання рушника, повторюють правила БЖД, створюють виріб. |
Інтернет-ресурси: