ФАКУЛЬТЕТ початкового навчання
Конспет stem-уроку на тему
« Подорож краплинки (властивості води)»
Студентки 53 м групи
факультету початкового навчання
Ткаченко М.М.
Харків 2019
Тема. Подорож краплинки( властивості води)
Мета: ознайомити учнів з властивостями води в процесі практичної діяльності (дослідів), показати значимість води для життєдіяльності живих організмів; удосконалювати знання учнів про кількісну лічбу, вправляти у порівнянні чисел , у складанні та розв’язуванні прикладів на додавання, закріплювати знання геометричних фігур та назв компонентів при дії додавання ; закріплювати знання вивчених букв, їх написання; вправляти у списуванні з друкованого тексту, удосконалювати навички читання, вчити підбирати слова-ознаки,розвивати зв’язне мовлення , навички словотворення, фонематичні процеси, фонетичний аналіз, збагачувати словниковий запас;
розвивати зорову та слухову увагу, пам’ять; мислення, уміння аналізувати, робити висновки, розвивати спостережливість, прагнення пізнавати і досліджувати,вміння користуватися лінійкою, ножицями, збагачувати емоційний досвід учнів, виховувати цікавість, допитливість, бережливе ставлення до води.
Матеріали для уроку: запис «Пісні Капітошки», мультфільм «Подорож краплинки», презентація з матеріалами до уроку, зображення Капітошки, аркуші з завданнями, зображення краплинок з властивостями води, мікрофон, пластикові склянки, вода , ножиці, клей,папір,вата,картон, сіль,цукор,лід.
Тип уроку. Інтегрований( математика,українська мова, я досліджую світ,трудове навчання)
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
1.1.Вітання
Діти разом промовляють вірш – вітання, виконують відповідні рухи.
Станьте, дітки, всі рівненько,
посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхнися сам до себе.
Привітайтесь: "Добрий день!"
1.2.Привітання один з одним.
Діти вітаються по колу, звертаються один до одного на ім’я і торкаються долоньками.
–Доброго ранку, Маринко. Мені дуже приємно тебе бачити.
2. Мотивація навчальної діяльності.
2.1. «Пісні Капітошки».
https://www.youtube.com/watch?v=n41URdFYuCA
-Діти, чия це пісенька? Звідки ви його знаєте?
На дошці – зображення Капітошки.
-Який Капітошка? ( веселий, радісний, смішний, любить гратися , пустувати, має багато друзів….)
Так ,Капітошка веселий, завжди в гарному настрої, тож він дарує кожному з вас своє фото, а разом з ним і гарний настрій.
2.2.Створення проблемної ситуації.
В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи улетіли. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
3. Повідомлення теми уроку.
Як ви вже зрозуміли, у нас сьогодні буде незвичайний урок. Ми з вами, разом з краплинками-мандрівницями перетворимося на справжніх дослідників, а наш клас перетвориться на наукову лабораторію і кожен із вас буде дослідником. Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати воду.
Вода – це основа життя.
4. Вивчення нового матеріалу.
4.1.Робота з геометричним матеріалом.
- Погляньте на фото Капітошки і скажіть з яких фігур він складається?
(з кругів та овалів)
4.2.Робота в зошитах.
- Порахуйте круги, запишіть їх кількість в зошити.
- Порахуйте овали, запишіть їх кількість в зошити , пропускаючи одну клітинку вправо.
- Чого менше? (овалів)
- Чого більше ? (кругів). Поставте між числами відповідний знак (< > =)
Скільки всього геометричних фігур у зображенні Капітошки? Як ми можемо дізнатися про це? (порахувати фігури). Як можна це зробити за допомогою приклада ?( треба до кількості кругів додати кількість овалів – до 6 кругів додати 4 овали). Запишіть цей приклад у зошити і розв’яжіть його.
Яке число отримали в результаті? (10). Отже, всього 10 фігур або всього 10 кругів та овалів.
Число 10 яким компонентом виступає ? (сумою) . Назвіть другий доданок, перший доданок…
4.3. Гра «Слово загубилось»
Діти, а звідки взявся Капітошка? ( з хмаринки).
А ким він є спробуємо зараз з'ясувати, виконавши таке завдання:
-Я буду називати вам слова і в кожному слові буду просити вас записувати лише одну букву, яку я скажу.
СНІГОВИК , ВІТЕР , ЗИМА , ПОДАРУНКИ , ЛІД , МОРОЗИ , НЕБО , ЗІРКА.
Учні по черзі виходять до дошки і записують відповідну букву на дошці.
Усі інші записують букви в зошит , поєднуючи їх між собою.
- Прочитайте слово яке утворилося. КРАПЛИНА.
- Отже, ким є Капітошка? ( краплиною). Як лагідно можна назвати краплину?
(КРАПЛИНКА, КРАПЛИНОЧКА, КРАПЕЛЬКА).
Фізкультхвилинка.
4.4.Дидактична гра «Де живе вода?»
Краплинки водички
Маленькі сестрички
Світом гуляють,
Усіх напувають,
А де живуть не знають.
- Розкажіть, діти, де живе вода?
4.5. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
Вода є скрізь . Вона є в океанах, морях, річках, озерах, ставках, струмках, а також є в льодовиках, під землею, наприклад , в колодязі і навіть у повітрі. А ще вода є в рослинах, тваринах і в людині. Їхні тіла значною мірою складаються з води. Без води все живе загине.
Нам для життя потрібна прісна вода. А її на планеті значно менше.
4.6.Досліджуємо властивості води.
4.6.1. Робота в групах.
Діти кожен вибирають собі кольорові квадратики і знаходять собі друзів з квадратиками такого самого кольору. Діти сідають групою за парту, у центрі якої великий квадрат відповідного кольору. Так вчитель позначив стіл, за яким сядуть діти, коли утворять групу. Коли всі сіли, вчитель перевіряє, чи правильно утворилися групи (кожна група сигналізує піднятими вгору квадратики)
4.6.2. Дослідження
У кожного із вас є пляшка з водою. Обережно відкрийте її.
Дослід 1. Понюхайте воду, спробуйте її на смак. Які висновки ви можете зробити?
Дослід 2. Перелийте чисту воду з пляшки у склянку. Який висновок ви можете зробити? А давайте виміряємо скільки склянок води поміститься у літрову банку і чи змінить вода форму?
Дослід 3.Виміряйте за допомогою лінійки рівень води у склянці. Опустіть предмет у склянку з водою. Що ви бачите? Давайте перевіримо,чи змінився рівень води?
Дослід 4. Додайте у склянку з водою ложечку солі або цукру. Розмішайте воду. Що сталося?Спробуйте цю воду на смак.
Висновок: вода може розчиняти деякі речовини.
- коли ви смакуєте солодку воду? Вранці п᾿єте чай, каву, кампот, сік.
- Де ви зустрічали у природі солону воду?
- У морі. Отже, який висновок ми можемо зробити ?
Дивовижна рідина,
Майже всюди є вона,
Запаху, смаку не має,
Стан із легкістю міняє.
4.7.Гра «Склади слова».
З поданих краплинок складіть слова та визначте звукову схему кожного слова.
Вода, зима, лід – поміркуй, що спільного між ними?
Отже, в яких станах може знаходитися вода?
4.8.Дослідження стану води
А ще вона може перетворюватися як справжня добра Чаклунка.
У якому стані ви бачите воду?
- У рідкому.
А ось вам мішечок, доторкніться до нього руками, що ви відчуваєте?
- Холод. Спробуйте перекласти у склянку крижинки - чи змінилася форму льоду?
- Ні . Чому ? Бо вона тверда.
Дослід 4. Чайник з гарячою водою. Наливаю воду у склянку - що ви бачите над нею? Пар,додаю ароматизатор – вода може передавати запах.
Висновок: вода перетворюється на пар – має газоподібний стан.
4.9.Руханка «Краплинка-хмаринка»
На підлозі розкладені хмаринки. Всі діти – це краплинки. Доки звучить музика діти переміщуються по класу. Як тільки музика зупинилась,кожна хмаринка повинна знайти собі хмаринку. Кому не вистачило хмаринки вибуває з гри. Гру проводимо 2-3 рази.
5.Узагальнення та систематизація знань.
5.1.Метод «Асоціативний кущ»
Отже, давайте створимо схему того, що ми дізналися про воду.
5.2.Перегляд мультфільму «Подорож краплинки»
https://www.youtube.com/watch?v=9LJvT-JhXGc&list=PLC9XD8I1B5NwULYoXvfDQLcyW_Cz179Vz
У кожної групи є малюнок подорожі краплинки, за допомогою стрілочок покажіть шлях, який долає краплинка відповідно до мультфільму,який ви переглянули.
5.6.Мовленнєва розминка. Гра «Піймай краплинку».
Підніміть руку, хто із вас любить ігри? Зараз ми з вами трішки пограємо. Правила прості: слідкуючи за стрілкою, вам потрібно буде скласти склади з поданих літер. Будьте уважні.
5.7.Гра «Можна-не можна»
Діти працюють за допомогою сигнальних карток.(«+» можна, «―» не можна).
Чи можна викидати в річку сміття?
Чи можна розчищати джерела?
Чи можна розчищати від склянок, камінців ставок?
Чи можна будувати криниці?
Чи можна купатися в забрудненій воді?
5.8.Робота з письмом.
Отже,ми дійшли висновку,що вода потрібна всім. Тому зараз ми з вами повчимося поливати квіти. Домалюйте малюнок.
5.9.Виконання прикладів.
Так ми навчилися поливати квіти,а тепер спробуємо дізнатися,яку ж квіточку треба полити краплинкам.
5.10.Виготовлення аплікації «Три стани води»( ЗА ВКАЗІВКАМИ ВЧИТЕЛЯ)
У кожної групи на парті є кольоровий папір, вата,ножиці, клей, лінійка,нитки,картон.
Хід створення аплікації
Аплікація готова.
6.Рефлексія. Вправа «Мереживо вражень»
Для вправи потрібен клубок з нитками. Клубок передається від одного учасника до іншого розмотуючи нитку. Діти діляться своїми враженнями від уроку.
• Всі ви, діти — молодці,
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.