Повітря та його властивості.
Мета: З'ясувати, що повітря є всюди, ознайомити учнів із значенням повітря і його властивостями, проводити досліди, фіксувати і аналізувати результати, розвивати спостережливість, уміння аналізувати й робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, дбати про чистоту повітря, дізнатися як людина використовує силу вітру.
Обладнання: поштова бандероль, лист, целофанові пакети, ємність з водою, коктельні трубочки, пластикові стаканчики, повітряні кульки, надувний круг, терези, голка, відео.
І. Ранкова зустріч
1.Вітання
-Щоб хороший настрій мате
Треба всім його бажати.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, озера, моря!
Доброго ранку, вся наша Земля!
2.Календар природи.
-Сьогодні четвер, 28 листопада 2019 рік. Листопад останній місяць осені. І це означає, що дуже скоро почнеться зима, будуть люті морози та дмутимуть сильні вітри. Але ви не засмучуйтесь адже взимку також можна весело проводити час.
3.Бандероль.
-Діти, коли я сьогодні йшла до школи , то зустріла листоношу, який передав лита та бандероль для нашого класу. Дозвольте зачитати листа.
Невидимко поруч з вами
вмійте відшукать мене
Постарайтеся дізнатись
про моє життя земне.
Як зумієте на славу
дружно всі попрацювати
обіцяю приз-сюрприз
Вам від мене передати
Невидимко.
-Дітки, а ви хочете познайомитись з Невидимком? Отже, ми спочатку відгадаємо хто він. А потім дізнаємося про нього більше.
4. Відгадування загадки
Куди ступиш — всюди маєш
хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні на уроці ми поведемо мову про повітря, його властивоств, дізнаємось де воно є, яке значення має в житті людини, чому потрібно дбати про чистоту повітря.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Бесіда.
- До якої природи належить повітря?
- Діти, щоб більше дізнатися про повітря нам потрібно провести що? (Досліди.)
- А хто проводить досліди?(Вчені)
- Пізнайко пропонує вам побувати в ролі вчених. А отже і пропонує досліди.
- Давайте ми зараз з вами перетворимося на вчених.
- Шановні вчені! Давайте вивчати повітря та його властивості.
Подивіться на екран. На ньому вибачите Землю, нашу планету, з космосу. Навколо Землі голубий обідок – це і є товстий шар повітря, або ще називають – атмосфера.
2.Повітряна лабораторія.
Дослід 1.
- Де ж знаходиться повітря? Візьміть зошити і помахайте ними перед обличчям. Що ви відчули? Це і було повітря.
- Тепер подивіться навколо нас скрізь повітря. Але ми все рівно бачимо один одного. Отже повітря яке? (Прозоре.)
- Як ви думаєте, а повітря можна спіймати? Давайте попробуємо.
Діти беруть мішечки і « ловлять» повітря.
Висновок:
Повітря безбарвне, прозоре, без запаху.
Дослід 2.
- А тепер давайте опустимо в ємність з водою повітряну кульку.
- Що ж сталося? Чому вона не тоне?
Висновок:
Повітря легше за воду. Отже повітря легке.
Демонстрація надувного круга.
-Шановні вчені, що це в мене в руках?
-Для чого він потрібен?
-Вірно, адже ми вже з’ясували , що повітря легше за воду.
Дослід 3.
-В стаканчик з водою опустимо коктельну трубочку і випустимо повітря. Що відбувається?
Висновок:
Повітря виходить у вигляді бульбашок.
Дослід 4.
-Вкинемо у воду шматочок крейди. Що відбувається? Де взялося повітря в крейді?
Висновок:
Повітря знаходиться навіть в найменших шпаринах.
Дослід 5.
-На терези повісимо дві однаково надуті повітряні кульки. За допомогою голки проб’ємо одну кульку. Що відбулося?
Висновок:
Терези залишилися в тому ж положенні, що й були. Отже, повітря немає ваги.
3.Руханка.
4.Природничі задачі.
Задача 1.
-Давайте затамуємо подих на декілька секунд. Що ви відчули? Хто ще не може жити без повітря на Землі?
Задача 2.
-Оля гралася повітряною кулькою в кімнаті. Та раптом кулька почала свистіти та літати по кімнаті. Що сталося?
5.Робота з підручником.
-За допомогою чого рухаються ці предмети?
-А що таке вітер?
6.Перегляд відео та розповідь по відео.
-Повітря ми не бачимо, а вітер можемо побачити, почути і відчути. З його допомогою можна змолотити зерно, пливе вітрильник, вітрова електростанція виробляє електроенергію.
-Так що ж таке вітер і для чого він потрібен?
-Отже, вітер - це природний рух повітря, але його можна створити штучно. Як?
-Зверніть увагу на останнє фото у відео. Що на ньому зображено?
-З чого видно, що забруднюється атмосфера?
-Як ми можемо дбати про чистоту повітря в класі, на вулиці?
-Охорона чистоти повітря дуже важлива і необхідна справа.
IV.Закріплення.
-За те, що ми так добре впорались з усіма завданнями та виконали досліди Пізнайко пропонує пограти в гру.
Гра «Як зберегти природу?»
-Якщо ти не зриваєш великих букетів квітів, то плесни у долоні над головою.
-Якщо в тебе в кімнаті є кімнатні рослини, то простягни руки вперед.
-Якщо ти піклуєшся про домашнього улюбленця, то тупни ногою.
-Якщо ти сміття кидаєш під ноги, то кричи.
-Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу, про все живе, то візьми за руку свого сусіда.
V.Підсумок уроку.
-Всі завдання виконано пропоную повернутися до нашого класу.
-Діти, скажіть мені, будь ласка, хто ж такий Неведимко?
-Листа ми від нього читали, а бандероль-сюрприз - не відкривали. То ж настав час це зробити.
Діти отримують повітряні кульки.