Повітря та його властивості.
Повітряна лабораторія.
Основна ідея: дослідження властивостей повітря.
Рівень: 2 клас.
Час проведення дослідження: 1 заняття (30-40 хвилин).
Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря (прозоре, безбарвне, без запаху, розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження, погано проводить тепло), розкрити значення повітря для всього живого.
Завдання: створення працюючої моделі пристрою «Вітродуй» з підручних матеріалів.
Необхідні матеріали: соломинка, папір, ножиці, олівець, циркуль, картон, скотч, шматок фольги.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
1. Вітання
-Щоб хороший настрій мати
Треба всім його бажати.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, озера, моря!
Доброго ранку, вся наша Земля!
STEM (science, technology, engineering and mathematics) — природничі науки, технологія, інженерія та математика.
2. Відгадування загадки
Куди ступиш — всюди маєш
хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми поведемо мову про повітря, його властивості, дізнаємось де воно є, яке значення має в житті людини, чому потрібно дбати про чистоту повітря.
- З яким словом асоціюється слово повітря? (Небо , вітер, вітряки, літак, бульбашка, кулька)
1.Мозковий штурм.
- Спробуйте затримати дихання, спостерігайте, чи довго вдалося вам перебувати в такому стані. Як ви вважаєте, чому однаково важко довго не дихати вам, спортсмену, військовому або будь якій натренованій людині?
- Чому, на вашу думку, людина може прожити без їжі кілька тижнів, без води кілька днів, а без повітря кілька хвилин?
- Що важливіше для живих організмів: їжа, вода чи повітря?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Бесіда.
- До якої природи належить повітря?
- Діти, щоб більше дізнатися про повітря нам потрібно провести що? (Досліди.)
- А хто проводить досліди? (Вчені)
Пропоную вам побувати в ролі вчених і провести досліди.
2. Повітряна лабораторія.
Інструктаж техніки безпеки.
1) Необхідно обережно відноситись до всіх приладів. Їх можна не тільки розбити, ними можна поранити себе.
2) Під час роботи можна не тільки сидіти , а й стояти.
3) Коли проводить дослід один учень, інші мовчать, спостерігають або за просьбою допомагають йому.
4) Розмовляти можна тихо , не заважати іншим.
Дослід 1.
- Де ж знаходиться повітря? Візьміть зошити і помахайте ними перед обличчям. Що ви відчули? Це і було повітря.
- Тепер подивіться навколо нас скрізь повітря. Але ми все рівно бачимо один одного. Отже повітря яке? (Прозоре.)
- Як ви думаєте, а повітря можна спіймати? Давайте попробуємо.
Діти беруть мішечки і « ловлять» повітря.
Висновок: властивості повітря:
Дослід 2.
- А тепер давайте опустимо в ємність з водою повітряну кульку (гумовий м’яч).
- Що ж сталося? Чому вона не тоне?
Висновок:
Повітря легше за воду. Отже повітря легке.
Демонстрація надувного круга.
- Шановні вчені, що це в мене в руках?
- Для чого він потрібен?
- Вірно, адже ми вже з’ясували , що повітря легше за воду.
Дослід 3.
-В склянку з водою опустимо коктейльну трубочку і випустимо повітря. Що відбувається?
Висновок:
Повітря виходить у вигляді бульбашок.
Дослід 4.
Висновок:
Повітря знаходиться навіть в найменших шпаринах.
Дослід 5.
На банку одягнемо гумову рукавичку. Поставимо банку у гарячу воду. Що відбувається?
- Чому рукавичка надулась?
Опустимо банку у холодну воду. Чому рукавичка здулася?
Висновок. При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається.
Дослід 7.
Вийти сухим з води
Візьміть склянку з приклеєною серветкою на дні. Як ви думаєте, чи можна зануритися у воду та вийти сухим з води?
Перевірте по черзі, серветка суха? Так.
Зараз перегортаємо склянку та занурюємо її під воду. Подивіться уважно, чи повністю склянка опинилася під водою?
Так , тепер дістаємо склянку та перевіряємо чи залишилася серветка сухою?
Висновок:
Тому що у склянці було повітря, воно заважало воді потрапити у склянку та намочити серветку
Цікава задача. На солі стояло три склянки. Перша була з соком, друга з молоком, третя була ні з чим. Хто дав правильну відповідь Максим чи Василь? Максим сказав, що на столі є порожня склянка, а Василь сказав, що всі склянки повні.
3. Руханка.
IV. Закріплення нового матеріалу.
1. Поетична хвилинка.
- Повітря ми не бачимо, а вітер можемо побачити, почути і відчути. З його допомогою можна змолотити зерно, пливе вітрильник, вітрова електростанція виробляє електроенергію.
- Прочитайте поетичні рядки про вітер. Визначте його силу (слабкий, помірний, сильний, дуже сильний).
* Пливе білий човник, вітер ледве дише, ледве повіває. /Леся Українка/
* Тепляк дмухнув,
Крилом махнув,
По бороді лоскочеться. /Леонід Глібов/
* По діброві вітре виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу. /Тарас Шевченко/
* Ох, яка лиха година:
Вітер виє, завиває,
Розходилась хуртовина,
Снігом вікна укриває. /Олена Пчілка/
2. Охорона чистоти повітря.
Екологічний дослід.
Потримаємо тарілку над запаленою свічкою. Переверніть тарілку, подивіться на неї.
Які висновки можна зробити з досліду?
Дно тарілки стало чорним — таким стає повітря при забрудненні його відходами згоряння.
Уявіть, що тарілка це повітря, а свічка, яка горить, димарі заводів, ТЕЦ, вихлопні труби автомобілів, літаків. У містах будується багато заводів. З їх труб у повітря піднімається дим, у якому багато пилу отруйних речовин, шкідливих для здоров’я всіх живих істот.
Вихлопні гази автомашин так само забруднюють повітря. Спалювання опалого листя дерев призводить до забруднення повітря.
— Що ж роблять люди, щоб повітря було чистим? (Відповіді учнів.)
На заводах працюють установки, які уловлюють пил і отруйні гази. Учені розробляють нові машини, які не забруднюватимуть повітря.
А головним очисником повітря є зелені насадження. Ось чому так легко дихається в лісі.
Одна тільки тополя виділяє кисню стільки, скільки 3 липи, 7 ялин, 4 осики.
- Як ми можемо дбати про чистоту повітря в класі, на вулиці?
3. Пояснення та виконання практичної роботи
Зараз ми виготовимо пристрій «Вітродуй», що використовує силу вашого подиху. Для цього необхідно: соломинка, папір, ножиці, олівець, циркуль, картон, скотч, шматок фольги.
- креслимо на картоні коло за допомогою циркуля, проводимо радіус. Вирізаємо коло, робимо надріз.
- робимо конус з кола, та закріплюємо його скотчем
- зрізаємо верхівку конуса (невеликий шматок) та вставляємо соломинку. Щоб вона не випадала, закріплюємо її скотчем.
- робимо кулю з фольги чи тенісний м’яч. І тестуємо пристрій. Потік повітря має бути постійним і повільним. Тільки при виконанні цих умов кулька буде триматися у повітрі.
4. Таблиця “Робочий лист”. Робота в групах. Заповнюється на дошці.
Словниковий запас |
Чого я навчився |
Що я спостерігав |
Питання, які у мене є |
|
|
|
|
5. Дидактична гра « Так чи ні ?»
- Повітря є тільки на вулиці.
- Повітря є у воді, ґрунті, всюди.
- Рослини можуть жити без повітря.
- Повітря рухається.
- При нагріванні повітря розширюється.
- При охолодженні повітря стискається.
- Брудне повітря корисне.
- Рослини очищують повітря від шкідливих речовин.
- Ми будемо саджати й доглядати рослини.
V. Підсумок уроку.
-Що нового ви дізнались на уроці?
-Що найбільше вам сподобалось?
-Що найбільше запам’яталось?
Досліди: https://youtu.be/5j6UojwNGr0
https://youtu.be/_GMOQJQeKIs
https://youtu.be/mzMcdxwy-Js