Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози
та в разі потрапляння у зону підтоплення
Мета уроку: розглянути правила поведінки в разі підтоплення, під час сильного вітру, грози; розвивати вміння учнів застосувати підручні рятувальні засоби.
Очікувані результати: учні мають називати види стихійних лих; учні мають безпечно поводитися під час сильного вітру, грози, підтоплення.
Обладнання: порожні пластикові пляшки з кришечками, ємність з водою, ______________________
Тип уроку: засвоєння нових знань.
1.1. Привітання, фізкультхвилинка.
1.2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком _____, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх ________.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.
2.1. Презентація міні-проектів. Обговорення.
2.2. «Казкові стежинки». (Фронтальна бесіда.)
Аналіз казки «Сестриця Оленка і братик Івасик».
Запитання до учнів:
— Чому не можна було пити воду з ямок на дорозі?
— Чим забруднюються водойми в наш час?
— Як вплине на людину використання брудної води?
2.3. «Ланцюжок».
Учні по черзі називають одне стихійне лихо.
Приклади відповідей: буревії, повені, посуха, цунамі, шторм, виверження вулкана, землетрус, селі, смерчі, зсуви, зливові дощі, град.
3.1. Повідомлення теми уроку.
3.2. Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
3.3. Проблемні запитання.
— Чи можна заздалегідь визначити початок стихійних лих?
— Чи можна зменшити наслідки стихійних лих?
План пояснення нового матеріалу
1. Класифікація стихійних лих. (Пояснення вчителя за схемою, бесіда.)
Запитання до учнів:
— Які стихійні лиха можливі в нашій місцевості?
— Чи можуть учні потрапити в інші надзвичайні природні ситуації? (Землетруси можливі у сейсмічно небезпечних зонах та прилеглих територіях. Зсуви можливі на пісчаних ґрунтах, ярах, схилах. Селі, лавини можливі в гірській місцевості.)
2. Правила поведінки під час стихійного лиха. (Робота в групах.)
1 група: людина вдома почула попередження про сильний вітер;
2 група: сильний вітер застав людину на відкритій місцевості;
3 група: дитина одна вдома під час сильної грози;
4 група: сильна гроза застала людину на вулиці;
5 група: людина потрапила в зону підтоплення.
Завдання групам:
1) Прочитати матеріал підручника та додатковий матеріал. (Можна також використовувати Інтернет та довідники.)
2) Скласти правила поведінки та визначити дії, яких робити не можна.
3) Оформити результати колективної роботи в наочному вигляді: схеми, таблиці, плакати, малюнки тощо.
4) Підготувати доповідь для представників групи.
5.1. Виготовлення рятувальних засобів з підручних матеріалів. (Робота в парах або малих групах.)
Скріплення порожніх пластикових пляшок за допомогою скотчу. Випробування створених рятувальних засобів на міцність.
5.2. «Розумники та розумниці».
Відгадування загадок про явища природи. Складання кросворда зі слів-відгадок.
5.3. Відповіді на проблемні запитання.
Прийом «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я дізнався…
Сьогодні на уроці я навчився…
У мене виникло запитання щодо…
Раніше я не вмів, а тепер умію…
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник: ____________________________________________
Робочий зошит: ________________________________________
7.2. Індивідуальні завдання.
1. Мотиви зухвалої поведінки під час стихійних лих.
2. Підручні засоби безпеки при повені.