Іван Франко «Захар Беркут». Композиція. Основні сюжетні лінії. Ідейний зміст твору.
Композиція – це побудова твору, порядок розгортання подій і розстановка персонажів. Її складові:
ü Пролог
ü Експозиція
ü Зав’язка дії
ü Кульмінація
ü Розв’язка
Пролог – вступна частина твору, в якій розповідається про події, що відбувалися до початку розповіді.
Експозиція – частина твору, в якій повідомляється про час, місце подій, обставини, які спричинили події.
Зав’язка – подія (події), які спричиняють конфлікт.
Розвиток дії – розгортання конфлікту.
Кульмінація – епізод найвищого напруження в розгортанні подій.
Розв’язка– остання частина твору, в якій розповідається про подальшу долю героїв після переломного моменту - кульмінації.
Робота з таблицею.
Заповніть порожні комірки таблиці.
План |
Композиція повісті |
Експозиція |
Поява ________________________ в Тухольщині.
|
Зав’язка |
Лови на медведя, зустріч ______________ з __________________, освідчення Максима, присягання на вірність______________________.
|
Розвиток дії |
Вбивство ______________________ Митька Вояки , вигнання _________ _______________, поява татаро-монгол, _____________________ потрапляє в полон, татаро-монголи у пастці |
Кульмінація |
Спроба обміняти життя ________________ на звільнення купки татаромонгол, ________________ рятує Максима. |
Розв’язка |
Зрадник _____________________ гине разом із ворогами, Максим й Мирослава збираються ____________________, заповіт ______________ громаді. |
Повість «Захар Беркут» має 2 сюжетні лінії: 1) (історична)_____________________________ ________________________________________________________________________________
______ ; 2) (особиста) ❤_________________________________________________________.
Тухольська громада (+) |
Вороги, зрадники (-) |
Захар Беркут Максим Мирослава |
Тугар Вовк Бурунда-бегадир Пета |
Портрет (опис зовнішності персонажа, хто він)
|
Сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій тухольській громаді. Батько вісьмох синів. Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя і знанням людей та обставин. Сильний і кремезний. Його знали люди на кільканадцять миль довкола, по руськім та угорськім боці.
|
Вчинки, дії |
Сад, пасіка й ліки — се була його робота. Затремтів старий Захар і відвернув очі від того виду (Максима), що різав його серце (коли вороги хотіли виторгувати собі порятунок). Найстрашніший начальник (про Бурунду) ніколи не дарує нам загибелі свойого війська. Він наведе нову силу на наші гори. |
|
Запустив останню метавку. Тремтів, мов мала дитина, і, закривши лице руками, ридав тяжко (думав, що втратив Максима). |
Життєва позиція
|
«Життя лише доти має вартість, — говорив він частенько, — доки чоловік може помагати іншим. Громада — то був його світ, то була ціль його життя. Мав тверде переконання, що як чоловік сам один серед громади слабий і безрадний, так і одна громада слаба. Тільки вільні, з’єднані громадськими зв’язками люди можуть протистояти монгольській навалі. Треба розбити нападників!!! Нехай радше гине мій син, ніж задля нього має піти хоч один ворог нашого краю! Беркути додержують слова навіть ворогові й зрадникові. Беркути ніколи не сплямують ні своїх рук, ні свого серця підступно пролитою кров’ю! Заповіт : побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Вважайте добре на се! Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас. |
Ставлення автора до героя |
|
Моє ставлення, оцінка дій
|
|
Максим Беркут
Портрет (опис зовнішності персонажа), хто він
|
Син тухольського бесідника. Спокійний, свобідний у рухах і словах, мов рівний серед рівних. Сполучав в собі всі прикмети сильного робітника, рицаря і начальника. Хороше, сонцем опалене й здоровим рум’янцем осяяне, одверте, щире лице. Тугар Вовк про Максима: «Їй-богу, славний молодець! Не дивуюся, що він очарував мою доньку. І мене самого він міг би очарувати своєю рицарською вдачею!»
|
Вчинки, дії |
Освідчується Мирославі. Скований за руки й за ноги в тяжкі ланцюги, кровавий, простоволосий, з пошарпаною на шматки одежею, сидів на камені над річкою, німий, із затисненими зубами та з розпукою в серці. Передає через Мирославу план дій відсічі ворога. Максим живий! |
Життєва позиція
|
Хоч і в путах, я все буду вольний чоловік. У мене пута на руках, а в тебе на душі! (до Тугара). |
Ставлення автора до героя
|
|
Моє ставлення, оцінка дій
|
|
Мирослава
Портрет (опис зовнішності персонажа), хто він
|
Їхала на лови посеред гостей, гордо, сміло, мов стрімка тополя… — От дівчина! Тій не жаль би бути мужем. І певно, ліпший із неї би був муж, ніж її батько! … дівчина, якої пошукати. Свобода поводження, незвичайна сила мускулів, смілість й рішучість… Виховання її було мужеське, одиначка у батька. Ніжна, добра, із живим чуттям і скромним, стидливим лицем.
|
Вчинки, дії |
Що за гарна країна! Просить Захара бути їй за батька, передає пораду Максима, як знищити монголів: треба покинути село в долині, піднятися в гори, а коли вороги прийдуть, відрізати їм вихід. Під керівництвом Мирослави виготовили машини для метання каміння. |
Життєва позиція
|
Почуття любові до батька й ненависть до нього за його негідну поведінку (зраду). Вона ніколи не стане на шлях, який пропонує Бурундабегадир (зрада). |
Ставлення автора до героя
|
|
Моє ставлення, оцінка дій
|
|
Тугар Вовк
Портрет (опис зовнішності персонажа), хто він |
Мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з тих злющих тухольських медведів..
|
Вчинки, дії |
Тугар Вовк, з’явившись у цих краях, за прикладом інших бояр, поставив на дорозі рогачку й зажадав від проїжджих для себе мита. Тугар Вовк не визнав громадського суду. Вбивство Митька Вояки. Взяв у полон Максима. Може врятувати життя Максима в обмін на вільний вихід монголів із гірської кітловини. Блиснув меч Тугара Вовка понад Максимовою головою, грізна, убійча рука Бурунди враз із топором, відтята одним замахом від рамені, упала, оббризкана кров’ю, мов сухе поліно, у воду. |
Життєва позиція
|
Се не тухольський вовк, він і тухольським медведям зуміє показати зуби! Боярин давно має приязні відносини з ворогами. Ще з битви на Калці він став зрадником, перейшовши на сторону ординців. Саме про це й хотів розповісти Митько Вояк. Усе ж таки життя краще, ніж смерть! |
Ставлення автора до героя |
|
Моє ставлення, оцінка дій |
|
Бурунда Бегадир
Портрет (опис зовнішності персонажа), хто він |
Бурунда се був страшний, безтямно-смілий і кровожадний войовник.
|
Вчинки, дії |
Монгольські загони, які він провадив, лишали по собі найстрашнішу руїну… Він безмірно перевищав Пету своєю відвагою…. Мав іти через Тухольщину . Страшенною силою замахнувся, щоб сокирою розлупати Максимову голову. |
Життєва позиція
|
Мене лютить, так се те, що погинемо без бою, без слави, мов коти, кинені в ставок! Очі його заблищали не жадобою життя, але радше жадобою пімсти. |
Ставлення автора до героя
|
|
Моє ставлення, оцінка дій
|
|
Портрет (опис зовнішності персонажа), хто він |
Очільник однієї із військових груп, шукав прохід через Карпати. Любимець Батия. Малі, блискучі очі. Вмілий тактик та очільник монголо-татар. |
Вчинки, дії |
Дає Мирославі золотий перстень з берилом. Пропонує перейти на сторону монголів, взяти приклад із батька. |
Життєва позиція
|
Страшенна монгольська орда з далекої степової Азії. Стотисячна орда по коліна в крові. Ціль походу страшної орди –Угри, багата країна, яка не хотіла підкоритися Чингісхану. Похід монгольської орди мав їм показати месть великого Чингісхана. |
Ставлення автора до героя |
|
Моє ставлення, оцінка дій |
|
Бесіда
Які актуальні проблеми піднімає Іван Франко у творі?_________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________. Чи правильно зробив Захар Беркут, коли вирішив знищити усіх ворогів? _________________
________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________.
Чи справді бесідник не шкодує життя свого сина? ____________________________________ ________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ . Чи справджується зараз заповіт Захара Беркута? Що допомагає сьогодні українцям боронити землю від сучасних ординців? _____________________________________________________ ________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ .
Над чим спонукає задуматися повість? ______________________________________________ _______________________________________________________________________________ .
Чи можна виправдати Тугара Вовка? _______________________________________________
________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________.