здоров’я пандемія війна та окупація повітряні тривоги руйнування значної частини закладів освіти виїзд учнівства за кордон переїзд у межах України перебування в укриттях відключення електроенергії перебої з інтернетом відсутність очного навчання психо-емоційний стан дитини (нестабільний)
фізична небезпека для здобувачів освіти; пошкодження освітньої інфраструктури; пропуски занять; зростання рівня насильства в закладах освіти; зниження мотивації до навчання та порушення психічного здоров’я учнів; втрати здобувачів освіти та педагогів внаслідок бойових дій Вимушені паузи в навчанні вплинули на зниження результатів навчальних досягнень учнів/учениць. Подолання освітніх втрат (навчальних втрат) - важливе завдання для забезпечення успішного навчання та розвитку дитини.
7 червня 2023 року за ініціативи Міністерства освіти і науки України проходило обговорення питання щодо освітніх втрат і визначення стратегій з надолуження освітніх втрат. В обговоренні взяли участь представники таких освітніх організацій: Український центр оцінювання якості освіти,Інститут модернізації змісту освіти, Український інститут розвитку освіти, Державна служба якості освіти, Служба освітнього омбудсмена України, інші державні та громадські організації.
Стратегія з надолуження освітніх втрат — це комплекс заходів для здобувачів загальної середньої освіти, спрямований •на визначення прогалин у навчанні та їх компенсацію, •а також на адаптацію, •пріоритезацію предметів (знань та компетентностей), •надання психологічної та соціально-емоційної підтримки.
Які стратегії підтримують учителі: За даними Звіту Всесвітнього економічного форуму 2022, опитані освітяни обрали такі стратегії для подолання втрат у навчанні: 1. Підвищити кваліфікацію вчителів щодо методик прискореного навчання — 45%. 2. Допомогти в покращенні психологічного здоров’я вчителів — 43%. 3. Інтегрувати цифрові технології в освіту та розвивати дистанційне навчання — 39%. 4. Надати матеріали та гаджети для дистанційного навчання — 38%. 5. Надати гаджети та забезпечити доступ до інтернету учням з малозабезпечених родин — 37%. 6. Збільшити кількість учителів для додаткового навчання — 35%. 7. Індивідуально навчати тих, хто потребує додаткової підтримки — 35%. 8. Розвивати соціально-емоційну компетентність учнів — 30%. 9. Скоротити навчальну програму — 27%. 10. Ретельніше відбирати вчителів, а для підвищення престижу професії надавати їм більше пільг — 24%.
організація індивідуальних та групових консультацій, факультативів компенсуючі та коригуючі уроки навчання під час канікул репетиторство в малих групах створення інтеграційних класів перегляд та адаптація освітніх програм розробляти власні навчальні програми, коригуючи зміст та результати навчання з урахуванням виявлених освітніх втрат
перерозподіл навчального часу між темами використовувати завдання різних рівнів складності для окремих учнів напрацювання якісного освітнього контенту з тих тем, які потребують надолуження організація навчання за екстернатною або сімейною формою впровадження програми самонавчання, яка дає змогу учню поступово просуватися до оволодіння базовими навичками індивідуальні консультації в очному режимі (за присутністю батьків).
на світоглядному, науково-теоретичному й виховному рівнях здолати у молодого покоління відчуження від своїх національно-історичних коренів надати психологічну підтримку учасникам освітнього процесу, яка сприятиме попередженню появи посттравматичного стресового розладу, тривожних розладів та депресій паралельно з навчанням передбачити емоційну підтримку