Стратегії розвитку критичного мислення на уроках у початкових класах

Про матеріал
В даному матеріалі розглядаються основні стратегії розвитку критичного мислення учнів на уроках у початкових класах.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Стратегії розвиткукритичного мислення на уроках у початковій школі «Недостатньо мати гарний розум,головне – правильно його використовувати»(Р. Декарт)

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Умови, які сприяють розвитку критичного мислення. Умовикритичногомислення. Цінування думок інших. Результативність. Віра в силиучня. Спілкування. Час. Очікування ідей. Активна позиція

Номер слайду 4

Основні етапи уроку критичного мислення. Урок критичного мислення1. Розминка4. Усвідомлення змісту5. Рефлексія2. Обґрунтування навчання3. Актуалізація

Номер слайду 5

Методи та форми роботикритичного мисленняІнтелект-карта (ментальна карта, карта розуму, карта знань) – це графічне відображення процесів багатомірного мислення, як найбільш природній спосіб інтелектуальної діяльності людини. Автором ідеї став відомий психолог Тоні Бьюзен. Вона вчить учнів ефективно та критично мислити, знаходити правильні рішення, справлятися зі складними задачами, а також виконувати творчі завдання. Інтелект-карта (Mind maps) допомагає вирішити безліч питань, а на їх створення не потрібно багато часу. Це сучасний та простий інструмент, незамінний для:швидкого опрацювання великих об’ємів інформації;зручного запам’ятовування;розвитку асоціативного мислення;унаочнення та презентації матеріалів;розробки проектів та планів дій;прийняття рішень. Метод «Інтелектуальна карта»(Робота в групах)

Номер слайду 6

простіше працювати з інформацією: запам’ятовувати, розуміти, відновлювати логіку;зручно використовувати для презентації матеріалу і наочного пояснення своєї позиції співрозмовникам;дозволяє простіше приймати рішення, створювати плани, розробляти проекти.поліпшити пам'ять, нагадати факти, слова й образи;генерувати ідеї;продемонструвати концепції;аналізувати результати або події;структурувати плани. Карта знань дозволяє :

Номер слайду 7

Кроки з планування: Крок 1. Увага на ключове поняття. Крок 2. Починайте роботу з центру. Крок 3. Пишіть ключові слова за годинниковою стрілкою. Крок 4. З’ясуйте думки. Крок 5. Дописуйте нові ідеї.

Номер слайду 8

Краще, якщо на інтелект-карті буде не більше 5-7 елементів. Якщо елементів більше - постарайтеся згрупувати між собою.Інтелект-карта повинна бути логічна: дотримані відносини між елементами, що за чим іде, що до чого і як належить. Краще, якщо на інтелект-карті буде багато різних візуальних образів, які просто запам'ятати: використовуйте різні кольори, малюнки, символи. Завжди зручно, коли інтелект-карта симетрична: так, запам'ятавши одну її частину ви легко зможете відновити іншу. Центральне місце в карті мислення повинен займати ключовий елемент. Якщо потрібно відобразити шкалу, то зазвичай зліва - позначають час, що минув, справа - майбутнє. Пам’ятайте:

Номер слайду 9

Створення інтелект- карти за ключовим поняттям «Весна»

Номер слайду 10

Створення інтелект- карти за ключовим поняттям «Дієслово»

Номер слайду 11

Кубик  Блума. Бенджамін Семюел Блум – відомий американський психолог методів навчання, творець таксономії Блума (таксономії педагогічних цілей в пізнавальній сфері). Під його керівництвом було визначено цілі :когнітивної групи;афективної групи (виражаються через сприймання, інтереси, нахили, здібності тощо); цілі психомоторні (навички письма, мовні, фізичні, трудові навички). Іншими словами ці цілі можна позначити блоками “Знаю“ “Творю” “Вмію“Тобто, дитині пропонують не готове знання, а проблему. А вона, використовуючи свій досвід і знання, повинна знайти шляхи вирішення цієї проблеми. Саме таксономія Блума й стала основою методу “Кубик Блума”.

Номер слайду 12

Що ж потрібно для його використання та як це можна зробити?Знадобиться звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:

Номер слайду 13

Як використовувати на уроці ?1. Вчитель визначає тему уроку та формує коло питань, на які діти мають відповісти.2. Вчитель на уроці підкидає кубик. Сторона, яка випаде, вкаже, на яке питання слід відповідати. Рекомендують, щоб питання починалося з першого слова на грані кубика. Наприклад, тема уроку «Зима»- Назви, як природа змінюється взимку.- Чому деякі птахи зимують, а деякі відлітають в теплі краї?- Поясни: ти впевнений(на), що зима - це найхолодніша пора року?- Поділись, що ти відчуваєш, коли бачиш, як падає сніг.- Придумай, що буде, якщо зима назавжди зникне?- Запропонуй, як можна грітися взимку. 

Номер слайду 14

Варіанти використання «Кубика Блума» на уроках. Питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії – коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком. Варіант -1 Варіант -2 Питання формулюють самі учні. Вимагає певної підготовки від дітей, оскільки придумати питання репродуктивного характеру легко, а ось питання –завдання вимагають певного досвіду.

Номер слайду 15

Діаграма Фішбоун або «Діаграма Ішікави» названа на честь одного з найбільших японських теоретиків менеджменту , професора Ішікави Каору, який запропонував її  1952 року, як доповнення до існуючих методик логічного аналізу та покращення якості процесів в промисловості Японії. В основі Фішбоун лежить схематична діаграма у формі риб’ячого скелета, що є графічним зображенням, який дозволяє наочно зобразити причини і наслідки між конкретними подіями і явищами. Дослівно переводиться з англійського «Скелет риби» або «Рибна кістка» – один з найбільш ефективних прийомів, який можна використовувати тоді, коли необхідно встановити причинно-наслідкові зв’язки, здійснити обґрунтований вибір, розвинути навички роботи з інформацією, навчити вирішувати проблеми тощо. Сьогодні метод «риб’ячої кістки» або «риб’ячого скелету» використовують всі – і в бізнесі, і в освіті. Метод

Номер слайду 16

Застосування методу Фішбоун на уроці Схема Фішбоун може бути використана в якості окремого застосовуваного методичного прийому для аналізу будь-якої ситуації, або виступати стратегією цілого уроку. Найефективніше її застосувати під час уроку узагальнення і систематизації знань, коли матеріал по темі вже пройдено і необхідно привести всі вивчені поняття в струнку систему, що передбачає розкриття і засвоєння зв’язків і відносин між її елементами.  Важливо! Найважливіші поняття треба розміщувати ближче до голови. Fishbone буде доречним як під час індивідуальної роботи, так і в процесі роботи в групах. В останньому випадку учасники групи зможуть обговорити проблемне питання та поглянути на нього з різних точок зору.

Номер слайду 17

Фішбоун виконується в декілька етапів: Формування групи для аналізу проблемного питання. Кожна група отримує зображення риб’ячого скелету (або малює його самостійно), а потім заповнює основні кістки, вказуючи проблему, причини та факти. Заповнювати схему можна лише після тривалого обговорення всією групою, яке має займати приблизно 10 хвилин. Якщо проблем та фактів, які заслуговують на увагу, багато, то до основної схеми можна домалювати відгалуження. Коли схема повністю заповнена, настає час детального аналізу причин та наявних фактів. Після обговорення в групах учні презентують результати роботи перед класом, аргументуючи свої висновки та відповідаючи на питання однокласників. Потім можна запропонувати учням подумати про те, що нового вони дізналися, яких висновків дійшли та наскільки успішною була дискусія.

Номер слайду 18

Метод «Фішбоун»

Номер слайду 19

Приклад застосування методу «Фішбоун»Урок. Я у світі (3 клас)Тема . Правопорушення. Наслідки правопорушень.

Номер слайду 20

Фішбоун дає можливість: Організувати роботу в парах або в групах. Розвивати критичне мислення. Візуалізувати взаємозв’язок між причинами і наслідками. Ранжувати факти за ступенем їх значущості. За допомогою схеми можна знайти вихід з будь-якої складної ситуації, використовуючи щоразу нові ідеї членів групи. Ефективним буде застосування під час Мозкового штурму.

Номер слайду 21

 Метод «Сенкан» Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і означає «вірш, який складається з п’яти рядків». Використовується як спосіб синтезу матеріалу Сенкан – це вірш, який написаний у відповідності з визначеними правилами:стратегія передбачає використання «білого» вірша; синтезує інформацію і факти у коротке висловлювання, яке описує тему.

Номер слайду 22

Метод «Сенкан» Це один з найвідоміших та найдієвіших навчальних прийомів, який дуже подобається учням. Було започатковано у ХХ столітті. Види «Сенканівтрадиційнийзворотнійдзеркальнийдидактичний«корона»«гірлянда»«метелик»

Номер слайду 23

Метод «Сенкан» сприєю вирішеннюнайважливіших завдань:  вивчений матеріал набуває емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню;  відпрацьовуються знання про частини мови;  знання про речення;  уміння дотримуватись певної інтонації; активізується словниковий запас дітей; удосконалюються навики використання в мові синонімів, антонімів; активізується і розвивається розумова діяльність;удосконалюється уміння висловлювати власне відношення до чого-небудь.                                  

Номер слайду 24

Метод «Сенкан» (п’ятиряддя)(Етап рефлексії) Алгоритм складання сенкану : 1рядок – тема(іменник);2 рядок – опис (два прикметники);3 рядок – дія ( три дієслова);4 рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття; 5 рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.

Номер слайду 25

1. Калина2. Червона, чарівна.3. Дивує, зворушує, лікує.4. Без калини нема України.5. Оберіг. Приклад «Сенкану» 1. Україна2. Рідна, незалежна.3. Розквітає, зростає, милує.4. Ти моя рідна земля.5. Батьківщина.

Номер слайду 26

Весна. Дзвінка, весела. Квітує, виспівує, пробуджує. Чарівна пора року. Дівчина. Читання. Цікаве, активне. Залучає, спілкується, навчає. Промінь світла в темряві. Просвіта. Приклад «Сенкану»

Номер слайду 27

Номер слайду 28

pptx
Додано
14 березня
Переглядів
68
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку