Тема уроку Стресові фактори середовища та здоров’я
людини
Цілі уроку:
освітня: сформувати знання учнів про вплив навколишнього середовища на організм людини, а також ознайомити учнів із стресовим факторами, які шкодять здоров’ю;
розвивальна: оцінювати вплив навколишнього середовища та стресових чинників на організм людини, робити висновки про необхідність уникати стресових ситуацій;
виховна: виховувати власне ставлення до необхідності дотримуватися здорового способу життя, та бережного ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання та матеріали: слайди, таблиці, олівці, папір.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: розкривати та розуміти взаємозв’язок живого зі своїм довкіллям, наслідки порушень умов життя та подолання екологічних проблем; набувати навички безпечної поведінки та збереження власного здоров’я; а також бути готовими до участі у природоохоронних заходах.
Методи та методичні прийоми:
індивідуальна робота
Структура уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів.
Працюємо над розгадуванням « Кроссенсу»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Який висновок треба зробити після виконаного завдання?
Стрес – це не те, що з вами трапилось, а те, як ви на це реагуєте.
( Г. Сельє)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Стрес – це втрата самоконтролю і невідповідності бажань і дійсності.
( Р. Еліот.)
Згадайте, які чинники можуть стати стресорами.
Фізичні Хімічні Біологічні
Чинники стресу
Соціальні Екзогенні Ендогенні
Вплив стресорів залежить від їхньої інтенсивності й тривалості дії, а також від фізичного й психічного стану організму. Позитивні емоції можуть зменшити негативний тривалий вплив тривоги й переживань, а негативні – посилити дію стресорів. Однак не кожен вплив викликає стрес.
Згадаємо наш «кроссенс». Дія стресорів починається з порушення гомеостазу, що є сигналом для активації регуляторних центрів та активації стрес – системи. Тобто запускаються фізіологічні та функціональні системи, які специфічно відповідають на дію конкретного стресора.
Порушення гомеостазу → стрес система → адаптивна відповідь → відновлення гомеостазу ( еустрес) або тривала дія стресора → дистрес.
Негативні
Позитивні
Загальний адаптаційний синдром. |
1. збільшення концентрації універсального мобілізатора функцій – Са та ферментів – протеїнкіназ; |
2. активація мембранних білків завдяки збільшенню активності ліпаз і фосфоліпази; |
3. мобілізація енергоресурсів, що призводить до збільшення концентрації глюкози, жирних кислот, амінокислот в крові; |
4. спрямована передача ресурсів у функціональну систему, що здійснює адаптивну реакцію; |
5. активація синтезу НК та білків в різних органах. |
Унаслідок взаємодії фізіологічних систем та стрес-системи відновлюється гомеостаз організму. Але відповідний процес відбувається, якщо сила й тривалість дії стресора є помірним. Надмірний і тривалий вплив стресорів викликає перетворення адаптивних ефектів на шкідливі, що може призвести до порушень функцій організму та викликати захворювання.
За твердженням фахівців ВООЗ, здоров’я людини на 50% залежить від способу життя, на 20% - від спадковості, на 10% - від медичних послуг і на 20% - від стану навколишнього середовища.
Навколишнє середовище – сукупність абіотичного, біотичного, антропічного середовищ , які впливають на людину та її діяльність. Це явища природи, речовини, енергія, природні тіла, сили, що перебувають в контакті з людиною.
Абіотичне середовище та його чинники: космічні, геофізичні, кліматичні, едафічні, гідрологічні.
Біотичне середовище: біорізноманіття та природні об’єкти та їхні взаємозв’язки ( внутрішньовидові та міжвидові ).
Антропічне середовище: природні екосистеми, природні ландшафти, антропогенні об’єкти.
Знайти співвідношення між середовищами, їх чинниками та прикладами. Відповіді внести в таблицю відповідей.
Робота по знаходженню співвідношення.
Середовище |
Чинники |
Приклади |
А. абіотичне
|
1 едафічні |
а місячне світло |
Б. біотичне
|
2 гідрологічні |
б магнітне поле |
В. антропічне
|
3 кліматичні |
в вологість повітря |
|
4 міжвидові |
г сольовий склад |
|
5 геофізичні |
д мікробіогенні |
|
6 космічні |
є дендропарки |
|
7 антропогенні |
е природні радіонукліди |
Таблиця для відповідей
А |
6а, 1е, 3в, 5б, 2г. |
Б |
4д. |
В |
7є. |
(разом з учнями робимо висновок, вставляючи пропущені слова)
Отже, людина є частиною ………, і впливи чинників навколишнього …. є важливою … її існування. Біотичне середовище – це сукупність ресурсів, що справляють на нього … або опосередкований … . Знання чинників антропогенного середовища важливі для формування, … й … здоров’я людини.
ІV. Узагальнення знань.
1). Розгадування кросворду.
|
|
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
3 |
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
||||||
|
5 |
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
||
8 |
|
|
|
|
|
екстремальних умовах. (м′язи)
V. Підсумок уроку
Найголовніший висновок нашого уроку, це ваше розуміння, що здоров’я людини це скарб, який можливий тільки в здоровому навколишньому оточенню, як природному так и суспільному.
VІ. Завдання додому .
Опрацювати відповідний параграф підручника, вміти відповідати на запитання.
Додаток
Розгадування кросенсу по принципу «равлика» : 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8, 8-7, 7-4, 4-5.
|
|
|
|
|
|
|
|
|