Тема. Ступені порівняння прислівників
Мета:
навчальна: ознайомити учнів зі ступенями порівняння прислівників на основі аналогії; формувати в них творчі вміння утворювати і правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, відрізняти їх від омонімічних ступенів порівняння прикметників; порівнювати й узагальнювати мовні явища;
розвиваюча: розвивати творче мислення, життєві компетентності;
виховна: виховувати почуття любові до рідної мови.
Обладнання: підручник, зошит, картки з індивідуальними завданнями.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу на основі зіставлення мовних явищ.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
• Робота з текстом.
- Знайди, будь ласка, прислівники у тексті. Зверни увагу на виділені прислівники. Як ти вважаєш, навіщо їх виділили?
Вони не схожі на ті, що ми вивчали раніше. Значить ми ще не все знаємо про цю частину мови. Отже, ці прислівники стають темою нашого сьогоднішнього заняття.
РОБОТА З ТЕКСТОМ
Трагедія поневоленого народу була для Шевченка трагедією особистою.
Кріпацький син і сам кріпак, безправний перед панським свавіллям, з душею тонкою, вразливою, він на кожному кроці бачив довкола картини горя народного, беззаконня. Він почуває, що життя його повинно належати народові, його Україні, яку він так щиро любив.
Після викупу з кріпацтва перед Шевченком відкриваються зали Академії мистецтв. Оточений друзями, він працює активно, натхненно. Багато вчиться.
У 1840 році з’явилось перше видання «Кобзаря». Віднині трудовий люд України мав свого поета. Поезія його звучить гостро, правдиво і нелукаво, мовби вимовляли це слово самі народні уста.
Шевченко багато зробив для розвитку культури рідного народу.
І сьогодні невмирущий голос Кобзаря звучить серед нас, художня сила його поезії промовляє все гучніше. Його слава і тепер осяває простори України все ширше.
О.Гончар
ІІІ. Опрацювання теоретичного матеріалу
1.Робота з картками
Картка № 1
Виділити словосполучення із прислівниками, позначити головне слово та питання, на яке відповідає прислівник.
Прийти ввечері, відчинене вікно, написаний своєчасно, говорити по-англійськи, чудовий краєвид, чудово оформлений, зробити наперекір, зробити шпаківню, зручно сісти, сісти в класі.
Картка № 2
До поданих слів дібрати прислівники, позначити головне слово та надписати запитання.
Зробити ... , посіяти ... ,приїхати ... , намальований ... , прочитаний ... , веселий ... , виконаний ... , написаний ... .
2. Пояснення вчителем матеріалу з використанням таблиці.
Отже, як і прикметники, можуть утворювати вищий і найвищий ступені порівняння якісні прислівники. Давайте прослідкуємо, як утворюються ступені порівняння прислівників.
При творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси -к-, -ок- перед суфіксом -ш- (швидко – швидше, широко – ширше )
В окремих прислівниках відбувається чергування приголосних:
1) [г] + [ш] → [жч] (дорого → дорожче);
2) [ж] + [ш] → [жч] (дуже → дужче);
3) [з’] + [ш] → [жч] (вузько → вужче);
4) [с] + [ш] → [шч] (високо – вище)
Деякі прислівники творять вищий ступінь від інших основ. Наприклад, погано – гірше, багато – більше.
ІV. Закріплення і формування в учнів умінь і навичок
Записати речення, визначити в ньому прислівник. Утворити ступені порівняння (робота з коментуванням).
Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі. А ще гірше – спати, спати і спати на волі. («Минають дні, минають ночі»)
2. Вибірковий диктант.
Випиши лише ті прислівники, які мають форми ступенів порівняння. Визнач усно ступінь порівняння.
Близько, складніше, вище, струнко, мужньо, довше, чудово, найдовше, високо, веселіше, найсмачніше, щедро, якнайглибше, щонайтемніше, самовпевнено, найгостріше, обережно.
3. Ігрове завдання «Добери антонім»
До поданих прислівників дібрати слова-антоніми й утворити від них просту і складену форми вищого ступеня порівняння.
Погано, далеко, вузько, гарно, тихо, легко, сильно, гарно, світло, близько, добре, темно.
4. Робота з роздавальним матеріалом.
1) Переписати прислів’я, від поданих у дужках слів утворюючи прислівники відпвідного ступеня порівняння.
1. Риба глядить, де (глибоко), а чоловік – де (гарно). 2. Чим слабше колесо, тим воно (погано) скрипить. 3. Чим (багато) кішку глядиш, тим (високо) горб вона піднімає. 4. Діла говорять (голосно), як слова. 5. Порожній колосок (високо) за всіх стоїть. 6. (Добре) не починати, ніж почавши, кинути. 7. Чим (високо) злетиш, тим (низько) впадеш. 8. (Глибоко) орати – (багато) хліба мати.
Народна творчість
V. Підсумок заняття
Експрес-опитування
Що нового засвоїли на уроці?
1. Чи всі прислівники можуть утворювати ступені порівняння?
2. Як творяться прислівники вищого ступеня порівняння? Навести приклади.
3. Як утворюються прислівники найвищого ступеня порівняння? Навести приклади.
4. Які зміни приголосних відбуваються у процесі творення простої форми вищого ступеня деяких прислівників? Проілюструвати відповідь власними прикладами.
- Отже, ми закінчили заняття. Всі завдання виконали успішно. Також ми ознайомились зі ступенями порівняння прислівників, вчились правильно вживати в мовленні прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння, ще раз заглибились у світ слова.
Завдання 1
Прийти ввечері, відчинене вікно, написаний своєчасно, говорити по-англійськи, чудовий краєвид, чудово оформлений, зробити наперекір, зробити шпаківню, зручно сісти, сісти в класі.
РОБОТА З ТЕКСТОМ
Трагедія поневоленого народу була для Шевченка трагедією особистою.
Кріпацький син і сам кріпак, безправний перед панським свавіллям, з душею тонкою, вразливою, він на кожному кроці бачив довкола картини горя народного, беззаконня. Він почуває, що життя його повинно належати народові, його Україні, яку він так щиро любив.
Після викупу з кріпацтва перед Шевченком відкриваються зали Академії мистецтв. Оточений друзями, він працює активно, натхненно. Багато вчиться.
У 1840 році з’явилось перше видання «Кобзаря». Віднині трудовий люд України мав свого поета. Поезія його звучить гостро, правдиво і нелукаво, мовби вимовляли це слово самі народні уста.
Шевченко багато зробив для розвитку культури рідного народу.
І сьогодні невмирущий голос Кобзаря звучить серед нас, художня сила його поезії промовляє все гучніше. Його слава і тепер осяває простори України все ширше.
Завдання 2
Зробити ... , посіяти ... ,приїхати ... , намальований ... , прочитаний ... , веселий ... , виконаний ... , написаний ... .
При творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси -к-, -ок- перед суфіксом -ш- (швидко – швидше, широко – ширше )
В окремих прислівниках відбувається чергування приголосних:
1) [г] + [ш] → [жч] (дорого → дорожче);
2) [ж] + [ш] → [жч] (дуже → дужче);
3) [з’] + [ш] → [жч] (вузько → вужче);
4) [с] + [ш] → [шч] (високо – вище)
Деякі прислівники творять вищий ступінь від інших основ. Наприклад, погано – гірше, багато – більше.
1) Переписати прислів’я, від поданих у дужках слів утворюючи прислівники відповідного ступеня порівняння.
1. Риба глядить, де (глибоко), а чоловік – де (гарно). 2. Чим слабше колесо, тим воно (погано) скрипить. 3. Чим (багато) кішку глядиш, тим (високо) горб вона піднімає. 4. Діла говорять (голосно), як слова. 5. Порожній колосок (високо) за всіх стоїть. 6. (Добре) не починати, ніж почавши, кинути. 7. Чим (високо) злетиш, тим (низько) впадеш. 8. (Глибоко) орати – (багато) хліба мати. Народна творчість
Записати речення, визначити в ньому прислівник. Утворити ступені порівняння (робота з коментуванням).
Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі. А ще гірше – спати, спати і спати на волі. («Минають дні, минають ночі»)
Випиши лише ті прислівники, які мають форми ступенів порівняння. Визнач усно ступінь порівняння.
Близько, складніше, вище, струнко, мужньо, довше, чудово, найдовше, високо, веселіше, найсмачніше, щедро, якнайглибше, щонайтемніше, самовпевнено, найгостріше, обережно.