Прикметники 7 клас
Тема: Ступені порівняння якісних прикметників.
Мета:
Навчальна: дати поняття про ступені порівняння якісних прикметників; формувати вміння правильно утворювати форми вищих і найвищих ступенів порівняння прикметників; вивчати працювати над запобіганням помилок, що виникають під час творення ступенів порівняння прикметників.
Розвивальна: розвивати мовлення, увагу, пам’ять, спостережливість.
Виховна: виховувати ціннісне ставлення до себе як до члена колективу; виховувати любов і пошану до рідного краю.
Тип: комбінований.
Обладнання: презентація , відеоролик «Краса української природи», таблиця, підручник, картки з граматичним завданням, сонечко з промінчиками.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
Сіли ми усі рівненько
Усміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Працювати почали.
Діти, скажіть , будь ласка, чи вам подобається чути приємні слова на свою адресу. Гарні є в житті моменти. Це, наприклад, компліменти. Зробити компліменти. Зробити компліменти – це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того щоб налаштуватися на роботу , я пропоную наш урок розпочати саме з компліментів. Ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні. Слово вам. Скажіть комплімент один одному( Рішучий, уважний, щирий, чесний, товариський, скромний, працьовитий, добрий, кмітливий, мрійливий).
Діти, скажіть слова якої частини мови ви використовували у компліментах?( прикметник)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Давайте ми з вами нагадаємо правила поведінки і спілкування учнів на уроці.
Будь активним на уроці,
Умій переборювати труднощі
Умій грамотно говорити
Уважно слухай учителя та однокласників
Поважай усі висловлені думки.
Гра « Лінгвістичний двобій»
Зараз за допомогою гри я перевірю все, що ми з вами вивчали про прикметник.
(Учні по черзі зі словами « Я викликаю тебе на лінгвістичний двобій» задають питання один одному).
1.Прикметник належить до самостійних чи службових частин мови?
2.Що таке прикметник?
3.Яким членом речення найчастіше буває прикметник?
4. На які групи за значенням поділяються прикметники?
5.Навести приклади прикметників.
Вправа « Очікування»
А щоб наш урок був успішним , потрібно визначити ,що ви очікуєте від роботи на уроці. Лютий – це останній місяць зими, ми всі сумуємо за яскравим сонечком. А ось таке сонечко в нас. У кожного з вас на парті є промінчики. Запишіть на них, що ви очікуєте від уроку ( учні записують і чіпляють промінчик до сонечка на дошці).
Діти, сьогодні ми проведемо наш урок у вигляді лінгвістичної гри. Ви розділилися на три групи знавців. Давайте ми з вами познайомимось( капітан представляє назву своєї команди, девіз). Ми з вами продовжуємо вивчати ступені порівняння якісних прикметників. Записуємо тему і епіграф уроку.
Людина відбивається
У своїх вчинках.
В. Сухомлинський.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Якось на уроці етики вчителька розповідала , що скромність прикрашає людину.
Я скромний,- сказав Володя і тихесенько посміхнувся, запишавшись собою.
А я скромніший за тебе, - промовив його сусід по парті Петрик.
Найскромніший – це я!- заявив Мишко.
Як ви думаєте, що сказала хлопцям вчителька на це?
Складіть словотвірний ланцюжок зі слова СКРОМНИЙ. Визначте способи творення.
Коли ми з вами завели розмову про людські якості, давайте пригадаємо які ви вивчаєте твори по укр.літ., зар.літ., згадаємо героїв цих творів і їхні риси характеру.
( З кожної групи по 1 учню виходять до дошки і складають словотвірний ланцюжок).
Щедрий, веселий, сміливий, енергійний, спокійний, цікавий.
Метод « Навчаючи вчуся»
( Учень виходить до мультимедійної дошки і по таблиці розповідає ступеня порівняння прикметників).
Вчитель розповідає про правила і винятки у ступеннях порівняння прикметників( Таблиця на мультимедійній дошці).
За допомогою слова «САМИЙ» ступенів порівняння не утворюють!
Самий гарний. Найгарніший.
Окремі якісні прикметники не мають ступенів порівняння, бо вони самі вказують уже на певну міру якості.
Премудрий-дуже мудрий.
Завеликий- надто великий.
Тихесенький- дуже тихий.
Старезний- надзвичайно старий.
Страшенний –незмірно страшний.
Холоднуватий- трохи холодний.
Не утворюються ступені порівняння і від тих якісних прикметників, які називають безвимірну ознаку, а також від складних прикметників
Босий, сліпий, Гнідий, фіолетовий, світло-зелений, кисло-солодкий, чорноволосий.
Вищий ступінь кількох прикметників утворюється від інших основ
Добрий, хороший –кращий, ліпший.
Гарний-кращий
Поганий –гірший
Великий-більший
Малий-менший
«Розумне перо» ( переписати текст, від поданих у дужках прикметників утворити вищий і найвищий ступінь порівняння).
Добре ім’я (дороге) за великі багатсва, а доброзичливість (цінна) за срібло та золото. Для того, хто деревце посадив, земля стає і ( близька), і ( рідна). Твій ранок, земле, усе (яснй), усе ( гарячий) розмах твій.
Працюємо в парах.
Завдання. Необхідно знайти зашифровані прикметники та утворити всі можливі ступені порівняння(ребуси).
Робота біля дошки.
Утворіть ступені порівняння прикметників ( вищий і найвищий у простій та складеній формі)
Милий
Добрий
Щирий
Зразок. Худий- худіший, більш худий, найхудіший, найбільш худий.
ІV.Підведення підсумків уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Гра» Соняшник»
Дати оцінку уроку за допомогою прикметників.
V.Оцінювання учнів.
VІ.Домашнє завдання
Параграф 46,вправа 388( за підручником О.Заболотний)