Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з теми “Іменник”
Мета:
систематизувати, узагальнити та закріпити знання учнів про іменник як частину мови, його морфологічні ознаки; визначити рівень засвоєних знань; перевірити вміння систематизувати матеріал; знаходити іменники в текстах;
розвивати пам'ять, спостережливість, мислення;
розширювати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення та слухову увагу;
виховувати естетичні смаки, любов і повагу до рідної мови, художнього слова.
Обладнання:
Підручник з української мови ( С.Я. Єрмоленко), презентація.
Тип уроку:
Урок узагальнення практичних умінь і навичок.
Епіграф до уроку:
Не будь першим, а будь кращим.
Хід уроку
І. Мотивація навчання школярів.
1.1. Організаційний момент
«Малюнкове вітання».
Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку», який би відображав ваш настрій.
Аутотренінг.
Для того, щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я – шестикласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Я – творча особистість!
ІІ. Повідомлення мети та завдань уроку
Тема нашого уроку «Повторення та узагальнення вивченого про іменник», запишіть у зошити. У нас підсумковий урок, мета якого – повторити, узагальнити та поглибити знання про іменник, його морфологічні ознаки.
Мені залишається лише побажати вам щасливої подорожі. Тож вирушаймо в путь.
У нашій сьогоднішній подорожі я виступатиму в ролі екскурсовода та покажу вам такі цікаві куточки чарівного міста Іменник.
- Сьогодні на уроці я хочу побачити у вас те, що часом буває непомітним: сміливість - у скромних, комунікабельність - у мовчазних, рішучість - у невпевнених, а жагу до знань - у всіх.
- Дорогі діти! Подивіться одне на одного, посміхніться, подаруйте усмішку гостям, які завітали до нас сьогодні. І ми почнемо мандрувати чарівним містом Іменник.
Подорож зупинками
1.Аукціон знань.
- Для того, щоб наша подорож була вдалою, давайте проведемо аукціон знань, щоб перевірити, що вам відомо про місто Іменник.(в коробці лежать кружечки із запитаннями).
Лот 1. У якому розділі науки про мову вивчаються частини мови?
Лот 2. На які види поділяються всі частини мови?
Лот 3. Назвіть самостійні частини мови.
Лот 4. Які питання можна поставити до міста, яким ми сьогодні подорожуємо?
Лот 5.Що означає іменник?
Лот 6. За чим змінюється іменник?
2. Зупинка «Рід іменника». (Робота з текстом)
Прочитайте текст. Випишіть іменники, вказавши на їх приналежність до певного роду (чоловічого, середнього, жіночого).
У народі 14 грудня вшановували пророка Наума. Святий Наум – покровитель розуму, знань і доброчинства. У давні часи навчальний процесс розпочинався взимку – 1 грудня за старим стилем (14 – за новим). То булла найзручніша пора здобувати освіту для сільських дітей. Бо, найосновніші сільськогосподарські роботи вже було завершено. Люди вважали, що саме в день Наума добре починати вчитися. Напередодні дня святого пророка Наума батьки відвідували вчителя (дяка) і домовлялися про плату (зазвичай це було забезпеченням дровами на зиму, салом та ковбасами на Різдво, допомога в полі під час сівби чи жнив). Потім сідали за стіл і завчали напам’ять кілька літер. Школяр вечеряв пшонянкою, бо «треба чимало каші з’їсти, щоб опанувати науку». Вранці син із батьком йшли до церкви, де панотець читав над його головою «Євангеліє».
Цього дня відкривалися усі церковно-приходські школи і батьки виряджали дітей на навчання зі словами: «Хай наука тобі легко дається».
Увечері до новоспеченого учня приходив хрещений батько з букварем. Посеред хати ставили діжку, застеляли її кожухом, і гість підстригав хрещеника, щоб «добре в голову йшла наука».
Грудня-чол.рід, пророка-чол.рід, Наум-чол.рід, покровитель-чол.рід,розуму-чол.рід, процес -чол.рід, стилем-чол.рід, пора-жін.рід, освіту-жін.рід.
За правильно виконане завдання учні отримують частину прислів’я.(а навчився)
3. Зупинка «Число іменника».
Вправа «Творче спостереження»
Книга вчить, як на світі жить.
Кожна пригода — до мудрості дорога.
Знання робить життя красним.
Вчися, сину, азбуки – прийде хліб сам в руки.
Не збирай синові худоби, а збирай йому розум.
Науки ні вода не затопить, ні огонь не спалить.
Пташка красна своїм пір'ям, а людина — своїм знанням.
Що в молодості навчишся, то на старість як знайдеш.
Частина прислів’я – ніхто.
4. Зупинка «Спортмайданчик» (фізкультхвилинка).
Вправа «Австралійський дощ»
5. Зупинка «Відмінки іменника».
Пригадаймо!
Скільки відмінків є в українській мові?
На які питання відповідають?
Вправа «Знайди зайве»
1. Наукою, партою, зошит, букварем.(орудний)
2. Науме, Петре, Ірино, Юліє, Соломія.(кличний)
3. Дошці, абзацу, документу, першокласника, вчительці.(давальний)
4. Книжки, бібліотеки, абзацові, коридора, науки.(родовий)
5. на книзі, на озері, на карті, на аркушах, на блокнот.(місцевий)
Отримують частину прислів’я – не вродився.
4. Зупинка «Відміни іменника».
Вправа «Пригадай»
Запитати у дітей, які іменники належать до кожної з відмін.
І відміна |
ІІ відміна |
ІІІ відміна |
ІVвідміна |
Дитина, абетка, фантазія, повага, мрія, книга, парта, дружба, лівша. |
Розум, талант, знання, Наум, спорт, зошит. |
Радість, подорож, любов, творчість, наполегливість. |
Ім`я, сім`я, дівча, хлоп`я. |
Дитина,мрія, книга, дівча,сім`я, парта, спорт, зошит , талант, Наум, дружба, знання,лівша, розум, радість, подорож,фантазія, повага, любов, творчість, наполегливість, ім`я, абетка, хлоп`я.
Отримують частину прислів’я – мудрим.
5. Зупинка «Перевірка».
Вікторина
1. Іменник належить до самостійних частин мови. Так.
2. Іменник вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який. Ні.
3. Більшість іменників належать до певного роду: чоловічого, жіночого, середнього. Так
4. Іменники, що вживаються в множині також мають рід. Ні.
5. Іменники середнього роду співвідносяться із займенником він. Ні.
6. В українській мові 7 відмінків. Так.
7. Називний і кличний відмінки ще називають прямими. Так.
8. Іменники відмінюються лише в множині. Ні.
9. До першої відміни належать іменники жіночого та чоловічого роду із закінченням –а, -я. Так.
10. Іменник мати належить до третьої відміни. Так.
11. Іменник хлоп’я належить до ІV відміни. Так.
VI. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
Кожен має доповнити речення:
«На уроці я дізнався…зрозумів…навчився….