Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки.

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттям ступеня окиснення і правилами його визначення. Навчити визначати ступінь окиснення елементів у хімічних сполуках за їх формулами. Сформувати навички складання хімічних формул сполук за відомими ступенями окиснення елементів.
Перегляд файлу

Розробка уроку з теми: "Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів"

Мета уроку:

  •    Ознайомити учнів з поняттям ступеня окиснення і правилами його визначення.
  •    Навчити визначати ступінь окиснення елементів у хімічних сполуках за їх формулами.
  •    Сформувати навички складання хімічних формул сполук за відомими ступенями окиснення елементів.
  •    Виховувати уважність, точність та відповідальність під час розв'язання задач.
  •    Сприяти розвитку логічного мислення, підкреслюючи важливість системності та чіткості в наукових підходах.
  •    Стимулювати інтерес до хімії як до практично значущої науки.

Очікувані результати:

  •    Учні зможуть пояснити, що таке ступінь окиснення, і визначати його для елементів у простих і складних хімічних сполуках.
  •    Опанують навички складання формул хімічних сполук за відомими ступенями окиснення елементів.
  •    Використовуватимуть знання про ступінь окиснення для розв’язання хімічних задач.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Привітання, перевірка присутніх, організаційні моменти.

  1. Актуалізація знань

Повторення понять «валентність» та «хімічна формула».

Обговорення: Яким чином елементи взаємодіють у сполуках? Як можна визначити їх взаємний вплив у молекулі?

  1. Пояснення нового матеріалу

Теоретична частина: Введення поняття "ступінь окиснення" – умовний заряд атома у сполуці, що вказує на його здатність віддавати чи приймати електрони.

Правила визначення ступеня окиснення:

  1. Для простих речовин ступінь окиснення дорівнює 0 (Na, O, N тощо).
  2. Для металів головних підгруп ступінь окиснення позитивний (наприклад, у NaCl – +1 у Na).
  3. Ступінь окиснення Гідрогену в більшості сполук – +1 (виняток: гідриди металів, де H має -1).
  4. Оксиген зазвичай має ступінь окиснення -2 (виняток: пероксиди, де -1).
  5. Сума ступенів окиснення всіх елементів у нейтральній молекулі дорівнює 0, а в йоні – дорівнює заряду йона.
  •   Приклади: Визначення ступеня окиснення елементів у сполуках (наприклад, HO, NaCl, HSO, CO).
  1. Практична частина: визначення ступеня окиснення
    •   Учні самостійно визначають ступені окиснення елементів у поданих сполуках.
    •   Приклади для визначення: HCl, HNO, MgO, KSO.
    •   Учитель перевіряє правильність виконання та коригує відповіді, якщо необхідно.
  2. Складання формул сполук за відомими ступенями окиснення
    •   Пояснення алгоритму:
      •        Записати ступінь окиснення кожного елемента.
      •        Визначити співвідношення атомів, за якого сума ступенів окиснення дорівнює нулю.
    1.           Приклади: Учитель пояснює складання формул для сполук, наприклад, Al³ та O² – формула AlO.
    2.           Самостійна робота: Учні складають формули для комбінацій:
      •        K і O²
      •        Ca² і Cl
      •        Fe³ і O²
  1.           Закріплення знань
    1.           Коротке тестування для перевірки розуміння основних правил та поняття ступеня окиснення.
      1.    Визначте ступінь окиснення Сульфуру в HSO.
      2.    Складіть формулу для сполуки між Al³ і SO².
      3.    Вкажіть ступінь окиснення Карбону в CO.

 

Задачі та завдання для закріплення

1. Задачі на визначення ступеня окиснення:

  1. Визначте ступінь окиснення кожного елемента у сполуках:
    •   KMnO
    •   HCO
    •   NHCl
    •   Fe(SO)
  2. Встановіть ступінь окиснення Сульфуру в наступних сполуках:
    •   HS
    •   SO
    •   SO
    •   NaSO

2. Задачі на складання формул:

  1. Складіть формули для сполук, використовуючи подані ступені окиснення:
    •   Натрій (+1) і Оксиген (-2)
    •   Кальцій (+2) і Нітроген (-3)
    •   Ферум (+3) і Сульфат-іон (SO²)
  2. Складіть формули для йонних сполук між елементами:
    •   Алюміній (+3) і Хлор (-1)
    •   Магній (+2) і Фосфат-іон (PO³)
    •   Калій (+1) і Сульфіт-іон (SO²)

3. Завдання для групової роботи

  1. Група 1: Обговоріть правила визначення ступеня окиснення для елементів та застосуйте їх для складної сполуки (наприклад, HPO).
  2. Група 2: Наведіть приклади сполук, що утворюють елементи з різними ступенями окиснення, поясніть їх хімічні формули.
  3. Група 3: Підготуйте приклади біологічно важливих сполук (наприклад, глюкози) та визначте ступені окиснення елементів у цих сполуках.

 

  1.           Підсумок уроку та рефлексія
    1.           Обговорення: Що нового ви дізналися про ступінь окиснення? Чи вдалося вам зрозуміти принципи визначення і складання формул?
    2.           Учні заповнюють коротку форму самооцінки.

 

Домашнє завдання

  1. Виконайте завдання з визначення ступенів окиснення для наступних сполук: HS, CO, KNO, Ca(PO).
  2. Складіть формули сполук, використовуючи відомі ступені окиснення:
    •   Калій і Нітрат-іон (NO₃⁻)
    •   Кальцій і Карбонат-іон (CO²)
    •   Купрум (+2) і Гідроксид-іон (OH)
  3. Додаткове завдання: Дослідіть, як ступінь окиснення застосовується у процесах окиснення та відновлення, і підготуйте коротке повідомлення.
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
3 листопада
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку