Розробка уроку з теми: "Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки. Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів"
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів з поняттям ступеня окиснення і правилами його визначення.
-
Навчити визначати ступінь окиснення елементів у хімічних сполуках за їх формулами.
-
Сформувати навички складання хімічних формул сполук за відомими ступенями окиснення елементів.
-
Виховувати уважність, точність та відповідальність під час розв'язання задач.
-
Сприяти розвитку логічного мислення, підкреслюючи важливість системності та чіткості в наукових підходах.
-
Стимулювати інтерес до хімії як до практично значущої науки.
Очікувані результати:
-
Учні зможуть пояснити, що таке ступінь окиснення, і визначати його для елементів у простих і складних хімічних сполуках.
-
Опанують навички складання формул хімічних сполук за відомими ступенями окиснення елементів.
-
Використовуватимуть знання про ступінь окиснення для розв’язання хімічних задач.
Хід уроку
-
Організаційний момент
Привітання, перевірка присутніх, організаційні моменти.
-
Актуалізація знань
Повторення понять «валентність» та «хімічна формула».
Обговорення: Яким чином елементи взаємодіють у сполуках? Як можна визначити їх взаємний вплив у молекулі?
-
Пояснення нового матеріалу
Теоретична частина: Введення поняття "ступінь окиснення" – умовний заряд атома у сполуці, що вказує на його здатність віддавати чи приймати електрони.
Правила визначення ступеня окиснення:
-
Для простих речовин ступінь окиснення дорівнює 0 (Na, O₂, N₂ тощо).
-
Для металів головних підгруп ступінь окиснення позитивний (наприклад, у NaCl – +1 у Na).
-
Ступінь окиснення Гідрогену в більшості сполук – +1 (виняток: гідриди металів, де H має -1).
-
Оксиген зазвичай має ступінь окиснення -2 (виняток: пероксиди, де -1).
-
Сума ступенів окиснення всіх елементів у нейтральній молекулі дорівнює 0, а в йоні – дорівнює заряду йона.
-
Приклади: Визначення ступеня окиснення елементів у сполуках (наприклад, H₂O, NaCl, H₂SO₄, CO₂).
-
Практична частина: визначення ступеня окиснення
-
Учні самостійно визначають ступені окиснення елементів у поданих сполуках.
-
Приклади для визначення: HCl, HNO₃, MgO, K₂SO₄.
-
Учитель перевіряє правильність виконання та коригує відповіді, якщо необхідно.
-
Складання формул сполук за відомими ступенями окиснення
-
Пояснення алгоритму:
-
Записати ступінь окиснення кожного елемента.
-
Визначити співвідношення атомів, за якого сума ступенів окиснення дорівнює нулю.
-
Приклади: Учитель пояснює складання формул для сполук, наприклад, Al³⁺ та O²⁻ – формула Al₂O₃.
-
Самостійна робота: Учні складають формули для комбінацій:
-
K⁺ і O²⁻
-
Ca²⁺ і Cl⁻
-
Fe³⁺ і O²⁻
-
Закріплення знань
-
Коротке тестування для перевірки розуміння основних правил та поняття ступеня окиснення.
-
Визначте ступінь окиснення Сульфуру в H₂SO₄.
-
Складіть формулу для сполуки між Al³⁺ і SO₄²⁻.
-
Вкажіть ступінь окиснення Карбону в CO₂.
Задачі та завдання для закріплення
1. Задачі на визначення ступеня окиснення:
-
Визначте ступінь окиснення кожного елемента у сполуках:
-
KMnO₄
-
H₂CO₃
-
NH₄Cl
-
Fe₂(SO₄)₃
-
Встановіть ступінь окиснення Сульфуру в наступних сполуках:
2. Задачі на складання формул:
-
Складіть формули для сполук, використовуючи подані ступені окиснення:
-
Натрій (+1) і Оксиген (-2)
-
Кальцій (+2) і Нітроген (-3)
-
Ферум (+3) і Сульфат-іон (SO₄²⁻)
-
Складіть формули для йонних сполук між елементами:
-
Алюміній (+3) і Хлор (-1)
-
Магній (+2) і Фосфат-іон (PO₄³⁻)
-
Калій (+1) і Сульфіт-іон (SO₃²⁻)
3. Завдання для групової роботи
-
Група 1: Обговоріть правила визначення ступеня окиснення для елементів та застосуйте їх для складної сполуки (наприклад, H₃PO₄).
-
Група 2: Наведіть приклади сполук, що утворюють елементи з різними ступенями окиснення, поясніть їх хімічні формули.
-
Група 3: Підготуйте приклади біологічно важливих сполук (наприклад, глюкози) та визначте ступені окиснення елементів у цих сполуках.
-
Підсумок уроку та рефлексія
-
Обговорення: Що нового ви дізналися про ступінь окиснення? Чи вдалося вам зрозуміти принципи визначення і складання формул?
-
Учні заповнюють коротку форму самооцінки.
Домашнє завдання
-
Виконайте завдання з визначення ступенів окиснення для наступних сполук: H₂S, CO, KNO₃, Ca₃(PO₄)₂.
-
Складіть формули сполук, використовуючи відомі ступені окиснення:
-
Калій і Нітрат-іон (NO₃⁻)
-
Кальцій і Карбонат-іон (CO₃²⁻)
-
Купрум (+2) і Гідроксид-іон (OH⁻)
-
Додаткове завдання: Дослідіть, як ступінь окиснення застосовується у процесах окиснення та відновлення, і підготуйте коротке повідомлення.