Створення цифрового освітнього середовища на уроках іноземної мови

Про матеріал
Створення сучасного освітнього середовища, яке сприятиме творчому розвитку й мотивації учнів до навчання іноземної мови, коли змінюються навчальні програми та засоби навчання, організація та дизайн освітнього простору, є однією з провідних завдань Нової української школи, де навчання відбувається на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти, що максимально враховує права учня, його здібності, потреби, інтереси. Виступ представлений на педагогічні читання та містить опис й активні посилання на цифрові інструменти, які викладач створила й використовує на власних уроках.
Перегляд файлу

СТВОРЕННЯ ЦИФРОВОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

СОСНОВСЬКА ЛЮДМИЛА

ВИКЛАДАЧ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

 

Ключові слова: освітнє середовище, іншомовна комунікативна компетентність, компетентністний підхід, ІТ-технології, цифрові інструменти, продуктивне навчання

Створення сучасного освітнього середовища, яке сприятиме творчому розвитку й мотивації учнів до навчання іноземної мови, коли змінюються навчальні програми та засоби навчання, організація та дизайн освітнього простору, є однією з провідних завдань Нової української школи, де навчання відбувається на засадах особистісно-орієнтованої моделі освіти, що максимально враховує права учня, його здібності, потреби, інтереси. Таке середовище є середовищем з зниженим рівнем ризиків, щонадає здобувачу освіти впевненості і зміщує фокус із пристосування до його певних аспектів на те, як навчитися іноземній  мові в цьому середовищі й ефективно використовувати його для подальшого навчання.Поєднання вправ й завдань, створених за допомогою різноманітних цифрових інструментів,  та ігрове моделювання явищ, «проживання ситуацій», сприяють високому ступеню мотивації учнів до вивчення іноземної мови, зняттю тривожності, позитивному емоційному фону на уроці, розвитку творчої уяви, активної пізнавальної діяльності. Все це у сукупності призводить до іншомовної комунікації.

Саме цим критеріям повинен відповідати освітній простір під час навчання іноземної мови.

Формування сучасного освітнього простору навчального кабінету іноземної мови потребує широкого запровадження цифрових та IT-технологій, мультимедійних засобів навчання, постійного оновлення навчального обладнання та дидактичних матеріалів.

Завдяки створенню цифрового освітнього середовища рівень тривожності знижується, вивільняючи додатковий ресурс для продуктивного навчання.

Формування іншомовної компетентності учнів відбувається в умовах компетентнісного підходу, який за визначенням О. Пометун, є «спрямованістю освітнього процесу на формування і розвиток ключових (базових, основних) і предметних компетентностей особистості. Результатом такого процесу є сформованість загальної компетентності людини як сукупності ключових компетентностей, інтегрованої характеристики особистості».

Фактично, компетентнісний підхід передбачає не засвоєння учнем окремих один від одного знань і вмінь, а оволодіння ними в комплексі. Саме набуття життєво необхідних компетентностей дає здобувачу освіти можливість правильно орієнтуватися у сучасному суспільстві та інформаційному просторі, тому здійснюєтьсяперехід від «передачі знань» до продуктивного навчання, коли засвоєння знань відбувається через процес створення учнем власних творчих продуктів.

Я постійно ставлю перед собою важливі завдання – організувати освітній процес  так, щоб у здобувачів освіти підтримувався постійний високий інтерес до майбутньої професії, до змісту навчального матеріалу, до активної пізнавальної діяльності. Досягнення цієї мети можливе тільки за умов ефективності проведення кожного уроку, поєднання різних форм та методів навчання, застосування інноваційних освітніх технологій.

Створення інноваційного освітнього середовища, спрямованого на формування предметних компетентностей учнів, стало результатом розробки наочності, застосування сучасних інформаційних технологій у освітньому процесі.

Практичний досвід викладання іноземної (англійської) мови свідчить про те, що на сучасному етапі навчання значну увагу необхідно приділяти застосуванню мультимедійних технологій, у яких одночасно використовують тексти, графіку, відеоматеріали, звукові ефекти, анімацію.

Сукупність аудіо та візуальних ефектів разом з інтерактивним програмним забезпеченням впливає на емоційні та понятійні сфери, сприяє більш ефективному засвоєнню мовного матеріалу, надає можливість для комплексного розвитку навичок мовної діяльності учня.

Одним з ефективних способів залучення учнів  до активного навчання й оволодіння навчальним матеріалом є ігрова діяльність. Проблема впровадження гейміфікації в освітній процес невід’ємно пов’язана з формуванням позитивної мотивації до оволодіння й закріплення навчального матеріалу, формування практичних навичок і компетенцій.

Завдяки самоосвіті, системно й систематично використовуючи цифрові інструменти гейміфікації навчального процесу, а саме сервіси «PurposeGames» та «Wordwall», я створила дидактичні ігри «English-speaking countries» (http://surl.li/denmf) та «Cookingquiz» (http://surl.li/denmh), які спрямовані на формування у здобувача освіти потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом. Флеш-картки «London sightseeing» на «Quizlet» (http://surl.li/denmj) сприяють запам'ятовуванню будь-яких відомостей шляхом систематичного повторення під час перегляду асоціативних малюнків з відповідним коротким текстом. За допомогою сервісу «ProProfs» створено кросворд-головоломку «FruitsandVegetablesRiddles» (http://surl.li/denmk) та пазл «MapofUkraine» (http://surl.li/denml), які чудово тренують увагу та пам'ять, допомагають виховати учня-інтелектуала. На прикладі коміксу «Onedayinmylife», створеному за допомогою сервісу «Pixton» (http://surl.li/denmn), продемонструвала учням можливість створювати певну зв'язну розповідь, використавши послідовність малюнків з короткими текстами. Онлайн інструмент LearningApps, канал YouTube, форми Google дозволяють створювати навчальні матеріали до уроків з будь-якої теми. Учні самостійно можуть працювати як на мобільному телефоні, так і в комп’ютері, після того як викладач надасть необхідні на них посилання.

Фото 1

Таким чином, впровадження гейміфікації в освітній процес з використанням цифрових інструментів, сприяє мотивації учнів до освітнього процесу, розвиває розумові навички, просторову уяву та реакцію, заохочує до роботи в цифровому та інтерактивному середовищі, формує практичні вміння та навички роботи у групах із закріпленням навчального матеріалу, сприяє організації самостійної роботи учнів тощо.

Використовуючи Genially, мультизадачнийонлайн-сервіс для створення презентацій, інтерактивних зображень, карт, вікторин, плакатів,ігор та віртуальних посібників, мною створеноінфографіку «Ukrainianborsch» (http://surl.li/cazds), «Theworldsays “NowarinUkraine» (http://surl.li/deufb) в рамках тижня суспільно-гуманітарних дисциплін «Україна – це я! Україна – це ми!), інтерактивний плакат (http://surl.li/cazdx), інтерактивну презентацію «Healthyliving» (http://surl.li/cazec), вікторини « Doyouknowthe UK?» (http://surl.li/cazer), «Englishcustomsandtraditions» (http://surl.li/fxyqm), пазли (http://surl.li/denmz), (http://surl.li/deuft).

Фото 2

Цифрове освітнє середовище – це реальність, в якій живе сучасне суспільство. В умовах цифрового середовища навчання в учнів формується багато найважливіших якостей та вмінь, що затребувані суспільством XXI століття та визначають особистісний та соціальний статус сучасної людини: інформаційна активність та медіаграмотність, уміння мислити глобально, здатність до безперервної освіти та вирішення творчих завдань, готовність працювати у командах, комунікативність та професійна мобільність, виховуються громадянська свідомість та правова етика.

Інтерактивний робочий аркуш – це цифрове середовище (веб-сторінка), яке допомагає конструювати, поширювати, опрацьовувати, знаходити освітній контент в інтерактивному форматі. На цій веб-сторінці можна розмістити навчальний матеріал і різні завдання для здобувачів освіти.

Використовуючи ресурси Wizer.Me, Classkick, Formative, я створила інтерактивні робочі аркуші з тем «Inventorsandinventions» (http://surl.li/fmxvd), «Food and drinks» (http://surl.li/fmxuy), «Cooking verbs» (http://surl.li/fmxvp) «Car vs Auto» (http://surl.li/gmanr), «World of modern jobs»  (https://app.wizer.me/learn/TBTT7F)  та інші, які допомагають моделювати цікаві дидактичні матеріали з будь-якої теми навчальної програми. В цих інтерактивних робочих аркушах використано наступний контент: відкрите питання, питання з вибором відповіді, коментування-дискусія на задану тему, поєднання тексту і малюнку, з'єднання частин, заповнення таблиці, сортування, вставлення тексту, зображення, відео, посилання, вбудовування об’єктів за HTML-кодом, додавання коментарів. Зручними і багатофункціональними інтерактивні робочі аркуші робить і опція автоматичної перевірки більшості завдань. Ці аркуші слугуватимуть довго і до них можна вносити певні зміни. Загалом онлайновий цифровий робочий аркуш – це сучасний аналог паперовим аркушам із завданнями, який забезпечує організацію різноманітних форм навчальної діяльності в освітньому просторі.

Фото 3

За допомогою Emaze, онлайн-презентаційного програмного забезпечення, яке має чудове оновлення до традиційної програми PowerPoint, мною створена інтерактивна 3D презентація «UK vs USA» (http://surl.li/glbci). Оскільки це хмарне середовище, його можна редагувати або оновлювати, ділитися з учнями, а вони, в свою чергу, мають можливість переглядати презентації на будь-якому комп’ютері, мобільному телефоні чи планшеті, які підключені до мережі Інтернет. Після перегляду відбувається обговорення презентаційного матеріалу.

Фото 4

Завдяки PlayPosit, віртуальному освітньому середовищу для створення і спільного використання інтерактивних відеоуроків, можу працювати з будь-яким онлайн-відео (скрінкасти, KhanAcademy, ТЕД, YouTube і т.д.) і перетворити традиційно пасивний зміст відео в активний ресурс для роботи зі здобувачами освіти.  До будь-якого відео можна додати елементи інтерактивної взаємодії, такі як тестові питання типу вибір із множини, пропущені слова, опитування та  підсумкове резюме. Перевагою сервісу є його інтеграція з платформою Google Classroom, за допомогою якого можна відстежувати, хто саме з учнів переглянув відео та успішність виконання запропонованих завдань. Прикладами таких інтерактивних відео може бути відео «Let’sstudytheUK» (http://surl.li/ofamy) та «Cheesecakerecipe» (http://surl.li/ofanv).

Фото 5

Для проведення різних видів контролю створені тестові завдання, використовуючи Google Forms, Classtime, OnlineTestPad, Quizziz, На Урок. Тести дозволяють за короткий час отримати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається і своєчасно його скорегувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня. Стежу за індивідуальною роботою кожного. Використовуючи ці сервіси та застосунки, можна оцінити навчальний прогрес групи, доповнити кожне питання коментарем, що дає учню можливість зрозуміти на яких аспектах теми варто зосередитись, а які – вже не потребують докладного розгляду.

Фото 6

Таким чином, можна зробити висновок, що створення інноваційного цифрового освітнього середовища й постійне використання його можливостей дозволяє постійно професійно розвиватися як викладачу, так і учням, привчає до нового стилю поведінки, стимулює до вирішення будь-яких ситуацій, допомагає зробити саме навчання відкритим і доступним для всіх учасників освітнього процесу.

Список використаних джерел

1.Компетентнісний підхід у сучасній українській освіті: світовий до­свід та українські перспективи / Під заг. ред. О. Овчарук. – К.: К.І.С., 2004. – 112 с.

2.Пометун О.І. Компетентнісний підхід у сучасній історичній освіті / О.І.Пометун // Історія в школах України. -№ 6.- 2007. – С. 3–12.

3.Пометун О.І. Реалізація компетентнісного підходу в навчанні історії Український педагогічний журнал, 2015, №2

4.Інтернет на користь https://sites.google.com/view/osina-zp

docx
Додано
29 травня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку