Тема: Створення родовідного дерева.
Мета : ознайомити учнів з родоводом, його виглядом та способом складання;
навчити складати « родовідне дерево»; пробуджувати інтерес до історії свого сім’ї: розвивати увагу , мислення, творчу уяву; виховувати шанобливе ставлення до всіх членів родини, гордість за свій рід; виховувати усвідомлення важливості знання власних родинних коренів, своїх пращурів.
Обладнання: «родинні деревця»учнів, матеріал для складання вірша, світлини учнів.
Хід уроку.
І.Організація класу.
ІІ. Ранкова зустріч.
1.Вітання.
Діти стоять в колі, взявшись за руки, хором промовляють:
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну.
2.Обмін інформацією.
Діти розповідають про свої сім ї.
3. Групове заняття.
Учні у своїх групах розглядають світлини і розповідають про свою рідню.
4. Щоденні новини.
- Яка пора року?
- Який місяць?
- Який сьогодні день?
- Яка дата?
- Яка погода?
- Чи є опади?
Черговий учень відмічає погоду в календарі погоди.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
- Ми будемо говорити про родину, згадаємо, кого відносять до рідні, що таке рід; дізнаємось, які існують родоводи. Знайдемо відповідь на запитання, коли родина буває щасливою.
- Людині важко жити самотньою. Ні з ким поділитися думками, своїми планами. Нікому допомогти, сказати співчутливі слова.
- Хто ж завжди з тобою в ділах, думках? Навіть тоді, коли перебуває не поруч?
-Хто підтримає у важкі хвилини?
- Хто розділить свою радість?
- Кому буде боляче, коли ти зробиш неправильний крок?
- І хто ніколи не відмовиться від тебе?
Це – твоя родина.
Всіх членів родини ми називаємо родичі. Дідусь, бабуся, тітка, дядько, двоюрідні брати, двоюрідні сестри. Це – родичі, або рідня. Вони не просто близькі й дорогі вам, а ще й одного роду.
Родина – це група споріднених людей, яка складається з жінки, чоловіка, дітей, бабусі, дідуся, що живуть разом.
А тепер, давайте попробуємо пояснити, що ж таке «рід»?
Рід – це вся рідня – теперішня і давнішня, це ряд поколінь, що походять від одного предка. Наприклад: Рід – це сім’я прадідуся, сім’я дідуся, ваша сім’я.
Родовід - це рід з усіма родичами та свояками, це родинний кущ, родинне деревце, яке повинен знати й шанувати кожний його член.
- А рід до роду – то вже цілий наш народ.
1. Робота за підручником (с. 13)
— Розгляньте родовідне дерево, що на малюнку. На ньому зображено родину, її родовід.
- Щоб скласти дерево родоводу, потрібно залучити до виконання цього проекту своїх батьків, порадитись з ними, який вигляд буде мати ця робота, до кого треба звернутися, щоб отримати інформацію і як ці дані розмістити. Легко буде записати членів своєї родини, бо ви живете разом. Важче знайти інформацію про далеких родичів і про тих, кого вже не має на світі. Тут потрібна допомога бабусь, дідусів, прабабусь, прадідусів. Інформацію можна проілюструвати фотокартками.
- Для чого складається родовідне дерево? Родовідне дерево часто називають деревом пам’яті, бо кожна людина, яка приходить у цей світ, повинна залишити про себе пам’ять. Ми маємо пам’ятати про них, шанувати свій рід, бо він дав нам життя.
2. Ознайомлення з родовідними деревами учнів класу.
1.Розповідь учнів про свої родоводи.
З роду в рід кладе життя
Без коріння саду не цвісти,
Без стремління човен не пливе,
Без коріння сохне все живе.
- Як дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на найстарших його членах, бо саме вони мають великий досвід життя і допомагають молодим.
- Розглянемо дерево роду.
Розкажіть, як складали родовідне дерево.
- Коріння - це наші предки, прародичі. У ньому наше минуле, пам’ять. Стовбур - дідусі і бабусі. Міцні гілки - ваші батьки. А хто ж «листочки»?
- Молоденькі зелені листочки – це ми.
— Які старовинні речі зберігаються у ваших сім’ях?
— Роздивіться старі сімейні світлини. Чим вони цікаві для вас? Чи знаєте ви всіх, кого зображено на них? Ким вам доводяться: тато вашого тата; тато татового тата; мама вашої мами; мама маминої мами?
— Дізнайтеся в батьків, чому вас так назвали. Хто з ваших родичів має таке саме ім’я? Про кого з ваших найдавніших родичів зберігається пам’ять у сім’ї?
Фізкультхвилинка.
2.Поетична хвилинка.
- А зараз на хвилинку станемо поетами і спробуємо скласти віршик «Кого я люблю».
Люблю … неньку, Люблю свою (рідну) неньку,
… свого брата, люблю свого брата,
Сестричку …., сестричку люблю я,
…. тата. люблю свого (також) тата.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
1. Розповідь вчителя.
- Сім’ю кожного з нас можна порівняти з єдиним людським організмом. Якщо всі органи працюють добре, то й весь організм здоровий. От і в сім’ї, якщо кожний член родини турбується про інших, поважає один одного, то така сім’я щаслива.
2. Обговорення і порівняння текстів.
- Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування.
- Я розповім вам про дві сім’ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити.
1.Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей є все.
2.Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають на природі. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.
- Яку родину ви б обрали і чому?
3.Гра « Знайди зайве слово»
Які слова заважають щастю родині?
Добробут пошана вірність
Затишок виховання кохання
Порада байдужість турбота
Сварки повага піклування
Допомога розуміння зрада
V. Підсумок уроку.
— Навіщо людині потрібна сім’я?
— Яку сім’ю називають гарною?
— Для того, щоб був у сім’ї лад, є певні обов’язки, яких намагаються дотримувати її члени. Назвіть свої обов’язки як члена родини.
- Це дуже важливо, щоб сім’я була згуртованою, дружною, щасливою. Бо сильна родина, рідня, рід – це міцна наша держава.
- Який вид роботи сподобався найбільше?
А тепер послухайте вірш Н. Чемериса
Що таке сім я?
Розкажу вам, друзі, я,
Що таке моя сім’я.
Разом дружно проживаєм
І пісні про це співаєм.
Люба матінка моя,—
Як пишаюсь нею я!
В неї руки золотії,
Серцем кожного зігріє.
Тато сильний і завзятий —
Він господар в нашій хаті.
Все майструє, все ладнає,
Бо до всього хист він має.
Дід і бабця у пошані —
Вони праці ветерани.
Всіх онуків міцно люблять
І, як пташенят, голублять.
Є у мене ще й брати —
Кращих в світі не знайти.
Ось і вийшло: всіх сім «Я»,
Знайте, це і є сім’я.
— Навіщо людині сім’я?