«Успіх підтримує інтерес учнів до навчання» Ушинський К. Д.«Для того, щоб діти не падали духом, дати їм пережити радість успіху» Коменський Я. А.«Ситуація авансування довірою» А. С. Макаренко«Говорити про успішність процесу навчання і виховання можна лише в тому випадку, коли хоча б один з його учасників пережив або переживає відчуття радості за успіхи» «Школа радості» В. О. Сухомлинський
Всі учні умовно розділяються на групи: "Надійні" — це школярі, які мають добрі здібності, працюють самостійно, сумлінно ставляться до своїх обов'язків, самостійні, упевнені в собі. У класі такі діти почуваються спокійно, упевнено, захищено. "Упевнені в собі" — здібності таких учнів можуть бути і вищими, ніж у "надійних", однак система їх роботи не настільки підлагоджена. Періоди успіху, злету змінюються розслабленням, спадом. "Невпевнені" — це загалом успішні школярі, пізнавальні інтереси яких пов'язані, зазвичай, з навчанням. Вони більш-менш відповідально ставляться до справи. Головна їх розпізнавальна риса — невпевненість у своїх силах. Категорія учнів "Зневірені" — це переважно діти, які мають непогану підготовку, здібності. Однак після відчутної колись радості сподівань, що здійснилися, з різних причин втратили її. Категорія учнів "Майже втрачені" — це діти з великими прогалинами в знаннях, мають здібності різного рівня, але найчастіше — середнього або низького. Вони втратили надію на успіх, відкрито заявляють про своє небажання вчитися.
Основні прийоми педагогічної технології "Створення ситуації успіху" Прийом "Невтручання" — максимальне надання самостійності у вирішенні проблеми. "Холодний душ" — учителю не слід поспішати з поліпшенням оцінок, він не тільки не "поливає бальзамом" зачеплене самолюбство, але й трохи "підсипає солі" (за А. С. Макаренком). "Анонсування" — спершу треба обговорити з учнем, що йому потрібно буде зробити, провести мовби репетицію майбутньої події. "Невпевненим" така попередня підготовка створить психологічну установку на можливий успіх, дасть упевненість у своїх власних силах.
Основні прийоми педагогічної технології "Створення ситуації успіху" "Гидке каченя" — прийом для "зневірених" учнів. Важливо вчасно побачити їхні позитивні якості, створити всі можливі умови для тих, кому так необхідно, щоб хтось повірив у них, допоміг удосконалитися. Сенс прийому "Емоційне заохочення" у тому, щоб уселити в дитину віру в себе, похвалити за будь-що, навіть незначне; усмішкою, поглядом дати зрозуміти учню, що серце, душа вчителя розкриті для нього. "Сходинки до успіху" — крок за кроком підніматися разом з учнем сходинками знань. - "Емоційне блокування" — це обмеження розгортання образи, розчарування, утрати віри у власні сили. Треба допомогти учневі пересилити свою невдачу, знайти її причину, переорієнтувати його з песимістичної оцінки подій на оптимістичну.
Основні прийоми педагогічної технології "Створення ситуації успіху""Стабілізація" — створення умов для того, щоб загальна позитивна реакція класу на діяльність учня не стала одноразовою, а, по можливості, часто повторювалась. "Даю шанс" — спеціально підготовлена педагогом ситуація, за якої дитина дістає можливість неочікувану для самої себе розкрити власні можливості, здібності. Прийом "Сповідь" — щире звернення до найкращих дитячих почуттів, розкриття перед учнем стану своєї душі. Однак цей прийом може дати очікуваний ефект лише в разі правильного прогнозування вчителем відповідної реакції учня.
Основні прийоми педагогічної технології "Створення ситуації успіху" Прийом "Стеж за нами" використовується для дітей з інтелектуальною занехаяністю, з лінощами думки. Сенс його полягає в тому, щоб дати можливість учню відчути радість визнання в собі інтелектуальних сил. "Емоційний сплеск" — це спроба дати емоційний заряд упевненості в тяжку для учня хвилину, нагадавши йому про його великі інтелектуальні можливості, звільнити від психологічної затисненості енергію, думку, знання. Прийом "Обмін ролями" дає учням можливість проявити себе, наприклад, у ролі учителя, показує дітям, що вони здатні робити набагато більше, ніж від них очікують. "Створення ситуації змагань" — завдання педагога — виявлення гідного "суперника" й утримання ситуації інтелектуально-творчого змагання під педагогічним контролем.
Основні прийоми педагогічної технології "Створення ситуації успіху" "Вибір адекватних стимулів" — стимул для роботи повинен бути привабливим для учнів, а при втраті своєї актуальності змінюватись. "Допомога друга" — це вчасна допомога як з боку викладача, так і з боку учнів, що підтримує прагнення дитини стати на ноги, уселяє в неї впевненість у власні сили, у спроможність здолати труднощі. Сутність прийому "Еврика" є прагнення вчителя активізувати учнів нехай на маленьке, але власне відкриття відомих фактів, що спонукає їх мислити, відкривати для себе нове, розкривати красу процесу пізнання. Прийом "Навмисна помилка" активізує увагу учнів. Його рекомендується використовувати при перевірці знань.
Прийоми досягнення успіху: Більше заохочень. Прийом перший. На початку уроку формулюю його мету і визначаю обсяг роботи, пропонуючи учням самим вирішити що їм під силу і яка «вартість» кожного фрагмента роботи. Прийом другий. Учням пропоную поставити самім собі оцінку за самостійну роботу. Прийом третій. Повідомляючи учням тему уроку, пропоную визначити над чим ми працюватимемо на уроці. Прийом четвертий. Даючи завдання додому пропоную визначити, яку мету переслідує його виконання. Прийом п’ятий. Організація ділових ігор. Ставлю мету, результати гри обговорюємо.
Коментар, що дає надію. Так!Який я радий!Я такий засмученийй, убитий, засмучений, розгублений…Як же ти мене здивував!Я знаю, що ти можеш більше. Я в тобі не сумніваюсь. Ти просто золото. Ти сам себе не знав.( Інтонація, жести, погляди) Ні!Скільки можна повторювати?Я вже сто разів казав!Що з тебе візьмеш?Тобі нічого робити?Якщо ти продовжуватимеш в такому ж дусі, то…Слухай краще, як відповідає твій друг!
Вимоги до особистості й діяльності вчителя. Для створення ситуації успіху важлива емоційна культура вчителя, його психологічна компетентність, вербальна інструментовка, наприклад, такі висловлювання педагога: Це дуже важливо, і в тебе неодмінно вийде... Саме ти й міг би зробити таку справу... Це зовсім не складно. Навіть якщо не вийде — нічого страшного... Починай же! Я впевнений, ти це добре зробиш... Ось ця деталь вийшла в тебе дуже гарно!
Гра «На що схожий настрій»Мета: вивчити емоційний стан учасників тренінгу. Хід вправи: по черзі всім потрібно сказати, на яку пору року, погоду, природне явище, схожий ваш настрій сьогодні. Наприклад: мій настрій сьогодні схожий на весняну, білу пухнасту хмаринку в голубім небі. А ваш?
Гра «Закінчи речення»Діти сидять у колі. Вчитель пропонує їм закінчити речення, висловлюючись по черзі.· Більшість дітей кожного класу…· Мені подобається, якщо діти…· Я не люблю, коли сміються над …· Мені соромно, коли …· Мені цікаво, коли …· Мені боляче, коли …· Я мрію …· Я вірю …· Я прагну …· Я люблю…· Я турбуюся…· Про мене турбуються…· У мене вірять…· Я сподіваюсь…· У майбутньому я хочу…· Мені сумно, коли…· Я радію, якщо…· Я не люблю, коли…