29 квітня о 18:00Вебінар: Використання технології «перевернутий клас» на уроках хімії

Створення святкового настрою за допомогою кольору та декору в багатоплановій тематичній композиції. Композиція «Україна – моя Батьківщина».

Про матеріал
Урок відповідає оновленій «Навчальній програмі для загальноосвітніх навчальних закладів. 1–4 класи» (4 клас. Художній образ в мистецтві: Образ рідного краю в мистецтві),
Перегляд файлу

Урок образотворчого мистецтва, проведеного Чайдак Дар’єю Олегівною,  вчителем початкових класів Кременчуцького ЗЗСО № 28  Кременчуцької міської ради Полтавської області

 

 

Урок відповідає оновленій «Навчальній програмі для загальноосвітніх навчальних закладів. 1–4 класи» (4 клас. Художній образ в мистецтві: Образ рідного  краю в мистецтві), його опис представлений таблицею 1: 

 

Таблиця 1

ОПИС УРОКУ

 

Предмет

Образотворче мистецтво

Прізвище, ім’я, по батькові вчителя

Чайдак Дар’я Олегівна

Місце роботи

Кременчуцька загальноосвітня І-ІІІ ступенів школа №28 Кременчуцької

міської ради Полтавської області

Проблеми,  над якими працює вчитель

1.Виховання загальнолюдських цінностей учнів.

2.Створення оптимальних психологопедагогічних умов для самореалізації індивідуального розвитку особистості. 2.Інноваційні технології на уроках в початковій школі.

3.Роль творчості вчителя у підвищенні ефективності уроку.

Характеристика відео уроку

Дата проведення

16.05.2019 р. четвер

Клас

4-В

Тема уроку

Створення святкового настрою за допомогою кольору та декору в багатоплановій тематичній композиції.

Композиція          «Україна    –        моя Батьківщина». Виставка творчих робіт учнів «Україна вишивана». 

Підсумок за рік

             

Мета та завдання 

відповідно до навчальної програми Мета:

-  створення сприятливого психологічного настрою учнів на роботу, активізація уваги дітей;

-  ознайомлення з художніми традиціями рідного краю; розширення уявлень про деякі осередки народних художніх промислів України; роботу художника-дизайнера;

-  актуалізація раніше набутих знань, їх поглиблення та розширення на ґрунті уявних подорожей до майстерень митців і перевтілення учнів у художників дизайнерів;

-  створення святкового настрою за допомогою  кольору та декору у багатоплановій тематичній композиції;

-  розвиток     емоційної   чутливості учнів,          практичних          творчих           умінь, формування стійкого інтересу до образотворчої діяльності; формування загально-культурної компетентності. 

Головними завданнями уроку є:

формування

-  емоційно-естетичного досвіду учнів, культури почуттів, елементарних світоглядних орієнтацій та оцінних суджень, основ національної та громадянської свідомості;

-  особистісно-позитивного, художньо-естетичного сприйняття дійсності на основі емоційно-чуттєвого досвіду, здатності до художнього мислення та творчої активності; 

-  художньої компетентності учнів у процесі засвоєння основ образотворчої грамоти;

-  елементарних умінь та навичок використовувати художні техніки та матеріали, засоби художньої виразності у власній творчій діяльності; розвиток

-  чуттєво-емоційної сфери, здатності розуміти та інтерпретувати твори мистецтва (у відповідності до вікових можливостей), оцінювати естетичні явища;

-  універсальних особистісних якостей та здібностей: образного мислення, уяви, фантазії, спостережливості, зорової пам’яті, художнього смаку та сприйняття кольору, форми, ритму тощо;

-  художньо-практичних умінь, навичок та вміння використовувати набуті знання у самостійній художній діяльності;

засвоєння учнями

-  початкових знань про мистецтво та його роль у житті суспільства, культурному середовищі;

-  основних понять з курсу образотворчого мистецтва  через сприйняття візерунка, орнаменту, композиції, форми, кольору тощо;

-  елементарних знань  про специфіку художньо-образної мови різних видів образотворчого мистецтва та виражальні можливості художніх технік і матеріалів.

 

             

 

Очікувані результати навчання

(предметні знання, практичні уміння та навички, цінності тощо)

 

Умовою успішної реалізації завдань уроку є:

-                     практичне     ознайомлення      учнів із       виражальними     засобами

образотворчого мистецтва; 

-                     формування позитивного ставлення до світу на основі емоційночуттєвого досвіду та залучення до художньо-творчої діяльності шляхом опанування основних правил-понять на чуттєвому рівні; 

-                     розвиток       чуттєво-емоційної         сфери          учнів,          художньо-образного

мислення, потреби і здатності до художньо-творчої самореалізації;

-                     спонукання до необхідності вносити елементи краси в побут, природу, стосунки з однолітками, дорослими. 

 

Навчально-методичне забезпечення, у тому числі: 

методично-дидактичне забезпечення,  перелік технічних засобів, наочності та приладів: 

 

Вислови, вірші: 

Микола Шерник ©УКРАЇНСЬКА ВИШИВАНКА, 

Надія Козак Давня вишиванка© Гроші (купюра 20 грн.) Плакати:

зразки української народної вишивки різноманітні візерунки

орнаменти, характерні для кожної області карта України за регіонами

фрагменти карти 

Твори образотворчого мистецтва з Орієнтовного переліку,  рекомендовані для сприймання учнями (за додатком до програми №1):  Народна картина «Козак-Мамай»

Кульчицька Олена «Народний одяг»,  Інформаційні джерела:

Алла Подвезько, науковий співробітник ЛМХМ http://lebedyn.org/2019/02/07/vzyav-by-ya-banduru-ta-j-zagrav-shho-znav/ Інтернет-ресурси: на допомогу вчителю з додатку до програми №2:          http://www.mundm.kiev.ua/Національний музей українського народного декоративного мистецтва: 

Вишивка http://www.mundm.kiev.ua/COLLECTN/VISH/INDEX.HTM http://www.abc-people.com/typework/paint/index.htm  – мистецтво живопису, художники.

http://hutsul.museum/ – Національний центр народного мистецтва

Гуцульщини і Покуття; Вишиття Сорочки http://hutsul.museum/collection/123/

 

 

Відео:

Козак Мамай у живопису. https://www.youtube.com/watch?v=gXwxdJ3UBqA

 

Етносимвол української культури «Козак-Мамай»

https://etnoxata.com.ua/statti/traditsiji/etnosimvol-ukrainskoj-kultury-

%C2%ABkozak-mamaj%C2%BB/

 

Як вишиваються сорочки вишиванки від УкрМода https://www.youtube.com/watch?v=Sn-y8ELZx7M (У відео показаний процес вишивки чоловічих сорочок-вишиванок. Для українців вишиванка – не просто частина національного вбрання, а й оберіг, символ національної ідентичності та культурної спорідненості зі своїм народом. У короткому відео до Дня вишиванки нагадуються основні факти про українську вишиванку).

 

Українська вишиванка

https://www.youtube.com/watch?v=Bq45NwC2mBs

 

Українська вишиванка: національний одяг у давнину й сьогодні https://www.youtube.com/watch?...

 

Кульчицька О. Галерея вишиванок https://www.pinterest.com/pin/24066179244608953/ 

 

Розмальовки – культура, народи, костюми http://gadyach.pl.ua/forum/thread1464-1.html

 

Пісні:

 

З любов'ю до дітей - Дитячі пісні  

Пісня Вишиванка - Гарна українська пісня - Ансамбль Промінці https://www.youtube.com/watch?v=XUUTStWB8Gk Автор слів та музики: Л.Гришко, обробка Н.Стецька. 

Виконання: вокальний ансамбль "Промінці", керівник Наталія Стецька

 

Олексій Кабанов. Музичний інструмент КОБЗА. KOZA MEDIA https://www.youtube.com/watch?v=f0U1R541n0Y

 

Вишиванка — Тріо бандуристок, з кінофільму «Їхали ми, їхали» Слова:

Микола Сом Музика: Оскар Сандлер Виконують: Ніна Павленко, Неллі Бут,

Валентина ТретяковаВишиванка — Тріо бандуристок https://www.youtube.com/watch?v=PWkPJ4qGBY8

 

Максим Трубников (лідер групи Друже Музико) грає на кобзі воїнам АТО https://www.youtube.com/watch?v=VWttvQV9urw Телеканал КотТВ

Мамина сорочка

https://www.youtube.com/watch?v=zin2pmcqbI8

 

Бабусина вишиванка

Слова А. Бінцаровська, музика С. Родько. 

Виконують Надійка та Софійка Стельмахи https://www.youtube.com/watch?v=KqJYo9ii9K0

 

Одна єдина Україна

https://www.youtube.com/watch?v=DUgAyKqRLVE

 

Україна моя

https://www.youtube.com/watch?v=PBXK80Ut5lQ

Тематична книжкова виставка Енциклопедія «Моя Україна»

Вишиванка для сонечка

Розвиваючі розмальовки «Я – україночка» і «Я люлю Україну» Олена Кульчицька Народний одяг . 

Олівці, фломастери, альбоми для малювання

Індивідуальні картки-завдання

Сорочка біла (ватман А1) – вишиванка-листівка для дітей Донбасу

Фонове зображення-анімація http://gadyach.pl.ua/upload/forum/3b73233a09bd47c5293202eb3031dbdb.gif

 

 

 

Хід та етапи навчального заня

ття

Етапи навчального заняття

Розподіл часу

Види діяльності вчителя

Види діяльності учнів

 

 

 

І. Організація класу(30 сек.)

Всі почули ви дзвінок, він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався – на перерві постарався.

Бачу, у вас на партах… все, що нам буде потрібно…

(Учитель перевіряє, щоб на партах в учнів були щоденники, пенали, альбом, олівці або фломастери). Зараз сядуть лиш дівчата… А за ними і хлоп'ята… Які красиві ви сьогодні!

Не урок, а справжнє свято!

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку(3 хв.) Отже, у нас урок мистецтва. 

Тема нашого уроку:

Створення святкового настрою за допомогою кольору та декору в багатоплановій тематичній композиції. Композиція «Україна вишивана».

Наш урок я хотіла б поєднати зі святом вишиванки, яке відзначається кожного року у третій четвер травня. Цього року цей день припадає саме на 16 травня.

У цей день українці одягають святковий одяг.

(Учитель звертає увагу учнів на дівчинку і хлопчик в українському вбранні,  посеред них учень 1-читець.)


Учень 1 (без вишиванки): Встає над світом щире сонце вранці І землю гріє променем ясним.

А я іду по світу в вишиванці. Я – українець! І горджуся цим.

 

В нас обереги вишивають здавна.

Така традиція в народі прижилась.

Вона прадавня, вічна й дуже славна. В культурі й до сьогодні збереглась.

Ані вікам, ні моді не здолати...

Вона в людському серці і в душі. У ній любові, мрій, надій багато І ти традиції забути не спіши.

 

Учень 2 (у вишиванці): А українська вишиванка – диво, У ній народу код, його душі. І кожному в ній зручно і красиво, Вдягнути ж вишиванку поспіши.

 

Микола Шерник ©УКРАЇНСЬКА ВИШИВАНКА

Зроби: вдягнись з самого ранку,

Як небо пахне ще зірками,

Ти в українську вишиванку, Живими шитими шовками. Люби свою сорочку шиту, В ній України вся родина.

Легенду бережи нажиту,

Вона, - як життєдайна днина!

Злюби, мов світло сонця з ранку,

Що йде до тебе від заграви,

Свою вкраїнську вишиванку, Злюби - без поспіху й забави. Тобі всміхнуться хмари сині,

В прийдешнім дні - найкращим Скажи ще - Слава Україні!

Понад усе її, як любиш.


-         Діти, на ваш погляд, що хочуть донести люди, одягаючи вишиванку?

-         Чи обов’язково мати вишиванку, щоб бути патріотом? Чому?

Як виявляється, щоб бути патріотом, не обов’язково мати вишиванку, потрібно мати любов до Батьківщини в своєму серці. Вважаю, що кожний з нас є патріотом. І я думаю, що кожен із нас має почуття любові до України, відданий своєму народові, гордий за надбання національної культури, мови, історії, традицій, і у разі необхідності готовий діяти в інтересах вітчизни та постати на її захист. 

Отже, сьогодні на уроці ми створимо орнаменти, якими можна оздобити сорочку, для того, щоб у кожного з вас була частинка вікової української традиції.

Дізнаємося про різноманітні українські узори. Дослідимо узори різних регіонів нашої країни, створимо власні, об’єднавши їх в композицію «Україна вишивана».

ІІІ. Постановка проблеми (8-10 хв.)

Розповідь учителя (1-2 хв.)

У давнину українці виражали себе завдяки вишитим на чоловічій або жіночій сорочці візерункам. У кожному регіоні країни свої візерунки та традиції. Вишивка хрестиком є найпопулярнішим швом, який застосовують у найрізноманітніших виробах. Наприкінці ХІХ ст. така вишивка поширилася по всій Україні. Елементи орнаменту, які виконувалися хрестиком, найчастіше мали рослинний чи геометричний характер.

Тож, погляньте, як виглядають традиційні візерунки для вишиванок у різних областях України. 

(Учитель звертаю увагу учнів на плакати)

Законодавцем «вишиваної» моди став Іван Франко, який поєднав вишиванку з буденним одягом і носив її під піджак і з тогочасним одягом. Саме в такому вигляді письменник зображений на 20-гривневій купюрі.

(Учитель звертаю увагу учнів на 20 грн.)

 

А тепер погляньте на цю картину! (Учитель вивішує на дошку картину.)

 

Знайомство з творами образотворчого мистецтва (2 хв.)

 

Перед вами народна картина “Козак Мамай”

В Україні XVIII-XIX століть мало не в кожній хаті ця картина ставала поруч з іконами. Українське малярство не створило більш живого та характерного образа за цю картину, повторюючи її знову і знову в безлічі варіацій.

 

Відпочинок «У картинній галереї» (2 хв.)

 

(Учитель демонструє інші картини з образом «Козака Мамая»)

Козак Мамай у живопису. https://www.youtube.com/watch?v=gXwxdJ3UBqA

 

(Учні оцінюють характер художніх образів мистецьких творів; інтерпретують їх мовленнєвими засобами: пояснюють зміст народних творів, висловлюють естетичне ставлення до них)

 

                                  

(перегляд уривків з відео)

Етносимвол української культури «Козак-Мамай»

https://etnoxata.com.ua/statti/traditsiji/etnosimvol-ukrainskoj-kultury-

%C2%ABkozak-mamaj%C2%BB/

Образ козака на картині є уособленням того, що українська нація життєздатна і високодуховна. Тож бачимо, що картина «Козак-Мамай» - то є великий скарб поколінь, що прийшли після козаків і є їх продовженням, то є оберіг оселі та родини, що переходить із рук в руки, із свідомості в свідомість.

Фігура козака, зображена на картинах, завжди сприймалась як пам’ять народу, знак поваги героїчним часам. Здається дивним, що саме в час відпочинку зловлена мить, коли ми бачимо славетного героя, а не в характерній сутичці з ворогом. Він виглядає спокійним, розслабленим та трохи мрійливим. Шабля є його вірним другом не згадати скільки років, але кобза чи бандура викриває його душевні рухи, думки та стомлену тугу.

Музичне оформлення. Грає бандура.

«Взяв би я бандуру, та й заграв, що знав…»

 

Музичне оформлення «Козак Мамай». Українські пісні композитора, поета-пісняра Василя Симулика.

https://www.youtube.com/watch?v=S1fWZVH1FoA

 

 (перегляд уривків з фільму)

Козак Мамай душа правдивая. Культурна спадщина.

Київнаукфільм 1991 Автор: А.Дмитрук Режисер: М.Дзенкевіч https://www.youtube.com/watch?v=ECGsdL00AjM

 

Танцювальна хвилинка (0,5 хв.)  (учні виконують танцювальні рухи)

 

         

 

Як ви вже звернули увагу, у численних варіантах народної картини «Козак Мамай» лицар-веселун завжди зображується з кобзою в руках. 

 

Степанов С.І. “Грицько-запорожець. Характерник”, 2009 р.  (з колекції Лебединського міського художнього музею ім. Б.К. Рудєва)

 

Музична скарбничка (2-4 хв.) 

Кобза була найбільш поширеним та найулюбленішим музичним інструментом в Україні ще за часів козацтва. Цей старовинний струнощипковий інструмент існував уже в Київській Русі. Про це свідчать зображення музикантів на фресках Софійського собору в Києві. Козаки вважали, що кобза подарована їм Богом.

 

Максим Трубников (лідер групи Друже Музико)  грає на кобзі воїнам АТО

https://www.youtube.com/watch?v=VWttvQV9urw Телеканал КотТВ Олексій Кабанов. Музичний інструмент КОБЗА.

KOZA MEDIA

https://www.youtube.com/watch?v=f0U1R541n0Y

У 80-х рр. XVI ст. в Україні з’явився більш досконалий інструмент – бандура, яка не має аналогів у світі. На бандурі уміли грати майже всі – від простого козака до кошового отамана чи гетьмана. У Запорізькій Січі у XVII ст. існувала професійна музична школа, що готувала бандуристів з числа козаків і джур. Звісно, що викладачами й охоронцями традицій цієї школи лишалися незрячі кобзарі. Майстер (пан отець) підбирав учнів, які мали гарний слух і голос. Після навчання, що тривало не менше трьох років, учні складали перед товариством своєрідний іспит – посвячувалися в кобзарі. Інколи майстер дарував учневі бандуру.

 

Катерина Білетіна (нар. 1977).  Портрет дівчини.

 

Українська етнографія XIX ст. донесла до нас імена славетних кобзарів: Андрія Шута, Івана Романенка, Василя Назаренка, Павла Братиці та багатьох інших. 

На сьогоднішній день бандурне мистецтво продовжує розвиватися, а бандура використовується не тільки як сольний, а й ансамблевий інструмент. Існують тріо, капели бандуристів, бандура входить до складу оркестрів народних інструментів, поєднується як з класичними так і електронними інструментами.

 

(Музичне оформлення. Грає бандура) Вишиванка – Тріо бандуристок  з кінофільму «Їхали ми, їхали»

 

 

Слова: Микола Сом. Музика: Оскар Сандлер 

Виконують: Ніна Павленко, Неллі Бут, Валентина  https://www.youtube.com/watch?v=PWkPJ4qGBY8

 

Українська вишиванка: національний одяг у давнину й сьогодні https://www.youtube.com/watch?...

(Учитель виймає зі «скрині» стару сорочку і читає вірш)  Вишиванку я виймаю зі старої скрині Тай дивлюся – в ній відбита доля України:

Вимочена в зимних водах, витрясена вітром, 

Випрядена, висукана на промінні світла; Перекраяна віками, часом перешита, Увібрала в себе взори давні й розмаїті...

Полотно сиробіленьке вишите хрестами,

То сорочка так сплакнула чорними нитками.

І листочки потемнілі як сліди лишились...

А на весни повернуло – пагінці ожили;

Заврунились між колюччям пуп’янки на пруттях – Дивні ружі зайнялися на жіночих грудях...

Рукави, мов ясні крила, взялись квітоньками.

Наче пісня чорнобрива, що живе між нами… 

Надія Козак «Давня вишиванка©»

(Звучить пісня «Мамина сорочка») https://www.youtube.com/watch?v=zin2pmcqbI8 Як відомо, сорочки для своїх синів традиційно вишивали матері. 

Пальчикова розминка (1 хв.)

Саме час відпочити і згадати наших мам, перед тим, як продовжити роботу. Сонечко сяє, сопілочка грає, Човник пливе, річка тече.

Правим веслом загрібаю,  Лівим веслом загрібаю, А тепер двома руками!

Поспішаємо до мами.  Видно маму? Ні..! 

 

 Подивіться ось на цю «вишиванку»! Вишиванка для сонечка. Не дивуйтесь, любі мої, нічого дивного тут немає! Бо для наших діточок – наших сонечок, цю вишиванку вкривали чарівними    візерунками           сучасні        українські автори. Прикрашали ретельно, з фантазією та любов’ю. Свої тексти для збірника надали понад 70 сучасних письменників, які мешкають не тільки на теренах України, а й за кордоном – у США,           Македонії, Ізраїлі,        Чехії.          Автори сподіваються, що «Вишиванка для сонечка» сприятиме розвитку інтересу маленьких діточок не тільки до української літератури, а й до найважливіших викликів сьогодення.  (Учитель відкладає книгу… і …звертає увагу учнів на збірку О. Кульчицької)

 

А це творчий доробок видатної української художниці Олени Кульчицької, у якому представлені замальовки народного одягу та його елементів, показано давній український одяг. Збірка «Народний одяг західних областей України» налічує 426 творів у різних техніках: акварелі,. пером та олівцем, графічні зарисовки гуашшю, лінорити. Серія охоплює різноманітні зразки й типи народного одягу: жіноче та чоловіче вбрання, щоденний і святковий, зимовий і літній, весільний одяг майже кожного етнографічного регіону.

Репродукції до сучасного видання здійснено з оригінальних акварелей О.Кульчицької, що зберігаються в Національному музеї імені Андрія Шептицького у Львові. Упорядники реконструювали таблиці згідно з авторським задумом. Ілюстративний блок доповнюють репродукції творів усієї збірки західноукраїнського народного одягу та нечисленних пам'яток із зображенням народного одягу центральних областей України. Завершує видання повний каталог збірки творів із ілюстраціями до кожної позиції. (Джерело:

https://knygy.com.ua/index.php?productID=9786177124091)

 

             Подорож сторінками книги Олени Кульчицької                                       

Подорож сторінками книги Олени Кульчицької  

Подорож до майстерні художниці (2 хв.)

 

Кульчицька О. Галерея вишиванок  https://www.pinterest.com/pin/24066179244608953/

 

 

 

 

         

Погляньте, які різноманітні орнаменти характерні для кожної області.

 

 

 

Зараз ви спробуєте створити карту України, прикрашену візерунками…

 

Візерунок – вільна композиція декоративних мотивів.

А ось погляньте на ці візерунки.  (Учитель демонструє плакати з вишивками різних регіонів України)

 

Як бачите у різних регіонах України вони різні.

Візерунок, який складається з ритмічно впорядкованих елементів називають орнаментом. Він призначається для прикрашання різних предметів (посуду, зброї, меблів, книг), архітектурних споруд (як усередині, так і ззовні), творів пластичних мистецтв (здебільшого прикладних), також людського тіла (розфарбування, татуювання), в нашому випадку – для прикрашання текстильних виробів, а саме:  оздоблення вишиванки.

Орнамент поділяється на: незамкнений стрічковий, сітчастий, композиційнозамкнений. 

Стрічковий орнамент розміщують у смузі з вертикальним або горизонтальним членуваннями мотивів. 

Замкнений орнамент розміщується в конкретній формі: квадраті, прямокутнику або в колі. За принципом замкненого орнаменту будуються композиції із символічним зображенням емблем, значків.

Композиційно-замкнений орнамент може бути симетричним і асиметричним. Симетрія – математичне поняття, однак у мистецтві ми часто зустрічаємось не з точною, а з приблизною симетрією. Така неточність не є результатом невміння художника, бо в неї є теж свій художній зміст. Неповна симетрія дозволяє з'єднувати порядок із простором, закономірність і рівновагу з невимушеністю. 

Народне мистецтво часто трактує симетрію вільно. Розміщення кольорових плям у розписі симетричне і підпорядковується простому і зрозумілому ритму, але рух гілок і листків не підпорядковується цьому правилу. Симетрія не є єдиний спосіб організації орнаменту. Його ритм може бути побудований складніше, ніж в тій чи іншій системі повторів.

Асиметрична побудова вимагає досвіду в роботі з композицією, оскільки дуже важко досягти гармонійної врівноваженості всіх елементів, не використовуючи симетрії. Слід відзначити, що вдале вирішення композиції за принципом врівноваженої асиметрії в результаті дає більш цікавий результат.

Перед складанням орнаментальної композиції слід визначити мету і конкретне місце в декоративному оформленні. Коли зроблено вибір образотворчих елементів, виконані зарисовки з натури (якщо вони потрібні), то роботу над завданням доцільно виконувати в такій послідовності:

а) попередній ескіз мотиву орнаменту (олівцем);

б) попередній ескіз мотиву орнаменту в кольорі (гуаш);

в) виконання чорнового ескізу, його перевірка і доопрацювання;

г) виконання ескізу на чистовику.

Народ віками відбирав довершені у природі форми, радісні поєднання кольорів, стилізував їх і створював нові.

Найбільш загальним елементом народної творчості служить орнамент, який допомагає досягнути єдності композиції і зв'язаний з технікою виконання, формою предмета і матеріалом. Орнамент відзначається багатством елементів, мотивів, форм і композицій. Його використовують в своїх творах українські народні майстри.

Вишивка відзначається різноманітністю геометричного та рослинного орнаментів, вміщує зображення тварин. Домінуючі мотиви орнаменту: ромби, розетки, квіти, квіткові галузки, вазони, дерева, птахи, людські постаті та інші. 

Але український орнамент не такий простий, як здається. 

Виявляється, що у вишивці можна закодувати літери української абетки.

(Учитель демонструє плакат «Вишивана абетка»)

А з букв можна складати слова, закодовувати їх у вишивку та створювати свій власний орнамент.

(Учитель роздає учням картки зі зразками вишивки, де закодовані їхні імена)

А скажіть, діти, що закодовано у цих орнаментах? (імена учнів нашого класу)

За допомогою вишивки зображують також цифри, місяці, дні тижня. Є символи, що означають щастя, або народження нового життя. Розроблена система їхнього розташування на білому, чорному, коричневому, сірому тлі. 

Як ми вже побачили, кожна область має свої, характерні для місцевості орнаменти. Що стосується кольорової гами, то тут досить чітко визначаються територіальні межі:

Перегляд зразків української народної вишивки

Прикарпаття і Закарпаття – жовтий, червоний і чорний кольори при надзвичайній дрібності орнаментального малюнка і самих кольорових плям.

Поділля – тендітний малюнок та скупий, стриманий колорит (чорний, червоний і білий кольори).

Чернігів – чіткий орнамент переважно в 2-3 фарби (червону, чорну, білу), але білий колір використовується для контуру.

Полтавщина та Київщина – рушники багатобарвні (жовтий, яскраво-зелений, білий колір – тло; зелений, червоний, коричневий, чорний колір – плями розпису);

Харківщина – близькі до полтавських і київських, часто в них переважає жовтокоричнева гама.

Південні області – виразна яскрава гама, побудована на інтенсивних малинових, яскраво-зелених, блакитних, золотаво-жовтих кольорах.

IV.Практична робота ( 8-10 хв.)

Індивідуальна робота (2-4 хв.)

Тож до роботи… (Учні працюють з розмальовками)

Робота в групах (2-4 хв.) Зараз ви спробуєте створити карту Вишивану карту України, якою ви її уявляєте.  Об’єднайтеся для цього в групи. Розподіл на групи (0,5 -1 хв.)

Допоможуть вам у цьому фрагменти карти. 

У кожного учасника групи повинен бути різний фрагмент, щоб склалася карта.

Розфарбуйте карту України візерунками за регіонами. Фонове відео «Розмальовки – культура, народи, костюми» http://gadyach.pl.ua/forum/thread1464-1.html

 

Що символізує колір вишиванки:

Білий колір – символ невинності та оберіг від нещастя.

Червоний – символізує любов до людини, життя, енергію сонця, радість.

Чорний колір – багатство і добробут.

Зелений – жіночий колір.

Синій колір – символ неба і води, звільнення від недуг і душевний спокій. Золотий або жовтий – символ меду і пшениці, добробуту, достатку,  багатства та радості.

           

Представлення робіт ( 1-2 хв. )

Оберіть одного з учасників групи, який прорекламує вашу карту. 

Усі інші – екскурсанти, які рухаються від однієї групи до іншої.

V.Підсумок уроку (4 хв.)

Сорочка-диво. Скільки в ній любові, Високих мрій, надій і сподівань. В узори склались ниточки шовкові… Як хрестиківка добрих побажань. А вишиванки різні, всі чарівні, Однакових нізащо не знайти.

Як і дороги в світ — складні і дивні… І кожен мусить по своїй пройти.

Фонове зображення  http://gadyach.pl.ua/upload/forum/3b73233a09bd47c5293202eb3031dbdb.gif

Зараз за ініціативи Спілки жінок України проходить Всеукраїнська акція «Подаруй вишиванку дитині Донбасу!». У школах Полтавської області оголосили збір вишиванок для мешканців Донеччини та Луганщини. Пропоную створити сорочку з вашими іменами-візерунками, яку ми і пошлемо дітям Донбасу.

Волонтери просять всіх українців приєднатися до акції «Вишиванка дітям війни» і передати патріотичні подарунки для дітей із зони бойових дій на Донбасі. Також волонтери просять додати до вишиванки невеличку листівку-побажання для маленьких мешканців Донбасу.

Учитель вивішує вишиванку з ватману на дошку і пропонує її "вишити" разом 

Колективна робота (створення вишиванки-листівки для дітей Донбасу )(2 хв.)

Волонтери просять всіх українців приєднатися до акції «Вишиванка дітям війни» і передати патріотичні подарунки для дітей із зони бойових дій на Донбасі. Також волонтери просять додати до вишиванки невеличку листівку-побажання для маленьких мешканців Донбасу. Ми з вами приєднаємо до нашої вишиванкилистівки книжку і відправимо волонтерами їх для діточок Донбасу. Наш національний символ – вишиванка подарує радість, передасть позитивні емоції, продемонструє підтримку мешканцям Донбасу та об’єднає нашу країну.

Музичне оформлення «Одна єдина Україна» https://www.youtube.com/watch?v=DUgAyKqRLVE

Учитель звертає увагу учнів на створену вишиванку-листівку: Рукави, мов ясні крила, взялись квітоньками. Наче пісня чорнобрива, що живе між нами, – Сокровенна вишиванка з дорогого краю. 

Отакі мережу думи, як її вбираю...

…Ці реліквії прадавні – в долях наших з кров’ю.

В них-бо серце України – зіткане любов’ю. (Давня вишиванка. Надія Козак) Як бачите, вишиванка справді об’єднує Україну.

- Чим ще славиться Україна, крім вишиванок?

Український народ співучий, часто в наших оселях можна почути українську пісню. 

Давайте відновимо добру традицію та заспіваємо нашу улюблену пісню.

                                                                    (Учні співають пісню «Україна моя»)                                       

Підсумки навчального заняття

Ступінь досягнення мети:

Учні спостерігали, милувалися та виражали мовленнєвими та образотворчими засобами емоційне ставлення до краси візерунків вишивки нашого краю та інших регіонів України.

Усі розуміють значення образотворчого мистецтва у житті людей; важливість збереження пам’яток історії, культури. 

Мають уявлення про декоративно-прикладне мистецтво (українські регіональні вишивки, народний одяг), його взаємозв’язок з іншими мистецтвами; розуміють як характер художніх образів мистецьких творів, так і значення колірної гами, композиційних засобів і прийомів у передачі задуму автора; мовленнєвими засобами інтерпретують їх. 

Учні пояснюють  зміст творів образотворчого мистецтва, висловлюють естетичне ставлення до них; застосовують найпростіші поняття і терміни у процесі опису та оцінювання художніх творів; втілюють особисті почуття та думки у власній практичні художній діяльності; знаходять і виправляють недоліки у своїй роботі. 

За допомогою основних виражальних засобів образотворчого мистецтва, інструментів, матеріалів, художніх технік діти змогли відтворити художні традиції рідного краю та інших регіонів нашої країни, працюючі у ролі художниківдизайнерів. 

Під час уроку дотримувалися правил культури роботи, гігієни та техніки безпеки як у самостійній художньо-творчій роботі, так і під час групових чи колективних форм роботи. Володіють навичками раціональної організації робочого місця; елементарними навичками роботи в колективі.

 

Рефлексія учнів: узагальнення вивченого протягом 1-4 класу, формування уявлення про способи створення художнього образу в різних видах образотворчого мистецтва, систематизація знань з основ образотворчої грамоти та цілісного художнього бачення світу. Оволодіння композиційними прийомами (на елементарному рівні) на прикладі декоративно-прикладного мистецтва (українські регіональні вишивки, народний одяг).

 

             

 

Самоаналіз проведеного навчального заняття

 

Методи, прийоми, форми роботи, оригінальні переходи, педагогічні знахідки тощо:

Гармонійне поєднання в структурі уроку різноманітних видів діяльності та видів мистецтва (образотворче, музика, поезія, танець). 

Види діяльності учнів:

-  естетичне сприймання дійсності: вміння помічати красиве у навколишньому середовищі, емоційно відгукуватися та усвідомлювати красу;

-  сприймання творів мистецтва; 

-  висловлювання естетичного ставлення до творів мистецтва, оцінювання їх та інтерпретування у відповідності до вікових можливостей.;  

-  практична художня діяльність; репродуктивно-творча;

-  ознайомлення з різноманітними художніми матеріалами і техніками; - творча робота за зразком, з пам’яті, за уявою, робота на площині. Матеріали та техніка виконання (на вибір):

-  фломастери, маркери, ручки, папір білий;

-  аплікація, колаж, конструювання, графічні та змішані техніки.

             Форми    роботи:    фронтально-колективна    (постановка    перед    класом

проблемних питань або пізнавальних завдань, у вирішенні яких беруть участь усі учні: вони пропонують варіанти розв’язання, перевіряють, обґрунтовують, розвивають найбільш вдалі), групові (спільне вирішення поставлених учителем завдань, планування, обговорення і вибір способів вирішення навчальнопізнавальних завдань, взаємоконтроль і взаємооцінка; бригадна – створюються тимчасові групи учнів для виконання навчальних завдань – кооперативногрупова), індивідуальна (самостійне виконання учнем навчального завдання, підбадьорювання вчителем під час самостійної роботи). Колективна (вчитель при цьому керує колективним пошуком рішень, спрямовує пізнавальну активність учнів).

Методи навчання: словесні (бесіда –  вчитель із допомогою вдало поставлених питань спонукає учнів відтворювати раніше набуті знання, робити самостійні висновки – узагальнення на основі засвоєного фактичного матеріалу; пояснення – словесне тлумачення понять, слів, принципів дій, прикладів; розповідь – образний, динамічний, емоційний виклад інформації про події;  інструктаж – короткі, лаконічні, чіткі вказівки (рекомендації) щодо виконання роботи; дискусія – метод групового обговорення проблеми з метою з’ясування істини шляхом зіставлення різних думок); наочні (ілюстрування – оснащення ілюстраціями статичної (нерухомої) наочності, плакатів, малюнків, картин, карт, схем; демонстрування – показ відео з технікою вишивання; самостійне спостереження – безпосереднє споглядання та сприймання явищ дійсності); практичні (вправи - цілеспрямоване, багаторазове повторення учнями певних дій та операцій (розумових, практичних) для формування навичок і вмінь; практичні роботи – застосування знань учнями у ситуаціях, наближених до життєвих; графічні роботи – відображення знань учнів у малюнках; дослідження – пошукові завдання, проекти, що передбачають індивідуалізацію навчання, розширення обсягу знань

 

учнів, використовують з метою підготовки учнів до виконання навчальних завдань на найвищому рівні пізнавальної активності та самостійності; метод проектів – учні набувають знань та вмінь у ході планування і виконання практичних завдань – проектів, що поступово ускладнюються; методи стимулювання і мотивації навчально-пізнавальної діяльності; метод формування пізнавального інтересу (метод створення ситуації новизни навчального матеріалу - відчуття збагачення знаннями спонукає учнів до самовдосконалення; метод опори на життєвий досвід учніввикористання вчителем у навчальному процесі життєвого досвіду учнів - фактів, явищ, які вони спостерігали в житті, або в яких самі брали участь; метод емоційно-морального стимулювання включення у зміст навчання моральних ситуацій прикладів з життя чи літератури; метод зацікавленняреалізується за допомогою цікавих прикладів, парадоксальних фактів (цікаві аналогії, розкриття подробиць з історії, проблемні запитання, досліди); метод емоційного сплеску та заохочення

(підтримка, підбадьорювання, вчитель демонструє своє прагнення допомогти учню, він впевнений у його силах, здібностях); метод пізнавальних ігор (ділова гра – діалог, в якому відбуваються зіткнення різних думок, пропозицій, взаємна критика гіпотез, їх обґрунтування, що призводить до появи нових знань і уявлень; імпровізоване розігрування ситуації; інтерактивна гра – метод навчання, заснований на досвіді, отриманому в результаті спеціально організованої соціальної взаємодії учасників з метою зміни індивідуальної моделі поведінки; симуляція – метод навчання, який моделює обмежені в часі, конкретні життєві ситуації, результат яких залежить від поведінки учасників процесу взаємодії); метод створення відчуття успіху в навчанні – зміцнює впевненість у своїх силах, пробуджує почуття гідності, бажання вчитися; метод формування почуття обов'язку і відповідальності у навчанні – показ учням суспільної та особистої значущості уміння (роз'яснення значимості уміння), висунення вимог, дотримання яких означає виконання учнями свого обов'язку; привчання учнів до виконання вимог; оперативний контроль за виконанням вимог і в разі потреби – вказівки на недоліки та зауваження; методи контролю і самоконтролю у навчанні (методи усного контролю: фронтальне – вчитель пропонує серію логічно пов'язаних між собою запитань для учнів усього класу. Воно сприяє систематизації знань, розвиває навчальну активність учнів, але не враховує індивідуального темпу мислення, стимулює прості відповіді, тому його необхідно поєднувати з індивідуальним опитуванням. та індивідуальне опитування. У процесі індивідуального опитування учень має змогу самостійно висловлювати свої думки, коригувати їх і доповнювати. Ефективність методів усного контролю залежить від ретельної підготовки вчителя, чіткості формулювання запитань (зрозумілості, лаконічності) і ступеня їх проблемності. Графічна перевірка (передбачає створення узагальненої наочної моделі, яка відображає взаємозв'язки в об'єктах і предметах, що вивчаються) забезпечує розвиток пізнавального інтересу, економить час, формує вміння узагальнювати, систематизувати, класифікувати вивчений матеріал, сприяє розвитку абстрактного мислення учнів. Основними формами графічної перевірки є створення малюнків, робота з картами.

 

 

Внутрішня галузева інтеграція. 

Міжпредметні зв’язки: «Мистецтво», «Суспільствознавство», «Технологія», «Мова і література», «Природознавство», «Математика», «Здоров’я і фізична культура».

З метою збереження психічного та фізичного здоров’я кожної дитини на уроці було створено емоційно-піднесену атмосферу, що сприяло зустрічі з прекрасним та розвантаженню дітей. Для підтримки здоров’я учнів вчитель на уроці дотримувався санітарно-гігієнічних норм, техніки безпеки при роботі з різноманітними художніми матеріалами та інструментами, практичні вправи сприяли розвитку моторики дрібних м’язів пальців і кистей рук, фізичні вправи під час хвилинки відпочинку – координації рухів. 

Чітке, науково обґрунтоване, переконливе пояснення. Матеріал з теми ділиться на окремі частини, структурні елементи, кожний з них певним чином усвідомлюється, підтверджується прикладами, доведенням. На уроці учні крок за кроком просуваються від простого до складного, оволодіваючи необхідним обсягом знань, умінь і практичних навичок. 

Технології, що застосовувалися: 

Система навчальної інформації (ознайомлення, вивчення певної, основної навчальної інформації, виконання практичних робіт). Спрямована на нагромадження знань і розвиток репродуктивних умінь.

Нові інформаційні технології Система творчих завдань. Застосування системи творчих завдань для виховання творчих якостей особистості; використовуються методики й алгоритми, що дозволяють мимоволі запам'ятовувати основний матеріал теми, розширювати й поглиблювати його, розвивати творчі вміння й уміння застосовувати знання в практичних ситуаціях.

Особистісно-зорієнтоване навчання. Диференціація навчання

Інтерактивні технології

Технологія повноцінного співробітництва

Моделювання, що включає складання всіляких моделей досліджуваної системи: графічні (малюнки, орнаменти), причому (що дуже важливо для поглибленого вивчання) рішення творчих завдань, забезпечує включення в модель додаткової інформації, що виходить за рамки передбаченого навчальною програмою матеріалу. 

Інтеграція технологій паралельне навчання учнів двом, а може бути й трьом технологіям одночасно (інтеграція декількох технологічних напрямків).  Дає понад ефект: зростає інтерес до предмета; зростає успішність;  зростає рівень інформаційної й інтелектуальної культури.

 

Рекомендації для впровадження в практику іншим учителям:

РЕТЕЛЬНО ГОТУЙТЕСЯ ДО УРОКУ! 

Необхідно так підготуватися до уроку, щоб в учнів не було ні хвилини вільного часу, щоб протягом всього уроку учень думав, працював, був максимально зайнятий. Молодому вчителю потрібно орієнтувати себе з перших кроків на творче ставлення до навчального процесу, думати самому і змушувати мислити учнів.

 

 

pdf
Додано
17 липня 2019
Переглядів
1732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку