Створення умов для розкриття індивідуальності учнів на уроках географії

Про матеріал
Створення умов для розкриття індивідуальності учнів на уроках географії Розумова праця чи не найважча праця для людини. Мріяти легко і приємно, але думати важко. К. Д. Ушинський На сучасному етапі розвитку суспільства знання стають не метою, а засобом розвитку учня, тому учитель повинен створити такі умови навчання, при яких розвивається особистість кожного індивіда. Основним елементом навчального процесу був і залишається урок, але сучасний урок підпорядковується не передачі та перевірці знань (хоча й такі уроки потрібні), а виявленню розуміння учнями змісту матеріалу, який вивчається спільно з учителем.
Перегляд файлу

Створення умов для розкриття індивідуальності учнів

на уроках географії

Розумова праця чи не найважча праця для людини.
Мріяти легко і приємно, але думати важко.
К. Д. Ушинський

 

На сучасному етапі розвитку суспільства знання стають не метою, а засобом розвитку учня, тому учитель повинен створити такі умови навчання, при яких розвивається особистість кожного індивіда. Основним елементом навчального процесу був і залишається урок, але сучасний урок підпорядковується не передачі та перевірці знань (хоча й такі уроки потрібні), а виявленню розуміння учнями змісту матеріалу, який вивчається спільно з учителем.

Одним із головних завдань діяльності вчителя є розвиток особистості дитини, її індивідуальності, створення найкращих умов для розкриття її схильностей та здібностей в сьогоденні і майбутньому.
Бажаних результатів, на мою думку, можливо досягти, використовуючи різноманітні прийоми та методи навчання.

По-перше, учитель просто зобов’язаний докласти зусиль до якнайшвидшого засвоєння і використання всіх корисних нововведень, які пропонує сьогодення. Ще до появи технології мультимедіа науковці за результатами численних експериментів виявили залежність між способом засвоєння матеріалу і можливістю відтворення набутих знань через якийсь час. Якщо матеріал сприймався на слух, то людина могла запам’ятати близько 1/4 інформації, якщо інформація була подана візуально – близько 1/3. При комбінуванні зорового і слухового способів подачі матеріалу запам’ятовування підвищувалося до 1/2, а якщо людина втягувалася в активні дії в процесі навчання, засвоєння підвищувалася до 75 % .

 Ще К. Д. Ушинський зазначив, що знання будуть тим міцніші і повніші, чим більшою кількістю органів чуття вони сприймаються. В умовах широкого розвитку ЗМІ, доступності науково-популярних книг і журналів, загальної грамотності монопольна роль школи у поширенні знань втрачена. Для того щоб школа могла виграти в цьому змаганні і зберегти свою привабливість для учнів, необхідно докорінно змінювати сформовану технологію шкільного навчання, будувати викладання таким чином, щоб знання не підносилися в готовому вигляді, а отримувались учнями в ході творчої мотивованої діяльності. Сутність будь-якої педагогічної технології – спільна діяльність учня і вчителя. А якщо ця робота супроводжується яскравими, емоційно насиченими справами, то вона підвищує пізнавальну мотивацію, що сприяє міцному засвоєнню матеріалу.

Поєднання географічної освіти з інформаційно-комунікаційними технологіями дозволяє:

- будувати викладання так, щоб знання не підносилися в готовому вигляді, а купувалися учнями в ході творчої мотивованої діяльності;

- активізувати аналітичну діяльність учнів;

- надати навчально-виховному процесу особистісно-орієнтований характер,

- розслабляє творчі можливості учнів, що, безсумнівно, є частиною індивідуалізації навчального процесу.

  Використання ІКТ на уроках географії дозволяє інтегрувати в рамках однієї програми тексти, графіку, звук, анімацію, відео, високоякісні фотозображення, адже як казав видатний український географ М. Н. Баранський: «Географ повинен сприймати ландшафт всіма п’ятьма почуттями. У пустелі він бачить гряди барханів, чує дзвін цикад, сприймає дотиком ступнів сипкий пісок, відчуває запах полину і відчуває в роті його гіркоту».

По-друге, треба пам’ятати, що у середній і старшій школі структурно-логічний прийом організації навчальних занять видозмінюється за формою і методами проведення, кожен урок має своє дидактичне наповнення. При цьому рекомендую вчителю використовувати наступний алгоритм:

 

 

 

 

 

 

 

 

Тип навчальних занять

Вид навчальних занять

Розуміння навчального матеріалу (уроки усвідомлення, осмислення,узагальнення)

Урок занурення в нову тему

Шкільна лекція

Урок-бесіда

Урок-дискусія

Урок-гра і т.п.

Засвоєння навчального матеріалу (уроки поточного, тематичного та підсумкового повторення)

Урок-практикум

Урок-тренаж

Лабораторне заняття

Семінар

Колоквіум тощо

Застосування навчального матеріалу (уроки формування та вдосконалення умінь, стандартного застосування, творчого застосування)

Урок самостійної роботи в групах

Урок індивідуальної самостійної роботи

Урок захисту творчих робіт тощо

Контроль засвоєння знань, умінь

 і навичок

Урок індивідуального відпрацювання

Тестування

Співбесіда

Урок-вікторина

Турнір знавців

Урок самоконтролю

Контрольна робота

Корекція знань, умінь і навичок

Урок корекції типових помилок

Урок групової роботи над помилками

Урок індивідуальної роботи над помилками

 Диференційовані завдання за курсом географії доцільно використовувати при вивченні нового матеріалу, при перевірці завдань учнів, при закріпленні знань, при підготовці домашнього завдання. Самостійна навчальна робота в школі і вдома – це два взаємопов’язаних етапи, які доповнюють один одного.

По-третє, здійснення індивідуально-орієнтованого навчання можливе за певних методичних умов:

- глибокого знання й обліку вчителем індивідуально-психологічних особливостей учнів;

- поєднання індивідуальної і групової організації навчальної діяльності учнів;

- використання системи диференційованих завдань на всіх етапах уроку і стосовно до всіх джерел знань.

  Треба вчити дітей не просто бути присутнім на уроці, а отримувати задоволення від уроку. І ось тут ми повинні бути психологами, друзями, батьками і просто вчителями, щоб зрозуміти мотивацію кожного учня в класі: когось заохотити, когось пожурити, з кимось пожартувати, підхльоснути самолюбство, розкрити замкнутість, щоб всі йшли на урок з метою дізнатися, зрозуміти, знайти щось нове, цікаве.

 Найстрашніше для мене в учня це «негнучкість думки». Я намагаюся своїми питаннями створювати протиріччя, даю учням творчі завдання, велику увагу приділяю самостійній роботі з картами атласу, де можна не тільки отримати інформацію, а на основі отриманих даних порівняти, проаналізувати і зробити свої висновки, тобто провести міні-дослідницьку роботу. В учнів 7-11 класів ця робота не викликає труднощів, дітям навіть цікаво самим знаходити щось нове в давно відомому.

Вивчаючи національний та етнічний склад населення України, я запропонувала учням 8-х класів не тільки перерахувати національні риси, властиві українському народові, але й обґрунтувати їх за допомогою літературних, історичних, географічних прикладів. Учні зробили міні-дослідження, результатом якого став урок-дискусія. Ми дізналися, що українці працьовиті, люблять свята, іронічні, гостинні і дуже люблять сало, як продукт, який допоміг вижити нашим пращурам у часи татаро-монгольської навали.

Семикласники, ґрунтуючись на теорії руху літосферних плит, роблять свої карти «Земля у майбутньому», розраховуючи переміщення материків, їх становище через мільйони років. Якщо рухатись далі, можна спрогнозувати карти майбутнього рельєфу Землі.

Всім відомо, що академік В. Візе, сидячи за столом у своєму кабінеті відкрив острів у Північному Льодовитому океані, коли досліджував течії та їх напрям. Таким же чином учні, зіставляючи тектонічні та фізичні карти, можуть передбачити наявність чи відсутність корисних копалин у визначених районах країни.

Дуже хочеться, щоб ми побачили в наших учнях свободу творчого розуму від самого себе. Саме про це писав англійський поет Р. Кіплінг: «Умій мріяти, не ставши рабом мрій, і мислити, думки не звеличуючи».
Від нас залежить те, як ми навчимо наших дітей здобувати знання й уміння, але хочеться, щоб ми пам’ятали слова німецького педагога ХІХ століття                    А. Дістервега «Більше приносить користі розгляд одного і того ж предмету з десяти різних сторін, ніж навчання десяти різних предметів з одного боку…».

 

doc
Додано
16 червня
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку