Тема. Створення й оформлення блогу. Практична робота «Створення й ведення власного блогу»
Мета:
сформувати поняття: блог; блогер;
пояснити: правила створення й оформлення блогу;
сформувати навички: створення й адміністрування блогу; публікування повідомлень у блогах; настроювання параметрів блогу; формувати вміння чітко і лаконічно висловлювати думки; виховувати уважність, дисциплінованість під час роботи з ПК.
Тип уроку: засвоєння знань, формування вмінь.
Базові поняття й терміни: блог, блогер, повідомлення, параметри блогу.
Структура уроку
І. Організаційний етап. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1–2 хв
ІІ. Перевірка домашнього завдання. . . . . . . . . . . . . . . . . . 1–2 хв
ІІІ. Актуалізація опорних знань. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3–5 хв
IV. Мотивація навчальної діяльності. . . . . . . . . . . . . . . . .2–3 хв
V. Засвоєння нових знань. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10–15 хв
1. Термінологія.
2. Типова анатомія блогу.
3. Різновиди блогів.
4. Роль та популярність блогів.
5. Демонстрування створення блогу.
VI. Первинне закріплення знань. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3–5 хв
VII. Первинна перевірка знань. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3–5 хв
VIII. Застосування знань, умінь та навичок. . . . . . . . . . .10–15 хв
IX. Підбиття підсумків уроку. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2–3 хв
X. Домашнє завдання. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1–2 хв
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Пропонуємо учням пригадати та заповнити схему, що ілюструє типи сайтів.
Типи сайтів1. ...2. ...3. ...
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учні з’ясовують, що блог — це різновид веб-сайту. Виникає запитання — як організувати власний блог?
V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Термінологія
Блог (також блоґ, англ. blog, від web log, «мережний журнал», або «щоденник подій») — це веб-сайт, головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедіа, що регулярно додаються. Для блогів характерні короткі записи тимчасової значущості.
Блогерами називають людей, які є авторами блогів. Сукупність усіх блогів в Інтернеті створює блогосферу. Популярність блого-сфери обумовлена насамперед можливістю використовувати такі недоступні раніше інструменти, як RSS, trackback та ін. Широке використання блогів розпочалося з 1996 року. У серпні 1999 року комп’ютерна компанія «Pyra Labs» із Сан-Франциско відкрила сайт Blogger. Це була перша безкоштовна блогова служба. Згодом Blogger викупила компанія Google.
Типова анатомія блогу
Вміст блогу можна уявляти собі як стрічку, на якій в оберненому до хронологічного порядку містяться дописи, так звані пости, один за одним. Оскільки з часом у блозі накопичується багато постів, зазвичай ця стрічка займає кілька веб-сторінок, так що найновіший пост знаходиться у верхній частині першої сторінки, і чим давніше, тим нижче від нього містяться попередні пости. Скажімо, всі пости за останній тиждень, друга сторінка тоді присвячена постам за тиждень до того, третя сторінка — ще давнішим тощо. Як правило, сторінки блогу також містять посилання на архів блогу, тобто на попередні пости, згруповані по місяцях і роках.
Окрім того, у багатьох системах блогування можливо призначати категорії постам. Ці категорії відбивають тематику постів, наприклад «програмування», «поетика», «сімейні справи» та ін. Тоді відвідувачі блогу, які цікавляться думками блогера щодо програмування, можуть за посиланням на цю категорію перейти до всіх наявних постів автора, присвячених цьому предмету.
Типово окремий пост у блозі має заголовок, дату публікування, власне зміст, який складається з гіпертексту (думки автора, цитати тощо), посилань на інші сайти та блоги в Інтернеті, інколи зображень чи навіть відео. Також пост містить коментарі до нього, залишені відвідувачами, та просту веб-форму, за допомогою якої вони додають ці коментарі.
Різновиди блогів
За автором (авторами) |
|
Особистий (авторський, персональний) |
Ведеться однією особою (зазвичай його власником) |
«Примарний» |
Ведеться від імені чужої особи невизначеною персоною |
Колективний, або соціальний блог |
Ведеться групою осіб за правилами, які визначає власник |
Корпоративний блог |
Ведеться усіма співробітниками однієї організації |
За наявністю/видом мультимедіа |
|
Текстовий блог |
Блог, основним контентом якого є тексти |
Фотоблог |
Блог, основним контентом якого є фотографії |
Музичний блог |
Блог, основним контентом якого є музичні файли |
Подкаст і блогкастинг |
Блог, основний контент якого надиктовується та викладається у вигляді MP3-файлів |
Відеоблог |
Блог, основним контентом якого є відеофайли |
За особливостями контенту |
|
Контентний блог |
Блог, який публікує первісний авторський контент |
Мікроблог |
Блог, дописами в якому є короткі щоденні новини з власного життя користувачів |
Моніторинговий блог |
Блог, основним контентом якого є відкоментовані посилання на інші сайти чи блоги |
Цитатний блог |
Блог, основним контентом якого є цитати з інших блогів |
Сплог |
Спам-блог |
За технічною основою |
|
Stand-alone блог |
Блог на окремому хостингу |
Блог на блог-платформі |
Блог, який ведеться на потужностях блог-служб |
Моблог |
Мобільний блог, який наповнюється з мобільних чи портативних пристроїв |
Роль та популярність блогів
Надзвичайна популярність блогів зумовлена двома головними обставинами: по-перше, публікувати інформацію в Інтернеті за допомогою блогів досить легко. Фактично створення нового посту зводиться до набирання його тексту у відповідному полі та надсилання його на сервер шляхом натисканням кнопки Публікувати (англ. англ. Publish) або подібної. Після цього пост зберігається на сервері, який автоматично формує веб-сторінки, різні посилання, додає стиль форматування тощо (такі серверні програми називають системами керування змістом — англ. Content Management Systems, або CMS). Тому користуватися блогом не важче, ніж простим текстовим редактором. Друга причина — це моментальна доступність в Інтернеті опублікованої інформації.
Саме з цих характеристик — мобільності та доступності блогів — випливає їх визначна роль у творенні інформаційного суспільства, реалізації свободи слова, боротьбі за права людини у світі, та й просто у комунікації та обговоренні будь-яких ідей поміж людьми.
Більшість блогів приватного характеру мають інтерес лише для невеликої групи людей, які можуть бути знайомі з автором або цікавляться його думками та коментарями щодо подій у світі, фаховій діяльності, щодо родинного життя, мистецтва тощо. Тільки деякі з них стають відомими блогерами, нові пости яких можуть отримувати десятки або сотні коментарів.
Демонстраування створення блогу
Блог створюватиметься на сайті blog.i.ua. Можна запропонувати учням самостійно вибрати Інтернет-основу для створення блогів.
1. Потрібно знайти кнопку-посилання Створити блог.
2. Ввести пароль та логін. (Потрібно попередньо зареєструватися на сайті. Учням уже відомі подібні операції.)
3. Вказати нік (ім’я) та натиснути Зберегти.
4. Як результат отримуємо власний блог.
VI. ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Практичне завдання
Інструктаж із техніки безпеки.
Пропонуємо учням проаналізувати можливості Інтернету щодо створення блогів. Слід виокремити безкоштовні варіанти. Всі знайдені та запропоновані учнями адреси конспектуються.
VII. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ
Використовуючи вивчену класифікацію, учням потрібно охарактеризувати знайдені в Інтернеті варіанти.
Відповіді учнів оцінюються та за потреби коригуються.
VIII. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Практична робота «Створення й ведення власного блогу»
Інструктаж із техніки безпеки.
Інструктивна картка
1. За потреби зареєструватись на сайті.
2. Керуючись вказівками, створити блог.
3. Указати як тему текст «Створення блогів» і додати повідомлення «Я створив (створила) власний блог».
4. Довільним способом (усно, електронною поштою) повідомити свої дані вчителю та однокласникам.
5. Отримавши дані однокласників, додати власне повідомлення на блогах однокласників.
6. Відредагувати профіль, оформити власний блог (аватар, звуки, картинки тощо).
IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель оцінює роботу учнів.
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати конспект уроку та відповідний розділ підручника.