Створення запитів на вибірку в БД

Про матеріал
Дану розробку можна використовувати на уроках інформатики в 10 класі з теми: "Системи керування базами даних"
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вельможна Оксана Петрівна. Методична розробка уроку « Створення запитів на вибірку в базі даних». 2020. – 17 с. 

 

АНОТАЦІЯ

Ця  методична розробка уроку удосконалення теоретичних знань та формування практичних навичок  може бути використана в процесі проведення уроків при вивченні теми «Системи управління базами даних Microsoft Access» на І курсі.  В даній папці можна розглянути  дидактичні матеріали, які надалі можна використовувати на уроках інформатики, з метою підвищення пізнавальної активності учнів та прищеплення інтересу до вивчення предмету.  Це і презентації до даної теми, які можна використовувати в якості опорних конспектів для учнів, це і  картки-завдання, різноманітні практичні роботи. Представлені матеріали допоможуть залучити учнів до активного процесу пізнавання і вивчення предмету, перевірити рівень засвоєння учнями теми та осмисленого застосування знань на практиці, створення умов для розвитку творчого та логічного мислення, всебічно розвиненої особистості учнів, вміння висловлювати свою точку зору, формувати науковий світогляд. Дидактичні матеріали структуровані згідно перебігу уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:  «Створення запитів на вибірку в базі даних».                        

 

Мета уроку:

-         закріпити, узагальнити теоретичні знання учнів про  табличні бази даних, про етапи їх створення на комп’ютері; 

-         формувати практичні уміння створення баз даних, використовувати теоретичні знання на практиці; розвивати пізнавальні інтереси учнів, розумову діяльність, уміння логічно мислити, основи комунікаційного спілкування, впевненість у власних силах; активізувати  взаємодію між учнями, розвивати навички групової роботи; 

-         виховувати інформаційну культуру, самостійність, колективізм, відповідальність,  стимулювати  пізнавальний інтерес учнів до даної теми і вивчення предмета.

Тип уроку: урок удосконалення теоретичних знань та формування практичних навичок.

Форма організації навчальної діяльності: самостійна робота, робота в парах,   інтерактивна   вправа        «незакінчені         речення»,   випереджувальні завдання, робота з картками та наочністю.

Методи:     репродуктивний, інтерактивний,     проблемно-пошуковий, пояснювально-ілюстративний.

Обладнання: комп’ютери з операційною системою Windows і встановленим пакетом                Microsoft    Office,         об’єднані    в        локальну    мережу; мультимедійний проектор, екран; картки з тестовими завданнями на кожного учня; картки контролю знань на кожного учня; презентація до уроку.

Програмне забезпечення: Microsoft  Access.

Методична мета: формування        ключових компетентностей    - запорука конкурентоспроможності сучасного кваліфікованого робітника.

 

Структура уроку

 

1.     Організаційний етап. (1 хв)

2.     Актуалізація опорних знань і умінь учнів. (7 хв)

3.     Мотивація навчальної діяльності. (1 хв)

4.     Організація сприйняття та осмислення нового матеріалу. (8 хв)

5.     Формування практичних умінь та навичок. (25 хв )

6.     Підсумок уроку.  (2 хв)

7.     Домашнє завдання. (1 хв)

 

Хід уроку

Етап уроку

Діяльність учителя

Діяльність учнів

І. Організаційний етап.

-                     встановлення тиші; - привітання учнів;

-                     проведення переклику.

-відповідають на привітання викладача;

-організація робочих місць.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. 

 

-                     виконання тестового завдання;

-                     перевірка виконаної роботи;

-                     відтворюють базові знання;

-                     відповідають на тести; - перевіряють тестові завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-                     повідомляє тему та мету уроку, план викладання матеріалу;

-                     дає цей матеріал під запис.

-                     мотивує мету, підкреслюючи важливість цієї теми для вивчення наступних тем предмету.

-                     слухають та осмислюють тему уроку;

-                     записують тему та план уроку в конспекті.

-                     формують відношення до теми уроку, усвідомлюють мету та та її значення. 

ІV. Організація сприйняття та осмислення нового матеріалу. 

-                     викладає матеріал уроку методом пояснення за планом;

-                     пояснення супроводжує демонстрацією презентації; - задиктовує основні поняття; - відповідає на запитання учнів;

-                     підводить підсумки всього пояснення.

-                     практичне демонстрування вчителем створення запиту на вибірку з готової таблиці

-                     слухають та сприймають новий матеріал; - записують основний матеріал в конспект;

-                     ставлять запитання з незрозумілим фрагментом навчального матеріалу; - слухають та усвідомлюють відповіді викладача.

 

 

 

 

V. Формування практичних умінь та навичок.

-                     виконання практичного завдання за інструктивною карткою;

-                     спостереження, надання допомоги в разі необхідності; - бліц-диспут «Вірю – не вірю».

-                     виконання практичного завдання під керівництвом вчителя за інструктивною карткою;

-                     індивідуальне виконання додаткового практичного завдання.

VI. Підсумок уроку. 

 

-                     організовує обговорення  даної теми;

-                     оцінювання учасників проекту.

- повинні дати відповідь на запитання та  обґрунтувати її. 

VII. Домашнє завдання.

 

- повідомляє тему домашнього завдання.

- записують домашнє завдання в щоденник або робочий зошит.

Хід уроку

 

I.          Організаційний момент.

Привітання, перевірка наявності учнів, мобілізація уваги учнів.

 

II.      Актуалізація опорних знань.

Девіз уроку

 Повинен – це твій обов’язок.

Спроба– це слово кожної людини.

Зроблю– це слово радості.

Можу– це твоя сила!

Зробив – це звершення

 

Викладач. Сьогодні на уроці продовжуємо вивчати тему «Системи управління базами даних Microsoft Access», дана програма входить до пакету Microsoft Office та призначена для збереження даних, документів та інших облікових записів.  На уроці ми продовжуємо працювати в парах за комп’ютерами. Урок наш буде насиченим різними видами роботи. Після вивчення нового матеріалу, на вас чекає практична робота за комп’ютерами, де ви продемонструєте свої знання та отримаєте гарні оцінки. Щоб перейти безпосередньо до вивчення нового матеріалу, нам необхідно повторити навчальний матеріал з попередніх уроків. 

 

1.   Форма роботи: незакінчене речення

1)     База даних (БД) — це систематизоване сховище …(це систематизоване сховище структурованої інформації з певної предметної області, до якого можуть мати доступ багато прикладних програм)

2)     Об’єкти БД – це таблиці, …(запити, форми, звіти, веб-сторінки, макроси, модулі)

3)     Основним об’єктом MS Access2003 є …(таблиця)

4)     Таблиця БД складається з …(рядок, стовпець)

5)     Стовпець БД називають…(полем БД)

6)     Рядок БД називають…(запис БД)

 

2.   Тестування.

Перед вами лежать картки із тестовими завданнями, на виконання яких дається чотири хвилини. Свої відповіді записуйте у картки контролю знань.  

1)     Організовану сукупність структурованих у визначеній предметній галузі називають…

а) електронною таблицею;

б) маркованим списком;

в) базою даних;

г) програмою.

2)     Обрати назву основного об’єкта для збереження даних у реляційних базах даних. а) таблиця;

б) поле;

в) комірка;

г) запис.

3)     Обрати назву рядка, який містить властивості елемента таблиці бази даних.

а) поле;

б) запис;

в) ключ;

г) поточна комірка.

4)     Тип поля реляційної бази даних визначається…

а) назвою поля;

б) типом даних, що будуть зберігатися;

в) назвою комірки;

г) довжиною даних, що будуть зберігатися.

5)     Записом реляційної бази даних називають…

а) комірку таблиці;

б) рядок таблиці;

в) назву поля таблиці;

г) стовпчик таблиці.

6)     Обрати назву стовпчика бази даних.

а) запис;

б) поле;

в) комірка;

г) таблиця.

7)     Обрати назву поля, яке не повторюється для будь-яких різних записів.

а) ключове поле;

б) текстове поле;

в) лічильник;

г) зв’язане поле.

8)     Обрати кількість полів у наведеній таблиці бази даних.

Номер

Прізвище

Ім’я

Рік народження

Клас 

 1

Іванов 

Іван 

2000

10

2

Петров

Петро

1999

10

3

Іваськів

Василь

1999

8

4

Луцик 

Степан 

2000

9

5

Сидоренко

Дмитро

1999

8

 

а) 4;  б) 5;  в) 6; г) 3

 

9)     Обрати кількість записів у наведеній таблиці бази даних.

Номер

Прізвище

Ім’я

Рік народження

 1

Іванов 

Іван 

2000

2

Петров

Петро

1999

3

Іваськів

Василь

1999

4

Луцик 

Степан 

2000

5

Сидоренко

Дмитро

1999

 

а) 3;  б) 4;  в) 5; г) 6

 

Перевірка виконаної роботи.

На екрані висвітлені ключі до тестового завдання.  1 - 8 завдання оцінюється по 0,5 бала, 9 -16 – 1 балом. Оцінку – результат  запишіть у картці контролю знань. (Додаток 1).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Викладач. Сьогодні ми продовжимо працювати з базами даних. Будемо  вчитися вирішувати  задачі,  які можуть виникнути в реальній життєвій ситуації, адже ви є за крок до самостійного життя і набуті знання сьогодні ви зможете використати в майбутньому.

Кажуть  «Хто володіє інформацією, володіє світом», а в нашому сучасному світі майже вся інформація зберігається у вигляді баз даних. Тому і виникає необхідність вміти користуватися базами даних та оперувати ними, тобто створювати бази даних (таблиці БД), знаходити потрібну інформацію в БД (запити БД), вміти представляти інформацію в потрібному для Вас вигляді (звіти БД). Ви знаєте, що прикладом БД може бути телефонний довідник, прайс-лист,  інформація розміщена в мережі Інтернет і т.д. 

 

IV. Організація сприйняття та осмислення нового матеріалу. 

 

Повідомлення теми і мети уроку. 

Викладач. Сьогодні на уроці пропоную працювати за планом. 

 

План уроку

 

1.     Поняття запиту. (Пояснення викладача, практичний показ)

2.     Алгоритм створення запиту Access майстром запитів. (Пояснення викладача, практичний показ)

3.     Створення запиту на вибірку. (Пояснення викладача, практичний показ)

 

Форма        роботи:      пояснення   викладача   з        використанням    комп’ютерної презентації.

 

Тема сьогоднішнього уроку: «Створення запитів на вибірку до бази даних».  (Презентація «Створення запитів»)

Запит  —  це  об’єкт  системи  управління  базами даних,  призначений  для  відбору  даних  із пов’язаних таблиць, які задовольняють заданим умовам.

      Запит - вибір (або простий запит);

      Запит - дія (створення таблиці, оновлення даних, додавання даних, вилучення даних);

      Параметричний запит (або запит з параметром);

      Перехресний запит (статистична обробка даних). 

Запит-вибір — це динамічний набір даних, який містить окремі дані з однієї чи кількох таблиць або вже наявних запитів, відібрані за заданими умовами для подальшої роботи з ними.  Запит створюють за допомогою Майстра або в режимі Конструктора. 

 

Алгоритм створення запиту Access майстром запитів

 

1.     Активізувати вкладку «Запроси» в поточній БД.

2.     Дати команду «Создать...».

3.     Вказати спосіб створення запиту – «Простой запрос» – та натиснути ОК.

4.     Вибрати зі списку таблицю-джерело (запит-джерело) та вказати потрібні поля, використовуючи значки <, >, << та >>. Натиснути «Далее». Вказати ім’я запиту та натиснути «Готово».

 

Створення запиту на вибірку

1.     На вкладці Создание в групі Другие клацніть Конструктор запросов.

 

 

2.     У діалоговому вікні Добавление таблицы двічі клацніть таблиці, з яких потрібно отримати дані. Кожна таблиця відображається у вікні у верхній частині конструктора запитів. Натисніть кнопку Закрыть, коли закінчите додавання таблиць.

3.     У кожній таблиці двічі клацніть поля, які потрібно використовувати в запиті. Кожне поле з'являється в порожньому осередку в рядку Поле бланка запиту. На малюнку зображений бланк з кількома доданими полями.

4.     При необхідності додайте вирази в рядок Поле.

5.     Можна також додати будь-які умови відбору в рядок Умови відбору бланка запиту.

6.     Щоб виконати запит і відобразити результати в режимі таблиці, натисніть кнопку Виконати.

7.     При необхідності можна змінювати поля, вирази чи умови відбору та повторно виконувати запит, поки він не буде повертати дані, які потрібно помістити в нову таблицю. 

 

V. Формування практичних умінь та навичок. Виконання практичного завдання. Практичне завдання

 

1.     Повторення правил безпеки праці при роботі за персональним комп’ютером.

 

Форма роботи: опитування ланцюжком «Назвати основні правила безпеки праці за персональним комп’ютером» Очікувана відповідь:

Правила техніки безпеки та охорона праці в кабінеті інформатики -Не можна заходити й перебувати у кабінеті інформатики без викладача.

-         Починати роботу за комп’ютером можна лише за вказівкою викладача.

-         Заборонено самостійно переміщувати комп’ютерну техніку.

-         У випадку виникнення неполадок треба повідомити викладача.

-         Забороняється змінювати налаштування комп'ютера, встановлювати програми без згоди викладача.

-         Забороняється торкатися до роз'ємів системного блоку, кабелів, дротів, розеток і пристроїв заземлення.

 

2.     Виконання практичного завдання учнями під керівництвом вчителя за інструктивною карткою.

Інструктивна картка

Практична робота. «Створення запитів у базі даних»

Мета: навчитися використовувати засоби СУБД Microsoft Access 2007 для виведення інформації про дані в базі даних на основі створення запитів і звітів.

Обладнання, програмне забезпечення: персональний комп'ютер, встановлена програма MS Access 2007.

 

Порядок виконання роботи

Завдання 1. Створити запит за допомогою майстра запитів, який виводить оцінки з фізики всіх учнів.

1.1. Відкрити базу даних Учні, яка знаходиться на робочому столі.

1.2. Вкладка Створенняðкнопка Майстер запитів вибрати Простий запит - ОК..

1.3. Вибрати таблицю «Оцінки».

1.4. Вибрати поля ПІБ, Фізика.

1.5. Натиснути кнопку Далі, назвати Запит «Оцінки з фізики». Натиснути

Готово. Закрити запит.

 

Завдання 2. Створити запити з умовою: запит виводить мобільні телефони учнів, у кого 7, 8 або 9 балів з інформатики.

2.1. Створюємо новий запит в режимі конструктора. Вибираємо 2 таблиці «Оцінки» і «Учні»

2.2. Вибираємо поля ПІБ, Телефон, Інформатика.

2.3. В умови відбору пишемо в поле Інформатика > = 7.

2.4. Зберігаємо запит під назвою «У кого списати інформатику».

 

Завдання 3. Створити запит, який виводить список всіх хлопчиків, у кого зріст вище 165 см і менше 180 см.

3.1. Створюємо новий запит в режимі конструктора. Вибираємо 2 таблиці «Оцінки» і «Учні».

3.2. Вибрати поля ПІБ, Стать, Зріст

3.3. У рядку умова в поле Стать написати «ч», в поле Зріст в умови відбору пишемо ">=165 And <=180". 

3.4. Зберегти запит під назвою « Високі хлопці».

 

Завдання 4. Створити запит, який виводить список всіх хлопців, чиє прізвище починається на П. 

4.1. Створюємо новий запит в режимі конструктора. Вибираємо 2 таблиці «Оцінки» і «Учні».

4.2. Вибрати поля ПІБ, Стать

4.3. У рядку умова в поле ПІБ написати «П*», а у рядку умова в поле Стать написати «ч». 

4.4. Зберегти запит під назвою «Прізвища на П».

 

Завдання 5. Створити запит, який виводить всіх, хто народився до 23.10.2002 року і у них по Фізиці <= 5. Назвати запит « Старі, але не розумні».

5.1. Створюємо новий запит в режимі конструктора. Вибираємо 2 таблиці «Оцінки» і «Учні».

5.2. Вибрати поля ПІБ, Дата народження, Фізика

5.3. У рядку умова в поле Дата народження написати «<23.10.2002», а у рядку умова в поле Фізика написати «<= 5». 

5.4. Зберегти запит під назвою «Старі, але не розумні».

 

Завдання 6.  

Самостійна робота.

Завдання 1. Створити запит, який виводить список дівчаток вище 160 см, вага яких менше 60 кг. Назвати запит « Стрункі ».

Завдання 2. Створити запит, який виводить список хлопчиків вагою більше 70 кг. Назвати запит «Солідні ».

Завдання 3. Створити запит, який виводить всіх, хто народився після

01.01.1999 року і у них по Інформатиці > = 9 Назвати запит « Юні і розумні».

Завдання 4. Створити запит, в якому показати середні оцінки учнів Завдання 5. Створити запит, в якому показати найменші оцінки учнів.

 

3.     Бліц-диспут «Вірю – не вірю».

 

Інтерактивна вправа «Так або ні».

 

Твердження

Так або ні

1

Майстер використовує тільки шаблони, а конструктор надає можливість створення будь-яких об’єктів, які необхідні розробнику БД.

 

Так

2

В режимі конструктор можна використовувати розширений набір елементів управління (наприклад, зовнішній вигляд форми, стиль оформлення і т.д.), який недоступний в звичайному режимі Майстра.

Так

3

Дані при внесенні змін  у запиті, формі та таблиці не зберігаються  

         Ні

4

Процес  побудови  звіту  за  допомогою майстра  схожий  на  процес  створення  таблиці. 

Ні

5

Запит-вибір — це динамічний набір даних, який містить окремі дані з однієї чи кількох таблиць або вже наявних запитів, відібрані за заданими умовами для подальшої роботи з ними. 

Так

6

Використання Майстра таблиць допомогає вибрати поля з існуючих уже таблиць.

Так

7

Процес  побудови  звіту  за  допомогою майстра  схожий  на  процес  створення  форми.

Так

8

Форму, запити, звіти  можна створювати  за  допомогою  майстра,  а  потім допрацювати  у режимі конструктора.

Так

 

4.     Додаткове (індивідуальне) завдання: розгадати кросворд

 

1.     Як називається об’єкт  системи  управління  базами  даних,  призначений  для  зручності введення інформації  в таблиці  і  відображення її на екрані?

2.     Як називається об’єкт  системи  управління  базами даних,  призначений  для  відбору  даних  із пов’язаних таблиць, які задовольняють заданим умовам?

3.     Як називається основний об'єкт бази даних, в якому зберігаються всі дані, наявні в базі даних, а також структура бази даних?

4.     Як називаються програмні засоби для створення, введення і використання

БД? (абрівіатура)

5.     Як називається об’єкт призначений  для  формування  документів,  що  містять  результати  виконання  завдань  у середовищі  бази  даних,  і  виведення  їх  на  друк?

6.     Один із типів даних у СУБД Access?

7.     Під час використання якого режиму користувач сам спочатку створює структуру таблиці, а потім заповнює її даними.

VI.       Підведення підсумків уроку.

Перевірка правильності виконання практичного завдання на комп’ютерах. Оголошення та аргументація оцінок.

 

1) Рефлексія

Сьогодні на уроці я навчився…

Найбільше мені сподобалось…

Мій успіх був …

СУБД Access я зможу застосовувати в …

 

VII.   Домашнє завдання.

Записати в зошиті по три задачі, для розв’язання яких можна використовувати створені сьогодні бази даних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Картка контролю знань

Учня        групи ____________________________________ 1. Тестування 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка-результат

 

 

 

 

 

 

 

 

2.        Створення бази даних ___________________________

3.        Самооцінка виконаної роботи _____________________

4.        Взаємооцінка виконаної роботи ____________________

5.        Підсумкова оцінка вчителя ________________________

6.        Оцінка проведеного уроку ________________________

_________________________________________________

7.        Побажання вчителю ______________________________

__________________________________________________

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фрагмент презентації

Слайд 1

 

 

 

 

Слайд 2

 

 

 

 

 

Слайд 3

 

 

 

 

Слайд 4

 

 

 

Слайд 5

 

 

 

 

Слайд 6

 

 

 

pdf
До підручника
Інформатика (рівень стандарту) 10 клас (Морзе Н.В., Вембер В.П., Кузьмінська О.Г.)
Додано
31 березня 2020
Переглядів
5369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку