повторити і узагальнити знання про будову атома; встановити рівень засвоєного матеріалу з теми: “Будова атома” розширити знання про періодичну систему Д.І. Менделєєва; формувати поняття про ізотопи (стабільні і нестабільні), дати уточнене визначення поняття “хімічний елемент”, дати сучасне формування періодичного закону; виховні: формувати пізнавальний інтерес до фізики і хімії; сприяти формуванню в учнів поваги до наукового пізнання цінності наукових знань для різних областей діяльності людини; формувати вміння слухати своїх товаришів, працювати в колективі; розвивальні: розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати здібності, аналізувати, робити висновки, логічно розмірковувати, тобто сприяти розвитку інтелекту, творчих здібностей, розвитку уваги, пам'яті.
Тема уроку: Сучасне формулювання періодичного закону.
Мета уроку: навчальні: повторити і узагальнити знання про будову атома; встановити рівень засвоєного матеріалу з теми: “Будова атома” розширити знання про періодичну систему Д.І. Менделєєва; формувати поняття про ізотопи (стабільні і нестабільні), дати уточнене визначення поняття “хімічний елемент”, дати сучасне формування періодичного закону; виховні: формувати пізнавальний інтерес до фізики і хімії; сприяти формуванню в учнів поваги до наукового пізнання цінності наукових знань для різних областей діяльності людини; формувати вміння слухати своїх товаришів, працювати в колективі; розвивальні: розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати здібності, аналізувати, робити висновки, логічно розмірковувати, тобто сприяти розвитку інтелекту, творчих здібностей, розвитку уваги, пам’яті.
. Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання з учнями;
ІІ. Перевірка домашнього завдання (Фронтальне опитування)
Що означає термін атом? Термін атом виник ще в античному світі й у перекладі з грецької означає ”неподільний“. Атом – це електронейтральна частинка, що складається з позитивно зарядженого атомного ядра і негативно заряджених електронів.
Яке явище було відкрите при дослідженні будови атома? При дослідженні будови атома було відкрито явище радіоактивності.
Що називають радіоактивністю? Радіоактивністю називають самодовільний розпад нестійких атомних ядер, який супроводжується радіоактивним випромінюванням.
Які частинки випромінюють радіоактивні речовини? Ернест Резерфорд встановив, що у магнітному чи електричному полі радіоактивне випромінювання розділяється на три пучки. Ці промені були названі першими буквами грецького алфавіту α- (альфа), β- (бета), γ- (гама) променями . α-промені виявилися потоком позитивно заряджених частинок з масою атома Гелію, β-промені потоком негативно заряджених електронів, γ-промені потоком настільки коротких хвиль, що, на відміну від світлових , вони є невидимими.
В чому суть планетарної моделі атома? Відповідно до планетарної моделі атом складається з позитивно зарядженого ядра й негативно заряджених електронів, які рухаються навколо ядра коловими або еліптичними орбітами, як планети навколо сонця.
Які частинки формують ядро атома? Ядро атома формують протони і нейтрони.
Що називається протонним числом? Число протонів у ядрі, яке збігається з порядковим номером елемента у періодичній системі, називають протонним числом. ІІІ. Мотивування навчальної діяльності учнів.
Бесіда. Д.І. Менделєєв взяв за основу класифікації атомну масу і розмістив хімічні елементи в порядку зростання їх атомних мас. Знайдіть елементи в періодичній системі: 1) № 18 і №19, 2) №27 і №28, 3) №52 і №53, 4) №90 і №91.
Чи вони відповідають основному критерію класифікації? Ні не відповідають. ІІ і ІІІ перестановку Д.І. Менделєєв зробив сам, але пояснити своїх дій він не міг. ІV. Вивчення нового матеріалу.
Узагальнення вивченого матеріалу
Підбиття підсумків уроку
Домашнє завдання