Сучасне формулювання періодичного закону.

Про матеріал

повторити і узагальнити знання про будову атома; встановити рівень засвоєного матеріалу з теми: “Будова атома” розширити знання про періодичну систему Д.І. Менделєєва; формувати поняття про ізотопи (стабільні і нестабільні), дати уточнене визначення поняття “хімічний елемент”, дати сучасне формування періодичного закону; виховні: формувати пізнавальний інтерес до фізики і хімії; сприяти формуванню в учнів поваги до наукового пізнання цінності наукових знань для різних областей діяльності людини; формувати вміння слухати своїх товаришів, працювати в колективі; розвивальні: розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати здібності, аналізувати, робити висновки, логічно розмірковувати, тобто сприяти розвитку інтелекту, творчих здібностей, розвитку уваги, пам'яті.

Перегляд файлу

Тема уроку: Сучасне формулювання періодичного закону.  

 

Мета уроку:  навчальні:  повторити і узагальнити знання про будову атома;  встановити рівень засвоєного матеріалу з теми: “Будова атома”  розширити знання про періодичну систему  Д.І. Менделєєва;  формувати поняття про ізотопи (стабільні і нестабільні), дати уточнене визначення поняття “хімічний елемент”, дати сучасне формування періодичного закону;  виховні:  формувати пізнавальний інтерес до фізики і хімії;  сприяти формуванню в учнів поваги до наукового пізнання цінності наукових знань для різних областей діяльності людини;  формувати вміння слухати своїх товаришів, працювати в колективі;  розвивальні:  розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;  розвивати здібності, аналізувати, робити висновки, логічно розмірковувати, тобто сприяти розвитку інтелекту, творчих здібностей, розвитку уваги, пам’яті.

 .                                                            Хід уроку

І. Організаційний етап  

Привітання з учнями;  

 ІІ. Перевірка домашнього завдання (Фронтальне опитування)

 Що означає термін атом? Термін атом виник ще в античному світі й у перекладі з грецької означає ”неподільний“. Атом – це електронейтральна частинка, що складається з позитивно зарядженого  атомного ядра і негативно заряджених електронів.  

Яке явище було відкрите при дослідженні будови атома? При дослідженні будови атома було відкрито явище радіоактивності.

  Що називають радіоактивністю? Радіоактивністю називають самодовільний розпад нестійких атомних ядер, який супроводжується радіоактивним випромінюванням.

  Які частинки випромінюють радіоактивні речовини? Ернест Резерфорд встановив, що  у магнітному чи електричному полі радіоактивне випромінювання розділяється на три пучки. Ці промені були названі першими буквами грецького алфавіту α- (альфа), β- (бета), γ- (гама) променями . α-промені виявилися потоком позитивно заряджених частинок з масою атома Гелію, β-промені потоком негативно заряджених електронів, γ-промені потоком настільки коротких хвиль, що, на відміну від світлових , вони є невидимими.  

В чому суть планетарної моделі  атома? Відповідно до планетарної моделі атом складається з позитивно зарядженого ядра й негативно заряджених електронів, які рухаються навколо ядра коловими або еліптичними орбітами, як планети навколо сонця.

 Які частинки формують ядро атома? Ядро атома формують протони і нейтрони.

  Що називається протонним числом? Число протонів у ядрі, яке збігається з порядковим номером елемента у періодичній системі, називають протонним числом. ІІІ. Мотивування навчальної діяльності учнів.

Бесіда. Д.І. Менделєєв взяв за основу класифікації атомну масу і розмістив хімічні елементи в порядку зростання їх атомних мас. Знайдіть елементи в періодичній системі: 1) № 18 і №19, 2) №27 і №28, 3) №52 і №53, 4) №90 і №91.

Чи вони відповідають основному критерію класифікації? Ні не відповідають. ІІ і ІІІ перестановку Д.І. Менделєєв зробив сам, але пояснити своїх дій він не міг. ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Перестановки в періодичній системі
  2.  (Бесіда) Скажіть який би мала вигляд періодична система , якщо б не було перестановки І і ІІ? Аргон опинився б у родині лужних металів, а Калій у родині інертних елементів. Йод потрапив би у підгрупу Оксигену , а Телур у підгрупу  галогенів.
  3. 2. Фізичний зміст порядкового номера і сучасного формулювання  періодичного закону. (Розповідь учителя, бесіда) У 1913-1914 роках англійський фізик Генрі Мозлі  експериментально довів, що хімічні елементи розміщені у періодичній системі хімічних елементів за порядком зростання заряду ядер їх атомів. Отже,
  4.  сучасне формулювання періодичного закону таке: властивості елементів а також утворених ними сполук перебувають у періодичній залежності від величини зарядів ядер їх атомів. (Заряд ядра атома елементів чисельно дорівнює порядковому номеру – це і є фізичний зміст порядкового номера.)  
  5.                                               (Робота з підручником самостійно)   Проблемне питання: маса атома – це маса ядра атома, що складається з протонів і нейтронів маса яких цілі числа –
  6. 1. Зверніть увагу на періодичну систему. В яких одиницях виражена відносна атомна маса елементів? Чи це цілі числа? Звідки взялися дробові числа? Для того щоб це зрозуміти, прочитайте статтю “Поняття про ізотопи” на стор.        а)    Що називають ізотопами?              Різновиди атомів одного і того самого елемента , які мають однаковий заряд ядра, різні нуклонні числа, називаються ізотопами. б)   Яке сучасне визначення хімічного елемента?     (Розповідь вчителя з елементами бесіди) Гідроген має три ізотопи (,,), які співвідносяться як 7000:1:1. Оксиген має три ізотопи (,,), які співвідносяться як 3000:1:6. Атомні маси елементів у періодичній системі є середнім значенням масових чисел сумішей ізотопів. Отже, хімічний елемент – це вид атомів з однаковим зарядом ядра. 4. Види  ізотопів (робота з підручником) .  На які групи поділяють ізотопи за походженням? Ізотопи за походженням поділяють на природні і штучні.  Які ізотопи називають природніми, а які називаються штучними.? Природні ізотопи – це ізотопи, які існують у природі. Штучні ізотопи – це такі, що не трапляються у природі, а утворюються під час ядерних реакцій.  Які реакції називаються ядерними? Ядерні реакції – єдині реакції, під час яких відбуваються зміни в ядрі атома, що призводять до утворення атомів інших елементів і супроводжуються радіоактивним випромінюванням. + , + + .  Які ви знаєте природні радіоактивні елементи? (Полоній, Радон, Радій, Актиній, Торій, Протактиній, Уран).   мають дуже велике значення в одержанні різних полімерних матеріалів полібутилену, поліізоамілену, полівінілциклогексану та інших цінних матеріалів. Дуже перспективним виявився радіаційний спосіб одержання резини з каучуку без застосування сірки.  

Узагальнення вивченого матеріалу

Підбиття підсумків уроку

Домашнє завдання

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
4742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку