Тема: Сучасні ігри-казки. З народного «Казка про діда, бабу, онучку, Жучку і котика».
Мета: Поглиблювати знання дітей про казку як вид усної народної творчості. Розвивати вміння працювати в групах; виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику, оцінювати вчинки героя казки, зв’язне мовлення і увагу школярів. Виховувати інтерес до читання; збагачувати словниковий запас учнів.
Обладнання: картки, потяг, станції, герої для пальчикового театру.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Погляньте на сусіда, усміхніться один одному й подаруйте чудовий настрій.
Щоб урок пройшов немарно. Треба сісти рівно, гарно.
І виконувати те, про що мова зараз йде.
Подивіться уважно, що є у вас на партах? (книги) Яким одним словом можна назвати твори, які містять ці книги?(казки) Як ви думаєте чому вони тут лежать?(тому що ми ї будемо читати) Що саме ми будемо читати із них? (казки)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У казку ми зробимо крок.
Із казкою ми стрічались не раз,
І знову вона завітає до нас.
ІІІ. Робота над матеріалом теми уроку
-Я знаю, що ви всі дуже любите казки. Отже, сьогодні ми вирушимо в подорож до Країни казок.
-Так, країну вибрали, а тепер давайте оберемо транспорт, на якому вирушимо в путь. Для цього ви повинні скласти пазли (складають)
Чим ми поїдемо в нашу мандрівку? (потягом)
Ось наш незвичайний, чарівний потяг.
Подорожуючи, ми будемо зупинятись на різних станціях.
-Отож, збираємось в дорогу. Не забудьте покласти у свої валізки УВАГУ, РОЗУМ, КМІТЛИВІСТЬ, СПОСТЕРЕЖЛИВІСТЬ, а також ЗНАННЯ, пригадати все, що ви знаєте.
Увага! Увага! (звук поїзда) Відправляється казковий потяг від станції «Дубно» до станції «Країна Добрих Казок»
* Станція «ТРЕНУВАЛЬНА»
Промовляння і доповнення чистомовки.
Ка-ка-ка – завітала в гості… (казка).
Бок-бок-бок – по доріжці котиться … (колобок)
Сик-сик-сик- на крилах гусенят летить… (Телесик).
За-за-за – по містку біжить коза- … (дереза)
Ак-ак-ак- задом наперед повзе… (рак).
Чок-чок-чок – прийшов солом’яний… (бичок)
Читання речення з різними розділовими знаками
Чи любите ви читати казки? (так) Промовимо «Я люблю читати» казки з різною інтонацією.
Я люблю читати казки. ! ?
Відвідавши цю станцію, продовжуємо свою подорож.
-Ось наближаємось до станції
*Станція «КАЗКОВИЙ ЛАБІРИНТ»
-Щоб не заблукати в ньому, вибирайте тільки правильні відповіді. Якщо правильна відповідь варіант «а», то піднімаємо цеглинку «Лего» - червоного кольору, якщо «б» - зеленого.
1)Автором українських народних казок є:
а) автор;
б) народ.
2)Казка-це:
а) Казка – це цікава вигадана історія про події, яких не може бути в реальному житті
б) пісня, за допомогою якої присипляють дитину;
3)У казці «Івасик – Телесик» хлопчика звали :
а) Василько
б) Івасик
4)Літературні казки складені:
а) одним і більше автором.
б) народом;
-Молодці! Рушаємо далі.
*Станція «ТВОРЧА»
Розчитування
а)Гра « Віднови слова»
- Ой лишенько! – кричать слова, - без них усіх бути ми не можем,
Допомогти зуміє кожен, ви дуже добре поміркуйте
І нас скоріше порятуйте!
К_зк_ , д_д (дід), б_б_ (баба), вн_чка (внучка), с_б_чк_, к_т_к (котик) _бл_ньк_(яблунька)
-Які букви пропали? Чи добре було без них читати, спілкуватися?
б)Читання речень за Едігеєм.
Що ви знаєте про собачку і котика? Пригадайте назви казок, у яких персонажами є ці тварини.
тикКо – шнямадо наритва. бкаШу у гоньо стапухна, кареньсі, ковашов.
кабаСо – мадошня ритвана та ублелюний друг родослих та тейді.
лиЖи у даді ти биба басока каЖуч та тикко лоМуртик.
Яке речення може бути з казки? Якої?
На наступній станції ми прочитаємо казку, героями якої є котик і собачка.
*Станція «ЧИТАЛЬНА»
Опрацювання казки «Казка про діда бабу, онучку, Жучку і котика»
Прослухайте «Казку про діда бабу, онучку, Жучку і котика» і скажіть на яку іншу українську народну казку вона схожа і запам’ятайте героїв.
Яку казку нагадує вам «Казка про діда бабу, онучку, Жучку і котика»? (Ріпку) -Які дійові особи у цій казці? Хто її автор?
2. Словникова робота.
Помело Марушка посадив
Лавка Жучка виросла
Стеля Мурлотик розібрав
Дах внучка подав
1 стовпчик – пояснення картинками на мультимедії. 2 – які є в цьому стовпчику клички тварин? (Жучка, Мурлотик)
Хто така внучка? Як звали бабу?
Прочитайте слова, правильно наголошуючи. Що об’єднує слова третього стовпчика? (показують дію)
Прочитаємо казку ще раз. Знайдемо у ній приказку.
Повторне комбіноване читання казки.
Прочитайте приказку. Поясніть, як ви розумієте її?
* Станція «ВІДПОЧИНОК»
Музична фізкультхвилинка
Станція «ЗНАЙДИ І ПРОЧИТАЙ»
Аналіз казки з елементами вибіркового читання.
Станція «Робота в парах»
(Робота в парах) Зараз ви попрацюєте в парах
Все, що загубили казкові герої спробуєте швидко допомогти знайти і з’єднати стрілочками.
*пір’ячко *Івасик-Телесик
*кленовий листочок * Півник
*булава * Кривенька качечка
*колосок * Коза-дереза
*Котигорошко *рукавичка *Зайчик
*човник
-Молодці! Допомогли героям зібрати загублені речі.
*Станція «Сюрприз»
Розігрування в ролях казки з пальчиковими героями.
А який буде сюрприз? Сюрпризом є те, що у нашому класі росте яблунька і є герої. Сьогодні ми будемо інсценізувати казку. Скільки буде учасників інсценівки? Це хто? (Вчитель каже слова автора. Діти підбігають до яблуньки, імітують, що зривають яблуко, передають один одному, ніби кусаючи, останній каже слова з казки: «Чи смачне яблуко?»
* Станція «РЕФЛЕКСІЯ»
Продзвенить уже дзвінок закінчиться наш урок.
Діти, ви часу не гайте що читали розповідайте. (розповідають)
Які завдання були цікавими? Який у вас настрій? Просигналізуйте кольорами лего (червоний –сумний, зелений – веселий, жовтий – такий собі)
Ми усі станції пройшли, у країну казок ми прийшли (Салют на мультимедії)
КРАЇНА ДОБРИХ КАЗОК
У кожного з вас є книжечки із казками. Читаючи їх, ми будемо знову і знову потрапляти у цю дивовижну країну.
Читайте! І нехай у вас не буде ні дня, ні хвилини, що ви розлучаєтеся із таким вірними друзями – книгами.