Тема. Не роби іншому того, чого сам не любиш.
Іван Франко «Лисичка та Журавель»
Мета. Удосконалити знання про літературні казки; вчити учнів аналізувати зміст твору, виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; вчити спостерігати за структурою і сюжетом казки.
Формувати навички правильного і свідомого читання; розвивати мислення, пам’ять, увагу.
Виховувати почуття дружби, чуйність, гостинність, порядність, доброзичливість.
Обладнання: картки з завданнями для роботи в парах, групах, ілюстрації до казки, портрет І.Франка, малюнки до казки.
Форма роботи: інтерактивні вправи «Крапельки тепла», «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм»; творча робота «Дослідники»; робота в парах; робота в групах.
Фрагмент уроку
I.Релаксація настрою.
* інтерактивна вправа « Крапельки тепла»
--- Подумайте про щось добре, хороше, посміхніться, подихайте теплом у долоньки, здмухніть з долоньок крапельки тепла і подаруйте їх разом із посмішкою своїм товаришам.
II.Мотивація навчальної діяльності.
---Сьогодні на урок до нас завітала чудова гостя, ім’я якої ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Ця дивна країна довкола чудесна
І все там чарівне, скрізь диво-краса.
Подумайте, діти, промовте, будь ласка,
Яка це країна ? Згадали ? Це……..(казка)
--- З казкою ми зустрічалися не раз
І знову вона завітала до нас.
III.Актуалізація опорних знань.
*інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
---Серед запропонованих асоціацій виберіть ті, які ми можемо віднести до слова казка. Поясніть чому ви вибрали саме ці слова.
(мама, сонце, диво, дерево, чари, бабуся, зима, фантастика, добро, зло, дитинство)
---Порівняйте складений нами кущ із кущем на слайді. Що ми можемо сказати? Отже ми справились із цим завданням.
--- Ми вже з вами знаємо, що казки є народні і ……(літературні).
---Яка між ними різниця?
*інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
--- У вас на парті є картки, на яких записаний вислів. Ваше завдання розділити його на окремі слова і зачитати.
---Як ви розумієте цей вислів?
---Як ви гадаєте, чому він у нас записаний на дошці?
---Це тема нашого уроку.
IV. Оголошення теми та мети уроку.
---Сьогодні на уроці ми будемо працювати із українською літературною казкою Івана Яковича Франка , яка називається «Лисичка та Журавель».
V.Робота з новим матеріалом
*творча група «Дослідники»
---У нас працювала творча група «Дослідники», яка підготувала для нас коротенькі відомості із життя відомого українського письменника Івана Яковича Франка.
( переглядання слайдів)
---Прийшов час знайомитися з казочкою.
---Ваше завдання слухати уважно казочку і визначити дійових осіб даного твору.
*читання казки вчителем
---Тож хто є дійовими особами казки?
---Чому у казці їхні назви написані з великої букви?
Словникова робота.
---Для того, щоб навчитися виразно і красиво читати ми з вами проведемо словникову роботу. Коли ви в тексті зустрінете ці слова, ви зможете їх правильно і швидко прочитати.
Заприятелювали (синон.) випорожнивши (антон.)
Призволяйся (у підр.) розсердилася (синон.)
Угощати ( замін преф.) гостинність (тл. сл.)
Зареклася ( тл.сл.) глечик (мал.)
---Читаємо «луною».
---Читаємо, як повзе черепашка.
---Читаємо, як скрекоче сорока.
*читання казки різними способами («Бджілки – рибки», «День-ніч»)
---Читаючи текст, зверніть увагу чим Лисичка пригощала Журавля і чим Журавель Лисичку.
*створення образів Лисички та Журавля.
Ввічливість нещирість хитрість
Улесливість винахідливість чемність
*групова робота
1група . Знайти у тексті фразеологізми, зачитати речення і пояснити їх значення. (Чим хата багата, тим і пригощу; облизня спіймавши.)
2група. Режисери. Створюємо мультфільм зі стислим переказом.
3 група. Ми казкарі . Створюємо закінчення казки.
VI. Підсумок .
*інтерактивна вправа «Мікрофон»
--- Повернемось на початок уроку і ще раз пригадаємо тему. Попрацювавши над казкою, ми можемо більш ширше пояснити значення даного прислів’я. Доведіть свою думку.
---Як ви гадаєте, на чиєму боці автор Журавля чи Лисички? Доведіть свою думку.
---Що нам автор хотів показати цією казкою?
---Що ви корисного для себе взяли ?