Коцюрба Ірина Андріївна
Учитель образотворчого мистецтва.
Пугачівський ліцей Жашківської міської ради
Черкаської області
Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання та викладання образотворчого мистецтва
Анотація: у статті розглядаються інноваційні підходи до викладання образотворчого мистецтва в контексті інтеграції сучасних технологій у навчальний процес. Проаналізовано можливості використання інтерактивних інструментів, таких як цифрові планшети, програмне забезпечення для графічного дизайну та віртуальна реальність, для розвитку творчих навичок учнів. Акцент зроблено на гармонійному поєднанні традиційних методик із діджитал-інструментами, що дозволяє не лише розвивати естетичне мислення, а й адаптувати учнів до викликів цифрової епохи. Запропоновано практичні методи інтеграції VR, AR та цифрових платформ у процес створення художніх проєктів. Стаття спрямована на пошук шляхів підвищення мотивації учнів до навчання мистецтву через технологічні інновації.
Ключові слова: образотворче мистецтво, сучасні технології, цифрове мистецтво, інтерактивні методики, віртуальна реальність, доповнена реальність, творчі проєкти, інтеграція технологій, діджиталізація освіти.
Вступ. Сучасна освітня система переживає етап трансформації, коли традиційні підходи доповнюються інноваційними технологіями, що дозволяють створювати нові методики викладання, орієнтовані на потреби сучасного суспільства. У викладанні образотворчого мистецтва ці зміни є особливо актуальними, адже поєднання традиційних мистецьких технік із цифровими технологіями відкриває перед учнями нові горизонти для творчого розвитку, самовираження та формування естетичного мислення. Інтеграція віртуальної та доповненої реальності, цифрових інструментів і платформ дозволяє зробити уроки мистецтва інтерактивними, адаптивними та максимально наближеними до реалій сучасного світу. Одним із важливих напрямів інтеграції технологій уу викладання образотворчого мистецтва є використання графічних планшетів та програмного забезпечення для цифрового малювання. У процесі навчання учні можуть освоювати основи роботи з такими програмами, як Adobe Photoshop, CorelDRAW чи Procreate, які дозволяють створювати цифрові картини, ілюстрації, комікси та навіть анімацію. Робота з цими інструментами не лише розвиває художні навички, але й формує компетенції, необхідні для роботи у сфері дизайну, медіа та реклами. Уроки можуть бути побудовані у форматі проєктної діяльності, де учні створюють персоналізовані артпроєкти, які потім можна демонструвати у вигляді цифрових виставок або портфоліо. Використання віртуальної реальності у викладанні мистецтва ство- рює нові можливості для пізнання історії мистецтва, розвитку просторового мислення та занурення у творчий процес. Завдяки VRтехнологіям учні можуть відвідувати віртуальні музеї, знайомитися з роботами відомих художників у деталях, досліджувати техніки створення шедеврів або навіть «переноситися» в епохи, коли ті чи інші стилі мистецтва набули популярності. Це дозволяє учням краще зрозуміти контекст створення творів мистецтва, глибше осягнути культурні та історичні аспекти творчості та відчути себе частиною художнього світу. Інтеграція доповненої реальності відкриває ще ширші перспективи для викладання образотворчого мистецтва. Застосовуючи AR-додатки, учні можуть оживляти свої роботи, створювати інтерактивні інсталяції, у яких поєднуються традиційні малюнки з цифровими елементами. Такий підхід дозволяє не лише розширити уявлення про можливості мистецтва, але й стимулює розвиток креативності та інноваційного мислення. Учитель може використовувати AR-технології для організації інтерактивних виставок, де глядачі за допомогою смартфонів або планшетів взаємодіють із роботами учнів, переглядаючи їхні приховані деталі або додаткові ефекти. Проєктна діяльність є важливим елементом інтеграції технологій у викладання мистецтва. Учні можуть працювати над створенням тематичних колекцій робіт, які висвітлюють певну проблему чи тему, що актуальна для їхнього середовища. Це може бути екологічна тематика, соціальні питання або відображення місцевої культури через сучасне мистецтво. У процесі створення таких проєктів учні навчаються працювати у командах, обговорювати ідеї, шукати оптимальні рішення для втілення своїх задумів, презентувати результати своєї діяльності. Інтерактивні платформи для спільної роботи також стають важливим інструментом для викладачів мистецтва. Використання таких сервісів, як Canva, Miro або Padlet, дозволяє учням одночасно працювати над спільними проектами, обмінюватися ідеями, коментувати роботи однокласників та отримувати миттєвий зворотний зв’язок. Це стимулює учнів до більш активної участі у навчальному процесі, формує навички співпраці та взаємодії. Особливої уваги заслуговує використання методики гейміфікації у викладанні мистецтва. Навчальний процес можна доповнити елементами гри, створюючи художні квести, інтерактивні завдання чи конкурси, у яких учні змагаються, виконуючи творчі виклики. Такий підхід сприяє підвищенню мотивації учнів, робить уроки більш цікавими та емоційно насиченими. Важливою частиною навчального процесу є використання міждисциплінарного підходу. Поєднання мистецтва з іншими предметами, такими як історія, математика, фізика чи інформатика, створює можливості для поглибленого пізнання світу. Наприклад, вивчення перспективи в мистецтві можна поєднати з геометрією, а створення графічних проєктів — із програмуванням. Це сприяє формуванню у учнів системного мислення, вміння бачити взаємозв’язки між різними науками та їх застосування у творчості.
Висновок . Отже, поєднання традиційних методик викладання мистецтва із сучасними цифровими технологіями та інтерактивними підходами відкриває нові перспективи для розвитку творчих здібностей учнів. Інтеграція VR, AR, цифрових платформ та проєктної діяльності дозволяє зробити навчання мистецтву більш сучасним, цікавим і змістовним. Це сприяє не лише формуванню художніх навичок, але й розвитку критичного мислення, інноваційності та здатності учнів адаптуватися до викликів цифрового світу.
Література
1.Гуревич Р.С. Мультимедійні технології та засоби навчання:навчальний посібник: / Р.С. Гуревич - Вінниця: Нілан-ЛТД, 2017, с.556.
2.Кобися А. П. Інтелектуальні карти як засіб підвищення ефективностізасвоєння навчального матеріалу: (матеріали звітної науковоїконференції Інституту інформаційних технологій і засобів навчанняНАПН України, 19 березня 2015 р.)/А. П. Кобися. -[Електроннийресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://conf.iitlt.gov.ua/Confere-nce.php?h_id=10.
3. Кузьмінський А. І., Біда О. А., Чичук А. П., Кучай О. В., Дзямко В. Й. Розробка перспективних напрямів розвитку освіти України: цивілізаційні зміни. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 57. С. 174–180. 3.4.5.