Сучасні комп’ютерні програми в початковій школі
Сучасні комп’ютерні програми дають можливість продемонструвати яскраву наочність, запропонувати різні цікаві динамічні види роботи, виявити рівень знань та умінь учнів.
При використанні комп’ютерної техніки на уроках необхідно враховувати якість навчальних комп’ютерних програм. Вони повинні відповідати таким вимогам:
- бути цікавими і доступними для дітей, викликати у них позитивні емоції;
- будити їх уяву та фантазію;
- формувати алгоритмічне, логічне мислення;
- розвивати творчі здібності;
- вчити працювати з комп’ютером (клавіатурою, мишею);
- відповідати віковим особливостям дітей;
- дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог.
Багато можливостей для розвитку логічного та алгоритмічного мислення дає пропедевтичний курс «Сходинки до інформатики», який відповідає вищезгаданим вимогам. Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, уваги, моторики, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання, створює гарний настрій.
Цей проект спрямований на розвиток внутрішнього світу молодшого школяра, його свідомості, системи знань, переживань, прагнень; збагачення досвіду дитини, зв’язок з практичним, повсякденним життям, навчання ставитися до себе, як до неповторної особистості, що займає певне місце в родині, суспільстві. Курс «Інформатики» є комплексом навчально-розвивальних ігрових програм для дітей молодшого шкільного віку. В його основу авторами закладено чотири змістові лінії:
- формування уявлення про можливості та сфери застосування комп’ютера, ознайомлення з технікою безпеки під час роботи з комп’ютером та у комп’ютерному класі; формування елементарних необхідних навичок роботи з мишею та клавіатурою;
- розвиток загальних здібностей дитини: логічне мислення, просторова уява, увага, кмітливість, зорова і слухова пам’ять, креативність;
- підтримка навчальних предметів: математика, українська та англійська мова, «Я і Україна», основи здоров’я, логіка, музика.
Пропедевтичний курс «Сходинки до інформатики» допомагає сформувати: математичну, природничу, мовну, читацьку, інформаційно-комунікаційну, інноваційну, підприємницьку компетентності.
Інші комп’ютерні програми:
- навчально-інформуючі: енциклопедії, електронні підручники, кінофільми;
- графічний редактор Paint (робота з графічним редактором Paint сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторики, координації рухів, уваги. Крім того, забезпечуються міжпредметні зв’язки з математикою, природознавством, образотворчим мистецтвом)
Ця програма є засобом для формування математичної, природничої, інформаційно-комунікаційної та культурної компетентностей.
- програма презентацій Power Point.
Це найпростіша й найпоширеніша на сьогодні програма,
яка допомагає урізноманітнити урок. Використовувати комп’ютерні презентації можливо на уроках будь-якого типу . На уроці математики під час усного рахунку, математичних диктантів, роботі з геометричним матеріалом, тестуванні, логічних вправах і задачах тощо; на уроках української мови – під час зорових диктантів, роботі з деформованими текстами, словникових диктантів, вправ на увагу, при списуванні, складанні опису картин, зображень тощо; на уроках читання - під час різних видів словникової роботи, розгляді картин, зображень, портретів письменників, ребусів, кросвордів, тестуванні; на уроках природознавства - під час навчально-пізнавальних ігор, розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні тощо; на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду картин, малюнків, схем, обговоренні технологічних карт.
Але необхідно пам’ятати, що презентації – це лише інструмент (один із багатьох інших інструментів вчителя на уроці). На уроці із презентацією, як і в будь-якому іншому, зберігаються всі основні етапи, змінюється лише їх тривалість. Презентації використовують на різних етапах уроку: актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, ознайомлення з новим матеріалом, закріплення, узагальнення та систематизації знань.
Використання презентацій допомагає урізноманітнити етап актуалізації знань, адже запитання можна ілюструвати графічними об’єктами, анімацією, звуковим супроводом, можна подати кілька слайдів із попередніх уроків, з кросвордами, ребусами , відео тощо.
На етапі пояснення нового матеріалу використовують фото-, аудіо-, відеофрагменти, гіперпосилання для зміни послідовності показу, що дає змогу на свій розсуд змінювати хід бесіди, акцентувати увагу на найскладніших моментах уроку залежно від сприйняття матеріалу учнями і від ситуації на уроці. На слайдах подаються лише основні думки, визначення, дати і назви подій, формули, графічні, фото-, аудіо-, відео фрагменти тощо. Виділяються ті елементи, до яких слід привернути увагу учнів.
Для етапу закріплення знань даються ілюстровані запитання, завдання для групового або індивідуального виконання.
На етапі рефлексії використовуються наступні прийоми і методи:
Учні висловлюють душевний, емоційно-чуттєвий стан за допомогою мікрофона.
Використовуючи програму Viber, учні завершують речення: «Я раджу вам прочитати твір…тому що….» і передають мені повідомлення (робота проводиться групами).
Пропонують учням написати повідомлення, що нового дізналися на
уроці і відправити SMS.
навчився» на початку уроку, під час рефлексії учень звертається
до етапу «навчився» і друкує за допомогою програми Microsoft
Office Word.
Таким чином програма презентацій Power Point є найпотужнішим засобом усіх ключових компетентностей Державного стандарту.