АНТОНІМИ. ПАРОНІМИ. ПРАВИЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ПАРОНІМІВ У МОВЛЕННІ Мета: поглибити знання учнів про синоніми; дати поняття про пароніми; формувати навички доцільного використання антонімів та правильного — паронімів; розвивати творчі мовленнєві здібності; виховувати вдумливе ставлення до слова та вміння ефективно його використовувати. Тип уроку: поглиблення та засвоєння нових знань.
Хід УРОКУ I. Організаційний момент
Слайд 1 II. Ознайомлення десятикласників із темою і метою уроку
Слайд 2-3 III. Актуалізація опорних знань і вмінь ► Прочитайте групи слів. За яким принципом вони згруповані? Чим відрізняються синоніми і антоніми між собою? А що в них спільного?
Слайд 4 Схід — захід, минулий — майбутній, радіти — журитися, плакати – сміятися, ранок – вечір, захід - схід IV. Поглиблення та засвоєння знань, умінь і навичок
Слайд 5 Матеріал для вчителя
Антоніми- це пари слів із протилежним значенням, бувають також загальномовні (щастя — горе, млявий — жвавий, хвалити — гудити, тихо — голосно, швидкий — повільний), контекстуальні (Бо що свої болі — пусте. Світове горе важке. Він надививсь на нього і вдома, і по світах (М. Коцюбинський).
Слайд 6 Антоніми виконують стилістичні функції протиставлення та зіставлення (У щастя людського два рівних є крила: Троянди й виноград, красиве і корисне (М. Рильський), антонімічної іронії (Любить, як вовк порося). Антоніми збагачують нашу мову, роблять її точною, образною і яскравою.
Слайд 7.
Прочитайте речення. Знайдіть у них антонімічні пари слів. Визначте, які з них загальномовні, а які контекстуальні?
Мудрець шукає все в собі, нерозумний– в іншому (Конфуцій).
Щоб досягти великого, треба почати з малого (Народна творчість ).
Правда існуватиме вічно, а брехня – усього одну хвилину ( Соломон ).
Старих шануй як отця, а молодих – як братів (В. Мономах).
Згода будує, а незгода руйнує (Народна творчість).
Слайд 8. ► Перепишіть подані прислів'я та приказки. Знайдіть у них антоніми, поясніть їх стилістичне значення. До якої частини мови належать використані антоніми? 1. Молоде орля та вище старого літає. 2. Слова масні, а пироги пісні. 3. На чорній землі білий хліб родить. 4. Правда та кривда — як вогонь та вода. 5. Добре говорить, але зле робить. 6. Слухай тисячу разів, а говори один раз.
Слайд 9. Крім слів, що мають протилежне значення, тобто антонімів, у мові існують слова, близькі за звучанням, але різні за своїм значенням. Такі слова називаються Паронімами.
Наприклад: здравиця (заздравний тост) і здравниця (санаторій), ефектний (виразний) і ефективний (продуктивний).
Слайд 10. Правильне слововживання паронімів забезпечує точність висловлювання. ► Розкрийте дужки, вибираючи потрібне слово. Свій вибір обґрунтуйте. Запишіть речення. 1. Продавець розповів про правила і умови (ефектного, ефективного) використання кухонного комбайна. 2. Ця земельна (дільниця, ділянка) була передана дитячому будинку. 3. Порядок утворення (виборного, виборчого) округу визначається законами про вибори до відповідних органів.
Слайд 11 . V. Формування практичних умінь і навичок Тренувальні вправи
► За зразком доберіть і допишіть по парі антонімів, які виражають такі поняття: 1. Простір: верх — низ, ... 2. Час: день — ніч, ... 3. Почуття: любов — ненависть, . 4. Явища природи, стан: холодно — тепло, ... 5. Стан, діяльність людини: працює — відпочиває, . 6. Соціальні явища, становище людей: воля — рабство, ... 7. Назви творів, заголовки: «Війна і мир!» (Л. Толстой).
Слайд 12. ► Доберіть антоніми до іменників, прикметників, дієслів, прислівників. Складіть 1 речення (з антонімами із кожної названої частини мови) і запишіть. Яке стилістичне забарвлення надають мовленню антоніми? 1 група. Сила, перемога, північ, початок, розвиток, прогрес. 2 група. Хоробрий, далекий, похмурий, дорогий, широкий. 3 група . Брати, говорити, купити, радіти, молодіти, світати. 4 група . Широко, сухо, зранку, корисно, ясно, там, туди, рано.
Слайд 13. ► Випишіть антоніми.. Підкресліть їх і визначте їх стилістичну роль. До яких частин мови вони відносяться? 1. Гнів і жаль, огонь і холод, несамовита радість і гірка туга разом охопила Петрове серце (Панас Мирний). 2. Одна гора високая, а другая низька. Одна мила далекая, а другая близька (Народна пісня). 3. Ні туди — ні сюди (Приказка). 4. Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені в картині (А. Малишко). 5. Хто високо літає, той низько сідає (Народна творчість).
Слайд 14. ► Виразно прочитайте прислів'я, приказки, жарти. Визначте в них приховане протиставлення, що створює іронію. 1. Хороший, як Микитина свита навиворіт. 2. Такий добрий, що в ложці води втопив би. 3. Казав сліпий: «Побачимо!» 4. Вона співає, як муха в глечику. 5. Жалів яструб курку, доки всю обскуб.
Антоніми надають тексту емоційності.
Слайд 15.
Чим відрізняються пароніми, крім лексичного значення?
-
Одним звуком.
-
Декількома звуками.
-
Закінченням.
-
Суфіксами.
-
Префіксами.
Слайд 16.
► Поясніть значення поданих співзвучних слів — паронімів. Складіть із ними 2 речення. Запишіть. Приклад
НдУява (здатність уявляти) – уявлення (розуміння чогось) : багата уява, творча уява – чітке уявлення.
Авторитарний — авторитетний, адресант — адресат, видатний — відомий, запитання — питання, збірна — збірник — зібрання
. Слайд 17. ► Пов'яжіть кожний прикметник із відповідним іменником, що в дужках. Як називаються близькі за звучанням, але різні за значенням слова? 1. Димовий, димний, димучий, димчастий (порох, труба, камінь, вулкан). 2. Водний, водянистий, водяний (чорнило, шлях, жук). 3. Діловий, діловитий (людина, розмова). 4. Особливий, особовий, особистий (присутність, займенник, випадок).
Слайд 18. VI. Підсумки уроку
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
Слайд 19.
VII. Домашнє завдання Опрацювати правила, уміщені в підручнику .(параграф 15)
Виконати вправу 263 .
Написати міні – твір про толерантність ,використовуючи антоніми та пароніми
|