Сучасні педагогічні технології в практиці викладання біології

Про матеріал
В даній роботі надані: методичні рекомендації з досвіду роботи вчителя, проблемна технологія, технологія методу проектів, використання інформаційних технологій в процесі викладання біології. Використання даного досвіду роботи розкриє нові можливості викладання біології на сучасному етапі.
Перегляд файлу

Сучасні педагогічні технології в практиці викладання біології

Сучасні тенденції розвитку освіти України висунули перед загальноосвітньою школою ряд якісно нових завдань: максимально якісно навчити дітей оволодіти значним об’ємом грунтовних знань, формування, розвиток і збереження неповторної індивідуальної особистості. Це ініціювало появу в системі загальної середньої освіти педагогічних інновацій, зокрема  педагогічних  технологій, що навчають учнів мислити, самостійно здобувати знання, творчо застосовувати їх на практиці.

Майстерність вчителя значною мірою залежить від володіння ним технологіями  навчання. “Технологія” – слово грецького походження, складається з двох слів:“ techne” – мистецтво та  “logos”- наука. Це сукупність знань про способи і засоби здійснення виробничих процесів. У науці та педагогічній практиці широко використовують різні варіанти  цього поняття: “педагогічна технологія”, “освітня технологія”,“технологія навчання”, “технологія розвитку”, “технологія управління”, тощо.

Суть педагогічних технологій розглядали такі вчені, як В.Безпалько, В.Монахов, М.Кларін, Г.Селевко, С.Сисоєва та ін. Наприклад, В.Монахов вважає, що педагогічна технологія – це продумана у всіх деталях модель спільної діяльності щодо проектування, організації та  здійснення навчального процесу з обов’язковим забезпеченням комфортних умов для учнів та вчителя. На думку С.Сисоєвої, педагогічна технологія – набір процедур, які поновлюють професійну діяльність учителя і гарантують кінцевий запланований результат.

Сучасні технології настільки руйнують усталені стереотипи, що традиційні методики вимагають рішучих і кардинальних перетворень.Розвиток навчання на сучасному етапі вимагає від учителя творчого підходу  до проведення уроку. Традиційний класичний урок не завжди  користується популярністю у підростаючого покоління. Ідеться не про повну відмову від методик викладання, що склалися історично, а про модернізацію навчального процесу, використання інновацій, які урізноманітнять навчання цікавими творчими пошуками та несподіваними відкриттями. Незамінними помічниками у втіленні нових ідей є досягнення науки і техніки, інформаційні  та комп’ютерні технології.

Проблемно - дослідницькі  технології на уроці біології

Проблемне навчання передбачає  створення  під керівництвом учителя проблемних ситуацій и активну самостійну  діяльність учнів по їх розв’язанню, в результаті чого відбувається творче оволодіння професійними знаннями, навиками, уміннями и развиток розумових  здібностей. Для вирішення проблемних  питань існують проблемні методи – це  методы, основані на створенні  проблемних ситуацій, активної пізнавальної  діяльности учнів, що складається в  вирішенні складних питань, що вимагають актуалізацію знань, аналіза и т.д. Для цього використовують  проблемні ситуації на всіх етапах процеса навчання: при поясненні нового матеріала, закріпленні, контролі. Використання різноманітних  методичних прийомів стимулює  творчу  активність  учнів. Проблемна організація навчально – виховного процесу може бути різноманітною, в залежності від тої мети, яку ставить перед собою вчитель, в залежності від характера висунутої проблеми. Існує декілька основних принципів организації  проблемного урока:

 1. Вивчення теми починається з постановки перед учнями  основної проблемної задачи. При цьому  треба  знаходити такі форми  подачи  навчального материалу и такі змістові моменти, які викличуть  зацікавленість учнів.

 2.  Все подальше вивчення навчальної теми повинно проводитись шляхом розгортання системи завдань, причому ця система повинна мати внутрішню логіку, коли кожне наступне завдання логічно витікає з попереднього. Навчальний  матеріал ділиться на невеличкі порції  - окремі кроки. Кожний крок  містить  логічно завершену  інформацію і питання, на яке повинен дати відповідь учень. Відповідь на поставлене питання  стає відправним пунктом для наступного кроку в процесі вирішення проблемної ситуації.

3. Дуже важливо, щоб логіка розгортання системи завдань була зрозуміла не лише самому вчителю, але й усім учням, щоб ця логіка вела весь процес вивчення навчального матеріалу. В деяких випадках вчитель може вербалізувати логіку розгортання запропонованих завдань.                                                                                                                           

Проблемне навчання  на уроках  біології через рішення  задач.

Пропоную приклади задач, вправ, розрахунків, які можна запропонувати учням  відповідно з деякими темами навчальної програми.

 При вивченні курсу  “Рослини”  у  7 класі, можна запропонувати такі задачі:

“З  одного дерева волоського  горіха зібрали 160 кг плодів. 100 горіхів важать приблизно 1 кг. Всі горіхи були висіяні  на шкільній ділянці. Скільки саджанців  горіха виростять, якщо із 100 горіхів проростає 90?” (Відповідь: 14 400 саджанців.)

“5000 однонасінних  плодів берези важать  приблизно 1 г. На гектар ліса висівають150 кг плодів берези. Підрахуйте число висіяних при цьому  плодів”. (Відповідь:  750 000 000 плодів.)

 Щоб  учні уявили, наскільки маленьке і легке насіння деяких рослин, їм пропонується  така задача:

“50 000 насіння  осики важать в середньому 4 г. Скільки  насіння осики   треба покласти  на “чашку” терезів для врівноважування , якщо  на другій чашці  знаходиться 100 грамовий плід помідора?” (Відповідь: 1 250 000 насінин.)

“З одного зерна озимоЇ  м’якоЇ пшеницІ може вирости п’ять колосків. Припустимо, що в колосі 50 зерен. Розрахуйте, скільки зерен  можна отримати від одного зерна при посіві в першому році, в другому, в третьому та в четвертому. (Відповідь: перший  врожай – 250; другий – 62 500; третій – 15 625 000; четвертий – 3 906 250 000 зерен.) (Цю задачу можна розширити, запропонувавши учням виразити врожай по рокам у грамах, при  умові, що  середня  вага  зерна 0,04 г.)

 При вивченні кореня можна  запропонувати таку кількісну характеристику:

“Німецький вчени й Діттмер після ретельних досліджень встановив  площу  і довжину  коренів  однієї  рослини жита   в період колосіння. Виявилося,  що одна рослина жита  має 13 835 143 коренів загальною  довжиною 600 км; число кореневих волосків доходе  до 15 млр, а довжина  їх складає  10000 км. Сумарної довжини кореневої системи чотирьох рослин жита достатньо, щоб охопити земну кулю по екватору. Але головне не довжина, а загальна площа коренів, яка у одного куща жита складає 225м2. Крім того, площа кореневих волосків досягає 400м2.

При вивченні  листа у зв’язку  з виявленням особливостей  світлових і  тіньових листків наводиться такий приклад:

“В кілограмі  свіжого  листя  різних рослин  міститься  різна  кількість  хлорофила: у подорожника — 1,8 г, у аспідистри — 4 г. Яка з цих рослин світлолюбна, а яка – тіньовитривала?”(Відповідь:  подорожник — світлолюбна, аспідистра — тіньовитривала).

 Щоб учні уявили собі роль зелених рослин у насиченні повітря киснем, зрозуміли взаємопов’язаність явищ і процесів в природі, їм пропонується така задача:

 “Протягом однієї години  гектар зелених насаджень поглинає 8 кг вуглецю, таку його кількість видихують  200 людей за той же час. Розрахуйте, на якій площі зелені насадження поглинають таку ж кількість вуглецю, яку видихує одна людина за 1 годину. (Відповідь: 50 кв. м.)

Математичні розрахунки  дозволяють  учням  краще зрозуміти з кількісного боку  процесс випаровування води листками, взаємозв’язок  органів рослин  і процесів, що в них відбуваються. Відомо , що з  100 частин води, яка  проходить через рослинний  організм, в процесі живлення  використовується  не більше  двох частин. Виникає питання: на что  використовується 8 частин води поглинутої коренями? При вивченні виясняється, що  вода необхідна  рослині  для підтримки тургора, для охолодження, для забезпечення рослини необхідними мінеральними солями. Учням  в  зв’язку  з цим пропонується  така задача:

“З гектара пшениці  в середньому  отримується  16 т сухої речовини. (4 т зерна та  12 т соломи і  коренів). Для отримання  одного кілограма сухої речовини використовіється  не менше  300 л води.  Розрахуйте, скільки  води використовується  при вирощуванні пшениці на одному  гектарі”. (Відповідь: 4350 г води.)

“Для утворення  1 г сухої речовини  рослини використовують неоднакову кількість води: просо — 293 г, овес — 597 г, лен — 905 г. Яка з цих рослин найбільш засухостійка? (Відповідь: просо.)

При поясненні  перехресного запилення і значення комах – запилювачів, вчитель пояснює, що в квітах багатьох рослин утворюється нектар.Утворюється його небагато, тому бджолам для збору меду треба відвідати величезну кількість квітів.

В період цвітіння одне суцвіття  конюшини  дає  до 8 мг нектара. Вчитель пропонує учням підрахувати, з скількох суцвіть конюшини бджоли можуть зібрати 1 г меда? 1 кг меда? (Відповідь: 125 суцвіть; 125 000 суцвіть.)

Порахуйте, яку кількість квітів  відвідає одна бджола за десять годин при умові, що за одну хвилину вона побуває на 12 квітках. Відповідь: 7200 квітів.) З отриманих розрахунків учням стає зрозумілим значення бджіл – трудівниць та їх роль в запиленні рослин.

 При вивченні курсу Біологія людини у 8 класі можна запропонувати такі проблемні питання:              

            Загальний огляд організму людини.

Порівняйте кількість хромосом в клітинах людини до- та після поділу. Чому, незважаючи на поділ клітин, кількість хромосом залишається сталою?

На обличча сплячої людини сів комар. Людина відігнала його рукою не просипаючись. Чому і як відбулася така реакція, якщо рука знаходилась на деякій відстані від обличча?

Відомо, що під час праці чи бігу серце і легені працюють сильніше, ніж у стані спокою. Чому і як в залежності від ситуації відбувається така зміна функцій серця та інших внутрішніх органів, коли свідомість і воля людини в цьому участі не приймають?

З’ясовано, що в курців рибосоми втрачають здатність зв’зуватись з ендоплазматичною сіткою. Як ви гадаєте, до яких порушень у клітині і в організмі в цілому це призводить?

Чому гине сформована і цілком диференційована соматична клітина після видалення з неї ядра?

          Опорно рухова система. 

Пригадайте рух кінцівок футболіста і волейболіста. Поясніть:

А) чому навіть під час кидання м’яча рука не відривається в плечовому суглобі?

Б) чому нога в  кульшовому суглобі може виконувати колові рухи, а в колінному – лише назад.

Придумайте і запишіть питання на наступні терміни: хребет, кістки стопи, кістки кисті, куприкова кістка.

 

Велика гомілкова кістка в вертикальному положенні витримує навантаження в 1500кг , хоч її маса лише 0,2 кг. Поясніть, чому кістка, незважаючи на свою легкість така міцна, тверда та еластична?

Зігніть руку у ліктьовому суглобі і знайдіть вище м’яз згинач і м’яз розгинач. Визначте, чому м’язи – згиначі і розгиначі не заважають одна одному  при рухах руки, хоч вони діють протилежно.

Футболіст за 1,5 годин гри втрачає 1 кг маси. Поясніть, в результаті яких фізіологічних процесів в м’язах зменшується їх вага?

Чому гімнастикою займаються тільки в юності?

Яка робота більш стомлива: динамічна чи статична і чому?                                                          

Люди давно помітили, що під ритмічну музику і спів легше йти, працювати, танцювати. Як це можна пояснити з погляду фізіології?                                                           

 Помічено, що заблукалий мандрівник звичайно ухиляється вліво. Однак у людей, що краще володіють лівою рукою, спостерігається зворотнє – він “кружляє вправо”. Чому так відбувається?

             Кров та кровообіг.

Співставте два факти: 1) іноді, людина може згинути від крововтрати, навіть якщо всі внутрішні органи неушкоджені;

2) переливання крові іншої людини пораненому спасає його від смерті. Подумайте над цими фактами і поясніть: а) чому людина гине від втрати крові; б) яке значення має кров в житті організму людини.                                                           

Осмисліть декілька фактів доведених фізіологами: 1) склад крові та будова кров’яних клітин у людини і ссавців однакові;

2) склад, будова і групи крові однакові у людей всіх рас і національностей, тому кров людини можна переливати людині іншої раси при відповідності групи крові. Поясніть, про що свідчать ці факти.                                                            

 Поясніть, чому труп людини вже через добу починає розкладатися, хоч в живому організмі цього не відбувається.                                                            

Уявіть собі, що мічений еритроцит знаходиться в легеневій артерії і рухається з током крові.  Визначте: а)чи повернеться цей еритроцит пройде через серце? Чому?                                                            

Серце – надійний мотор, насос, який на протязі всього життя (резерв 100 – 150 років) працює без зупинки і ремонту. Поясніть, в чому причина такої невтомності і працездатності серця, його м’язів.                                                            

Співставте декілька фактів: 1) кров в судинах тече дуже швидко, за 0,5 хв завершує один повний оберт; 2) кров тече в судинах навіть знизу вверх (по венам ніг до серця), долаючи силу тяжіння. Поясніть, яка фізична причина заставляє кров рухатись в судинах безперервноі навіть знизу вверх.                                                            

Осмисліть такі факти: 1)на жарі при хвилюванні шкіра червоніє, а на холоді і при страхові – блідніє. Чому?

            Дихання.

 Без їжі і води людина і тварина можуть жити декілька днів, а без повітря не можуть жити навіть десяти хвилин. Поясніть: а) чому без повітря, без дихання людина жити не може; б) в чому заключаються функції органів дихання?                                                          

 Уявіть собі мічену молекулу атмосферного кисню, що проникає під час вдиху в легені. Прослідіть умовно, який шлях пройде з повітрям ця молекула від ніздрів до легень.                                                         

 Пригадайте склад атмосферного повітря і поясніть: а) чим відрізняються склад вдихуваного і видихуваного повітря; б) як це можна довести експериментально.                                                          

Учні спорять, чому під час вдиху повітря входе в легені, незважаючи на те, що в них немає м’язової тканини, і висловлюють кілька гіпотез; 1) повітря “самотоком” входе до легень, силою роздуває їх і розширює грудну клітину; 2) повітря входе тому, що легені в грудній порожнині розширюється і втягуються повітря в середині, а стикаючись, легені з силою виштовхують повітря (видих); 3) людина свідомо за власним бажанням бдихає повітря. З якою гіпотезою ви згодні? Наведіть докази.

                                                          

Спідставте два факти. Перший: на протязі життя людина через кожні 4-5 секунд вдих автоматично і ритмічно змінюється видихом, навіть коли людина про це не думає. Другий: спробуйте затримати дихання хоч на

1-1,5 хв. Чи  вдається це вам? Через який час дихальні рухи поновлюються незалежно від вашого бажання? Базуючись на ваших знаннях про регуляцію серцевої діяльності і рефлексах, поясніть, чому вдих і видих чергуються автоматично і ритмічно.                                                           

У ссавців і багатьох птахів теж є голосові зв’язки, але тільки людині властиве членороздільне мовлення. З чим пов’язана ця особливість?                                                           

Затисніть пальцями ніс. Затримайте на якийсь час подих. Звільніть ніс. Дихальні рухи пришвидшились. Поясніть, чому?                                                          

Зробіть кілька частих і глибоких видихів. Спостерігаєте затримку дихання? Чим це пояснюється?                                                         

Легені – пластична еластична структура. Як ви розумієте цей вислів?                                                         

Чому нетренована людина пробігши декілька десятків метрів, починає прискорено дихати.

          Травлення.

Чому їжа (наприклад молоко) введена прямо в кров, визиває загибель, а пройшовши через травну систему, стає корисною і засвоюється клітинами?                                                          

Порівняйте будову шлунка і тонкої кишки і поясніть: а) чому шлунок об’ємний і без ворсинок, а тонка кишка довга, вузька і з ворсинками; б) доведіть, що будова шлунка і тонкої кишки відповідає функціям цих органів.                                                          

У переважної більшості хордових є щелепи, озброєні зубами. Виникнення їх було великим кроком вперед в еволюції тваринного світу. Чому?                                                          

Зуби мудрості – рудиментарні органи. Робота зубів значно полегшена мистецтвом приготування їжі. Як за змістом пов’язані ці два речення?                                                          

Чим можна пояснити той факт, що починається соковиділення (у ротовій порожнині) тільки рефлекторно, а закінчується (у кишечнику) – тільки гуморально?

             Обмін речовин і енергії.

Чому медики образно називають печінку “хімічною лабораторією, продовольчим складом, диспетчером організму”?                                                          

У харчових раціонах жителів півночі переважає жир, а у південних – вуглеводи? Яке значення для них це має?                                                          

 Чому без води людина гине на 5–6-у добу, а без їжі може прожити більше двох тижнів?                                                          

 Перед закладанням на інкубацію визначили масу яйця. Після того, як з нього вилупилося курча, провели повторне зважування. У нього більше маса: у яйця до інкубації чи в курча разом із шкаралупою?                                                          

Чому на хімічних підприємствах, у лабораторіях із, шкідливими умовами праці співробітники обов’язково п’ють молоко?                                                          

 Відомо, що білки – основний будівельний матеріал клітини, молекули білків, частини клітин постійно руйнуються. Помуркуйте: 1) чому клітина може тривалий час жити, функціонувати, рости і ділитись, хоч основний її будівельний матеріал – білок – весь час руйнується? 2) як поновлюються в клітині нові молекули білків?                                                          

 Поясніть, чому часто відбувається відторгнення тканин, пересаджених від одного організма іншому, а білки їжі засвоюються і служать будівельним матеріалом в клітині.

          Виділення.

Обміркуйте факти: 1 )в клітинах людина безперервно відбувається енергетичний обмін; 2) при порушені обох нирок наступає сильне отруєння всього організму і людина гине уже через 5 діб. Поясніть: а) якими речовинами отруюється людина з пошкодженими нирками; хоч ніякі отрути в організм із середовища не надходили; б) яку функцію виконують нирки?                                                          

Для того, щоб потрапити з ниркової артерії у вену, кров має пройти дві системи капілярів. Тільки завдяки такому пристрою нирка нирка здатна регулювати склад крові. Де це відбувається і як?                                                          

Людина може довільно тимчасово затримувати сечовипускання. Це доводить участь кори  півкуль в регуляції сечовипускання. Поясніть, який це рефлекс?                                                           

Вплив адреналіну на роботу нирок здійснюється через кров. Обгрунтуйте це твердження.

             Шкіра.

 Відомо, що охолодження ніг часто викликає застуду, тоді як охолодження рук не призводить до таких наслідків. Як це можна пояснити?                                                          

 Чому на деяких ділянках шкіри ми не відчуваємо ніяких відчуттів, коли самка комара ссе кров, а на інших відчуваємо навіть муху?                                                                       

 Ми відчуваємо дотик до волосся, але ми не почуваємо болю під час

стрижки. Чому?                                                           

Чому зменшується біль в обпеченому пальці, якщо його притулити до холодного предмету?Задачи та розрахунки, подібні наведеним,  можуть використовуватись  при поясненні нового матеріала, при закріпленні вивченого або в якості домашнього завдання. Більшість  з них можуть використовуватись для створення проблемної ситуації на уроці. Запропоновані завдання дають можливість не лише ефективно використовувати проблемно – пошукові технології, а й дозволяють на практиці реалізовувати принципи особистісно – орієнтованого підходу у навчанні.


Проектна технологія

 Завдання сьогоднішнього дня - створення умов, в яких кожен учень може проявити свої здібності, реалізувати творчий потенціал . Використання  проектної  технології передбачає добре продумане, обгрунтоване поєднання методів, форм і засобів навчання.  Проект (лат. projectus – кинутий  вперед) – передбачає розробку завдання, попередній, передбачуваний пошук відповіді на питання, шлях вирішення проблеми. Навчальний  проект – це завдання  учням, сформульовані у вигляді проблеми, і їх цілеспрямована  діяльність,  форма організації взаємодії учнів з учителем та учнів між собою  і як резільтат діяльності – учнівський проект, що вирішує дану проблему. Організуючи роботу учнів над проектом, треба враховувати, що лише особиста зацікавленість учня в отриманні результата, позитивна мотивація  на вирішення проблеми проекта можуть підтримати його самостійність. Розширення способів роботи з джерелами інформації, посилення самостійної ролі учнів в проектній діяльності формують базові компетенції: пошук, збір, аналіз, представлення, передачу інформації, створення ( в тому числі і комп’ютерної) презентації, проектування спільної діяльності, рефлексію, самонавчання. Проектна діяльність дозволяє педагогу організувати роботу з різними групами учнів, що в певному ступені визначає шляхи просування кожного учня від більш низького до більш високого рівня навчання – від репродуктивного до творчого. Проектування дозволяє формувати особистісні якості учнів, в першу чергу, вміння працювати в колективі, брати на себе і розділяти відповідальність за вибір, вирішувати  питання, аналізувати результати діяльності.

На мій погляд, метод проектів реалізує головний зміст і призначення навчання – створює умови для співробітництва вчителя та учнів і тим самим допомагає учню проявити свої здібності. Використання проектної технології вимагає від вчителя серйозної підготовчої роботи. Використовуючи проектну технологію в своїй роботі, приоритетним ставлю процес пізнання, для того, щоб підготувати учня, здатного адаптуватись до різноманітних життєвих ситуацій, самостійно набувати різноманітні знання, вміло застосовувати їх на практиці для вирішення виникаючих проблем. При використанні проектної технології ставлю перед собою наступні задачі:

  • Розвиток пізнавальних вмінь та навичок учнів;
  • Вміння орієнтуватись в інформаційному просторі;
  • Самостійно конструювати свої знання;
  • Інтегрувати знання з різних  областей наук;
  • Критично мислити.

Основними перевагами проектної технології являються:

  • проблемність;
  • проект – надійний  фактор мотивації, тому що найкращим чином стимулює учнів до активного пізнання, дає можливість кожному знайти власний інтерес в передбачуваному дослідженні;
  • розвиток і досконалення дослідницьких і комунікативних вмінь;
  • створення  ситуації  успіху для кожного учня. 

При використанні проектної технології кожен учень вчиться отримувати знання самостійно і використовувати їх для вирішення нових пізнавальних і практичних завдань, оволодівши практичними вміннями дослідницької діяльності збирає необхідну інформацію, вчиться аналізувати факти, робить висновки та узагальнення. Зазвичай, кожен проект є результат скоординованих спільних дій вчителя та учнів, тому що:

Вчитель допомагає учням в пошуку джерел інформаці і сам є джерелом інформації;

Координує весь процес створення проекту;

Підтримує і заохочує учнів, підтримуючи безперервний зворотний зв’язок.

 

 Послідовність роботи над проектом:

I етап. Підготовчий, занурювання  в проект. На цьому  етапі дуже важливим є мотивація діяльності  учнів, визначення теми, проблеми і мети. Тема проекта повинна бути не лише близька й цікава, але й доступна, тобто знаходитись на рівні певного вікового розвитку учнів. Формулювання проблеми проекта, відображення аспектів розгляду проблеми, напрямків пошуків до її вирішення представляються учням не просто як інформація, а як реальність життя разом з особистим ставленням до неї самого вчителя. Своєю позицією по відношенню до пректу вчитель дає зрозуміти, що готовий підтримати учнів в їх діяльності. За часом цей етап розробки проекта є самим коротким, але він дуже важливий для досягнення бажаних результатів.

II етап. Планування і організація діяльності. На цьому етапі організується діяльність учнів, визначаються групи за напрямком діяльності, колективно обговорюються можливості реалізації проекта, визначаються джерела інформації, способи представлення результату діяльності (форма звіту, вид презентації і т.д.).

III етап. Дослідження.На цьому  етапі відбувається самостійна робота учасників проекта по реалізації його завдань, наукове керівництво і консультування вчителя. Ступінь самостійності учнів залежить від їх підготовки вчителем і володіння ними методами і технологіями самостійного дослідження. Отримані результати досліджень аналізуються, формулюються висновки.

IV етап. Презентація результатів дослідження, звіт. Етап презентацІЇ необхідний для завершення роботы, для самооцінки і колективного обговорення, демонстрації  результатів. Формы представлення результатів дослідження можуть бути різноманітними: усний звіт з демонстрацією матеріалів на конференції, письмовий звіт у вигляді реферату, мультимедійна презентація та ін. Мультимедійні презентації можна віднести до найбільш ефективних форм представлення результатів учнівського проекту з біології. Презентації – це электронні  діафільми, які можуть  включати в себе анімацію, аудіо- та відеофрагменти, елементи інтерактивності. Для створення презентацій використовуються такі програмні засоби, як Power Point або Open Impress.

Оцінювання: оцінюється не лише сам проект, а й діяльність учня під час його виконання. Оцінюється не об’єм  інформації (що вивчено), а застосування цього об’єму в діяльності (як застосовано) для досягнення поставленої мети. Іноді окремо оцінюється отриманий результат, сама процедура захисту пректа і його оформлення. В якості експертів можуть виступати вчителі, однокласники, а також сам проектант. Колективні проекти також під час захисту можуть бути оцінені індивідуально, в залежності від особистого внеску кожного в реалізацію мети проекту.При оцінюванні проекта враховуються такі його якості:

  • Цілісність – зрозумілий загальний зміст дослідження, кожна його частина відповідає меті і передбачуваному результату. 
  • Послідовність і зв’язаність – логіка побудування дослідження, мета і завдання напряму витікають з поставленої проблеми.
  • Об’єктивність і актуальність – вибрана тема не випадкова, вона потребує  глибокого дослідження.
  • Практичність – можливість застосування отриманих знань.

 

З 2005 року я почала використовувати  систему проектної діяльності учнів при вивченні біології.

В практиці своєї роботи я реалізую проектну діяльність через:

  • урок  або практичне заняття;
  • позаурочну  діяльність;
  • науково-практичну діяльність учнів (захист проектів на шкільному дослідницькому товаристві);
  • науково – дослідницькі проекти (олімпіада з екології, конкурси).

За цей період мною опробувана методика створення учнівських проектів різного характера: творчих, інформаційних, дослідницьких, ігрових.

Інформаційні проекти – це  тип проектів, направлений на те, щоб навчити учнів добувати та аналізувати інформацію. Учні використовують різні джерела отримання інформації (література, бібліотечні фонди, ЗМІ, бази даних), її обробку (аналіз, узагальнення, порівняння з відомими фактами, аргументовані висновки) і презентації. Даний вид проекта систематично використовується на уроках.

Дослідницькі  проекти – ці проекти  мають структуру наближену до наукових досліджень, передбачають аргументацію актуальності теми, визначення проблеми, предмета, об’єкта, мети та завдань дослідження. Обов’язковим є проведення експерименту.

Приклади дослідницьких проектів, виконаних учнями:

  1. Озеленення шкільного подвір’я.
  2. Проблеми побутових відходів
  3. Динаміка біогеоценозу заказника Лівобережний.
  4. Стан повітряного басейну м. Дніпропетровська.
  5. Дослідження екологічного стану повітря за допомогою рослин – індикаторів
  6. Проект “Зелена школа.”

Ці проекти створювались старшокласниками в позаурочний час в рамках підготоки до олімпіади з екології. Ці проекти носять, як правило, індивідуальний характер, створюються під керівництвом вчителя, можна також залучати  спеціалістів  в обраній для проекту сфері діяльності.

Творчі проекти  - не мають строгої структури, але будуються за певною логікою: визначення потреб, дослідження, визначення вимог до об’єкта проектування, розробка первинних ідей, їх аналіз, планування, створення пректу та його оцінка. Форма представлення результатів – різноманітна: відеофільм, слайдова презентація, позакласний захід, репортаж та ін.

Тематика  творчих проектів в профільних хіміко – біологічних класах.

  1. Вітаміни: за та проти.
  2. Чудо голодування.
  3. Питна вода. Проблеми і рішення.
  4. І.П.Павлов  – видатний фізіолог .
  5. Спирти та їх фізіологічна дія на живий організм.
  6. Антибіотики.
  7. Вода відома та невідома.
  8. Вода – це життя.
  9. Особливості  отримання  йогурта.
  10. Я обираю життя.
  11. Вплив навколишнього середовища на людину.

Захист цих проектів відбувається  під час уроків, позаурочних занять, позакласних виховних заходів.  Проектна технологія може використовуватись при вивченні будь - якого предмета, в тому числі – біології. Вона може застосовуватись на уроках та в позаурочній роботі. Проект орієнтований на досягнення мети самих учнів, і тому він унікальний. Він формулює надзвичайно велику кількість вмінь та навичок учнів, і тому він ефективний. Він формує досвід діяльності, і тому він незамінний.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гаврилюк Світлана Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
10 жовтня 2022
Переглядів
872
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку